Proč jste si pro svůj cyklus vybral právě téma výstav skotu?
Vyrůstal jsem na vesnici a bydlel v sousedství JZD, kde také pracoval můj otec. v kravíně a okolí jsem byl skoro denně. s kamarády jsme osedlávali mladé jalovice ve volném výběhu, ve stohu slámy jsme stavěli labyrinty chodeb, pomáhali jsme dospělým starat se o kravičky, překáeli jsme u rození telat. Také jsme chodili do malé stáje za vyslouilými dojnicemi, které čekaly na odvoz na jatka. Byla v tom dětská radost a někdy i smutek. Po revoluci kravín zrušili, jako mnohde jinde. Před pár lety jsem se, snad z nostalgie, zašel podívat na zemědělskou výstavu, kde probíhala soutě o nejlepší skot. Byl to nový pohled na ten od dětství pozapomenutý svět. a impuls k tomu, e jsem začal objídět další výstavy, u s fotoaparátem v ruce.
Odkud konkrétně snímky pocházejí?
Z České republiky, ze Slovenska a z Paříe. Ve Francii mají výstavy dobytka jiný charakter, účastní se jich a ijí jimi celé rodiny.
Jak souvisí vaše vlastní tvorba se Školou tvůrčí fotografie, kterou vedete?
Fotografie se pro mě stala hlavní ivotní náplní asi před deseti lety. Začal jsem navštěvovat kursy tvůrčí fotografie v Brně a v Ostravě a poznal dva naprosto odlišné přístupy k výuce: v Brně u pana Sobka přístup plný inspirace a tvůrčí svobody, v Ostravě direktivní dril fotograficky neplodných učitelů. Studium na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě mi později potvrdilo, e učitel by měl ukazovat všechny známé směry a umonit, aby si kadý student postupně našel vlastní cestu. Takový způsob výuky jsem se rozhodl uplatňovat i v kursech, které jsem začal provozovat před čtyřmi lety.
To byla myšlenka, která stála u jejich zrodu?
Vlastně ano, viděl jsem propast mezi úzkou skupinou lidí pohybujících se kolem umělecké fotografie – na vysokých školách, v kvalitních galeriích, v uměleckých odborných periodikách – a širokou fotografickou veřejností. Ta se učí z toho, co je jí servírováno pod nos. Osmdesát procent časopisů, kníek, internetových serverů, ale i fotografických kursů u nás je uzpůsobeno k tomu zavděčit se co nejširšímu okruhu lidí a vydělat co nejvíc peněz. Většina konzumentů se nechá těmito vzory formovat tak, e ztrácí sebe sama, svoji jedinečnost. Výsledkem je, e sto lidí vyfotografuje jedno téma stokrát stejně a ne stokrát jinak.
Zdá se vám, e zájem o uměleckou fotografii – ze strany autorů a publika – roste?
Všeobecně lidí, kteří se snaí o nějaké sebevyjádření prostřednictvím fotografie, určitě přibývá. Ale myslím, e se většina zastaví v okamiku, kdy zjistí, e to bolí vytvořit něco upřímného, na nějakých kvalitních základech, a také to dotáhnout do konce.
-tt-
Svatopluk Klesnil (1977) absolvoval Institut tvůrčí fotografie na Slezské univerzitě v Opavě (2009). Loni získal jeho soubor Příprava šampionů 2. cenu v kategorii Kadodenní ivot v soutěí Czech press photo. Působí jako lektor školy tvůrčí fotografie (www.ceska-fotoskola.com) a jako fotograf ve svobodném povolání. Vystavoval samostatně i na skupinových výstavách mj. v Praze, Brně, Ostravě, Berlíně, Poznani nebo Záhřebu.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.