Opět oívá diskuse o penzijní reformě, započatá v roce 2004 vytvořením skupiny odborníků v čele s Vladimírem Bezděkem, která zhodnotila stav financování důchodů a vypracovala analytický materiál, v něm mimo jiné posoudila návrhy politických stran na reformu (ODS, ČSSD, KSČM, KDU-ČSL a US-DEU) a propočetla jejich ekonomické a sociální dopady. Komise svoji práci skončila v roce 2005 a od té doby se nic nedělo. v loňském roce však důchodový systém vykázal schodek více ne 30 mld. korun a ani v roce letošním tomu nebude jinak, i kdy důchodový deficit bude snad niší (cca 17 mld. Kč). Závanost důchodového deficitu je podtrena současnou situací ve státních financích, které pro rok 2010 vykazují schodek 162,7 mld. (4,4 % HDP), čím se zvýší i státní dluh na 1178 mld. korun a jeho obsluha (nyní jen úroky) nás bude letos stát 76 mld. Kč. Je to třetí nejvyšší výdajová poloka státního rozpočtu (po kapitolách ministerstva práce a ministerstva školství). Od roku 1993 jsme z tohoto dluhu nic nesplatili.
Stojí ještě za zmínku, e poměr celkového objemu důchodů na HDP není u nás nikterak nízký; pro rok 2010 činí 9,5 %. Jen pro velmi hrubou orientaci uvádím, e v roce 2001 činila průměrná hodnota tohoto ukazatele pro země OECD 7,4 %, pro EU 15 byla 8,2 %, pro Francii 10,4 %, Německo 10,8 % a Řecko 12,6 %. Celkový objem důchodů ovlivňuje jak úspory, tak spotřebu, investice a tím i vývoj ekonomiky dané země. Pro posouzení pozice důchodů v odměňování poskytuje důleitou informaci tzv. náhradový poměr, co je poměr průměrného důchodu k průměrné hrubé mzdě; v roce 2009 činil u nás necelých 40 %, kdy v roce 1991 byl na hodnotě podstatně vyšší: 57,5 %! Stojí tedy za povšimnutí, e i při tak hlubokém poklesu náhradového poměru se důchodový systém po necelých 20 letech ocitá v krizi! Nebo e by vysoké důchody dokonce byly spoluviníkem krize, jak alespoň někteří, nikoliv nevýznamní, autoři tvrdí...?
Několik slov k demografickému vývoji. Zjišťujeme, e průměrný věk obyvatelstva se zvyšuje a e počet narozených dětí klesá. Zatímco podíl věkové skupiny do 14 let se v období 1989–2008 sníil z 21,7 % na 14,1 %, podíl věkové skupiny nad 65 let se zvýšil z 12,5 % na 14,9 %. Na jednoho juniora připadalo v roce 1989 tedy 0,57 seniorů, kdeto v roce 2008 činil tento poměr ji 1,05. Přiblině jeden dnešní junior bude za pár let, a se stane pracovně aktivním, ivit jednoho seniora, pokud se ovšem tento poměr výrazněji nezmění. Ostatně tomu nasvědčuje i vývoj průměrné plodnosti (počet ivě narozených připadajících na jednu enu); v roce 1989 činil tento poměr 1,9, v roce 2008 ji jenom 1,5. Přesto počet novorozenců v posledních letech poněkud vzrostl – nejniší hodnoty tento ukazatel dosáhl v roce 1999: 1,1. Věk se tedy prodluuje. Naděje na doití činila v roce 1989 u muů 68 let a u en 75 let, zatímco v roce 2008 to bylo ji 74 a 80 let. To jsou tedy přiblině hlavní důvody, proč je důchodová reforma podle názoru mnohých politiků, ekonomů, sociologů a samozřejmě novinářů nezbytná.
Tato reforma má odpovědět především na otázku, jak sociální rizika stáří při stárnutí populace alespoň zmírnit. Variant důchodových systémů je však hodně. Proto je nutno si umět mezi nimi vybrat a jednu zvolit. Rozhodnout to měli politici ji před pěti roky. Neučinili tak a tento úkol nás stále čeká. Po pěti letech váhání, snad i přemýšlení, bychom však měli dnes být více schopni odpovědět na otázky ještě zásadnější – na otázky morálního charakteru reformy. Zejména bychom se měli tázat, zda si přejeme, či nepřejeme, aby v budoucím reformovaném důchodovém systému byly uplatněny některé významné morální hodnoty a principy, jako jsou např. hodnota solidarity, hodnota stejné oběti či hodnota sociální spravedlnosti, princip odpovědnosti apod. (viz moje články v Listech č. 4/2005 a č. 3/2001). Právě hodnotové zázemí tohoto druhu je pro volbu konkrétního systému klíčové.
