V posledních dvaceti letech si česká společnost připomíná velkou spoustu osobností, je byly během čtyřiceti let monopolní vlády komunistického reimu na indexu, připomínány jen poskrovnu, případně v naprosto dekontextualizované podobě.
Jednou z těchto postav je i významný praský rodák Karl Kautsky. Narodil se v době bachovského porevolučního reimu (16. října 1854), jen disciplinoval praskou vlasteneckou společnost a o jednu dekádu pozdrel vývoj k ústavnímu, liberálnímu reimu. Otcem malého Karla byl český malíř a dekoratér Jan Václav Kautsky, matkou Vilemína Kautská, rozená Jaichová, známá pod svým spisovatelským jménem Mína. Rodina pobyla v Praze jen do roku 1863, poté přesídlila do Vídně, do té doby však vedla v Praze bohatý společenský ivot. Kautského otec byl národně cítícím Čechem, stýkal se s celou řadou významných osobností tohoto období – Janem Nerudou, Quidem Mánesem, Karlem Purkyněm apod. Karl Kautsky ve stáří vzpomínal na svá praská dětská léta a nikdy nezapomněl tento svůj původ připomenout. Větší vliv na jeho vývoj měla ovšem matka Vilemína a její rodina, pocházející ze týrského Hradce. Jazykem Kautského domácnosti byla němčina; dominance německé kultury, filozofie, literatury byla v této době ve střední Evropě nezpochybnitelná. Takté Vídeň, začínající od počátku 70. let růst v moderní středoevropské velkoměsto (ještě dlouho převyšovala Berlín jak po stránce společenského lesku, tak i kulturní), vtahovala Kautského do velkého světa.
Součástí moderních myšlenkových směrů se od 70. let stávaly i myšlenky socialistické. Zprvu především pod vlivem zakladatele německého dělnického hnutí Lassalla a později stále více pod vlivem Karla Marxe. Se socialistickými myšlenkami se začal Kautsky potkávat po francouzské poráce u Sedanu a především rozprášení paříské Komuny. Od roku 1875, ji jako student práv na Vídeňské univerzitě, začal publikovat ve vídeňském urnálu Gleichheit a s novinařinou zůstává spojen a do smrti. Během 80. a 90. let se Kautsky postupně vypracovává na jednu z čelných postav evropského marxismu. Sám se při svém pobytu v Londýně setkává ještě s Marxem (ten jej ovšem nehodnotil nijak vysoko), ale především se spřátelil s Bedřichem Engelsem a svým generačním souputníkem a další výraznou postavou evropského socialismu Eduardem Bernsteinem.
Od roku 1883 začal ve Stuttgartu vydávat nejrenomovanější odborné socialistické periodikum Die Neue Zeit. Tento časopis, přátelství s Engelsem a neutuchající, víceméně didaktická, činnost na poli marxistické teorie a především materialistického pojetí dějin ho postupně dosazují a na marxistický intelektuální trůn (býval nazýván rudým papeem, případně velkým inkvizitorem ortodoxního marxismu apod.). Počátek 20. století vnesl do evropského socialistického hnutí první váný rozkol. Eduard Bernstein zveřejnil své přelomové dílo Předpoklady socialismu a úkoly sociální demokracie, v něm zpochybnil některé Marxovy teze (především teorii koncentrace kapitálu a zbídačování proletariátu apod.) a navrhoval Marxe výrazně revidovat, neorientovat se primárně na revoluci a brzké překonání kapitalismu, ale spíše jej reformovat.
Karl Kautsky se proti svému letitému příteli postavil a zařadil se na pozice ortodoxního marxismu, i kdy v jiných palčivých otázkách, je rozdělovaly evropské socialisty (např. ministerialismus) u tak rezolutní nebyl. Přesto kolem roku 1910 nastává u Kautského postupný přechod na pozice, je byly nazývány později centrismem. Tento centrismus byl mnoinou postojů, je bychom mohli definovat jako pevnou víru v mechanický determinismus, fatalistické setrvávání v důvěře v parlamentarismus, přestoe především příklad Předlitavska ukazoval, e tyto naděje značně selhávají. Prosazované metody parlamentního boje byly Kautského protivníky nazývány Ermattungs-Strategie, spočívající ve snaze neustálými parlamentními štvanicemi vysílit protivníka, a tak získat přijatelné kompromisy. Rosa Luxemburgová, kritička jak centrismu, revizionismu, tak i Leninovy levice, popsala faktické projevy tohoto postupu takto: Teorií bouřící nebe a únava v praxi, nejrevolučnější perspektivy v oblacích a říšské mandáty jako jediná skutečná perspektiva.
Vypuknutí první světové války, provázené obětí francouzského socialisty Jeana Jaurese, vkročením dříve nekompromisního marxisty Julese Guesda do francouzské vlády, postupnou diferenciací uvnitř německé sociální demokracie a jejím rozkolem v podstatě na tři názorové proudy, suspenzí parlamentarismu v Předlitavsku a stále očividnější slabostí romanovského Ruska, to vše vedlo na levici k úvahám jak skončit válku a v druhé řadě, zda nelze tohoto konfliktu vyuít a nechat přerůst, jak říkal Lenin, válku imperialistickou ve válku občanskou. Zhmotněním těchto snah se stalo tzv. zimmerwaldské hnutí, volné sdruení sociálnědemokratických centristů a levice, vedoucí zápas jednak proti válce, jednak uvnitř sebe sama. Zejména útoky Lenina a bolševiků právě proti centristům a především Kautskému byly předzvěstí nelítostného názorového střetu v těsně poválečném období.
Únorová revoluce v Rusku, svrení carismu a nastolení liberálně buroazní vlády, to vše bylo v souladu s tím, jak chápala vývoj převáná většina sociálních demokratů, v dohodových, trojspolkových i neutrálních státech. Rusko si mělo projít delší epochou buroazního vývoje a budování kapitalismu, na socialistickou revoluci bylo dle převaujícího mínění připraveno především Německo (tentý názor sdíleli ovšem i bolševici, Rusko mělo slouit jen jako doutnák, v ádném případě jako končený cíl). i proto říjnovou revoluci nepřivítal Karl Kautsky s nadšením, naopak s postupujícím časem u něj narůstal krajní odpor. Bolševické postupné uchopování monopolu moci, odstraňování tradičního parlamentarismu, do něj sociální demokraté vkládali velké naděje, vypuknutí občanské války a praxe válečného komunismu, to vše vedlo Kautského k sepsání velké kritiky vydané ve Vídni v roce 1918 pod názvem Diktatura proletariátu. Tento termín se stal ústředním polem rozporů mezi Kautským a Leninem – oba jej chápali zcela odlišně. Kautsky Leninovi oponoval v názoru, e diktatura proletariátu je podstatou Marxova učení, naopak povaoval tento termín za pouhé slůvko (das Wörtchen), mající okrajový význam. Jako důkazní prostředek a studnice argumentů slouila pro oba Paříská komuna. Takto poukazoval Kautsky na pluralitu různých socialistických směrů zastoupených v Komuně a Lenin naopak na to, jak byla Komuna krvavě rozprášena právě proto, e neaplikovala diktaturu proletariátu, tak jak ji chápal, tedy jako masivní pouití násilí a nekompromisnost. Kautsky chápal socialismus v osvícenském a humanistickém smyslu nejen jako osvobození proletariátu a jedné třídy, ale osvobození lidstva, co povaoval bez demokracie (myšleno tradiční zastupitelské na základě všeobecného volebního práva) za nemyslitelné. Kautsky neustále zdůrazňuje, e socialismus a demokracie je nerozlučný svazek, jedno nemůe být bez druhého. Leninova odpověď psaná v roce 1918, v době největšího krveprolévání, v době, kdy bolševická moc přeívala jen zázrakem, byla ještě vypjatější a násilničtější ne jindy. Násilí povaoval Lenin za předpoklad vítězství socialismu, buroazii, kterou v jeho očích představovali všichni, kdo se nepřidali na stranu bolševiků, bylo nutno zničit. Bylo nutno rozmetat buroazní stát a jeho instituce, co povaoval za základní poučení z Komuny.
