Jste zde: Listy > Archiv > 2010 > Číslo 2 > Štěpán Steiger: Světový rozměr čínských zahraničních investic
Čínské zahraniční investice se ve světě začaly výrazně uplatňovat od roku 2004 – jejich historie je tedy krátká. Pro současné období čínské integrace se světovým hospodářstvím jsou však charakteristické. Proč se tak děje nyní, kdo je v čele tohoto postupu a kam investice směřují – na tyto otázky se pokoušíme odpovědět.
Globální dosah čínských společností se v průběhu současného desetiletí stal výrazným rysem integrace čínského hospodářství s hospodářstvím světovým. i kdy ČLR dosud nepatří k největším hráčům na poli globálních zahraničních investic, poskytla současná finanční krize některým velkým čínským společnostem nečekanou příleitost rozvoje. v prvních deseti měsících po pádu newyorské banky Lehman Brothers oznámili čínští zájemci záměr ucházet se o 50 nákupů různých společností, z nich kadá měla hodnotu 30 nebo i více milionů dolarů – celkem šlo o 50 miliard USD. (Zaznamenali pouze dva výrazné neúspěchy: Společnosti Chinalco bylo v Austrálii znemoněno zvýšit její podíl na Rio Tinto a Beijing Automotive neuspěla v pokusu koupit německou automobilku Opel.) Ve 24 případech dohody uzavřeli – celkem za 17 miliard USD, ve 21 případech vyjednávání ještě pokračují.
Dvě třetiny nabídek se týkaly hornictví a energetiky a dosud největší akvizice v ropném průmyslu: společnost Sinopec koupila švýcarského ropného explorátora Addax Petroleum za 7,24 mld. USD. Operace Addaxu v Iráku a západní Africe byly některými západními rivaly Sinopecu povaovány ze velmi riskantní, ale koupě Addaxu naznačuje čínskou potřebu nacházet zdroje, kdekoliv mohou být získány – zvyšuje se tím tok čínských investic do rozvojového světa.
V předvečer čínské reformy v roce 1978 na takové investice nebylo ani pomyšlení a a do roku 2004 byly vlastně nepatrné. v té době se ovšem ČLR stávala největším spotřebitelem cínu, elezné rudy, zinku, hliníku, mědi a niklu, druhým největším spotřebitelem olova a ropy a nic z toho nenacházela v dostatečné míře doma. Tváří v tvář těmto potřebám byly čínské společnosti vládou oficiálně podněcovány jít do světa a v roce 2008 tak čínské investice mimo domov dosáhly ročních 50 miliard USD (takřka dvojnásobku oproti roku předcházejícímu). Jejich úhrn na konci 2008 byl odhadován na 170 mld. dolarů. Všimneme si nejdříve, proč se Čína dala touto cestou a kdo je v čele tohoto úsilí.
Značnou potřebu surovin můe Čína uspokojovat na mezinárodních zboových trzích, anebo – co je zřejmě hlavním motorem globálního přístupu – ji můe krýt investicemi v zahraničí tak, e si zajišťuje vlastnictví korporací, které takové zdroje poskytují. Ovšem rozšiřující se aktivity čínských společností nelze jen prostě připisovat poadavkům na suroviny, jsou vlastní také novým poadavkům vyvíjejícího se modelu čínského růstu. v desetiletích po začátcích ekonomické reformy v roce 1978 dokázalo čínské hospodářství rychle růst proto, e pronikavě rozšířilo rozsah průmyslové výroby a umonilo investiční toky. Čína se stala továrnou pro celý svět, velmi mnoho čínských společností – zejména na východním pobřeí a podél říčních delt – se stalo úspěšnými vývozci velkého počtu výrobků, jejich výroba postupně přesáhla domácí potřebu. Tváří v tvář ostré domácí konkurenci byla řada těchto firem zvýšenou konkurenceschopností a rostoucím podílem na výrobním řetězci prostě donucena překročit hranice. Přímé zahraniční investice uvnitř Číny v roce 2008 dosáhly 876 miliard USD – tedy několikrát více, ne představovaly čínské investice v zahraničí. v předcházejících desetiletích čínské společnosti tyto investice absorbovaly a získaly znalosti a zkušenosti ze spolupráce se zahraničními partnery. Členstvím ve Světové obchodní organizaci (WTO) od roku 2001 se otevřely brány pro čínské investice v zahraničí, je se ve srovnání s rokem předchozím okamitě šestkrát zvýšily. s vyhlášením oficiální globální politiky na počátku desáté pětiletky (2001–2005) a výrazným uvolněním směrnic pro zahraniční investice byla zahájena nová éra a čínské investice začaly do světové ekonomiky proudit plnou silou.