Uvedu jeden příklad. v kritických úvahách o našem současném důchodovém systému se setkáváme s názorem, e první starostí kadého občana má být, aby se postaral především sám o sebe, zejména pak o své zajištění ve stáří. Vlastní osud má mít údajně v rukou kadý sám, je to základní odpovědnost občana. Státu přísluší tato starost a v nějaké další řadě. v případě krajní nouze se občan má obracet o pomoc především na své nejbliší, na svou rodinu, zejména na děti. Ani bych zde tuto otázku mohl blíe rozebírat, u vztahu dítě – rodič se krátce zastavím.
Dítě, jsa zplozeno, implicite uplatňuje své právo na ivot. v tom je nepochybně v kadé civilizované společnosti shoda. Vůči tomuto přirozenému právu dítěte stojí povinnost rodiče (rodičů) o ně pečovat. Jak říká německý filozof Hans Jonas, tato povinnost je aktem nezištného jednání, aktem čisté lásky. Rodičovská povinnost je archetypem vší odpovědnosti. Láskyplná a odpovědná péče o novorozence a o nedospělé dítě vůbec je proto důleitou etickou hodnotou a tato povinnost obvykle není, resp. nemusí být podloena ádnou právní normou. Důsledkem takového zjištění ovšem je, e z tohoto vztahu rovně nevyplývá ádné právo rodiče poadovat od dítěte v budoucnosti nějakou kompenzaci, třeba jen v podobě vděčnosti. Vděčnost opět není právní normou, nýbr morální hodnotou. Nemůeme proto v tomto ohledu hovořit o povinnosti dítěte vůči rodiči ani v jeho pozdějším věku. H. Jonas proto vztah dítě – rodič nazval vztahem nerecipročním.
Otázkou je, zda vztah dítěte k rodiči a rodiče k dítěti je, či není vztahem solidarity. Pojem solidarita vyjadřuje vzájemnou pomoc a podporu, pospolitost a soudrnost, je vyplývají ze společných zájmů a z hodnotových postojů k okolnímu světu. Kdybychom řekli, e rodič má být se svým nedospělým dítětem solidární a dítě solidární se svým rodičem, bylo by to asi nepřesné a nadbytečné. Jak jsme si právě řekli, solidarita je společenstvím, jakýmsi sdílením zájmů. Dítě má právo, nikoliv pouhý zájem na ivot a rodiči z toho vyplývá povinnost; zájem matky a otce na ivotě dítěte je a samozřejmou součástí jejich bezpodmínečné povinnosti o dítě pečovat a vychovávat je. Proto je nadbytečné vztah dítě – rodič chápat jako vztah solidarity.
Otázka solidarity v péči o nedospělé dítě se však posune do jiné roviny, nahradíme-li rodiče vícegenerační, rozvětvenou rodinou. v řadě zemí, např. v Itálii, je samozřejmostí, e v případě tragické události, při ní přijdou oba rodiče o ivot, převezme péči o sirotka širší rodina. Právě z tohoto důvodu byla u nás kdysi zavedena instituce kmotra (kmotřenky), který svou přítomností v kostele při křtu dítěte symbolicky a dobrovolně, nikoliv z nějaké povinnosti přejímal funkci eventuálního náhradního rodiče. v těchto případech je ji pojem solidární rodina na místě.
Hodnota solidarity je hojně uplatňována mezi velkými skupinami populace, zpravidla ad hoc, jako v případech velkých katastrof, je postihují obyvatelstvo a způsobují mu velké ztráty na ivotech a majetku. Příkladem jsou ivelní pohromy, pandemie a velmi často té místní sebevraedné války. Všechna taková neštěstí vyvolávají pak v jiných částech světa potřebu pomoci postienému obyvatelstvu. Solidární pomoc tohoto druhu bývá často krátkodobá a rychle odezní. Avšak organizace, jako jsou například Červený kří, Člověk v tísni a mnoho dalších, jsou naštěstí trvale připraveny tuto pomoc organizovat a poskytovat.
Obraťme však pozornost ke vztahům mezigeneračním, speciálně ke vztahům sociálních skupin v produktivním věku ke skupinám v poproduktivním věku, tj. k důchodcům, a polome si otázku: je, či není uplatnění principu solidarity v těchto vztazích účelné, nebo dokonce nanejvýše potřebné? Odpovídám jednoznačně ano; mezigenerační solidarita je nezbytná. To je ovšem ji hodnotový postoj, který nemusí kadý zaujmout. Naopak mnozí odpovědí na poloenou otázkou záporně s poukazem na nutnost odpovědnosti za své vlastní stáří a za jeho problémy, nikoliv za stáří a problémy druhých. v demokratické společnosti nelze přirozeně nikoho k tomu, aby byl solidární s druhým, např. boháče k solidaritě s chudým a potřebným, nutit. a opět; solidární je nejen ten, kdo poskytne jednorázovou pomoc, nýbr zejména ten, kdo ji poskytuje pravidelně po určitou dobu, nebo dokonce trvale za předem stanovených podmínek.V tomto druhém případě solidarita získává nebo dostává podobu či formu instituce. Mohli bychom proto hovořit o institucionalizaci principu solidarity.
