České sněmovní volby přinesly pro mnohé překvapivý výsledek: jen těsné vítězství sociální demokracie před ODS, historicky nejhorší volební výsledek ODS či naopak překvapivě vysokou podporu TOP 09, která skončila jen v těsném závěsu za druhou ODS. Poprvé v krátké historii České republiky sestavuje vládu a druhá nejsilnější strana.
Ačkoli ČSSD dosáhla očekávaného vítězství, nebyla to výhra nikterak přesvědčivá – a pouze s těsným náskokem před druhou ODS. Kdy k tomu připočteme, e další dvě úspěšné strany – TOP 09 a Věci veřejné – dopředu veřejně proklamovaly neochotu sestavovat vládu se sociální demokracií, bylo zřejmé, e v České republice poprvé došlo na scénář dobře známý ze Slovenska z let 1998 a 2002 a nově i 2010, kdy ve slovenských parlamentních volbách zvítězilo HZDS a posledně Smer, proče k sestavení koalice byl vyzván (a premiérem se posléze stal) lídr druhé strany ve volebním pořadí. Je tedy nanejvýš sporné, jestli slovenská politická elita po letošních parlamentních volbách přejala český scénář, jak rádi uváděli čeští novináři, nebo – přistoupíme-li na tuto logiku – opak nebyl pravdou.
Česká společnost a česká politika tak měly monost nabýt novou zkušenost, ovšem v politologii nikoli neznámou: a sice e skutečným vítězem voleb není nutně ten, kdo získá nejvíce hlasů, nýbr ten, komu se podaří najít dostatečný počet hlasů poslanců potřebných k vyslovení důvěry vládě. Takovou podporou poslanců sociální demokracie nedisponovala. a tak bylo logické, e prezident Klaus nepověřil sestavením vlády nikoho z vedoucích představitelů sociální demokracie, nýbr rovnou Petra Nečase jako lídra ODS. Jiná varianta ne ustavení koalice ODS, TOP 09 a Věcí veřejných se nejevila jako uskutečnitelná ani ivotaschopná.
Sociální demokracie se sice logicky doadovala svého práva prvního pokusu, čím měla monost připomínat, e to byla ona, kdo ve volbách získal nejvíce hlasů, prezident republiky Václav Klaus toho nicméně příliš nedbal. Oproti tomu na Slovensku dostal nejprve Robert Fico jako lídr strany s nejvíce hlasy voličů dostatečný prostor, aby si ověřil, e se mu skutečně nepodaří vládní koalici sestavit. Nepovauji nicméně Klausův postup za nesprávný nebo nevhodný, jak byl někdy interpretován. Moná právě naopak? Ústava České republiky, podobně jako ústavy většiny demokratických zemí, nepředepisuje prezidentu republiky povinnost jmenovat premiérem předsedu politické strany, která získala nejvíce hlasů – ačkoli v samotné praxi je takový postup často zvyklostí. Naopak z dikce Ústavy jaksi implicitně vyplývá, e prezident republiky by měl svým konáním přispět k sestavení vlády, která má šanci projít před poslanci při hlasování o důvěře.
Václav Klaus správně vyhodnotil situaci a pověřil sestavením vlády Petra Nečase, protoe sociální demokracie neměla reálnou šanci vládu sestavit. v tomto momentu nemělo většího smyslu situaci protahovat tím, e by byl pověřen někdo za sociální demokracii, kdo by se buď monosti sestavovat vládu musel (potupně) vzdát, nebo předstoupit před Poslaneckou sněmovnu, kde by (stejně potupně) nezískal dostatečnou podporu. Minimálně tak Klaus umonil sociální demokracii vyhnout se dalšímu neúspěchu a poskytl jí prostor, aby se vnitřně srovnala s výsledky voleb.
Strany Nečasovy koalice vyhlásily, e chtějí sníit počet sněmovních výborů i počet místopředsedů Poslanecké sněmovny. Po sněmovních volbách v červnu roku 2006 měla Poslanecká sněmovna pět místopředsedů (Vojtěch Filip, Jan Kasal, Miroslava Němcová, Lucie Talmanová, Lubomír Zaorálek). Po letošních volbách se počet místopředsedů sníil na tři (Kateřina Klasnová, Vlasta Parkanová, Lubomír Zaorálek). Ze stran se zastoupením v Poslanecké sněmovně tak zástupce mezi místopředsedy nemají ODS, protoe tato strana obsadila předsednické křeslo Miroslavou Němcovou, a KSČM, především v důsledku laciného antikomunismu české pravice.