Čínské společnosti sledují v zahraničí nejčastěji některý ze čtyř druhů strategií: snaí se buď najít trh, být efektivní, usilují o získání surovin, anebo o strategické pozice. Hledat trhy je přirozený důsledek čínského modelu růstu orientovaného na vývoz. v podstatě se firmy snaí o rozšiřování vývozních kanálů, aby zvýšily svůj podíl na trhu a vyhnuly se přitom překákám. Některé průzkumy potvrzují, e hledání trhů je vůdčím motivem čínských firem v zahraničí. Výraznými příklady jsou v tomto ohledu výrobci domácích spotřebičů a spotřební elektroniky (jako Haier, TCL a Huawei Technologies), kteří pronikli na výnosný trh např. v USA, kde mohou působit v těsné blízkosti konečných spotřebitelů a vytvářet globální značky. i kdy jsou nevyhnutelně přitahovány na rozsáhlejší trhy, firmy ene do ciziny rovně sílící konkurence a nadbytečná kapacita na vnitřním trhu, co je právě případ sektoru domácích spotřebičů.
Vzhledem k nízkým výrobním nákladům uvnitř země nebyli investoři usilující o efektivitu tak důleitým motorem čínského nástupu do globální ekonomiky jako ti, kdo hledali trhy. To se ovšem můe v budoucnu změnit. Např. růst nákladů práce v deltě Perlové řeky učinil přitalivou výrobu v sousedních zemích jako třeba ve Vietnamu a Thajsku, čínské společnosti však u investovaly také v Africe, např. v Malawi a Senegalu. Vyuívají toti bezcelního dovozu, který některé rozvojové země uplatňují na výrobky dováené z těchto afrických států.
Podněcovány vysokým hospodářským růstem jsou čínské investice v zahraničí spojovány nejčastěji s horečným nabýváním surovinových zdrojů v Austrálii, Latinské Americe a Africe. Tři největší čínské ropné společnosti, CNPC, CNOOC a Sinopec údajně ji získaly více ne 100 projektů po celé zeměkouli a výrazně pokročily i v roce 2009. Mnoho čínských účastníků se podílí i na jiných nerostných zdrojích, společnosti jako Minmetals, Chalco a Chinalco investují po celém světě ve snaze získat podíly na těbě nerostů a kovů.
Rovně v úsilí o nabytí znalostí, technologií a cizích značek investovaly čínské společnosti hodlající dosáhnout strategického postavení i ve vyspělých ekonomikách v Evropě a Spojených státech. Tato motivace se však nezdá tak silná jako snaha o rostoucí podíl na odbytištích; investicím v tomto směru se věnuje jen velmi málo společností, jeliko v cestě stojí řada překáek. v automobilovém průmyslu např. vyvinuly čínské společnosti značné úsilí získat renomované značky jako korejskou Ssangyon (koupila Shanghai Automotive Industry Corporation, SAIC) a MG Rover (koupená Nanjing Automobile Group Corporation). Jen málokteré, jako třeba Huawei ZTE, uspěly se svými investicemi v Evropě tím, e se přizpůsobily lokálnímu trhu – většina těch, je hodlaly získat strategické podniky, nedosáhla příliš vysoký zisk. Podstatnou překákou při koupi finančně často slabých akvizic bývá také značně odlišná korporátní kultura. Kromě toho působí čínským firmám potíe poměrný nedostatek zkušeností, take pro ně není snadné navazovat dobré vzájemné vztahy s akcionáři hostitelské země, spojovat korporátní a národní zájmy a integrovat operace jak doma, tak v hostitelské zemi.
