V minulém čísle Listů autor ve stati Penze – ivobytí pro stáří popisoval principy a instituce důchodových systémů, v textu, který na příspěvek navazuje, se zaměřuje na změny nutné k hmotnému zajištění ve stáří v budoucnosti.
Reforma důchodů se točí kolem otázky, jaké by měly být proporce mezi příspěvkovými a průběnými důchodovými systémy. Čemu dnešní zaměstnanci jako budoucí důchodci dají přednost; zda ušímu, pevnějšímu a bezprostřednějšímu spojení s vývojem veřejných financí, nebo závislosti na vlastních úsporách. Otázkou také je, zda jsme dost připraveni a vůbec ochotni spotřebu v přítomnosti v zájmu udrení přijatelné úrovně spotřeby v budoucnosti omezit a také zda současní zaměstnanci jako budoucí důchodci jsou či budou ochotni sníit svou dnešní spotřebu pro udrení úrovně své spotřeby jakoto budoucích důchodců. a ještě dvě další otázky: budou zítřejší důchodci ochotni dále snášet poměrně velkou závislost na budoucích zaměstnancích? Lze očekávat, e budoucí zaměstnanci budou alespoň stejně solidární, jako jsou jejich dnešní kolegové nebo alespoň většina z nich? Jestlie nikoliv, pak se ptejme dále: můe dnešní generace zaměstnanců spojit své existenční bezpečí s budoucím bezpečím finančních aktiv? Nebo je případně kladná odpověď na tuto otázku jen naivní vírou, naivním očekáváním? To jsou věru otázky velmi zásadní, které si hned na počátku projektování kadé důchodové reformy musíme poloit; odpovědí na ně se bohuel nemůeme vyhnout.
Systémy důchodového zajištění stáří mají vzhledem ke svému objemu nemalý vliv na velikost národních úspor a spotřeby, investic a nakonec na ekonomický růst. Ke sníení celkové spotřeby dochází pak mimo jiné i tehdy, kdy zvýšíme příspěvky do důchodového systému nebo kdy snííme poitky vyplácené důchodcům nebo učiníme-li obojí. Tyto kroky však umoní sníit odvody nebo zvýšit důchody v budoucnosti. Bohatší důchodové systémy v přítomnosti sice zvýší břemeno současné generace, avšak odlehčí generacím budoucím. Je to stejné jako s daněmi. Kdy dnes zvýšíme daně anebo snííme výdaje státu, můeme redukovat deficit státního rozpočtu nebo dokonce sníit státní dluh. Zmenšíme tím finanční zátě našich potomků.Takováto opatření nazýváme mezigenerační redistribucí břemen a poitků.
Fondový důchodový systém nemusí však vdy ke zvyšování národních úspor vést. Stačí toti, aby plátci příspěvků do fondových důchodových systémů přestali spořit jinými způsoby. Při existenci povinných a dobrovolných penzijních fondů můe např. zavedení povinných fondů sníit objem příspěvků do fondů dobrovolných. Nebo někdy tyto příspěvky vůbec znemonit. Pro sociálně slabší vrstvy jsou potom dobrovolné fondy k ničemu. Za předpokladu fungování průběného financování důchodů (PAYG) budou dobrovolné penzijní fondy uitečné především pro střední, vyšší a v některých případech snad i pro velmi vysoké příjmové skupiny. Pokud bychom s cílem dosaení úspor nebo alespoň odstranění deficitu nějak významněji omezili státní průběný důchodový systém a takto vzniklý výpadek nahradili fondovými systémy (dobrovolnými a nebo povinnými), pak tím samozřejmě dojde k úbytku plátců do průběného systému a ke sníení celkového objemu odvodů do systému PAYG. Vznikne deficit průběného důchodového systému, který bude muset být pokryt zvýšením státního dluhu; tedy opět nikoliv úspory, nýbr zadluování! Zavedení povinných penzijních fondů s jistotou povede ke zvýšení národních úspor tehdy, jestlie ti, kteří dosud nespořili, budou muset se spořením začít. Nehledě na to, zda jde o marnotratné boháče, kteří si ji beztak nahromadili velké prostředky, take na stáří šetřit nemusejí. Tuto povinnost by jim ukládala jen solidarita. Nebo se jedná o sociálně slabší skupiny, které budou nuceny do povinných fondů vstupovat, pokud PAYG bude zajišťovat jen ivotní minimum nebo dokonce ani to ne. o tom bude ještě řeč dále.
