Schyluje se ve Středovýchodní Evropě k novému přeskupování aliancí? Na první pohled by se to tak mohlo jevit, zaposloucháme-li se do debat o tom, co se poslední dobou odehrává ve vztazích mezi Polskem a Ruskem, i o tom, co se děje na Ukrajině. Téměř zároveň toti po katastrofě prezidentského letadla 10. dubna nastalo neobyčejné oteplení v polsko-ruských vztazích a zároveň prezident Ukrajiny Viktor Janukovyč rozhodl o bliším propojení svého státu s Ruskem – levné suroviny výměnou za prodlouení pobytu ruské Černomořské flotily. Pokud jsme tu tedy měli v posledních letech Polsko tradičně skeptické vůči Kremlu, Polsko, které ponoukalo východoevropské země, aby se natrvalo zbavily závislosti na Rusku, nyní tu můeme – podle mnohých – mít Polsko a Rusko, které spolupracují – přičem první z těchto zemí by na opětovné zvyšování závislosti států Východní Evropy na Rusku ji nereagovala tak alergicky.
Kdo zná dějiny polsko-ruských vztahů v posledních letech (ale i staletích), musí uznat, e to by byla skutečná revoluce. Kdo navíc něco málo ví o tom, e země s větším potenciálem se rády domlouvají nad hlavami zemí menších, můe pocítit cosi jako neklid. Čechy samozřejmě hned napadne Mnichov, Poláky pakt Ribbentrop-Molotov a Ukrajinci mohou pomyslet na dohodu uzavřenou v Rize roku 1921 mezi Poláky a bolševiky, která mimo jiné pohřbila po pádu impérií ruských carů a rakousko-uherských císařů ukrajinské vyhlídky na nezávislost. Mohl-li tedy před několika lety nynější šéf polského ministerstva zahraničí Sikorski přirovnat stavbu Nord Stream k paktu třetí říše se Sovětským svazem, nemělo by oteplení vztahů na linii Varšava-Moskva znepokojovat třeba Ukrajince – ty, kteří ještě před rokem 1991, ale především v posledních letech ztěka budují nezávislou Ukrajinu? Otázky tohoto druhu se objevují kadou chvíli v polské diskusi o východní politice. v jednom z posledních čísel krakovského časopisu Tygodnik Powszechny poloila odbornice Střediska východních studií (jednoho z nejdůleitějších think-tanků v Evropě, pokud jde o východní záleitosti) otázku takto: Postoj zemí Unie spřátelených s Ruskem vychází z pochopení, e trvalé sblíení s Moskvou není moné bez akceptování podstaty mocenského systému, který v té zemi vládne, a regionální politiky, ji vede. v praxi to znamená zavírat oči před autoritářským a neoimperiálním charakterem ruského reimu. a také souhlas se zvláštními geostrategickými aspiracemi Ruska vůči Kavkazu a Východní Evropě, s jeho právem na vojenskou přítomnost, k ní došlo v důsledku ekonomického tlaku nebo dokonce ozbrojeného zásahu.
Pod pojmem spřátelené země autorka chápe Itálii, Německo nebo Francii – do jejich kruhu by Polsko právě mělo přistoupit. Pełczyńská-Nałęczová píše dále: Stojíme-li před reálnou moností nápravy vztahů s Ruskem, musíme si poloit otázku: Jsme i my připraveni připojit se k ,hlavnímu proudu evropského pragmatismu, a to se všemi důsledky? Jedním z důsledků by byla rezignace na vizi Evropy nerozdělené, vizi Evropy, ve které řeka Bug nevytyčuje hranici dvou civilizačních světů a politických zón.
