Pravděpodobně nás napadá uvaovat o smyslu jevů či hodnot častěji a ve zralém věku. Co je zralý věk? Inu věk, ve kterém u hodně ubylo přímočarosti a spontánnosti. v tom stádiu ivota se čím dále naléhavěji hledají odpovědi na skutečnosti, které změnit nemůeme, kdybychom sebevíce chtěli; a hlavně u jsme utrili dost bolestivých boulí, ne abychom stále chtěli prorazit, co prorazit vlastní silou nejde. Je to věk, ve kterém u víme, co nemůeme, a co moná zmůeme, najdeme-li jiné cesty a cestičky, které nevedou proti tvrdé zdi.
Kdy u je člověk skutečně v dohledu biologického konce, nejen skončit můe, to se dá kdykoliv, ale kdy si uvědomuje, e u zanedlouho musí (co je to deset patnáct roků?), někdy se ptá, odkud kam vlastně jde. Jaký má jeho ivot smysl. Je to vůbec velká škoda, e u to všechno brzy skončí?
Myslím, e pro bytost, která netrpí ani fyzicky, ani duchovně tak, aby to činilo její existenci tak obtínou, e by raději unikla do nebytí, má kadý proitý den smysl. Jaký? Bytostný, přírodní smysl vlastního ivota, o který kadý tvor ze všech sil bojuje. Prostě ít, přeít za kadou cenu. To je především biologický zákon. Ale co dál? Jsou-li biologické podmínky splněny, přibývají další a další. Tvor upoutaný na řetěze, byť měl nezbytné jídlo a pití i suchý pelech, touí po odstranění řetězu, jeho touhy směřují dál, ke svobodě. Ale jde o její cenu – platí se pravděpodobně ztrátou skromných jistot podmíněných právě nesvobodou. Něco za něco... Ne by tu cenu platili, vrátí se mnozí dobrovolně do pout...
Často jsem se ve zralém věku ptala, odkud kam ve svém ivotě směřuji. Dá se to vysledovat, nebo se jen tak pod náporem okolností potloukám? Ne, nebylo to to druhé. Dlouho jsem hledala cestu. Pevnou půdu pod nohama mně vzala výjimečná výchova ve výjimečné době. Tápání a bloudění trvalo snad a do poloviny ivota. Bylo to však současně i zrání a nabírání sil. Je dobře, e většinou lidem trvá hledání sebe sama o hodně kratší dobu.
Moje cesta zrání byla hledáním svobody a směřováním ke svobodě vlastní mysli. v nalézání nezávislosti na vnějších poměrech, na tradicích, zvycích, dogmatech, doktrínách, klišé. Nezávislost na tvrzení i konání jiných. Pěstování schopnosti vnímat a hodnotit jevy tohoto světa vlastníma otevřenýma očima a vlastním uvaováním. Směřování k pravdě, která zbývá, kdy se z ní všechny slupky odstraní.
A tak se mi ke konci zdá, e smyslem ivota člověka je hledání vlastní podstaty, svého já, je lze ztotonit se svobodou vlastní mysli, se svobodným poznáváním světa. Patrně by to chtělo příklady. Napadá mne náboenství. idovské, křesťanské nebo jiné. Inteligentní, vzdělaná stará paní se ptala, kde byl Bůh, kdy byli bezbranní lidé vraděni po milionech jinými lidmi. Ptala se uprostřed shromádění, a ostatní mlčeli, kdy si sama nalezla odpověď, e tím utrpením bylo u Boha vykoupeno zaloení státu Izrael. Bezpečného státu pro všechna nová pokolení zkoušeného národa, který musel ít dva tisíce let rozptýlen v jiných národech. Jisté je, e nebýt masové tragédie vyhlazování idovského národa, nebylo by zaloení státu Izrael docíleno. Proč však inteligentní, rozumově uvaující lidé do této skutečnosti potřebují včleňovat náboenství? Proč vypukl zničující rasismus nejen vůči idům a proč po světě rasismus a jiné zločinné sklony člověka vůči člověku neustále ijí, není obtíné poznat. Ba není ani nemoné řídit věci lidské tak, aby člověk s člověkem il s ohledy na jeho jinakost a rovnocenné – nikoliv stejné – potřeby...
A ještě jiný příklad: Zavíráme oči před utrpením bytostí nám lidem velmi blízkých fyziologií, včetně funkcí vyšší nervové soustavy. Tak blízkých, e na základě vědomí, e jsou skoro jako my, konáme na nich nejbezohlednější pokusy, a přitom víme, e cítí bolest, strach, hrůzu jako my. Lidé donedávna podle svých zákonů, a prakticky dodnes, povaují zvířata za věci. ivé hračky jako věci ke slubě člověku. Geneticky nevratně mrzačená zvířata pro lidské potěšení... a maso, které většinou lidé konzumují v nadměrném mnoství, ani chtějí za svou porcí na talíři vidět utrpení a degradaci ivé cítící bytosti, její ivot klesl z moci člověka jen na hodnotu masa, kůe, koešiny... Dobře víme, e vegetariánství je člověku spíš prospěšné ne škodlivé, e maso a ostatní ivočišné výrobky lze plnohodnotně, bez újmy nahradit jinými potravinami. Jen chtít, jen soucítit, jen hledat poctivě smysl.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.