Komunisté přišli o zástupce ve vedení Sněmovny po osmi letech, tedy po dvou funkčních obdobích. Poprvé po roce 1989 úřad místopředsedy Poslanecké sněmovny obsazovali komunisté (Vojtěch Filip) po sněmovních volbách v roce 2002 (současně se Zuzka Rujbrová stala předsedkyní petičního výboru). Svým způsobem tak došlo k naplnění principů poměrného zastoupení ve vedení Poslanecké sněmovny. Po sněmovních volbách roku 2006 tento úřad obsazovala komunistická strana znovu.
Letos se ovšem strany navrátily k praxi devadesátých let a nepřipustily zvolení zástupce KSČM do takto vysoké ústavní funkce, a to i přesto, e KSČM není ádnou okrajovou skupinou – ačkoli se tak k ní někdy přistupuje. KSČM je legální a legitimní součástí české demokratické politické scény, dlouhodobě se těší podpoře zhruba osminy participujících voličů a získává přes osminu poslaneckých křesel. Od roku 1989 rovně nenalezneme ádný případ, kdy by se KSČM nějakým výraznějším způsobem dopustila protisystémového (rozuměj protidemokratického) jednání.
Nezvolení komunistického zástupce do nejušího vedení Poslanecké sněmovny je podle oficiálních proklamací důsledkem sníení počtu místopředsedů Poslanecké sněmovny z pěti na tři (David Rath dokonce navrhoval, aby Sněmovna měla pouze dva místopředsedy – jednoho za vládní koalici a jednoho za opoziční strany). Místopředsedu Sněmovny mají strany TOP 09 a Věci veřejné, protoe jsou spolu s ODS, která drí místo předsedy, stranami vládní koalice, a ČSSD, oficiálně proto, e získala nejvíce hlasů ve sněmovních volbách. Sníení počtu místopředsedů má být mj. spolu se sníením počtu výborů, podvýborů a komisí (namísto dosavadních jedenadevadesáti orgánů Sněmovny jich má nově fungovat jen šedesát šest) opatřením, jak sníit náklady na provoz Sněmovny.
Počet výborů se nicméně zvyšoval teprve nedávno – jako důsledek vyjednávání po předchozích sněmovních volbách v červnu roku 2006. Vyjednávání vedla k rozdělení některých výborů na dva tak, aby byly uspokojeny zájmy obou velkých politických stran (ODS a ČSSD) v daných oblastech. z jednoho výboru tak v roce 2006 nově vznikly například výbory pro zdravotnictví a pro sociální politiku, z jiného pak výbor pro obranu a výbor pro bezpečnost (tyto dva výbory se po letošních sněmovních volbách zase sloučily zpět ve výbor jediný) a do třetice pak došlo k rozdělení dřívějšího jednoho výboru na výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj a na výbor pro ivotní prostředí.
Zatím se ovšem zdá, e se za vedení sněmovních výborů příliš ušetřit nepodaří. Ubyl jediný výbor spojením dvou výborů dřívějších. Celkem, nepočítáme-li vedení organizačního výboru, je je shodné s vedením Sněmovny, klesl počet předsedů sněmovních výborů do uzávěrky tohoto čísla Listů o dva – ze sedmnácti na patnáct, současně ovšem narostl celkový počet místopředsedů výborů o čtyři z jedenasedmdesáti na sedmdesát pět (opět nepočítaje organizační výbor).
Jak velmi výstině popsal ve svém krátkém článku Jak pravice slavně zvítězila nad komunisty politolog Jiří Pehe, je jednání stran vládní koalice důkazem neuvěřitelné míry pokrytectví české pravice. Pehe připomíná, e pravice doposud nezakázala komunisty prostě proto, e si je v parlamentní politice důsledně hýčká. a to hned z několika důvodu. Jednak aby se měla – v důsledku vlastní programové vyprázdněnosti – vůči komu vymezovat (jako antikomunistická) a aby měla před volbami proti komu mobilizovat. Za druhé tak mohla tlačit ČSSD do spolupráce s nepřijatelnými komunisty a vytvářet si dopředu argumenty proti případné spolupráci s ČSSD. Dále pak bylo moné KSČM k lecčemus pragmaticky vyuít (ke zvolení prezidenta Klause, k protievropským a protiněmeckým kampaním apod.), co ovšem (rádoby)antikomunistické pravici nijak významně nevadilo. a v neposlední řadě se pravice obává, e pokud by komunistická strana zmizela, její voličské hlasy by připadly ČSSD.
