Mapa Starého světa i při letmém pohledu ukáe: na pevnině se u můe Evropská unie rozvíjet pouze na východ. Rozšíření jiným směrem, třebae moné, by si vynucovalo překročení příliš mnoha hranic. a jenom ve státech leících mezi východními hranicemi Unie a Ruskem lze najít znaky pro Evropu charakteristické.
Východní Evropa se ocitla v dosahu křesťanství – které tu po staletí konstituovalo civilizaci a stále je pro ni důleité – ji v 10. století. Došlo k tomu před rokem 1054, a tedy v dobách, kdy rozkol na křesťanství východní a západní nebyl samozřejmý. Ostatně nikoliv Řím nebo Paří, ale Konstantinopol tehdy působila jako civilizační středisko; k jejímu pádu mělo dojít za pět set let. Pravoslavný teolog a polský diplomat Michał Klinger napsal: Chceme-li se dobrat kořenů Evropy, nemůeme je hledat pouze v západní části, spojené v jednotě římské církve. Evropa se nerodila jenom v Itálii, Galii, Británii, Španělsku a Germanii, je také dcerou Byzance. Ta vyzařovala nejvyšší kulturu, integrovanou v jednotě církve východní, jiného, koncilního (soborového) typu, na území Pontu, Balkánu a Slovanstva. (Tygodnik Powszechny 4/2007).
Dějiny však píší vítězové – a ti, kteří vědí, co bylo potom. Proto se nám dějiny Západní Evropy jeví jako důleitější. Ale před tisícem let to nebylo samozřejmé. Severozápadní Evropa představovala provincii světa. a nebylo od počátku předurčeno, kterou Evropu označí historikové za mladší. Stačí porovnat nejstarší polské kamenné stavby například se sofijským soborem v Kyjevě, vyráejícím dech, abychom pochopili, e kyjevský Vladimír nezvolil ádnou horší monost, kdy se rozhodl přijmout křesťanství z Byzance.
Jedním z plodů toho, e se Východní Evropa ocitla v oblasti pravoslaví, byla cyrilice – ovšem jinou ne latinskou abecedu uívají třebas i Řekové. Je dobré si uvědomovat, e abeceda vytvořená na základě hlaholice sv. Cyrila dovolila pravoslavnému Slovanstvu psát ve vlastních jazycích o několik set let dřív, ne se to podařilo Polákům. Ale také ve Východní Evropě můeme najít města zaloená na magdeburském právu a právě na linii východ-západ procházely po staletí důleité stezky spojující Evropu s mýtickým Orientem.
Z Londýna do Kyjeva tehdy nebylo daleko. v knize Atlantida tak nedaleko představuje polský novinář Stefan Bratkowski dějiny rané Rusi a píše o lidech z 11. století, e jejich Evropa není příliš velká. Byzantští Rusové bojují v Itálii, islandští Normané nad Jiním Bugem, Sasové se účastní drancování Kyjeva. To je svět velice otevřený, aspoň pro lapky. Ale pro kupce také.
Příznačné jsou taky dynastické svazky, tehdy politický nástroj: ukazují, jak mnoho východoevropské krve proudilo ve vládnoucích rodech Západní Evropy. v Polsku měl snad kadý druhý Piast za enu ruskou kněnu a Jagellonci pocházeli přímo z Východu. Ovšem který Francouz ví, e francouzští králové přísahali na Evangelium psané hlaholicí, je svému negramotnému manelovi Jindřichu I. přivezla v 11. století Anna Kyjevská – dcera Jaroslava Moudrého a švédské princezny, která uměla číst a psát v obou abecedách. Bez pomoci tého Jaroslava by polský Kazimír Obnovitel nepostavil na nohy zesláblý piastovský stát. Kyjev byl tehdy jedním z největších měst Evropy.
