Veřejnost je zřejmě zvědavá na vylíčení minulých dob, kdy se kníka Lubomíra Štrougala Paměti a úvahy po několik týdnů drela na třetím místě ebříčku bestsellerů. Kdo knihu přečetl, můe být i zklamán: Štrougal se dost opatrně pohybuje v obecnostech. Přesto ale, kdy čteme i mezi řádky, kniha o lecčems vypovídá. Přinejmenším o samotném autorovi, co není málo, kdy uváíme, e se Lubomír Štrougal pohyboval celých čtyřicet let ve vysokých funkcích minulého reimu. Od roku 1970 do roku 1988 byl dokonce předsedou federální vlády.
Text tvoří několik tematických okruhů, v nich se promítá stav společnosti viděný Štrougalovýma očima, ale taky jeho osobní vyznání. Tak především sám sebe představuje jako stoupence reforem a všechna ta léta, kdy v politice působil, líčí jako vdy marně promrhané příleitosti reformy uskutečnit. Začíná u roky před Únorem a pak hlavně po Únoru, kdy opojení vítězstvím uvrhlo komunistickou stranu do náruče radikálů; tití radikálové, jen se měnila jejich jména, pak v součinnosti s tlakem všemu nadřazené Moskvy pokadé zvrtli jakoukoli snahu otevřít tuhý reim dobové potřebě i vysloveným nebo nevysloveným poadavkům lidu. Obsah reforem, jak je pro různá období Štrougal líčí, jsou spíš kosmetické úpravy, nesahající na kořeny monopolního systému, přece ale prezentují jinou pozici ne onu převládající tyranskou: více volnosti pro vliv nekomunistických stran, více trních moností a samostatnosti státním podnikům, obchodu a drustvům, větší politický respekt ke Slovákům, abych jmenovala ty nejvýraznější. Jako místopředseda vlády v srpnu 1968 odmítl legalizaci vojenské okupace vytvořením tzv. dělnicko-rolnické vlády a i pro léta sedmdesátá a osmdesátá spoléhal na reformy v mezích zákona jako na metodu, která vypudí sovětská vojska ze země. Mezníky, které reformám přály, rok 1957, léta šedesátá, rok 1968, počátek let osmdesátých, vytyčuje od událostí v Sovětském svazu a v jeho komunistické straně, vztahuje se k nim a od nich výklad odvíjí.
Dovedu si představit a znám jiné texty z jeho vlastního prostředí, které čtyřicetiletí totalitního systému líčí jinak a bojovněji. Lubomír Štrougal spíš vytváří svým vyprávěním dojem, jako by se za svou liberální tvář skrýval: pohleďte, co všechno mohlo tuhé a neplodné poměry vylepšit, kdybychom nenaráeli na vnitřní i vnější silné tlaky, tak silné, e se ádná liberálnější myšlenka nedala prosadit. a čtenář si můe pomyslet, e politika čtyřicetiletého ustupování má dva výsledky: opatrný politik sice nic neprosadí a můe se jen obrnit svou bezmocí, avšak současně, takto obrněný, se čtyřicet let ve vysoké politice udrí. To, prosím, není neuctivá invektiva, Lubomír Štrougal se nechoval a tak odlišně od obecného gros, v něm se po staletí vytvářel a které vychovává a řídí český syndrom: ohnout se není hanba, kdy tím nikomu neublíím a umoní mi to přeít. Přesto ale popis oné vytrvalé bezmoci je smutné čtení.
Druhým tématem, řekla bych a traumatem, kterým se Štrougal dost podrobně v různých variacích zabývá, jsou politické procesy. Jak taky jinak, kdy byl po několik let ministrem vnitra a kdy potom sledoval práci různě odstíněných rehabilitačních komisí. Teror padesátých let i násilnictví dob následných přisuzuje právě onomu radikálničení ve všem, o čem se mocensky rozhodovalo. a ovšem, protoe procesy by domácími silami nezískaly tak odpudivou podobu, i vlivu sovětských míst a poradců. Popisuje i některé vlastní konkrétní zkušenosti, například Barákovu aféru nebo utajení výsledků Pillerovy rehabilitační komise z roku 1968, a přestoe je zřejmé, e procesy a popravy nevinných lidí má za velký ivý bolák předchozího času, jeho líčení vyvolává spíše otázky. Klíč k jejich odpovědi bych hledala v tom, e Lubomír Štrougal ve své knize ani na okamik nepřestupuje práh mu svěřené moci. Je v ní uzavřen, nevidí za její hradby, protoe jinak by nemohl za největší skandální rozsudek označit fakt, e v jediném Československu popravili generálního tajemníka komunistické strany. Ani slovo o celých skupinách kněí a řádových sester, o spisovatelích, o podloudně vyvolaných přechodech na Západ, o vystěhovaných a popravených sedlácích, o odbojářích, západních letcích, a ani slovo o té jediné eně, popravené v Československu. Moc je zřejmě jeden z nejhorších destrukčních vlivů, který člověka poznamená.