V dubnové stati v Listech jsem upozorňoval, e schodek důchodového systému je zvláště nebezpečný v souběhu se schodkem státních financí a se vzrůstajícím státním zadluováním. v těchto případech přirozeně vznikají velké tlaky na redukci takových schodků, té cestou reformy důchodového systému. Naopak v situacích přebytkového státního rozpočtu, růstu úspor a růstu ekonomiky budou tlaky na reformu slabší. To nám však dnes nehrozí... Někteří politici snad ani nevědí, e právě v dobách, kdy se ekonomice daří a kdy roste, nutno dluhy splácet a závazky, které vůči budoucím generacím máme, sniovat. a také zvyšovat daně, co je právě v dobách prosperity ji snesitelnější úkol.
Můeme nyní přistoupit k popisu moných institucionálních forem důchodového zabezpečení. Nejčastěji se hovoří o třech tzv. pilířích důchodového systému. Těmito pilíři jsou: 1) státní systém průběného financování (PAYG); 2) povinný fondový system; 3) dobrovolný fondový systém. k tomu nutno dodat, e v praxi i v různých reformních projektech se lze setkat s větším nebo i s menším počtem pilířů. Jsou moné i různé kombinace a rovně obsahově se jednotlivé pilíře mohou od sebe hodně odlišovat. Podrobnější informace lze nalézt ve studii OECD z roku 2005. Analýzu těchto struktur si však zde z důvodu rozsahu této úvahy nemohu dovolit, a proto zůstanu u soustavy tří pilířů, připojím k ní však několik poznámek.
První pilíř je zaloen na principu DB, provozován bývá nejčastěji státem a má podobu veřejnoprávní instituce. Účast v něm je obecně povinná. Avšak v souvislosti s uplatněním fondových systémů by snad bylo moné uvaovat o tom, e při vstupu do fondového systému by nějaká část povinných příspěvků byla převedena na příspěvky do systému fondového. Pokud by však takové uvolnění bylo provedeno ve větším rozsahu, zcela jistě by to průběný systém ohrozilo. Budou-li občané respektovat princip solidarity, PAYG zůstane povinným důchodovým systémem pro všechny plátce bez jakéhokoliv omezení.
Druhý pilíř je typu DC a v koncepcích reformy důchodového systému bývá rovně prezentován jako systém povinný. Jak ji bylo dříve řečeno, důvodem pro zařazení tohoto pilíře je přinutit ke spoření na stáří i ty, kteří buď z neochoty spořit vůbec či z důvodu nedostatku, nebo naopak velkého nadbytku prostředků se spokojují se systémem průběným. Bohatí, resp. velmi bohatí spoření na stáří nepotřebují, protoe ji dnes mají naspořeno dost. Aby se však chudším nebo středním vrstvám chuť k takovému spoření vrátila, bývá povinný důchodový systém – zatím ovšem jen v představách – spojován s takovým omezením průběného systému, e by ti, pro ně by tento systém byl jediným způsobem zajištění pro stáří, se museli jako důchodci spokojit s příjmem, jeho výše by moná ani nedosahovala existenčního minima. a to by zajisté byl důvod pro hlubší zamyšlení a rozvánější rozhodování. Avšak konceptoři reformy mohou mít pro zavedení fondových systémů ještě další, daleko vánější důvod. u nás se jaksi implicitně předpokládá, e penzijní fondy jsou komerčními organizacemi, a tedy součástí nikoliv státního, resp. veřejného sektoru, nýbr sektoru soukromého, podnikatelského. v tom případě ovšem bude tato forma zajištění stáří draší, protoe komerční organizace jsou samozřejmě orientovány na zisk a nelze jim to zazlívat. v praxi bývá plátcům takového pojištění účtován roční poplatek z hodnoty naspořených prostředků a zároveň si fond sráí část dosaeného zhodnocení finančních aktiv (plynoucího např. z nárůstu trních cen akcií). Avšak penzijní fondy nemusejí nutně být, a také vdy nejsou, součástí soukromého sektoru. Tak např. hned první dva největší světové penzijní fondy jsou fondy státními. Jde o japonský státní penzijní fond (Government Pension Investment Fund) s hodnotou aktiv ve výši 1,37 tril. $ a o Státní penzijní fond Norska (Goverment Pension Fund of Norway) v hodnotě 450 mld. $. Tím ovšem nejsou zdaleka všechny monosti, resp. všechny sektory nabízející pohostinství pro penzijní fondy vyčerpány. Ve své knize z roku 2007, v její čtvrté kapitole nazvané Občanská společnost a neziskové organizace jsem podrobně popsal monosti neziskového sektoru, který nepochybně penzijním fondům i budoucím důchodcům nabízí zajímavé monosti hmotného zajištění stáří.