Těko hovořit za jiné lidi Západu. Je však hanba, jak lehce Poláci zapomněli, za co všechno vděčí východnímu dědictví. Sami sobě vsugerovali, e civilizace a kultura postupovaly jednosměrně: ze Západu na Východ. Vynikajícím dílem středověku je tedy Píseň o Rolandovi, zatímco Slovo o pluku Igorově ve školách neexistuje – třebae polskému gymnazistovi vypráví o událostech značně bliších. Ani vynikající a ušlechtilý popularizátor polských dějin Paweł Jasienica není výjimkou: kolik u něj najdeme snahy ukázat, e Polákům sláma z bot nečouhá a e byli vdycky obráceni západním směrem! Jistěe, v dobách, kdy po druhé světové válce byla situace přivtělených (znovunavrácených) západních území nejistá, měly určité formulace jiný smysl. Ale usilovné zdůrazňování, e hnězdenská brána, románské sloupy ve Strzelnu nebo wiślická dlaba se zcela vyrovnají dílům Západu a mohly by představovat chloubu kadého ze starobylých měst německých, francouzských nebo italských, ukazuje, e ani Jasienica se nezbavil vůči Západu komplexu. Toho, z něho se krajany snail vyléčit Witold Gombrowicz ve svému Deníku, kdy psal, e srovnávat Mickiewicze s Dantem nebo se Shakespearem je jako srovnávat ovoce s marmeládou, přírodní produkt s produktem zpracovaným.
Ačkoliv všichni nezapomněli. Na tento odkaz poukazoval ve své knize Młodsza Europa profesor Jerzy Kłoczowski. Psal, e pokud vynikající historik dnešní Ukrajiny Igor Ševčenko říká, e není Ukrajiny a Běloruska bez Byzance a Polska, směle mu lze odpovědět, e ani dějiny Polska od 14. století nejsou pochopitelné bez rusko-ukrajinské či litevsko-běloruské sloky. Profesor Andrzej Romanowski popisoval kdysi publicistickou formou v deníku Gazeta Wyborcza setkání Polska s tím, co z Rusi zůstalo po nájezdu Mongolů. Jeho důsledky shrnul takto: Pokud se toti západní Rus odtrhla ve středověku od svých kořenů a orientovala se k Západu, pak se i Polsko o sto let později odtrhlo od svých – západoslovanských – kořenů a částečně se přeorientovalo – na Východ. Právě na této cestě došlo ve středověku k polsko-ruskému setkání. Jeho zakončením se stal onen srůst, který způsobil, e celá staletí bylo těké určit, kde končí Polsko a začíná Ukrajina.
Kłoczowski a Romanowski připomínají jakoby známý, ale přehlíený fakt: obraz Panny Marie Čenstochovské, Polákům tak drahý, je – byzantská ikona.
Ale byzantsko-slovanský svět prohrál – vojensky, hospodářsky i kulturně. v důsledku vlastní malátnosti, vnitřních sporů, zlovůle, ale i pod vlivem sil dotírajících zvenčí (Mongolové, Seldučtí Turci, Moskva) – hlavní středověká centra Východní Evropy padají. Padá Kyjev (1240, Mongolové), padá kupecká republika Novgorodu (1471 dobita Ivanem III., 1570 zničena Ivanem Hrozným), padá konečně, ale především v roce 1453 Cařihrad (Turci), který dříve svým vlivem vyzařoval do půli kontinentu. Rozdělení Evropy se stává skutečností – a z něj vyplývá mnoho štěpení pozdějších.
Spolu s tímto pádem zakouší poráku narace o Východu. Dějiny sepisují kronikáři ve studených klášterech západní Evropy, přičem v jejich perspektivě, kterou postupně převezmeme také my, se lokální půtky v Bretani ocitají v hlavním proudu narace a začínají se jevit jako mílové kameny dějin. Dramata států stovky kilometrů východně se pak ocitají na okraji. Po staletí, kdy u Středozemního moře vznikala a upadala království a nesčetné generace si předávaly vytříbené zábavy i hříchy, byla má rodná země pralesem, který jen na jeho okrajích navštěvovaly lodě Vikingů. Leela mimo dosah map a patřila do pohádek, tak Czesław Miłosz vysvětloval ve své Rodné Evropě obyvatelům Západu, odkud pochází.
Ano, je v tom hodně viny – můeme-li to zkoumat v kategoriích viny – obyvatel Východní Evropy, e se jejich kraje v novověké Evropě nestaly plnohodnotnou plící světadílu. Západní Evropě pomohla geografie, dynastické zmatky v dalekých stepích, štěstí. Ale nebyl tu také drobet zrady, neotočila se poněkud zády?