e postoj stran vládní koalice ke KSČM není pouze důsledkem spořivosti, potvrzuje rozdělení předsednictev sněmovních orgánů. Zatímco u ostatních politických stran byl do jisté míry respektován princip poměrného zastoupení, na komunistické poslance se pravidlo nevztahovalo. Poslanci za ODS a ČSSD předsedají sedmi orgánům (u ODS jde v šesti případech o předsedání sněmovním výborům, a to včetně výboru organizačního, je vede předsedkyně či předseda Sněmovny, u ČSSD ve třech případech), poslanci za TOP 09 šesti a zástupci za stranu Věci veřejné třem (u obou stran jde ve třech případech o předsedání sněmovním výborům). Na komunistickou stranu zbylo předsednictví jediného výboru, kontrolního. Ten byl mimochodem zřízen v minulém funkčním období na návrh (a pro) právě KSČM.
Ještě před obsazováním pozic místopředsedů Poslanecké sněmovny a předsedů sněmovních výborů se ovšem velkým tématem stala otázka, zda má ČSSD připadnout křeslo předsedy Poslanecké sněmovny. Sociální demokracie si nárokovala tento úřad vzhledem ke skutečnosti, e získala ve volbách nejvíc hlasů. Ostatně i předseda TOP 09 Karel Schwarzenberg po jednání se zástupci ČSSD, které se konalo jen několik dní po volbách, připustil monost, e by zástupce sociální demokracie mohl získat post předsedy Poslanecké sněmovny, respektive e by si takovou monost uměl představit. To ovšem bylo ještě před tím, ne začala povolební koaliční vyjednávání mezi ODS, TOP 09 a stranou Věci veřejné.
Navíc ČSSD vzápětí vyhlásila ochotu nominovat na post předsedy Poslanecké sněmovny Lubomíra Zaorálka, který ji Sněmovnu vedl. Zaorálek byl vnímán stranami vládní koalice jako kontroverzní osobnost, proče vyhlásily, e Zaorálka do čela Sněmovny nezvolí. ČSSD si však za svým nominantem stála a nehodlala na tom nic měnit. Moná kdyby byla ochotna ustoupit a na předsedu Sněmovny navrhla jiného svého představitele, mohla významnou pozici v rámci nějakých jednání získat. Záleelo by to ovšem na ochotě stran vládní koalice.
V diskusi o obsazování úřadu předsedy Sněmovny se objevil i argument, e pokud by ČSSD nezískala předsednické křeslo, došlo by v českém politickém systému k narušení jakési tradice. Podle této tradice se měl předsedou Poslanecké sněmovny stávat zástupce nejsilnější opoziční strany. Tento argument je nicméně sporný: Opozice získala sněmovní předsednický úřad doposud pouze třikrát. Po sněmovních volbách v roce 1996 se stal předsedou Sněmovny Miloš Zeman, po volbách z roku 1998 Václav Klaus a po volbách v roce 2006 Miloslav Vlček. Pokud by bylo moné o nějaké tradici v českém politickém systému uvaovat, pak je nutné konstatovat, e tato tradice byla ustavena po volbách v roce 1996 a znovu aplikována po volbách roku 1998. Poté, co v roce 2002 zvítězila ČSSD ve sněmovních volbách, byla tradice narušena, kdy tatá politická strana, co sestavovala vládní koalici, obsadila i předsednické křeslo ve Sněmovně. Předsedou Poslanecké sněmovny byl v roce 2002 zvolen Lubomír Zaorálek.