S Lubomírem Štrougalem se netáhne ádná aféra, kromě drobných klípků, která by ho lidsky diskvalifikovala, přece ale jeho výklad toho, na čem se lámaly charaktery a ztrácely ivoty, platí za závislost na moci značnou omezeností. a nelze neporovnávat. Koncem 50. let a v 60. letech se liberalizující proudy různého původu, i ty vnitrostranické, odvíjely právě od odporu a odhalování, jak se tenkrát říkalo, nezákonností. a od listopadu 89 se vztah k teroru padesátých let a k procesům stal jedním z hlavních veřejných témat. a dokonce, řekla bych, seriózní výklad totalitního systému ani tak u jednotlivých osob nehledá, v jakém veřejném postavení se v minulosti ocitaly, co se stalo, nejde odestát, ale zajímá nás, jaký vlastní výklad událostem dávají. v porovnání ke Štrougalovu textu bych uvedla knihy dvě, obě od autorů z prostředí, ve kterém působili společně; je to kniha Vladimíra Kadlece Podivné konce našich prezidentů, vydaná v roce 1991, a tedy by ji Štrougal mohl znát, a kniha Karla Kaplana Mocní a bezmocní, vydaná v roce 89 Škvoreckého nakladatelstvím v Torontu. Karel Kaplan, aby byla zřejmá souvislost osob, byl tajemníkem Pillerovy rehabilitační komise, které se Štrougal dovolává a její potlačenou zprávu vyvezl Kaplan do exilu, Vladimír Kadlec byl profesorem ekonomie a jedním z reformních politiků v roce 1968. a z porovnání lze odvodit takřka evoluční zákon: jen kdo se dokáe vyvázat z obluzení mocí, vymanit se z totalitních struktur, kdo prolomí vlny, můe se skutečným odstupem a věrohodně kriticky psát o sobě i o proité zkušenosti.
A píšu-li o závislosti, jedním z nejsilnějších motivů knihy je vyprávění o Gustávu Husákovi, vedle kterého Lubomír Štrougal vládl dlouhých osmnáct let. Na řadě míst si Štrougal v knize uvědomuje, e jeho guru ustupoval tlaku Moskvy a domácí radikální frakce takřka ve všem, co při nástupu k moci prohlašoval za téměř svatý závazek a co mu on sám jako řešení průběně nabízel, a přece nepřestává být tímto muem fascinován. Jistěe tu působil rozdíl věku a povah, Husák byl politik s ostrým tahem na moc, jeden z vůdců povstání, politický vězeň, který se nikdy nedoznal k vykonstruovanému provinění, mu, který vdy znovu vstal z politické propasti, a se stal nejmocnějším muem republiky. Štrougal dokonce napíše, e vládnout v roce 68 namísto nerozhodného Dubčeka Husák, k vojenskému obsazení by nedošlo, Husák by vyvřelou nespokojenost zvládl.
Ale snad nebudu fabulovat, kdy napíšu, e důvod k hlubšímu vztahu byl i osobnější. Štrougal, a v jinak neosobní knize dost výjimečně, líčí dvě intimní scény. v první jej Husák v šedesátém osmém roce dovede do podzemí zámku v Kolodějích, kde byl v padesátých letech osm týdnů vězněn v dřevěné kobce v samovazbě, a je to od něj projev velké důvěrnosti, a Štrougal mu na oplátku za přátelské zasvěcení sdělí, e jej jako ministr vnitra nechal po propuštění z vězení odposlouchávat. Husák mu za otevřený rozhovor s velkým dojetím poděkoval, a v té době začala jejich významná, dlouholetá, často velmi osobní a důvěrná spolupráce. a podobně jako kdy přiléhavými pojmy nepojmenuje onu dobu normalizace, kdy spoluvládli, tak i Gustáv Husák vychází v jeho líčení jako velký politik, který by býval rád, ale který nemohl.
Je potřebí ocenit myšlenkový oblouk, kterým Štrougal příčinně svázal vojenskou okupaci v roce 1968 a listopadovou poráku totalitního reimu v roce 1989. a nelze mu vyčítat, e socialismus reformovaný podle jeho představy pro něj nepřestal být společenským ideálem ani e z tohoto pohledu v závěrečných kapitolách porovnává monosti reformovaného socialismu s panujícím kapitalistickým systémem. Shromádil mnoho příkladů a cifer, aby dokázal, e ten následný zkazil vše, co mu zejména ekonomicky přichystal ten předchozí, a netvrdí vdy jen banality nebo smyšlenky, v některých ohledech není těké strefit se do skutečných a palčivých současných problémů. v popisu převratu je ale zajímavé sdělení, jak jej Gustáv Husák ochránil od pádu mezi poraené: ovlivnil, aby v oněch převratových dnech nebyl zvolen do čela strany. Tobě by to jen uškodilo, řekl prý ten sám ji také ustupující mu, na vše, o čem jsme spolu v minulých letech přemýšleli, bylo ji pozdě. Pozdě na vládnutí, pozdě na reformy. Škoda ale, e se z knihy nedozvíme víc o pozadí jednání u kulatých stolů.
Štrougalovo rozhodnutí napsat paměti není ani marnivé, ani nepočestné, ale ani statečné: za knihu, kromě kritiky nebo posměchu, mu nic nehrozí. Přesto cenná je. Snad právě tím, co čtenáře irituje: e je psaná zevnitř totalitního systému. a e porovnáním s jinými texty jej odkrývá víc, ne moná autor zamýšlel.
Lubomír Štrougal: Paměti a úvahy, Epocha, Praha 2009, 360 s., doporučená cena 299 Kč.
Eva Kantůrková (1930) je spisovatelka a publicistka.
Milan Znoj: Depolitizace demokracie na český způsob
Pavel Švanda: Tisíce slov Ludvíka Vaculíka
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.