Pád velikého Kyjeva je samozřejmě výsledkem nájezdu Mongolů. Byly to doby, kdy u bylo moné koření i látky dováet jinou cestou – křiáci proklestili Západu nové stezky do Levanty, Kyjev bylo moné odepsat. Novgorod Veliký by se snad ubránil, kdyby mu Kazimír Jagellonský poskytl očekávanou podporu v boji s Ivanem III. a dějiny cařihradských snah o získání podpory západních křesťanů jsou dějinami prázdných slibů, handlů, intrik italských obchodních republik a římské škodolibosti. Roku 1453 vojenská posila ze Západu nepřitáhla. Třebae Řekové ji cenu poadovanou za pomoc Západu zaplatili, byli podvedeni, jak tvrdí historik Steven Runciman v práci Pád Cařihradu.
Poráka východní části světadílu se odehrála při pasivitě Západu. i kdybychom tu vdycky nemohli mluvit o zlé vůli – tehdejší reálie bychom si neměli plést s dnešními, křesťanské společenství nebylo toté co NATO nebo EU –, ona lhostejnost určitě ovlivnila vztah Západní Evropy k východní sestře. v zájmu klidného spaní bylo třeba přesvědčit sebe sama, e to jsou území barbarů.
Historické vyprávění však nemá rádo prázdnotu. a byl tu někdo, kdo sáhl po zdánlivě odloeném odkazu. Udělali to vládci Moskvy, která získávala na síle teprve od 14. století: přivlastnili si tradici Kyjeva a Byzance, sjednotili veškerou Rus a prohlásili se za Třetí Řím. Později začalo Rusko sahat po ideji slovenské jednoty, která měla zdůvodňovat jeho nadvládu u nejen v zemích široce chápané Rusi. Historik Henryk Głębocki ono přizpůsobování slavjanofilské utopie dobovým výzvám podrobně popsal v knize Kresy imperium.
Po onom dědictví však nesáhl polsko-litevský stát. Jagellonská politika, která byla upřímně řečeno pouhým stínem úspěchů Gedyminovců a Kazimíra Velikého, prohrávala s Moskvou (psal o tom Krzysztof Strachota Tygodnik Powszechny 1/2010). Polsko-litevská unie postupně opouštěla pozice ve prospěch Moskvy, včetně nejdůleitějšího Kyjeva v roce 1667. Neustupovala jen proto, e Moskva byla silnější. Polští a popolštění magnáti opovrhli jistou tradicí a vírou – přičem sami se naparovali svou rolí stráců křesťanského předpolí. Muselo se to obrátit proti nim – ostřím meče i ostřím pera. Copak Gogolův Taras Bulba nesděluje ádnou pravdu?
Opovrení zaostalým Východem, negramotnými rolnickými národy dosáhlo vrcholu ve 20. století. Idea Drang nach Osten, o rasistických blábolech o nesení evropské civilizace na Východ ani nemluvě, byla podloena mnohasetletou tradicí. a předcházela tomu polská kolonizace (ji popsal mj. Daniel Beauvois), pokatoličťování, taení vojsk švédského krále, francouzského císaře, pruských a habsburských armád – to vše s opomenutím náboenských, národních či později státních práv lidí, kteří toto území obývali.
Jakoby na potvrzení teze o barbarském Východě se tady zhmotnil komunismus. On skutečně přiloil ruku k dílu zaostalosti těchto zemí a jejich utonutí v šeru. Ale Západ na to přistoupil: jaltský pořádek byl jakýmsi pokračováním mnohasetleté tradice nezájmu. Národy Střední Evropy měly víc štěstí: zachránily vlastní, třebae zbědovanou státnost a byly povaovány za opoděné, ale evropské.
Uvědomme si: tatá (zaslouilá) instituce se jednou jmenovala Svobodná Evropa, a jindy, kdy vysílala ukrajinsky nebo bělorusky, jenom Svoboda. Slovo Evropa tu zjevně nebylo na místě. Patrně nejvlivnější polský exilový publicista a nakladatel Jerzy Giedroyc vzpomínal, jak se ho jeden vlivný Američan ptal, kolik chce peněz za to, e nebude vydávat knihy v ukrajinštině – přičem Giedroyc chtěl právě takovou knihu vydat. Bylo to v dobách studené války. Historie Giedroycových a Miłoszových snah přesvědčit Západ, e je něco takového jako Východní Evropa a e tam taky bylo baroko – to je historie postupu hlavou proti zdi.