Řečeno drsně – jde o to, zda by bylo Polsko připraveno vzdát se něčeho, co povaovalo za svou specialitu – vedení internacionály bojující proti ruskému imperialismu bez ohledu na to, zda je carský, komunistický nebo putinovský. v posledních týdnech se nad Vislou konalo několik veřejných diskusí, jejich společným jmenovatelem byla otázka, zda polská diplomacie právě nyní odmítá Giedroycovu doktrínu. Tato doktrína, vypracovaná před několika desítkami let na stránkách exilového časopisu Kultura a běně označovaná ULB (Ukrajina, Litva, Bělorusko) předpokládala podporu snah národů Východní Evropy o nezávislost. Jejich nezávislost by toti měla být zárukou polské bezpečnosti ve vztahu k Rusku. v dobách komunismu, kdy se polští demokraté nemohli věnovat praktické politice, znamenala realizace této doktríny hlavně smíření polského veřejného mínění se ztrátou předválečné východní části Polska a takových měst jako Vilno nebo Lvov (co byla v zásadě nutnost, protoe nikdo neměl v úmyslu Polsku tato území vracet ...). Po roce 1989 se Giedroycova doktrína stala kánonem polské diplomacie. Ji vláda Tadeusze Mazowieckého (úřadující, kdy ještě existoval SSRR) vedla dvoukolejnou politiku – při udrování korektních vztahů s Moskvou navazovala vztahy s elitami jednotlivých sovětských republik. Co nemohla dělat vláda, dělali členové parlamentu – někdejší disidenti, kteří navštěvovali Kyjev, Vilno nebo Minsk. Potom se Polsko stalo první zemí na světě, která uznala nezávislost Ukrajiny, Polsko také před osmi lety nesouhlasilo s návrhem Gazpromu obejít Ukrajinu zvláštním potrubím z Běloruska na Slovensko přes Polsko, nakonec také podporovalo barevné revoluce nebo odporovalo ruské vojenské akci v Gruzii roku 2008. Všechny tyto aktivity byly označovány za naplňování polského státního zájmu a vlastně je nezpochybňovalo ádné politické uskupení. Vystupování levicového a postkomunistického prezidenta Aleksandra Kwaśniewského v Kyjevě roku 2004 chválil jeho pravicový a antikomunistický nástupce Lech Kaczyński. Právě po oranové revoluci nastalo v polsko-ruských vztazích další ochlazení. Ruská prokuratura právě tehdy zastavila vyšetřování ve věci Katyně, Vladimir Putin snioval během oslav konce druhé světové války v květnu 2005 Polsko a jeho roli ve vítězství nad fašismem, jiným projevem bylo vyhlášení embarga na polské maso a jiné drobnější události. Přičem Polsko zde nebylo pasivní, blokovalo rozhovory EU s Ruskem, polský stát oficiálně podporoval naftový koncern PKN Orlen v jeho soutěi s ruskými firmami o litevskou rafinérii Maeikiai, Lech Kaczyński létal do Tbilisi, čím demonstroval podporu Gruzii, bojující s Ruskem.
Z této perspektivy teprve vidíme, o jak závané věci v aktuálních diskusích o nápravě polsko-ruských vztahů jde. Znamená však sblíení na linii Varšava-Moskva pro Východní Evropu revoluci? Přísně vzato nikoliv.
Za prvé, jak v Polsku zdůrazňují komentátoři, toto sblíení neproběhlo po 10. dubnu, ale byl to proces, který zahájila v únoru 2008 návštěva premiéra Donalda Tuska v Moskvě (u tehdy byl ostatně obviňován, e zradil Giedroyce), po 10. dubnu se sbliování jen velmi urychlilo. Nikoliv kvůli samotnému leteckému neštěstí, ale díky reakci Rusů a sympatiím, které Polákům projevovali, samozřejmě. Za druhé toto sblíení probíhá hlavně v otázce historických vztahů. Vladimir Putin a Dimitrij Medvěděv prozatím korigují především politiku Kremlu, ovšem nikoliv tu z posledních let, ale tu, ji Kreml prováděl před téměř sedmdesáti lety. Za třetí lze říci, e se nic neodehrává nad hlavami Bělorusů nebo Ukrajinců – jejich představitelé jsou otevřeně proruští. Polsko nemá ádnou monost ovlivňovat politiku Viktora Janukovyče. Konečně za čtvrté – Jerzy Giedroyc, významný polský intelektuál a člověk, od něho se politice učily celé generace, nebyl protiruský a sám se o smíření s Ruskem snail. Byl to antiimperiální rusofil. Proto není třeba hledat v nynějším polsko-ruském sblíení odmítnutí Giedroycovy linie nebo odsouzení Ukrajiny k pádu do závislosti na Rusku, lze v něm však vidět vyrovnání nevyřízených záleitostí, které po desetiletí zatěovaly vztahy Poláků a Rusů. Konečně samo Rusko se pro otevřenost vůči Polsku rozhodlo, protoe si uvědomilo jeho rostoucí význam v Evropě. Je to tedy projev ruského pragmatismu, a nikoliv chvilkových emocí po katastrofě. Ta otevřenost je pro polskou východní politiku nezbytná – jak toti pěstovat východní politiku a ignorovat přitom největší stát Východní Evropy (celé Evropy, Euroasie, koneckonců taky největší na celém světě)?
Situace ve Východní Evropě se tedy radikálně nezmění jen proto, e se Polákům a Rusům podaří vysvětlit sporné otázky z minulosti. Polsko a Rusko v otázkách současné politiky stále mnohé rozděluje. Rozdíl potenciálů Polska a Ruska je příliš velký na to, aby bylo moné mluvit o nějakém sousedům nebezpečném partnerství. Ani Varšava, ani Kreml nemají v úmyslu společně uskutečňovat ádné regionální projekty, které by mapu Východní Evropy proměnily.
Andrzej Brzeziecki (1978) je novinář, zabývá se především východoevropskými otázkami; šéfredaktor dvouměsíčníku Nowa Europa Wschodnia.
Andrzej Brzeziecki: Únava z Ukrajiny?
Jan Jedlička: Řecko, stabilita eurozóny a moné následky
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.