Příkladem institucionalizované solidarity jsou nadace a nadační fondy. Největším českým mecenášem v minulém století byl Josef Hlávka, který v roce 1904 zaloil nadaci zaměřenou na podporu kultury a vzdělanosti českého národa. Zaloil Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových, které odkázal veškerý movitý i nemovitý majetek v hodnotě 4,055 mil. rakouských korun, tj. přiblině půl miliardy dnešních korun. Cílem mecenáše je přispět k vývoji kultury a kulturní identity podle svého individuálního posudku a vkusu. Mecenáš není sponzor, filantrop ani dobrodinec. Mecenášství je znakem civilizované společnosti na vysoké kulturní úrovni... (Jan S. Kruliš-Randa, 2004). Hlávkova Nadace spolu s Národohospodářským ústavem existují dodnes a plní úspěšně úkoly uloené jejich zakladatelem.
Zatímco u nás je Hlávkův čin dodnes ojedinělým, v zahraničí je takových institucí ji mnoho. Jmenujme kupř. Nadaci Billa a Melindy Gatesových s hodnotou téměř 29 mld. $, k ní přistoupil miliardář Warren Buffet s přiblině stejným podílem, take nyní má nadace majetek v hodnotě cca 60 mld. $ (při dnešním kursu 19 Kč/$ to čini 1140 mld. Kč, co se rovná přiblině hodnotě výdajů státního rozpočtu ČR na rok 2010 a 31 % HDP v běných cenách v roce 2009). Nelze rovně nepřipomenout Nadaci a Institut pro otevřenou společnost Georga Sorose nebo Boschovu nadaci, které zakladatel firmy Robert Bosch odkázal ve své závěti značnou část svého jmění, resp. svůj členský podíl ve firmě, která má formu společnosti s ručením omezeným. Zřizování nadací patřilo a dodnes patří k dobrým tradicím nejbohatší třídy Američanů. Andrew Carnegie, jeden z největších amerických boháčů posledních desetiletí devatenáctého století, byl přesvědčen o tom, e nejlepším způsobem jak vyuít svého osobního majetku, je věnovat jej ji během svého ivota obecně prospěšným cílům. Znám je jeho pozoruhodný výrok: Člověk, který umírá jako boháč, umírá v hanbě.
Princip solidarity je velmi důleitou součástí fiskální a sociální politiky státu. Jeho uplatnění má velký význam kupř. pro vytváření koncepce daní. v rámci daňové reformy obhájci tzv. rovné daně v roce 2006 argumentovali a dodnes argumentují tím, e tato daň sociálně slabší vrstvy nepoškozuje, protoe bohatí odvádějí na dani stále podstatně vyšší částky neli slabší sociální skupiny. Stranou pozornosti pravicových politiků však zůstává argument, e nemá příliš velký smysl se ptát, které sociální skupiny a kolik na takové daňové reformě v absolutních částkách získají nebo ztratí, nýbr naopak, zda zátě, kterou musí placením daně podstoupit, je únosná a přijatelná z hlediska zátěe, podstupované skupinami s nízkými příjmy. Proto je důleité uplatňovat progresivní příjmové, popř. majetkové daně. Jejich základem je tzv. princip stejné oběti, který poaduje, aby daň byla vyměřena tak, aby pro poplatníky s různě vysokými příjmy, popř. s různě velkým majetkem, představovala přiblině stejnou oběť. Kadý zdanitelný příjem představuje pro jeho příjemce určitý uitek a kadá jednotka dalšího příjmu přináší dodatečný, tzv. mezní uitek, který s rostoucím příjmem přirozeně klesá. Je proto naplněním principu solidarity, jestlie ztráty mezních uitků všech příjmových skupin se alespoň poněkud přibliují. Princip stejné oběti je tak naplněním hodnoty solidarity v daňových systémech.
Pokud jde o systémy důchodového zajištění stáří, můe se na první pohled zdát, e by i u nich měl být uplatněn princip progresivity příspěvků, mají-li být tyto systémy označeny za systémy sociálně solidární. Otázka solidarity v systémech důchodového zajištění je však sloitější. v tzv. průběném systému financování penzí je uplatňována rovná sazba příspěvků (obdoba rovné daně z příjmu) a vyměřené důchody jsou rovně poměrně rovné, alespoň v tom, e neodpovídají celkové sumě naspořených prostředků. Zejména ve vyšších příjmových skupinách obdrí důchodci méně, neli kolik ve formě příspěvků během svého aktivního ivota nashromádili. