V Respektu 13/2010 vyšel článek Pavla Kosatíka Po třetí cestě. Ota ik. Chci na něj reagovat. Jednak ho musím – jako člověk, který měl příleitost proít v blízkosti Oty ika šťastná (protoe myšlenkově plodná a pro společnost přínosná) šedesátá léta – očistit jako ekonoma, politika i člověka od hodnocení zaloeného někdy na svérázné interpretaci historických reálií, častěji však i na evidentních a mnohdy nehorázných nepravdách. Článek je však i inspirativní, a zde je důvod pro druhé téma, kterým se chci zabývat: pokusím se o alternativní pohled (ke Kosatíkovu) na roli šedesátých let v historickém procesu, který vyústil do konce komunismu v Evropě.
V roce 2008 probíhala široká diskuse o Praském jaru a spektrum názorů bylo pestré. Neobjevil se však ani jeden názor, e Jaro skončilo katastrofou, protoe se minulo s cílem nastolit kapitalismus. To činí a Pavel Kosatík. ik je degradován na diletanta: Nepřál si vrátit reim tam, kde kdysi jak tak fungoval, tedy ke kapitalismu, přičem jeho víra měla katastrofální následky. Autor – píše-li na historické téma – by neměl zapomenout na československý kontext dané doby (zejména masovou podporu hnutí za demokratickou obrodu socialismu s lidskou tváří) ani na tehdejší geopolitickou situaci. Dokonce i sovětská vojenská intervence byla západními mocnostmi přijata v mediální sféře sice nevlídně, nicméně ve sféře oficiální politiky s jistým pochopením jako realita, nezasluhující ádnou silovou protiakci. s myšlenkou nastolit kapitalismus by u z těchto důvodů v roce 1968 nemohl přijít ani největší fantasta. Jen v Kosatíkově hlavě to se zpoděním 42 let uzrálo do podoby hlavního ikova hříchu. Intelektuál působící na poli společenské vědy, vybavený etikou a smyslem pro fair play by také neměl zatracovat protivníka jen proto, e se nezhlédl v kapitalismu jako ve fukuyamovském ideálu, ale bádá nad alternativou a do jeho hodnotové výbavy patří i některé socialistické myšlenky (i přes diskreditaci leninsko-stalinským paskvilem socialismu).
Zbývající text, který toto jádro Kosatíkova hodnocení ika má udělat věrohodnějším, obsahuje některé nehorázné nepravdy. Tak třeba tvrdí, e nebyl ádným rebelem a ve skutečnosti se od konzervativních novotnovců a tolik nelišil. Mohu dát hlavu na špalek, kdy říkám, e od počátku mé uší spolupráce s ikem (rok 1962–1963) měl přečteného nejen samotného Novotného, ale i ty, kdo se v roce 1968 a hlavně pak v období normalizace vybarvili jako zdravé jádro, a e je vnímal jako hlavní překáku na cestě k prosazení (nejen) ekonomických reforem. Toto mé přesvědčení nemusí Kosatík přijímat jako bernou minci, měl by však vědět a ve svém textu neopominout, co je obecně známo. Na zlomových dvou zasedáních Ústředního výboru KSČ kolem Nového roku 1968 sehrál ikův příspěvek významnou roli, měl moná i rozhodující podíl na pádu Novotného vedení strany.
Kosatík dále charakterizuje ika jako klasického oportunistu, kterého ani náhodou nenapadlo, aby mluvil ještě k jiným lidem ne ke členům vlastní strany – protoe proč, kdy beztak neměli a nemohli mít vliv. Skutečnost byla kardinálně opačná. U před rokem 1968 objíděl ik desítky závodů v celé republice, vykládal tam obsah reformních návrhů a sklízel mimořádně pozitivní ohlas a aktivní podporu lidí (včetně, a moná hlavně, nestraníků). Právě tuto masovou podporu zdola vdy doceňoval jako rozhodující podmínku úspěchu při prosazování reformy v nejvyšších patrech politiky. Zařídil například také televizní seriál rozhovorů o jednotlivých reformních krocích, do nich byli zapojeni členové jeho týmu, často sám vystupoval v televizi, nemluvě o celé záplavě publikací v tištěných mediích.