Třetí pilíř tvoří dobrovolné penzijní fondy. Jsou opět typu DC a budou přitalivé zejména pro střední třídu, které mohou přinést určité narovnání úrovně jejich penzí s úrovní pracovních příjmů. Nesporným přínosem penzijních fondů je zhodnocování úspor zvyšováním trních cen finančních aktiv, přijatými úroky a dividendami. Je tu ovšem přítomno i riziko znehodnocení v době krize, jak ji bylo ukázáno. k dobrovolným fondům patří nepochybně i firemní spořicí účty.
Průběný systém nazýváme průběným nikoliv jen proto, e je průběně financován, nýbr i proto, e se v něm i průběně utrácí. Omezování spotřeby v jedné generaci je současně doprovázeno udrováním, případně i zvyšováním spotřeby v generaci jiné. Jde tedy o generační přesun spotřeby. Co jedni omezením spotřeby uspoří (současní zaměstnanci), to druzí (penzisté) utratí. Úspory se rychle přeměňují ve spotřebu. To je pozoruhodná vlastnost systémů typu PAYG, je je důleitá zejména v době hospodářského útlumu, recese, kdy je třeba obnovit nebo alespoň udret úroveň koupěschopné poptávky, má-li být co nejdříve nastartována expanzivní fáze hospodářského cyklu a nalezeno východisko z hospodářské krize. Na to samotné PAYG systémy samozřejmě nestačí, mohou však nepochybně být součástí protikrizové hospodářské politiky.
Reformy důchodových systémů jsou vyznačeny mnoha různými cestami. Důleité však je, e na počátku kadé z nich jsou úspory, je jsou nejen zdrojem penzí pro přítomnost, nýbr také zdrojem pro důchody budoucí(ch) generace(í). Cílem dnešních úspor je i vytvoření dostatečně vysokého produktu v budoucnosti, z něho část bude vydělena pro spotřebu a z ní opět část pro starobní důchody. Musíme tedy nejprve koláč upéci, abychom jej mohli posléze sníst. a musí to být koláč dostatečně velký a musí všem chutnat. Cesta od úspor k vytvoření produktu a ke spotřebě (jako konečnému cíli) není však jednoduchá. Někde uprostřed ní jsou ještě investice, resp. investování, lidé a instituce, kteří se touto činností zabývají a iví. Nazýváme je investory. Jsou i pro současné a budoucí důchodce velmi důleití; uskutečňují toti obdivuhodnou metamorfózu úspor do investic. a právě investice jsou tím klíčovým uzlem na naší cestě. Protoe: 1) investoři musejí umět vybrat a disponovat projekty, jejich mezní uitek bude dostatečně vysoký (efektivnost, vysoká návratnost investice); 2) investoři musejí být přesvědčeni o tom, e koupěschopná poptávka po vytvořeném produktu bude natolik vysoká, e nejen pokryje rizika jejich projektu, nýbr přinese i zisk. Pokud se ovšem proces proměny úspor do investic zadrhne a naakumulované úspory zůstanou nevyuity, dojde dříve či později v důsledku klesající poptávky k poklesu produktu a nastanou všechny projevy krize, které jsou nám právě dnes dobře známy. a úsloví z krize třicátých let bída uprostřed nadbytku by platilo i dnes. Toto vše jsem úmyslně velmi zjednodušil. i z tohoto zjednodušeného podání si však můeme učinit závěr, e těiště řešení problému stárnutí populace a problému starobních důchodů nespočívá jen v jejich financování a v tvorbě úspor, nýbr zejména v růstu ekonomiky. Ten je pak klíčem i pro řešení problému stárnutí populace.
V rámci připravované reformy budou nepochybně uplatněny některé typy důchodových fondů, jak o nich byla řeč. Proto bude muset být řešena otázka přechodu z průběného systému na systém důchodový, resp. otázka doplnění průběného systému těmito fondy.