Kautsky nastoluje témata, která Lenin naprosto opomíjí a vůbec nechápe, například ochranu menšin (nikoliv jen národnostních), ochranu opozice, nechápe řízení socialistického státu ve smyslu monopartajní vlády, ale naopak jako proces, kdy společnost postupně dospěje k široce chápanému socialistickému konsensu, kdy třídní zájmy můe zastupovat více politických stran a můe zůstat zachována politická pluralita. Kautsky zároveň podává i svou definici diktatury proletariátu, kterou chápe jako meziobdobí, interfázi po uchopení politické moci, kdy ještě nedošlo k vytvoření materiálních předpokladů socialismu. Popírá však názor, e by demokracie v této fázi nebyla snad nutná, případně e by byla dokonce škodlivá. Hlavní pojmy, s nimi pracuje, jsou demokracie, konsensus, proces, všeobecné volební právo, jeho heslo proti Leninovým úspěšným sloganům bylo – Svoboda a chléb a pro všechny.
V roce 1919 navazuje Kautsky na své dílo Diktatura proletariátu další prací analyzující ruskou současnost pod názvem Terorismus a komunismus, která je zároveň odpovědí na Leninův dryáčnický spis Proletářská revoluce a renegát Kautsky. Zabývá se vůbec historickým vývojem během 19. století, stoletím pokroku a humanizace, oproti jeho současnosti, krvavé současnosti v Rusku či násilným zmatkům ve výmarském Německu.
Na sklonku 1. světové války se Kautsky angaoval v Nezávislé sociálně demokratické straně (USPD), krátce po příměří na západní frontě v listopadu 1918 se stává státním podsekretářem na německém ministerstvu zahraničí, ale aktivní politice se nevěnoval příliš dlouho. Po rozkolu v USPD se nakonec vrací zpět do německé sociální demokracie (SPD), v roce 1924 přesídluje zpět do Vídně. Zbytek svého ivota věnoval především kritice bolševismu a leninismu a kritice celého východoevropského utopistického pokusu. Stával se stále víc patriarchou středoevropských socialistů, velmi váen byl u českých a sudetoněmeckých sociálních demokratů, s řadou z nich byl v korespondenčním styku (František Soukup, Ludwig Czech aj.). v písemném kontaktu byl i s prezidentem Masarykem, jemu v r. 1924 psal: Obecně vzato, nezasahuji ji do aktuální politiky, s výjimkou boje proti bolševismu, proti němu jsem od počátku vystupoval, neboť jej povauji za palčivou hanbu socialismu a speciálně marxismu a za nejtěší překáku ozdravění světa z následků války. Jeho praský původ, k němu se vdy hlásil, byl připomínán při jeho ivotních jubileích, byl častován přízvisky jako apoštol demokratického socialismu apod. Patřil do velké mnoiny rakouských sociálnědemokratických politiků, sympatizantů a odpůrců nacismu, kteří obdreli ve 30. letech 20. století československé státní občanství, po anšlusu Rakouska vycestoval do Amsterodamu, kde krátce po Mnichovu (17. října 1938) umírá.
Lubomír Novotný (1978) je absolvent PF a FF UP v Olomouci, právník a historik, specializuje se na právní dějiny a české a československé dějiny 19.–20. století.
Eva Kantůrková: Paměti a úvahy Lubomíra Štrougala
Andrzej Stasiuk: Herta Müllerová
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.