Další citace, se kterou není snadné polemizovat, spíš by měla být luštěna jako rébus: Chyby byly v systému, ne v charakterech vůdců, uznal ik definitivně pár týdnů před listopadem 1989. Socialismus proto ztroskotal a nemá ádnou budoucnost, napsal tehdy jeden z jeho mezinárodně nejinspirativnějších vyznavačů. Primárním polem ikovy působnosti byl ovšem systém fungování ekonomiky. Zde to bez všech pochyb podle Kosatíkova citátu nebylo. Poznatek, e kořeny potíí československé ekonomiky spočívají ve vadném systému fungování a ne v kvalitách vůdců, se nenarodil ani a dvacet let poté, co invaze ekonomickou reformu zabila, ba ani v šedesátých letech, kdy se na reformě pracovalo, ale byl to dokonce vstupní a rozhodující poznatek celého ikova týmu, který dal impuls, lze říci odstartoval prvé práce na reformě a byl mezi ekonomy sdílen u koncem padesátých let. Chtěl-li Kosatík citovanou pasáí vyjádřit rozchod ika se socialismem, je to evidentní nesmysl: třetí cesta či sociální stát nejsou ničím jiným ne jeho moderními modifikacemi a těch byl nesporně i nadále zastáncem, ne-li jedním z inspirátorů a konečně další odpověď na rébus: odmítnutí vedoucí úlohy komunistické strany? To neumím časově specifikovat, nemohu však Kosatíkovi věřit, e k tomu ik došel a na samém konci normalizace.
Hlavním terčem, na který míří Kosatíkův článek, je ik. v druhém plánu však mnohé vypovídá o autorově hodnocení šedesátých let. a tuto stránku jsem v úvodu označil jako inspirativní. Nyní upřesňuji: neinspiruje k navazování, ale k hledání jiného, realitu věrněji postihujícího, alternativního výkladu.
Připomeňme si epizody, které dočasně narušily stabilitu totalitního systému: Berlín 1953, Poznaň a Budapešť 1956, Praské jaro, Solidarita v Polsku na počátku 80. let. Lze jim porozumět a správně je vykládat, jen zasadíme-li je do kontextu historického procesu od vzniku a po zánik systému komunistické totality, a musíme také vidět jejich specifika. Události z let 1953 a 1956 byly vzpourou proti totalitě a byly z rozhodnutí nositelů moci záhy násilně, také s pomocí vnější intervence, za kterou ovšem stálo rozhodnutí alespoň části domácí politické reprezentace, potlačeny. Praské jaro bylo procesem demontáe totality, k němu dala impuls výměna politického vedení země a které se vyvinulo v celonárodní hnutí. Proces dosáhl podstatných výsledků. Byla koncipována a do praxe prvými kroky aplikována trní alternativa socialistické ekonomiky. Kulturní oblast se emancipovala od totalitou vynucené role posluhování ideologii ve stylu socialistického realismu a v některých směrech zaznamenala pozoruhodný rozkvět (nová vlna československého filmu, vznik malých divadelních scén, pozoruhodná nová literární díla; v prezentaci československé kultury na světové výstavě v Bruselu A. J. Liehm dokonce spatřuje začátek emancipace naší kultury i celého Praského jara). urnalistika se posunula k roli svébytné oponentní kritiky oficiální politiky a v období, kdy se objevila naděje na novou budoucnost, přispěla novými myšlenkami k její svobodnější a demokratičtější podobě. Objevila se nová garnitura urnalistů vynikající úrovně. Oila občanská společnost a s ní se vynořily i nové nadějné osobnosti pro novou politickou garnituru. Toto všechno nejen vnitřně restituovalo vlastní společenské poslání vyjmenovaných společenských sfér. Paralelním efektem bylo, e kadý z popsaných nových fenoménů vybočoval z totalitní normy a byl i důleitým příspěvkem k erozi celého totalitního společenského systému.
I kdy v politické špičce probíhaly konfrontace s představiteli totalitních pořádků, rozhodující roli měla nová část reprezentace, která do celospolečenského procesu v některých případech zasahovala, v podstatě však s ním souzněla a hájila ho proti vnějším nátlakům. Tuto její slabost ovšem do všech důsledků rozpoznala Moskva a vojenskou intervencí demontá totalitního systému utnula. Nastolila normalizaci, která měla totalitu v tradiční podobě obnovit, a delegovala tuto úlohu na nově konstituovanou politickou reprezentaci, sloenou z nezkompromitovaných funkcionářů.
Totalita normalizačního období u nicméně měla svá netradiční specifika. Tím asi nejpodstatnějším bylo, e uvnitř systému začal fungovat disent, k podstatné části populace doléhal jeho hlas, stejně jako hlas západních rozhlasových stanic. Dále: aparát, který fungoval jako nositel totalitních pořádků, měl u hodně odlišné sloení a chování, ne kdy byl v padesátých letech poprvé instalován. Kádrů, které zase znovu bojovaly za komunismus jako vrcholné stadium vývoje lidské společnosti (za model zde můeme vzít Biľaka) u bylo poskrovnu, v niších patrech aparátu by se u sotva takový našel. Více bylo takových, kteří pochopili, e hrát jinou muziku ne tu, k ní noty psala Moskva, prostě nelze. Zase: v niších patrech aparátu se to sice také takto vnímalo, ale do praktického počínání funkcionářů to moc neproniklo. Vedle aparátu, o něm právě byla řeč (tedy státního a partajního), svá specifika měl i aparát hospodářský. Tam vedoucí pracovníci viditelně strádali návratem ke stupiditám plánovacích procedur, v hlavách jim přeívaly vzpomínky na nadějné šikovské změny. (V rozhovorech, které jsem s nimi vedl jako pracovník územního plánování, jen vzbudil jejich důvěru, se někdy odváili s tím svěřit.)
V druhé polovině 80. let zapůsobil i vliv Gorbačova; v totalitním systému to začalo skřípat ještě výrazněji. a tak kdy došlo na lámání chleba, komunistický reim se zhroutil jakousi implozí, vnitřní eroze totalitního systému došla do stadia, kdy zvonění klíčů vyhnalo reprezentaci reimu od kormidla.
Ke Gorbačovově roli se musím vrátit i z širších ne jen československých hledisek. u něj hledám odpověď na otázku, jak je vůbec moné, e komunismus v Evropě skončil tak relativně hladce, téměř bez obětí na ivotech, ba dokonce i bez malérů globálních rozměrů, kterých by mohli být schopni sovětští jestřábi. (Mluvím zde jen o Gorbačovovi a nereflektuji nejnovější překvapivé zveřejnění tajných dokumentů KGB Vladimírem Bukovským, z nich se ukazuje, e orientace na perestrojku a glasnost byla rozpracovávána u za Breněva – asi bez jeho vědomí – a jejím iniciátorem byl Jurij Andropov.) Nicméně to, e se na špici politického vedení mohl objevit reformátor typu Gorbačova či Andropova, by asi bez výše uváděných epizod vývoje komunistické totality moné nebylo a – jděme dál a navame do důsledků – bez těchto osobností na špici mocenské pyramidy by se na pád komunismu moná ještě dlouho čekalo. Dubčekovské vedení země bylo zde určitým předobrazem, i kdy musíme litovat (s trochou ironie), e sedělo v Praze, a ne v Moskvě a e (zcela bez ironie) svou historickou roli nedohrálo do důstojného, byť vnější silou připraveného konce. Mluví-li Kosatík o Gorbačovem způsobené katastrofě, posunul se – moná nechtěně – na názorovou platformu pohrobků stalinsko-breněvovského SSSR.
Nechci ika srovnávat s Gorbačovem. Jeho vliv se koncentroval na Československo, zde však byl bezpochyby významný, i kdy dočasný, a ex post by se dal hodnotit i jako předčasný – byl znehodnocen Breněvem, který v dané době disponoval prostředky proklatě těšího kalibru. Myšlenkový odkaz, který po sobě ik zanechal, má nicméně širší ne jen československý dosah.
Petr Fleischmann (v Salonu Práva z 20. 5. 2010) píše, e pro antikomunismus se Marx ocitá ve stejné popelnici dějin jako M. Jakeš, Picasso jako Kim Ir-sen, Berija jako Seifert. a my můeme doplnit: ik jako Novotný. Kosatíkovo dílo v Respektu toti ánrově k tomuto antikomunismu patří. Snad ho i metodologicky obohatilo tím, e ika vykreslilo jako v podstatě zápornou postavu historie na základě celé řady překroucených fakt. Věřím, e v daném případě v paměti veřejnosti zvítězí pravda a láska nad lí a nenávistí. Určitě pokud jde o starší generaci, která příběh šedesátých let proila; nebezpečí mystifikace mladší generace zde ovšem je.
Otakar Turek (1927–2018) byl ekonom.
Olga Šulcová: Účtování s poraenými
Václav Jamek: Neviditelný Potěmkin a věda o kukačkách
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.