Jste zde: Listy > Archiv > 2010 > Číslo 4 > Dopisy: Jiří Němec: Izrael není Rusko / Reformu rozumnou
V souvislosti s akcí izraelských vojáků proti aktivistům, kteří se pokusili prolomit námořní blokádu pásma Gazy, je ovládá islamistické militantní hnutí Hamás, padlo hodně silných slov. Signifikantní, jak by řekl náš prezident, je, e především z úst mnohých evropských politiků, kteří se, zdá se, ji delší dobu dívají na blízkovýchodní izraelsko-palestinsko-arabskou problematiku čistě evropským civilizačním pohledem, moná i s vědomím významu arabské ropy pro evropskou civilizaci... Ale patří snad opakující se války, nesmiřitelnost dihádu, sebevraedné a raketové útoky také do evropské civilizace? Izrael je hodně malý stát, navíc s velmi úzkým územním profilem, který se dá projet autem – nebo také cizím nepřátelským tankem – za jeden jediný den! Izrael není Rusko, ve válce tam není kam ustupovat, leda do moře... kde by ho stále mnozí rádi viděli. Izrael nemůe jenom pasivně čekat na případný útok, kterých v jeho dvaašedesátileté historii byla u spousta, to by byla jeho zkáza. Musí se snait aktivně případným útokům předcházet... tak jako to na poslední chvíli učinil třeba na začátku šestidenní války v roce 1967. i takto je nutno se dívat na incident na moři před Gazou... Kdyby prvních šest lodí (tentokrát skutečně bez dodávek zbraní) prošlo, kdo zaručí, co by bylo nákladem dalších konvojů? Izrael je ve válce. U od svého vzniku v roce 1948, kdy byl napaden jen několik hodin po vyhlášení nezávislosti. a tuto nezávislost po celou dobu své existence brání. To je přece něco, co nemůe nikdo pochopit... z pohodlí evropských politických křesel.
*
Tak máme vládu. a po docela dlouhé době zase vládu normální, to jest vládu politickou (ať se to někomu líbí více nebo méně), která vyšla z výsledků voleb. Její ambice směřují, a právem, především do rozpočtové oblasti. o tom, e se zřejmě něco, pokud jde o veřejné finance, musí stát, věděl či tušil asi kadý občan ČR, ať se o tom ve volební kampani mluvilo více nebo méně. z rodinných rozpočtů všichni dobře známe, e utratit můeme v zásadě jenom to, co vyděláme, o půjčce můeme uvaovat především z hlediska schopnosti ji splatit (včetně úroků!) a hlavně podle toho, na co vypůjčené peníze pouijeme. Půjčit si na dovolenou či novou televizi je přece něco úplně jiného ne si z takto získaných peněz zaplatit školné na soukromé VŠ, jazykový či počítačový kurs, a tak zvýšit svoji pozici na trhu práce a následně i výdělkové monosti, které nám zase zpětně umoní půjčku snáze splatit. Pokud jde o státní finance, je přece něco jiného vyuít deficit na investice, třeba na výstavbu dálnic či průmyslových zón, co podpoří podnikání v regionu a v důsledku sníí nezaměstnanost, zvýší koupěschopnost obyvatelstva, a to všechno přinese do státního rozpočtu nové příjmy na přímých a nepřímých daních a navíc stát ušetří na sociálních dávkách.
V případě reformy veřejných financí jsou určitě minimálně rovnocenná restrikcím prorůstová opatření, která zabezpečí růst ekonomiky do budoucna. z dlouhodobého hlediska musí být ekonomický růst prioritou. v navrhované vizi reformy však zatím najdeme spoustu opatření, která mají z pohledu rozpočtu silně (a někdy a pro někoho moná a příliš!) šetřící charakter, ale pokud jde o hospodářský růst, podporu podnikatelského prostředí, moná kromě protikorupčních proklamací, toho zrovna mnoho nenajdeme. Škrty se přitom dotýkají asi úplně kadého, především příjmově průměrných rodin, naštěstí pokud jde o platy, částečně také politiků! Kolik lidí má stavební spoření, a teď zjistí, e státní příspěvek bude poloviční, o krácení celého vějíře sociálních dávek ani nemluvě. Třeba jenom nemocenská – jsou u nás stále početně docela vysoké kategorie zaměstnanců, kteří skutečně ijí z měsíce na měsíc, od výplaty k výplatě, a propad příjmů za první tři dny nemoci, kdy nedostanou vůbec nic, je pro ně významným zásahem do rodinného rozpočtu. Co takhle třeba právě u kratších nemocí zohlednit i jejich četnost? Třeba dvě krátkodobé nemoci plně pokrýt dávkami nemocenského pojištění, ale třetí a další u ne? Kadý přece není podvodník, leckdo chřipku spíše přechází nebo si na ni bere dovolenou. Leccos by šlo udělat jinak a podle mě lépe...
Pokud se po šetřící fázi nerealizuje rychle reforma, která by urychleně podpořila i ekonomický růst a ivotní úroveň občanů, mohou být politické důsledky časem velmi... zajímavé. Ono toti asi všude platí, e reformy v zásadě ano, ale kdy se příliš zásadně nedotýkají mé peněenky, a kdy u to musí být, tak jen mám-li výhled, e po vyprázdnění se mi peněenka zas časem naplní... Je to lidské, přirozené a má to pak i politické dopady v kadých dalších volbách. Reformu určitě ano, ale i prorůstovou a přiměřeně sociálně únosnou.
Jiří Němec, právník ve veřejné správě a učitel ústavního a správního práva na Metropolitní univerzitě, Liberec
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.