Maďarský parlament, ve kterém má pravicový FIDESZ ústavní většinu, schválil návrh zákona o dvojím občanství. o návrhu se v Maďarsku mluvilo ji delší dobu, avšak nikdo přesně nevěděl, jak bude vypadat. Jeho obrysy se začaly rýsovat teprve později:
O maďarské občanství budou moci poádat osoby ijící trvale v zahraničí, pokud prokáí svůj maďarský původ (není zatím úplně jasné jak) a pokud ony samy v minulosti byly maďarskými, resp. uherskými občany nebo jsou potomky takových občanů. Občanství jiného státu není pro získání maďarské státní příslušnosti překákou a adatelé si je mohou ponechat.
Je zřejmé, e zákon se týká především Maďarů ijících na územích sousedních států, protoe jde o území, která před rokem 1918 patřila k Uhrám, a tamní obyvatelé (bez ohledu na národnost) jsou tedy potomky uherských občanů. v tomto ohledu má tedy připravovaná norma silné politické poselství. Maďarský stát jí sděluje světu, e povauje i tyto Maďary za součást svého národního tělesa a osvojuje si právo za ně hovořit. To ovšem není nic nového, protoe tento postoj zaujímalo Maďarsko vdycky, dokonce i v období komunismu.
Dá se proto pochopit, e především vláda Smeru v Bratislavě reagovala značně podráděně, kadopádně mnohem emotivněji ne vlády všech ostatních sousedů Maďarska, kterých se připravovaná maďarská úprava rovně týká. Ficova vláda oznámila ji dříve, e pokud Maďarsko zákon příjme, sáhne k protiopatření přijetím zvláštního zákona, podle kterého by občan Slovenské republiky, který na základě vlastní ádosti nabyl občanství jiného státu, ztrácel přímo ze zákona (ex lege) slovenskou státní příslušnost. Fico se přitom odvolával jako na vzor na český zákon o státním občanství č. 40/1993 Sb., který se takto skutečně snaí neádoucím dvojím občanstvím zamezovat.
I kdy nejnovější slovensko-maďarský konflikt není něčím, co by českou veřejnost nějak zvlášť zajímalo, z pochopitelných historických důvodů jsou Češi náchylní v slovensko-maďarských sporech stát zpravidla na straně Slovenska. Protesty proti připravovanému maďarskému zákonu na Slovensku jsou ale zcela neadekvátní a jsou spíše určeny domácí slovenské veřejnosti před slovenskými parlamentními volbami. Podívejme se proto na celý problém nezaujatě.
Podle zásad mezinárodního práva je záleitostí kadého státu, koho uznává za své občany. Pravidlem samozřejmě bývá, e občany státu jsou především osoby ijící trvale na jeho území. Takovýto úzus je také jistě ádoucí. Ovšem praxe bývá často jiná. v případě, e od nějakého státu odpadne území obývané národnostními skupinami shodnými (či povaovanými za shodné) s většinovým obyvatelstvem původního mateřského státu, je poměrně běné, e ten původní povauje národnostní příslušníky nacházející se za novou hranicí i nadále za své občany, a to i tehdy, kdy se stali občany nového státu. Tak například Bulharsko, které neuznává Makedonce jako svébytný národ, ale povauje je za Bulhary, dává Makedoncům (ovšem nikoliv u makedonským Albáncům, Romům, Turkům a příslušníkům dalších neslovanských etnických menšin) na poádání a po doloení, e se adatel alespoň v minulosti hlásil k bulharské národnosti, bulharský pas. Jejich dritelé jsou plnoprávnými bulharskými občany se všemi právy a povinnostmi. Obdobně postupuje Rumunsko ve vztahu k Moldovcům, které rovně povauje za Rumuny. Chorvatsko dříve běně uznávalo všechny Chorvaty v Bosně a Hercegovině za svoje občany. v době rozdělení Německa (tj. před rokem 1990) Spolková republika Německo neuznávala vůbec občanství NDR, take všichni obyvatelé NDR byli automaticky z hlediska právního řádu SRN povaováni za občany Spolkové republiky. Německý zákon o uprchlících stanovuje, e uprchlíkem je kadý Němec nebo jeho potomek (tedy potomek osoby, která v minulosti měla německé občanství, resp. před sjednocením Německa občanství některého německého státu), pokud se usadí nebo nalezne útočiště v hranicích Německa z 1. ledna 1937. Proto také řada osob v Horním i Dolním Slezsku, které nyní náleí Polsku, avšak v roce 1937 bylo součástí Německa, má vedle polského i německé občanství. Ve státě Izrael platí tzv. zákon o návratu. Podle něj kadá osoba, která je podle idovských náboenských předpisů povaována za ida, tj. kadý, kdo má idovskou matku, má právo přestěhovat se do Izraele a získává automaticky izraelské státní občanství. Občanství jiného státu není přitom na překáku a příslušná osoba si je můe ponechat. To, co chce udělat Maďarsko, tedy není ve světě ničím zvláštním.