Spíše ne o tradici šlo ve všech třech případech o důsledek sloité povolební politické situace. v roce 1996 vznikla menšinová koaliční vláda, sloená z ODS, KDU-ČSL a ODA. Vznik této koalice umonila opoziční ČSSD, vedená Milošem Zemanem, který výměnou za to získal post předsedy Poslanecké sněmovny. v roce 1998 (9. července), ODS a ČSSD uzavřely tzv. opoziční smlouvu (oficiálně nesoucí název Smlouva o vytvoření stabilního politického prostředí v České republice, uzavřená mezi Českou stranou sociálně demokratickou a Občanskou demokratickou stranou), v důsledku čeho opoziční ODS, vedená Václavem Klausem, umonila vznik menšinové vlády ČSSD. Václav Klaus za to výměnou získal post předsedy Poslanecké sněmovny.
A konečně rok 2006, poznamenaný vyhrocenou a výrazně konfrontační předvolební kampaní a skutečností, e strany budoucí vládní koalice (ODS, KDU-ČSL a Strana zelených) získaly přesně sto mandátů, a tak jim chyběl jeden poslanec k vyslovení důvěry vládě. To potvrdila volba předsedy Poslanecké sněmovny v rámci ustavující schůze, kdy se nadvakrát nepodařilo zvolit Miroslavu Němcovou. Předsedu se nepodařilo zvolit ani v dalších pěti následujících pokusech (z toho navíc celkem třikrát se ani nepodařilo nalézt kandidáta, který by o předsednický úřad usiloval). Teprve po více ne šesti týdnech se podařilo nalézt řešení v podobě zvolení tzv. dočasného předsedy Miloslava Vlčka, který se před svým zvolením musel veřejně zavázat, e pokud by taková situace nastala, nevyuije své ústavní pravomoci předloit prezidentu republiky nominaci na předsedu vlády a před tímto krokem odstoupí z úřadu. Vlček, zvolený jako dočasný předseda, nakonec vydrel téměř a do konce funkčního období minulé Poslanecké sněmovny. Úřad opouštěl k 30. dubnu 2010 vlastní vinou – nebýt aféry, zůstal by předsedou Poslanecké sněmovny a do konce období.
Přesto za úvahu stojí, zda by nebylo přínosné výše diskutovaný postup, kdy zástupce hlavní opoziční strany předsedá Poslanecké sněmovně, v praxi zavést. Mohl by to být jeden z kroků k vytvoření konsensuálnějšího prostředí – tolik nezbytného v situaci, kdy je potřeba provést několik klíčových reforem (zdravotnictví, důchodového systému apod.), je by měly mít podporu všech relevantních aktérů. Pokud by takovou podporu tyto reformy neměly, hrozilo by, e za čtyři nebo osm let přijde vláda jiná, která začne opět ji reformované oblasti reformovat. To by mohlo mít (a pravděpodobně by mělo) dalekosáhlé neádoucí dopady na fungování republiky a její společnost.
Vyadovalo by to ovšem ochotu vedení stran takový krok udělat a nastoupený směr zachovat, stejně jako nutnost transformovat celkovou politickou strategii politických stran od politiky konfrontace víc k politice konstruktivního vyjednávání a kompromisu. Bez ochoty vedení stran ovšem není moné konsensuálnější prostředí vytvořit. e by to lidem nebylo proti vůli, dlouhodobě naznačují výzkumy veřejného mínění. Fischerova vláda se těšila vysoké podpoře veřejnosti a byla povaována za dobrou vládu. a to nikoli proto, co vykonala, nýbr především proto, e nebyla hádavá a konfliktní a dokázala vycházet se zástupci všech politických stran.
Při rozdělování předsednických křesel ve sněmovních výborech ji ovšem opoziční ČSSD nebyla přehlíena a vládní koalice jí vyšla do značné míry vstříc. ČSSD získala předsednictví ve třech výborech s významnou mocenskou a kontrolní funkcí, navíc se jedná o tři výbory z pěti, o ně ČSSD usilovala (nezískala pouze předsednictví výboru pro sociální politiku, je připadlo straně VV, a zahraničního výboru, které získala ODS). Přesto má ČSSD předsedu v důleitém hospodářském výboru (Milan Urban), dále ve výboru pro obranu a bezpečnost (František Bublan) a v mandátovém a imunitním výboru (Jeroným Tejc). ČSSD ovšem nezískala předsednictví jiného významného výboru – rozpočtového –, je si ponechala ODS. Podle slov Michala Haška ve vysílání Studia 6 v České televizi 7. 7. 2010, je předcházelo rozdělování pozic předsedů ve výborech, tento výbor mezi oněch pět, na ně si ČSSD dělala zálusk, nepatřil.
