Jste zde: Listy > Archiv > 2010 > Číslo 3 > Jaroslav ebek: Reflexe praské katedrály v kontextu náboensko-politického vývoje dvou staletí
Začátek volebního květnového týdne v ČR byl zcela ve znamení dvou překvapení. Prvním byla překvapivá oslava mistrovského titulu českých hokejistů, a tím druhým oznámení dohody upravující vztahy při společné péči o praskou katedrálu, která mj. ukončila vleklé soudní spory o tento výjimečný kostel. Vlastnictví katedrály a otázky s tím spojené vyvolávaly dlouhá léta celospolečenskou i mediální diskusi, je výrazně ovlivnila utváření obrazu katolické církve v povědomí široké veřejnosti. Do často vzrušených debat se navíc promítaly i peripetie vztahů státu, církve a společnosti v českých zemích, je mají své hluboké historické kořeny.
Různice v pohledu na katedrálu sv. Víta souvisely a souvisejí s určitou dvojkolejností pohlíení na duchovní tradice a symboly, je má kořeny hluboko v minulosti. Národní obrození počátku 19. století toti potřebovalo od počátku jasné a srozumitelné symboly národní velikosti, aby dokázalo svým programem oslovit většinu společnosti. z tohoto důvodu se nabízely také postavy a události, spojené s našimi duchovními dějinami.
Náboenské symboly díky tomu získávaly silný národní rozměr, jen často vedl k upozadění jejich sakrálního obsahu. Posun vnímání můeme pozorovat například u tradic spojených s osobou náboenského reformátora M. Jana Husa, který byl adorován nejen jako bojovník za nápravu církve, nýbr rovně jako sociální reformátor a ikona českého vlastenectví. Významnou součástí českého historického mýtu, vyuívaného ve velké míře také nacionálním hnutím, se stala interpretace událostí po poráce českého stavovského povstání v roce 1620 a rekatolizace českých zemí. Zosobněním negativního hodnocení tohoto období se stal jezuitský řád jako hlavní duchovní vykonavatel pobělohorské protireformace. s takto konstruovanými obrazy z národní minulosti pak souvisela i tendence k marginalizaci katolického vlivu při utváření národní identity, protoe katolicky orientovaná historiografie nebyla schopná silnému vlivu protestantského a pozitivistického dějepisectví čelit, a nedokázala tedy promluvit do utváření kulturně-duchovních obrazů a vzorů většinové české společnosti v 19. a 20. století.
Tyto skutečnosti se promítly i do proměn vnímání významu duchovních symbolů a tradic. Dotkly se například pohledů na svatováclavskou úctu. u kníete Václava se ve veřejném povědomí postupně vytrácela podoba světce a mučedníka a jeho osoba byla redukována na podobu národního vůdce. Toto vyuití kníete Václava se promítlo kupříkladu v jeho praském pomníku – v umělecké soutěi zvítězil sochař J. V. Myslbek, ztělesňující sv. Václava částečně i v duchu blanického mýtu jako vojevůdce českého národního vojska.
Národní rozměr najdeme rovně u cyrilometodějské tradice. Ta byla spojována s národně politickou ideou všeslovanské spolupráce (a to například i díky rozmachu unionistického hnutí). Úcta k oběma věrozvěstům si však přesto udrela na Moravě také silnou duchovní dimenzi. v národním panteonu naopak od 19. století nezbylo místo pro Jana Nepomuckého, reflektovaného českými národně liberálními kruhy pouze jako světec temna. Projevy instrumentalizace víry k národním cílům však najdeme také mezi Němci v českých zemích. v pohraničí se například na přelomu 19. a 20. století rozšířilo hnutí Los von Rom (Pryč od Říma), které pod rouškou přestupů k protestantismu šířilo ve velké míře i velkoněmecké ideje.
Sociální a demografické změny, spojené s rozmachem průmyslové výroby a technické i společenské modernizace, mění i dosavadní duchovní svět katolicismu. Katolické kruhy vnímaly důsledky modernizačních procesů jako ohroení své identity, především z hlediska relativizace morálních hodnot a oslabování společenských pozic církve. Od druhé poloviny 19. století začínají nejen u nás, ale i ve většině evropských států markantně ztrácet křesťanské církve dřívější veřejný vliv. Církevní společenství se v reakci na tento pohyb začalo uzavírat do mentálního i ideového ghetta. Vymaňovat se z něho začalo a v meziválečném období, kdy se rozvíjí hnutí náboenské a intelektuální obrody, přerušené ovšem nástupem nacismu a komunismu.
Přibývající společenské turbulence a prohlubující se nesoulad mezi náboenskými a světskými skutečnostmi se odráely rovně do proměny vnímání katedrály. Ta byla převánou většinou společnosti více ne jako svatyně chápána jako národní umělecký skvost, místo korunovace českých panovníků (v korunní komoře jsou uloeny i korunovační klenoty) i místo jejich posledního odpočinutí (v chrámové hrobce spočinul i zakladatel katedrály, císař Karel IV.). Byl to také nepochybně jeden z důvodů relativně široké občanské podpory aktivit souvisejících s dostavbou katedrály od poloviny 19. století. v r. 1859 zahájila svou činnost Jednota pro dostavbu katedrály (zaloená ji v roce 1844 svatovítským kanovníkem Václavem Michalem Pešinou z Čechorodu), v ní se angaovali zástupci jak církevního, tak i světského ivota. Stejně jako v případě Národního divadla se konaly také na dostavbu katedrály lidové sbírky. Rozběhnuté práce na dostavbě chrámu přerušila a 1. světová válka.
Po vzniku republiky se zemí převalila antikatolická vlna, která jen dále fixovala představy o zásadní nesmiřitelnosti mezi katolictvím a českým národem. Tehdy také vystoupil do popředí problém rozdvojeného vnímání duchovních fenoménů v náboenském a sekulárním prostředí. Na příkladu Československa bylo tak moné pozorovat, jak se promítl do církevního ivota vliv moderny, agnosticismu a ateismu, vedoucích k odkouzlení světa. Politizace duchovních tradic se podepsala na tom, e i významné oslavy byly předmětem bouřlivých diskusí. Ve 20. letech se debaty soustředily především na posílení oficiální linie československé politiky – tedy na zvýraznění významu reformačních idejí, vnímaných jako počátek demokratických snah, je se měly stát duchovním integračním potenciálem prvorepublikové společnosti. Státní oslavy kostnického mučedníka roku 1925 však vedly a k váné diplomatické roztrce s Vatikánem, kdy tehdejší nuncius Marmaggi opustil na protest Prahu, protoe Svatý stolec neuznával český výklad tradice, akcentující národní rozměr úcty, a viděl v této osobnosti primárně heretika, který se postavil proti církvi.
Dostavba svatovítského velechrámu však byla přes negativní dobovou atmosféru vnímána jako důleitý úkol. Iniciativy se v tomto směru ujal především Antonín Podlaha, světící biskup praské arcidiecéze. z jeho popudu probíhaly mj. kulturní akce, jejich cílem bylo získání potřebných finančních prostředků k rychlému dokončení stavebních prací. k úspěšné realizaci plánů významně finančně přispěla i vláda a také prezident Masaryk. Příleitost k dokončení toti nabízelo milénium mučednické smrti českého patrona sv. Václava v roce 1929. Peroutkova Přítomnost a část intelektuálních kruhů sice volala po tom, aby se tyto oslavy staly národním tmelem, politická reprezentace však prosadila oddělení oslav. Důvodem byly obavy ze vzestupu popularity lidové strany (jak se později ukázalo, političtí činitelé se strachovali zbytečně). Na otevření katedrály 28. září byli zastoupeni jen někteří členové vlády, prezident Masaryk mezi účastníky chyběl (vysvěcení svatovítského chrámu proběhlo u v květnu 1929, ovšem bez účasti arcibiskupa Kordače). Samotných oslav se účastnilo více ne 600 000 věřících, v převáné většině českých katolíků.
Úspěšný průběh miléniové vzpomínky přispěl k tomu, e se katolicismus stal znovu respektovanou součástí společnosti. Svatováclavské oslavy roku 1929 znamenaly také zisk organizačních zkušeností pro katolické spolky, které se na přípravách aktivně podílely. Po úspěchu svatováclavských oslav vzrostlo i sebevědomí katolických elit. Účelové výklady duchovních tradic však pokračovaly i poté. Ve 30. letech byl například svatováclavský kult vyuit v ideovém programu autoritativních hnutí a za protektorátu nacistickou okupační mocí. a Jan Hus byl prezentován po roce 1948 jako ideový předchůdce komunismu.
Katedrála sv. Víta sice zůstala svérázných interpretací spíše ušetřena, po únorovém převratu však komunistická moc rozhodla o jejím zlidovění (důsledky tohoto rozhodnutí zahájily současné diskuse o vlastnických vztazích). Tyto kroky byly vedeny reimní snahou dále utlumit náboenský rozměr katedrály. To se však totalitní vládě nikdy plně nepodařilo. Ji u příleitosti intronizace praského arcibiskupa Josefa Berana 8. prosince 1946 napsal s velkou dávkou jasnozřivosti list Katolík, e katedrála není muzeum, má svou duši – věřící lid, který ji celou naplní a modlitbami prolne . a tato slova nabyla svého významu zvláště v době normalizace, kdy se svatovítský chrám stal prostorem duchovní rezistence vůči reimu, navíc přirozeně spojující věřící i s lidmi jiného přesvědčení. v ivé paměti jistě zůstávají i chvíle děkovné bohosluby v katedrále za římské svatořečení Aneky Přemyslovny v sobotu 25. listopadu 1989. Tehdy z úst kardinála Františka Tomáška zazněla legendární slova o tom, e on i celá katolická církev stojí na straně národa. Výrazem tohoto souznění bylo také slavné Te Deum slouené po volbě prezidenta Václava Havla 29. prosince. Relativní souzvuk však netrval dlouho.
Zástupný symbol i po roce 1989
Církev musela vzápětí po listopadu 1989 čelit řadě problémů, vyplývajících ze společenské sekularizace i dlouhodobé devastace morálního i duchovního vědomí v éře komunismu. Velká část společnosti se vinou toho vzdálila křesťanským i spirituálním hodnotám a sledovala často jen materiální rozměr ivota. s církví byla navíc veřejností spojována asi větší očekávání při morální obrodě společnosti, ne jaká byla schopna naplnit. Nezanedbatelnou roli v komplikované pozici církve hrály i přetrvávající historické stereotypy, mnohdy zatíené předchozími ideologickými předsudky i vznikem nových předpojatostí. Zástupným konfliktním polem se staly zvláště debaty o navracení církevního majetku. v často vyhrocených debatách o katedrále se ukazovala také malá zkušenost katolické církve se schopností komunikovat s veřejností i s vytvářením vlastní mediální strategie. Ve velké části katolických kruhů panovalo přesvědčení, e práce s komunikačními prostředky patří mezi nedůleité segmenty činnosti, a proto není potřeba této sféře věnovat příliš pozornosti. Dialog státní a církevní instituce je však jedinou smysluplnou cestou k uklidnění situace. Současná dohoda můe být tedy začátkem nové etapy v utváření vztahů mezi sekulárním a duchovním světem, který je důleitý i z hlediska výzev, které před naší i evropskou společnost kladou sloitosti globalizace a multikulturního souití.
Jaroslav ebek (1970) je historik, věnuje se politickým a sociálním dějinám první republiky, vývoji uvnitř českých a německých politických stran 1918–38, církevním dějinám 19. a 20. století.
Erazim Kohák: Zamýšlení nad recenzí Karla Skalického
Karel Skalický: Kohákovo zpytování českého národního svědomí
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.