Literární vědec Andrzej Romanowski psal: Ať u budeme říkat o ,jaltské zradě cokoliv, svobodný Západ náš osud neustále připomínal. To jen nešťastná Rus byla – za mlčení národů – zašlapána Ruskem. Ale nezašlapávalo ji také Polsko? Osud Ukrajiny by měl být – pro svět, ale především pro Poláky – velkou školou.
Pokud Evropu ještě vůbec něco spojovalo, od Londýna po Kyjev, byl to boj s Hitlerem. Národy Východní Evropy, zkoušené také Stalinem, tady přinesly velkou oběť, aby Západ po roce 1945 byl tím, čím byl a dodnes je. Za tu oběť se nikomu vděku nedostalo.
Dnes je kultura Východní Evropy skutečně chudší a často se opičí po Západě: ivotní styl, písničky, filmy... Ale Evropa by měla pociťovat něco podobného fantómovým bolestem, měla by cítit, e jí chybí nějaká její část – plíce, jak říkal Jan Pavel II. Někdy to snad cítí. Nikoliv náhodou dosahují v Evropě úspěchu ti tvůrci, kteří se neopičí po západní popkultuře, ale mohu nabídnout něco původního. a stará Evropa zestárla, potřebuje čerstvou krev. Kde ji má hledat? Stačí mrknout na mapu.
Pro část Evropy je u jaltský pořádek pouhou vzpomínkou. Země Střední Evropy, které v letech 1989–1991 nastoupily víceméně tuté cestu, propast zasypávají. Nejde však jenom o podobně vybavené záchody a vyřizování půjček v pobočkách tých bank. Jde také o příběh a obraz dějin. Velké národní historie byly psány v 19. století, ale tehdy ádný slovanský národ neměl vlastní stát – jenom Rusko, mohutné a vnucující historii vlastní. Dnešní pohled Západu na Východ je poznamenán jeho vyprávěním. Naštěstí v Polsku (kromě zmíněných knih Głębockého, Bratkowského, např. Rosja i narody Wojciecha Zajšczkowského aj.), ale nejen tam vycházejí knihy nabízející jiný příběh.
Je třeba, aby také Západoevropané pochopili, e dějiny Evropy nejsou srozumitelné bez východní sloky. Chápal to kdysi Giedroyc, který hledal porozumění také s Rusy. Nestyděl se za vlastní východnost a to mu umoňovalo vést s Rusy dialog natolik plodný, e ruské exulanty a disidenty přesvědčil, aby v roce 1977 podepsali prohlášení přiznávající neruským národům SSRR právo na nezávislost (to, e – jinak ctěný – Giedroyć zahrnoval do své vize budoucího souití také Rusko, se nad Vislou ne vdy rádo připomíná).
Kdybychom akceptovali svou vlastní východnost, byla by pro nás dnes rozmluva s Rusy snazší. Vdyť kdy oni vyzvedají slovanský argument, cítíme se ohroeni. Toho strachu se lze zbavit právě přijetím východního komponentu v Polsku. Byla by to cesta k dialogu s Ruskem bez komplexů i strachu, a tedy ke smíření. k tomu nabádal nejen Giedroyc, ale i Jan Pavel II. Překonat rozdělení Evropy, to byl jeden z cílů pontifikátu Jana Pavla II. Profesor Grzegorz Przebinda, významný polský rusista, psal ve své knize Większa Europa: Slovanské učení Jana Pavla II. – dědice nejlepších tradic Republiky obou národů [polsko-litevské unie; pozn. překl.] a pokračovatele universalismu Cypriana Norwida – můe také působit jako překonání několika zásadních východoslovanských národních stereotypů, včetně především polské a ukrajinské averze k asijskému Rusku.
Pro polskou identitu je to přímo nezbytné, aby Poláci Západní Evropu přesvědčili o nutnosti satisfakce pro národy Východní Evropy – za staletí opovrení a ignorance.