Slovenská vláda tvrdí, e udělení maďarského občanství slovenským Maďarům znamená pro Slovensko bezpečnostní riziko. Tak tomu není. Má-li jakákoliv osoba dvojí občanství, pak nad ní oba státy mají úplnou jurisdikci. Před slovenskými úřady a soudy je proto maďarské občanství osoby, která je současně slovenským občanem, zcela irelevantní. Slovenský občan, který bude současně občanem Maďarské republiky, se na maďarské občanství nemůe odvolávat ani se ho dovolávat, a na území Slovenska z něj tedy nebude mít ádné výhody. Dobrým příkladem je právě vztah SRN k občanům NDR. Jestlie se občan NDR před rokem 1989 dostavil v Berlíně na stálou misi SRN a poádal o vystavení západoněmeckého pasu, sice takovýto pas bez problémů získal, ale pokud se na něj pokusil z území NDR vycestovat, byl na hranicích zatčen pro pokus o nedovolené opuštění republiky. Podle východoněmeckých předpisů byl stále a výhradně jen občanem NDR, a tudí bez výslovného povolení východoněmeckých úřadů nikam cestovat nesměl. Stejně ostatně občan NDR dopadl v jiných tzv. socialistických státech, které takovéto osoby povaovaly na základě bilaterálních dohod výhradně za občany NDR a jejich západoněmecké pasy neuznávaly. Právě známá změna stanoviska maďarské vlády v září 1989, kdy Maďarsko umonilo tisícům východoněmeckých občanů odejít do Rakouska, odstartovalo jak známo pád komunismu v NDR.
Podívejme se nyní na monosti slovenské vlády dvojímu občanství zamezit. Ve většině států světa dnes platí tzv. právo krve (ius sangvinis), tj. občanství se dědí po rodičích. To znamená, e občanem je člověk tehdy, jestlie byl občanem alespoň jeden z jeho rodičů. z toho vyplývá, e u smíšených manelství má kadé dítě potenciálně u od narození dvojí občanství. Jen v malém počtu států, především anglosaských, platí tzv. právo půdy (ius solis), podle kterého je občanem kadá osoba, která se na území státu narodila. Právo půdy často vede k tomu, e děti cizinců mají rovně dvojí občanství – jedno po rodičích a druhé na základě místa narození. z toho, co bylo řečeno, je zřejmé, e úplně zamezit dvojímu občanství jednostranným opatřením státu není moné. Slovensko můe po vzoru České republiky stanovit, e nabytím občanství jiného státu ze svobodné vůle slovenské občanství zaniká, ale tím nebude řešena otázka dětí ze smíšených manelství. Úplné zamezení dvojího občanství je toti moné jedině na základě dohody obou států. v dohodě bývá stanoveno, e stát přijme do svého státního svazku jen osobu, která byla ze svazku druhého státu propuštěna a nabytí občanství ihned ohlásí druhé straně. Zároveň bývá stanoveno, e dětem ze smíšených manelství se určí pouze jedno občanství na základě dohody rodičů, případně na základě rozhodnutí samotné osoby po dosaení plnoletosti. Osobám, které měly doposud dvojí občanství, je vymezena lhůta, do kdy se musí vyslovit pro jedno z nich. Pokud k takovémuto prohlášení nedojde, platí, e osoba je občanem toho státu, na jeho území má trvalý pobyt. Mezi někdejšími tzv. socialistickými státy byly takovéto dohody běné, existovala i mezi Československem a Maďarskem. Je ale jasné, e maďarská vláda na podobné dohodě se Slovenskem nemá zájem, protoe jinak by zákon o dvojím občanství ztratil jakýkoliv smysl. Dá se také úspěšně pochybovat o tom, e by maďarské úřady vůbec informovaly slovenská místa o osobách, které poádaly o maďarské občanství. Faktický stav bude tedy takový, e řada osob na jiním Slovensku bude mít sice moná doma uschovány maďarské pasy, ovšem slovenské úřady o tom nebudou vědět, a proto je slovenského občanství nezbaví. Přijetí zákona zakazujícího dvojí občanství kromě toho vyaduje změnu současné ústavy, která odebrání občanství nepřipouští. Je tedy otázka, zda by nebylo lepší, kdyby současná vláda mávla nad celou věcí rukou. Otázka dvojího občanství toti vůbec není tak horká, jak se na první pohled zdá. Vlastně jde o mnoho povyku (téměř) pro nic.
Jan Rychlík (1954) je historik a publicista, profesor Filozofické fakulty Univerzity Karlovy.
Grigorij Mesenikov: Česko-slovenské vzťahy v období politickej transformácie
Łukasz Grzesiczak: Polsko-česko-slovenská solidarita v Těšíně a Bielsku-Białé
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.