V této souvislosti nutno upozornit, e kadý takový přechod, ať totální nebo jen částečný, má své náklady. v současné době jsou u nás uplatněny jen dobrovolné fondy tzv. důchodového připojištění. Je jich celkem deset. Pro názornost si opět představme následující velmi zjednodušený příklad: Předpokládejme, e např. v příštím roce vstoupí do pracovního procesu – jako do svého prvního zaměstnání – část mladé generace. a dále e při vstupu do svého prvního zaměstnání se budou tito mladí lidé moci rozhodnout, e např. průběný důchodový systém nebudou vůbec vyuívat a e své dnes ještě hodně vzdálené stáří zajistí pouze prostřednictvím dobrovolného penzijního spoření. Vydělají na tom v tom smyslu, e kromě pravidelných příspěvků budou ve prospěch jejich osobních účtů připisovány i výnosy z finančních aktiv, která průběnými úsporami vytvářejí. Výnosnost těchto fondů můe být případně i dost vysoká. a proto bude důleitým hlediskem při jejich rozhodování. Avšak dosavadní systém PAYG v důsledku jejich rozhodnutí začne strádat nedostatkem prostředků na výplatu důchodů současným penzistům. Schodek se bude zvyšovat s rostoucím počtem případných dalších odchodů ze systému. Proto bude nutné rostoucí deficit pokrývat úvěrem, daněmi nebo krácením stávajících důchodů. Výnosy z fondů připadající novým členům fondů budou tak vykupovány ztrátami, resp. náklady, které ponesou ostatní účastníci důchodového systému a nakonec všichni občané. k obdobné situaci, i kdy v menším měřítku dojde tehdy, bude-li moné ze systému PAYG vstupovat do fondů jen s částečným přesunem příspěvků (část dosavadních příspěvků do PAYG se přemění na úspory ve fondech), jak o tom ji byla řeč.
Jaká jsou hlavní rizika průběného a fondového financování důchodů? u obou musíme čelit riziku finančního kolapsu, kdy fondy nebudou schopny plnit své závazky vůči důchodcům. u státních důchodových systémů k tomu dojde tehdy, kdy se stát, jeho dlouhodobé zadluení a rozpočtové deficity budou tak vysoké, stane neschopným vyplácet i důchody v dosavadní výši. u fondů se to můe stát při velké hospodářské krizi. k hluboké krizi sice tak často nedochází, avšak dojde-li k ní alespoň jednou za lidský ivot, můe zničit všechny nebo téměř všechny úspory na stáří. Rizika fondového zabezpečování stáří jsou tedy vyšší neli rizika průběných systémů provozovaných státem. Dalším nemalým, leč snadno představitelným rizikem fondů je nebezpečí jejich vytunelování. Nelze zapomenout, e český způsob privatizace poskytl v tomto oboru vzdělání na vysoké úrovni celé generaci tunelářů, kteří zajisté stále čekají na další kořist. Mohli by se jí dočkat např. tehdy, kdyby v důchodové reformě zvítězila podobná ideologie, jaká byla uplatněna při privatizaci: v zájmu co největší soutěe na trhu důchodového zabezpečení co největší počet fondů! Určitou prevencí takové hrozby můe být zařazení fondů jako součásti velkých bank a dalších velkých finančních institucí. Stojí za připomenutí, e naše největší penzijní fondy spadají do zájmového a vlastnického okruhu České spořitelny, Komerční banky, České pojišťovny a dalších, take jejich případné tunelování by asi bylo ji obtínější.
Stárnutí populace představuje pro hospodářskou a sociální politiku problém, který bez angaovanosti státu není řešitelný. Hmotné zabezpečení stáří v rozsahu celé populace není myslitelné bez mezigenerační redistribuce zdrojů a bez mezigenerační solidarity. Dalo by se dokonce říci, e ji samotná existence tohoto problému dává sociálnímu státu existenční jistotu. Vdyť nejde jen o pomoc nejpotřebnějším, kterých bude vdy dost. Nejde také jen o hmotné zajištění na úrovni nezbytného ivotního minima pro seniory. Jde o takové vyrovnání příjmů v průběhu celého ivota, které zajistí starým lidem důstojnost – prostě ivobytí, kterým se sice nebudou chlubit, ale za které se také nemusejí stydět. Důstojné stáří se ve vyspělých společnostech stává postupně civilizační hodnotou, bez sociálního státu jen těko dosaitelnou.
V praxi se ovšem setkáváme s mnohem jednodušším receptem, zdánlivě s daleko spolehlivějším řešením. Jako kadý recept od lékaře má jen dvě poloky: 1) zvýšit porodnost a 2) prodlouit věk odchodu do důchodu.