Podle dřívější dohody si strany vládní koalice rozdělily křesla v poměru šest (ODS) ku pěti (TOP 09) ku čtyřem (Věci veřejné). Poměr odráí postavení stran v koaličních vyjednáváních. ODS, ačkoli získala téměř dvakrát více voličských hlasů ne strana Věci veřejné, má jen o dvě ministerstva více. Odráí se tu tradičně silnější pozice menších stran při koaličních jednáních, jako i volebními výsledky daná silnější výchozí vyjednávací pozice menších koaličních partnerů ve srovnání s jednáními o předchozí, Topolánkově vládě. v jeho koaliční vládě měly malé strany po třech ministerstvech.
Věci veřejné ovšem získaly více voličských hlasů ne obě malé strany v předchozích sněmovních volbách, a tak musely získat větší počet ministerstev ne tři. TOP 09 získala více hlasů voličů ne VV, proče musí disponovat více ministry, současně ale získala méně hlasů ne ODS, a tak má o jedno ministerstvo méně ne ona. Vzhledem k volebním výsledkům, dalším okolnostem – některé jsem nastínil – a celkovému počtu patnácti vládních křesel vlastně ani nebylo moné tento vztah mezi stranami koalice jinak matematicky vyjádřit. TOP 09 původně usilovala o paritní zastoupení stran v ministerských úřadech. A kdy si P. Nečas odvedl K. Schwarzenberga stranou, podařilo se mu získat jeho souhlas s konečným poměrem, za co prý později M. Kalousek Schwarzenbergovi pořádně vyčinil.
O tom, e ODS ji není v tak silné pozici jako dřív, svědčí i personální obsazení ministerstev. Ačkoli některá média byla výsledkem personálního sloení vlády překvapená, dalo se takové stranické obsazení ministerstev do značné míry předvídat.
Od samého počátku bylo zřejmé, e jestlie bude TOP 09 součástí (jakékoli) koalice, bude poadovat dvě významná ministerstva pro dvě své významné osobnosti. Ministerstvo zahraničních věcí chtěla TOP 09 získat pro předsedu Karla Schwarzenberga, současně vyadovala ministerstvo financí pro svou druhou významnou osobnost, prvního místopředsedu strany Miroslava Kalouska. Překvapilo, e se ministrem kultury stal Jiří Besser, jeho jméno se dřív mezi kandidáty neobjevovalo. Besserovu nominaci na ministra je třeba vidět v souvislosti s tím, e TOP 09 vstupovala do voleb s podporou (i s kandidáty) z hnutí Starostové a nezávislí (STAN); téměř čtvrtinu křesel (devět) společného poslaneckého klubu TOP 09 a Starostové (uívajícího zkratku TOP-STAR) drí právě nominanti za STAN. Podle všeho tak zřejmě existuje dohoda mezi oběma subjekty, e jednoho ministra za TOP 09 vyšle do vlády právě STAN. a tím je Jiří Besser.
Stejně tak bylo předvídatelné, e pro Věci veřejné bude klíčové získat ministerstvo vnitra a dostat do vlády vedle předsedy Radka Johna i významného mecenáše strany Víta Bártu. Protoe bylo pravděpodobné, e Vít Bárta křeslo ministra vnitra nezíská, řekl si pro sebe o tento post Radek John jako předseda strany participující na vládní koalici. Ačkoli se k tomu zpočátku příliš neměla a nabídla Věcem veřejným místo toho ministerstvo obrany, nezbylo ODS ne ustoupit. Premiér Nečas ale mohl poadavku jen stěí čelit – obzvláště poté, co Věci veřejné podmínily aktivní účast na vládě ziskem tohoto úřadu. Navíc tuto podmínku vyhlásila strana ústy vyjednavačky Kristýny Kočí veřejně a Věci veřejné podpořila i TOP 09, respektive Miroslav Kalousek. Ministerské křeslo vybylo i na Víta Bártu, který nakonec získal post ministra dopravy. Úspěchu dosáhly Věci veřejné i ve vztahu k ministerstvu školství, o které také velmi stály.