Rychlý růst čínských investic v zahraničí je o to působivější, uváíme-li jejich poměrnou novost. v globálním měřítku je Čína stále ještě – pokud jde o toky i jejich rozsah investic – méně významná. v letech 2000–2007 představoval jejich roční vzestup necelé procento světového růstu. v roce 2007 byly americké investice čtrnáctkrát vyšší ne čínské a jejich souhrn byl třicetkrát větší. Avšak sotva deset let poté, co Čína takto vstoupila do světové arény, rychlý růst jejích zahraničních investic uprostřed finanční krize ilustroval, jak daleko čínské nadnárodní společnosti pokročily – současně ovšem odhalil i jejich nedostatky. Teprve koncem 80. let se odbor příslušného ministerstva změnil ve státní ropnou společnost, China National Petroleum Corporation (CNPC). v tuté dobu se formovaly také China National Offshore Company (CNOOC), Sinopec a Sinochem. Koncem let 90. upevnily typické čínské nadnárodní společnosti – je působily ve strategických sektorech národního hospodářství, jako jsou těba surovin nebo energetika – svoje postavení velkých korporací spoléhajících se na politickou podporu státu a jeho finanční pomoc. Přitom dělaly takové kroky – v čínských poměrech nové – jako např. zakládání společných akciových společností se zahraničními firmami nebo vstup na zahraniční burzy.
Přestoe začínající investiční projekty utrpěly v letech 1991–1997 značné ztráty v obchodování s hongkongskými realitami a na akciových trzích, globálnímu směřování vyhlášenému v roce 1999 se dostalo podpory, aby mohly zahraniční investice napomoci vývozu. Tato politika byla potvrzena na 16. sjezdu Komunistické strany Číny v roce 2002. Jasným cílem byla podpora domácích firem při zmezinárodnění jejich činnosti jako prostředku k získávání strategických surovin a k účasti na zahraničních trzích. Zejména měla být zvýšena konkurenceschopnost zhruba u 180 nadějných firem, od nich se očekávalo, e se časem stanou skutečnými nadnárodními korporacemi tak, aby se jejich jména ocitla na známém seznamu největších světových korporací Fortune 500. Stát je hodlal politicky podporovat a poskytovat jim daňové zvýhodnění.
Postupně byla rovně zmírňována pravidla při schvalování takových korporací a odpovědnost se z centra přesouvala na niší stupně exekutivy. Celý proces byl reformován v roce 2004, kdy byla zmírněna kontrola devizových obchodů. v květnu 2009 vznikl úplně nový regulační rámec, zkrácena doba nutná pro schválení činnosti, zrušeny dosavadní minimální finanční předpoklady a povolovací pravomoc přesunuta na místní pobočky ministerstva obchodu. Státní správa valutových rezerv, jedna z institucí schvalujících zahraniční investice, rovně oznámila, e usnadňuje schvalovací procesy, a zvýšila valutové rezervy potřebné pro zahraniční investice. Zatímco dosud vláda celý investiční aparát přísně kontrolovala, nyní stále častěji vystupuje pouze jako regulátor a arbitr, i kdy si při jednotlivých akcích ponechává monost zásahu.
Korporace, je v cizině nabývají strategické surovinové zdroje, získávají tam významná postavení a jsou tak důleitými aktéry v oblasti čínských zahraničních investic, mají ovšem i nadále nesmazatelnou vazbu na svou vládu. v Číně nebyly nikdy uveřejněny podrobnosti o podílu státních a soukromých podniků na zahraničních investičních projektech. Velký počet společností – koncem roku 2007 jich bylo téměř 7000 –, je investovaly v cizině, však naznačuje, e se na nich výrazně podílejí jak podniky státní, tak soukromé.
Převáná většina zahraničních investic patří ovšem zřejmě velkým státním podnikům a podle nedávných odhadů pocházelo z podniků pod přímou státní kontrolou v roce 2003 73,5 % nových investic, 82,3 % v roce 2004 a 83,2 % v roce 2005. o zbytek se dělí oblastní vlády, nestátní kolektivně vedené podniky a soukromí podnikatelé. Převaha přímo státem kontrolovaných podniků nepřekvapuje, jestlie si uvědomíme, e takřka všechny společnosti podnikající v oblasti surovin jsou ve vlastnictví státu a a do roku 2003 byly pouze těmto společnostem povoleny zahraniční investice.