Tedy nejprve k první z nich. Ke zvýšení porodnosti stačí údajně dostatečně vysoká hmotná stimulace jedněch a dostatečně silná destimulace druhých. Zvyšme proto na odpovídající výši dětské přídavky a sociální dávky a poskytněme té přiměřené daňové úlevy. Aby se prostě vyplatilo zplodit potomka. a více zdaňme bezdětné. Vdyť i oni budou jednou staří, budou tedy alespoň částečně závislí na generaci pracovně aktivních, pokud si ovšem sami na své stáří nenašetřili. Bylo by pak zajisté nespravedlivé, aby záviseli na generaci, její počet nepomohli zvýšit. Takovéto mechanické řešení závaného společenského problému mně však připadá nepatřičné. Připomíná mi obsluhu sloitého stroje nebo ovládání počítače – stačí zmáčknout příslušný knoflík či klávesu a ze sloitého sociálního mechanismu (nikoliv organismu) začnou vypadávat miminka, samozřejmě zdravá a čilá. Takto racionálně uvaujícím ekonomům by snad bylo mono doporučit ještě doplnění hmotné stimulace budoucích maminek stimulací morální nebo dokonce vlasteneckou! Vdyť právě v jejich rukou je, zda se národ bude (bez cizího importu), či nebude zmenšovat nebo zda mu dokonce hrozí vymření. Tedy i osud důchodového systému.
Samozřejmě nelze nic namítat proti tomu, aby rodiny s dětmi byly státem podporovány. Chci jen říci, e rozhodování budoucích maminek zda zplodit, či nezplodit potomka nemůe být a také většinou není zaloeno na kupeckých počtech. v prvé řadě jde o to, zda ena po dítěti touí, zda je schopna mateřského citu a lásky. a také o to, do jaké rodiny se dítě narodí. Nejde toti jen o plození potomků, ale také o výchovu (i citovou), kterou můe zabezpečit jen spořádaná rodina. Status rodiny však u nás upadá. v roce 2009 bylo dle Českého statistického úřadu uzavřeno 47,9 tisíc sňatků, co je nejméně od roku 1918. Máme rovně jednu z největších rozvodovostí v Evropě: 47 %. Roste počet dětí, které se rodí mimo manelský svazek rodičů; dnes to je ji třetina dětí, kdy ještě před rokem 1990 se v manelství rodilo přes 90 % dětí. Dnes máme také kolem 580 tisíc neúplných rodin. Postavení rodiny ve společnosti klesá, její úpadek je znát i na jazyku. Stále častěji se hovoří o partnerství (limited partnership – společnost s ručením omezeným), nikoliv o manelství, a o partnerech, nikoliv o manelích. Jazyk obchodního zákoníku zatlačuje jazyk občanského zákona. Pro mnoho lidí se výrazy rodina a manelství stávají nemoderními. Právem se lze obávat, e nemoderním se stane i soucítění a solidarita, co by ovšem mělo mj. neblahý vliv i na vývoj sociálně přijatelných důchodových systémů.
A nyní ke druhé poloce na doporučovaném receptu, tj. k věku odchodu do penze. Všeobecně doporučovaným opatřením je zvýšit věk odchodu do důchodu. Je to logické; ijí-li lidé déle, měli by i déle pracovat. Ovšem jen potud, pokud budeme moci předpokládat, e se bude prodluovat i období ivota, v něm bude člověk zdravý a výkonný. Se zvyšujícím se věkem však přibývá nemocí a pracovní výkonnost se sniuje. s prodluující se délkou ivota rostou náklady na jeho udrení. Tato skutečnost má za následek, e se budeme stále více potýkat s problémy financování zdravotnictví. To je však jiná kapitola. Zvyšující se nemocnost a sniující se výkonnost starších lidí můe snadno vést zaměstnavatele k tomu, e je bude propouštět – samozřejmě s jiným, přátelštějším a přijatelnějším zdůvodněním. Tzv. flexibilizace pracovního trhu nabízí i další monosti, jako jsou částečné, popř. vedlejší pracovní úvazky, pruný věkový interval umoňující dřívější odchod, samozřejmě spojený s niším důchodem apod. Přesto přese všechno se asi pozdějšímu odchodu do důchodu nevyhneme.
Jeden příklad z Anglie, kde se průměrný lidský věk v období 1950–2004 zvýšil ze 77 let na téměř 84 let. a odchod do důchodu se ve stejném období sníil z 67 let na 64 let, základní školní vzdělání opouštěly děti v roce 1950 ve 14 letech, zatímco v roce 2004 v 16 letech. v tomto období se tedy doba zaměstnání zkrátila z 53 let na necelých 48 let a počet let proitých v důchodu se zvýšil z necelých 11 na 20 let! Znamená to tedy, e jestlie v roce 1950 si musel dělník na 1 rok důchodu odpracovat 5 let, v roce 2004 to byla zhruba jen polovina (pramen: N. Barr, 2006). Problém deficitu financování důchodů nespočívá tedy jen v tom, e klesá počet občanů v aktivním věku připadajících na jednoho důchodce, nýbr i v tom, e se sniuje počet let strávených v práci připadajících na jeden rok důchodu.