Je tedy zřejmé, e ODS ustoupila slabším (z hlediska počtu mandátů) koaličním partnerům. Nemohlo to ale asi dopadnout jinak. i rozdělení ministerstev odráí výsledky sněmovních voleb, ve kterých ODS nezvítězila, její voličská podpora byla nebývale slabá – a její partneři se naopak těší výraznější volební podpoře, ne bylo doposud u menších koaličních partnerů zvykem. Nově mají menší partneři v součtu víc poslaneckých křesel ne největší strana vládní koalice (v poměru 65:53). Dříve koaliční vládu sestavovaly jedna velká a dvě výrazně menší (malé) strany, nyní však sestavuje vládu jedna strana velká a dvě strany středně velké, přičem jedna ze středně velkých není o mnoho menší ne strana velká.
ODS tak sestavuje koaliční vládu nikoli díky svému volebnímu úspěchu, nýbr spíše díky výsledkům svých partnerů, TOP 09 a strany Věci veřejné. ODS si tedy nemohla diktovat tolik, jak jsme byli v případě strany sestavující vládní koalici zvyklí. Navíc je zřejmě něco pravdy i na konstatování prezidenta Václava Klause, e si ODS ještě ztíila či oslabila výchozí pozici při jednáních o rozdělení ministerstev, kdy obsadila do čela Sněmovny svou kandidátku Miroslavu Němcovou.
Ačkoli se tedy zdá, e menší strany koalice získaly všechna křesla, o která si řekly, nemusí nutně jít o poráku ODS. Petr Nečas není ádný politický nováček a je moné, e konečná podoba sloení vlády a obsazení ministerstev je politickým kalkulem či jakousi taktickou hrou P. Nečase, potamo celé ODS. Jistě není náhoda, e všechna ekonomická ministerstva klíčová z hlediska připravovaných reforem – financí (M. Kalousek), práce a sociálních věcí (Jaromír Drábek) a zdravotnictví (Leoš Heger) – připadla ministrům za TOP 09. Ta si zřejmě tato ministerstva musela přibrat k ministerstvu financí. Resort školství (Josef Dobeš), který zjevně čeká rovně významná reforma, pak připadl Věcem veřejným.
Situace tak de facto můe nakonec nahrávat ODS, i kdy výsledek strategie není jistý. Budou-li reformy úspěšné a budou nakonec přijaty veřejností spíše pozitivně, bude ODS a Petr Nečas zdůrazňovat, e to byla jeho vláda, tedy vláda ODS, která tolik potřebné reformy provedla. Ostatně ji nyní Nečas veřejně vyhlásil, e reformy rozpočtu, daní, zdravotnictví a sociálního systému chce sám osobně koordinovat. k tomu mu mají napomoci i případní první náměstci z řad ODS na důleitých ministerstvech, kde ODS nebude mít svého ministra, či obnovená Národní ekonomická rada vlády, která vešla ve známost pod zkratkou NERV.
Pokud ovšem budou reformy nepopulární, budou to především ministři z TOP 09, kteří v prvé řadě budou muset nést břemeno nepopulárních reformních návrhů a obhajovat nepopulární úsporná opatření. v takovém případě si naopak moná bude ODS před příštími parlamentními volbami tiše blahopřát, e přenechala úřady partnerům, stranám Věci veřejné a především TOP 09.
Ačkoli u ministrů jsou mnohem důleitější manaerské schopnosti ne to, jestli se jedná o mue či enu, leckoho zarazilo, e ve vládě nakonec neusedne jediná ministryně. Toto překvapení vyvolalo hned několik faktorů. Některé strany se ve volební kampani zviditelňovaly kladením důrazu na své enské kandidátky, co v případě strany Věci veřejné dokonce získalo podobu jakéhosi kalendáře pro pány, v něm se kandidátky této strany nechaly zvěčnit. Jednání o sloení předsednictva Poslanecké sněmovny pak vyvolávalo zdání, e tato koalice se enami počítá. Pocit ještě umocnilo prohlášení předsedy Věcí veřejných Radka Johna na tiskové konferenci, kde byli představení kandidáti do čela Sněmovny a John ujistil o dobrovolném přistoupení na nadvládu en ve vedení Poslanecké sněmovny.
Jakub Charvát (1985) je politolog.
Jakub Charvát: Volební manuál (nejen) pro prvovoliče
Vladimíra Dvořáková: Občané jako aktéři politiky
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.