Poněvad v krátké historii čínských zahraničních investic podnikaly hlavně státní společnosti, setkávají se často s názorem, e jsou jen nástroji státu. Chinalco neuspěla v úsilí získat větší podíl na Rio Tinto (svůj osmiprocentní podíl v této jedné z největších světových korporací zejména hodlala Chinalco zvýšit zvláště s ohledem na obrovská australská loiska elezné rudy, důleitá pro čínské ocelárny; z dohody sešlo hlavně pod tlakem australské vlády, přičem Rio Tinto musela čínské společnosti zaplatit 195 mil. USD), CNOOC se nepodařila koupě americké ropné společnosti Unocal v roce 2005 – v obou případech se tak projevují překáky, s nimi se čínské státní podniky střetávají zejména ve vyspělých zemích. Právě v reakci na rychlý růst investic z Číny a Blízkého východu zpřísnily v uplynulých letech mnohé vlády západních zemí investiční pravidla. Tento protekcionismus znamenal pro čínské firmy, e zpolitizovaná opatření se dotkla právě jich. Protoe tak na významu nabyla otázka, kdo je vlastníkem čínských společností, je podnikají v zahraničí, sdělila čínská vláda, e bude k investicím v cizině napříště více pouívat soukromé společnosti.
Nedostatek zkušeností a důvěry v řízení sloitých investic v zahraničí na striktně regulovaných trzích ukázal, e čínské společnosti nejsou v tomto ohledu dost kvalifikované. Příkladem jsou potíe, s nimi se potkala šanghajská SAIC ve společném podniku s jihokorejskou automobilkou SsangYong a skutečnost, e Baosteel musela v Brazílii vzdát projekt výroby ocelových bloků. Jestlie však rychlý pokrok v investování v zahraničí ukázal nedostatek manaerských schopností čínských firem, pokud šlo o podniky na Západě, mnohé země, na ně se čínské investice zaměřily zvláště v Africe a v Asii, se vyznačovaly slabými institucemi a nedostatečnou ochranou intelektuálních vlastnických práv, značnými zásahy státu a různícími se systémy korporátního řízení. Zatímco západní nadnárodní společnosti dokáí obvykle zdárně postupovat na stabilních trzích s transparentními pravidly, čínské společnosti naopak mají zkušenosti s prunějším právním rámcem a neprůhlednějšími politickými tlaky. v rozvojovém světě se tato skutečnost ukazovala jako zřejmá výhoda – také ve spojení s nově zdůrazňovanými těsnějšími vztahy s Afrikou.
Jen málo vyuívané africké energetické zdroje, dřevo, zemědělské produkty a rybolov – to vše přitáhlo do roku 2006 do Afriky více ne 800 čínských společností, je pronikly do 49 zemí. Vedoucí postavení zaujaly čínské státní podniky, je se soustředily na surovinové zdroje. CNPC, hlavní čínská nadnárodní ropná společnost, působící v Súdánu u od roku 1996, prokázala svou schopnost řídit podle mezinárodních standardů těbu ropy tak, e energetický sektor se stal nejdůleitějším súdánským exportérem. s obdobnými investicemi uspěla Čína v Nigérii, v Angole a Gabonu, přičem často přetrumfovala západní společnosti tím, e své investice spojila s projekty pro infrastrukturu s nišími pracovními náklady. Po celém kontinentu kromě toho působí i středně velké čínské firmy včetně stavebních.
Aktivity čínských společností v Africe byly ovšem vystaveny také mnohé kritice zejména pro jejich soustavně nízké náklady práce a řízení, co jejich nabídky zvýhodňovalo. Některé státní firmy byly v Africe – zvláště v Zambii – obviňovány ze zanedbávání ivotního prostředí a sociálních podmínek. Na druhé straně velké státní firmy jako Sinopec a Petrochina se úměrně tomu, jak jsou postupně integrovány do globálních trhů, chovají odpovědněji vůči akcionářům a jednají ve shodě se zásadami odpovědného řízení, take se mění i jejich ekonomické praktiky.
Čínské zahraniční investice našly v africkém prostředí slabé regulace a značných zásahů státu odpovídající perspektivu, s postupnými změnami uvnitř čínské ekonomiky se však pravděpodobně v nastávajícím desetiletí přiblíí povaha těchto investic nejlepším západním modelům. Vedoucí manaer CNOOC, jednoho z nejdůleitějších ropných konglomerátů, to vyjádřil slovy, e čínským cílem není světový pořádek zvrátit, nýbr se na tomto řádu podílet a posilovat jej, a dokonce z něj mít zisk.
Petr Šafařík: Neoliberalismus v hledáčku kritických dokumentaristů
Miloš Pick: Globální krize a společnost svobody
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.