Přesvědčení, e originální je pouze Západ, zatímco Východ ho můe jenom napodobovat, vede k rozpolcenosti. Sami sebe vidíme jako část Západu, on nás však umisťuje na Východ. Prof. Maria Janionová, vynikající polská literární vědkyně, psala v knize Niesamowita Słowiańszczyźna, że proti dost obecnému pocitu méněcennosti vůči ,Západu stojí v rámci tého paradigmatu mesianistická hrdost v podobě narace o našem mimořádném utrpení a zásluhách, o naší velikosti a převaze nad ,nemravným Západem, o našem poslání na Východě. Takové vyprávění představuje uzavřený kruh poníenosti a povýšenosti.
Snad jsou naše komplexy výsledkem fantómových bolestí, které cítíme po ztracené východní identitě. Šanci vyléčit se z nich snad můe přinést, doceníme-li slovansko-byzantskou sloku – v Polsku i v Evropě.
Kdy je řeč o vyprávění, velké kvantifikátory je těké proměnit v něco konkrétního. Můe se velká vize Evropy vejít do kvót v eurech, jaké se přiznávají zemím Východní Evropy na přizpůsobení aquis communitare? Ano, snad – ale jen tehdy, bude-li peníze provázet přesvědčení Západu, e Východ má své místo v dějinách. Rusové říkají: Pivo bez vodki, děngi na větěr. Východní politika bez vnitřního přesvědčení, k čemu ji Evropská unie dělá, bude právě takovým pivem bez vodky.
V nedávném rozhovoru říkal americký politik Ronald D. Asmus, e kdy o integraci Polska se Západem na začátku 90. let slyšel běný Němec nebo Američan, dokonale vycítil, oč jde. Kdybych dnes začal hovořit o integraci Ukrajiny nebo Gruzie s majitelem řeznictví v Bruselu, kde obvykle nakupuji, vytřeštil by zrak. Tato idea představivost Evropanů neoslovuje. (Tygodnik Powszechny 8/2010).
Nue – nadešel čas, aby oslovila.
A okamik je velmi vhodný. Jeho slabost způsobuje, e napínat svaly můe Rusko pouze rétoricky – nejde-li o malou a osamocenou Gruzii. Část ruských elit chce pořád tohle, jiná část je připravena hledat dialog. v důsledku slabosti Kremlu vzniká na území Východní Evropy vakuum – kulturní, ekonomické i politické. Dokáe je Evropa vyplnit? Průzkumy ukazují, e obyvatelé těchto zemí to chtějí. Sny o členství v EU jsou pro její sousedy pořád atraktivní, přičem ale Evropa tráví víc času debatami o vyhlídkách ne zdůrazňováním společné evropské identity, ji s Východní Evropou sdílí, psali Nicu Popescu a Andrew Wilson ve zprávě pro Evropskou radu pro zahraniční vztahy. a poukázali na to, e v tée době Rusko opakuje argumenty o bratrství.
Na druhé straně znějí v Rusku stále váněji hlasy – třeba poradce Dimitrije Medvěděva Igora Jurgense – vyzývající k modernizaci a europeizaci. Budeme připraveni vyjít jim v ústrety, anebo se uzavřeme v přesvědčení o asijském Rusku? Otevření vůči Východní Evropě není otázkou soucitu s chudšími příbuznými, ale otázkou zájmů kontinentu – jeho bezpečnosti a blahobytu.
Promarněné příleitosti se mstí. Dnes Evropu od východu na západ spojují moderní obchodní stezky, velké ropovody a plynovody. Vladimir Putin nabízí nové cesty k pokladům Východu, černému zlatu a modravému palivu. Ohrouje to Východní Evropu – jak burcují někteří? Bude Kyjev opět zapomenut jako ve 13. století či snad v Rusku opět zvítězí autoritarismus? Třeba ne, pokud se uskuteční akt zadostiučinění, akt vepsání dějin Východní Evropy do společné evropské totonosti. a další kapitolou těchto dějin by mělo být členství zemí Východní Evropy v Evropské unii.
(Psáno pro Tygodnik Powszechny, Krakov; pro vydání v Listech upraveno)
Andrzej Brzeziecki (1978) je šéfredaktorem dvouměsíčníku Nowa Europa Wschodnia.
Rozhovor s Jürgenom Habermasom: Ako elitný projekt je Únia so svojou eurovedou v koncoch
Andrzej Brzeziecki: Únava z Ukrajiny?
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.