A ještě jedna důleitá poznámka do našeho závěru. Týká se velikosti současných důchodů. Někdy se počítá s tím, e důchody budou valorizovány jen podle vývoje inflace, nikoliv s ohledem na růst průměrných mezd. Lze však ji zaslechnout – zatím jen ojediněle – hlasy, e s ohledem na finanční deficit stávajícího důchodového systému by se měly důchody vůbec poněkud sníit, např. zavedením placení důchodového pojištění důchodců nebo zdaněním důchodů. Snad i proto, aby nouze ve stáří byla mementem pro mladší, kteří by pak snad byli více ochotni na své stáří spořit. Tento krok by mohl přicházet v úvahu jen v případě krajní nouze, např. kdyby hrozil bankrot státních financí. v dnešní situaci by však takový krok měl nepředvídatelné důsledky politické. Uvame, e v loňském roce přesahoval počet důchodců nad 65 let věku 1,6 mil. osob (v roce 2065 jich mají být dokonce 3 miliony!), co činí přiblině 19 % oprávněných voličů. To je ji nezanedbatelná politická síla, neopominutelný jazýček na váze. Ostatně sníení důchodů by nepochybně vyvolalo silné tlaky na sníení všech mezd a platů v soukromém i ve veřejném sektoru – samozřejmě s výjimkou platů poslanců a senátorů, jejich dosavadní platy a náhrady zajisté ani zdaleka neodpovídají hodnotě slueb, je své vlasti poskytují. Lidé jsou v obtíných a mimořádných situacích většinou ochotni leccos ze svých příjmů či majetku obětovat, ovšem za podmínky, e je všem měřeno stejně, e je důsledně uplatňován princip relativní stejné oběti. Ani důchodová reforma nesmí proto vést ke zvýšení důchodových a majetkových rozdílů, naopak spíše k jejich zmírnění. Proto nelze jít cestou nejmenšího odporu, sniovat ivotní úroveň sociálně nejslabším vrstvám obyvatelstva, tj. těm, kteří ji nemají ani dost sil se bránit. Naštěstí si to mnozí v aktivním věku, tj. budoucí důchodci uvědomují; vědí, e sociální zájmy současných i budoucích důchodců jsou totoné.
A na úplný závěr ještě jedno varování, lépe snad doporučení. Stárnutí obyvatelstva bude pro společnost představovat trvalý problém, který bez aktivní sociální politiky státu nebude řešitelný. Neupadejme však v omyl, e – třebas jakkoliv zmodernizovaný – sociální stát za nás obstará vše, co je právě ve spojení se zabezpečováním se pro stáří nepříjemné. Nedejme na falešné politické proroky, kteří nás ubezpečují o tom, e nám nic nehrozí, e jsou natolik moudří a schopní zabezpečit nám v průběhu celého ivota dostatečné sociální pohodlí. e se nemusíme uskromňovat, dokonce snad šetřit nebo omezovat současnou spotřebu, e vůbec není zapotřebí přesunovat část naší současné spotřeby do budoucnosti. e sám stát bude za nás spořit. Nic na to nedejte! Pro všechny případy si pořiďte tři spořicí pokladničky; do jedné si ukládejte na stáří, do druhé na léčení svých neodvratných chorob a do třetí střádejte na zajištění vzdělání pro své děti. A potom si můete alespoň kadý rok vyrazit do kteréhokoliv atraktivního místa na světě a uít si tam podle svých zálib dovolenou, nakoupit dostatečný počet aut a dalších věcí, které jsou naprosto nezbytné pro demonstraci plýtvavé a zejména okázalé spotřeby. Hlavně však pamatujte na to, e stáří má kadý příslušník produktivní generace stále za zády, e se za ním ono stáří neúnavně plíí a e mu neunikne – pokud se mu ovšem nepoštěstí včas umřít. v tom případě hojně utrácejte! i jako vlastenci tím přispějete ke zvyšování hrubého domácího produktu.
Václav Klusoň: Penze – ivobytí pro stáří
Vladimír Heger: Zpráva o stavu správy
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.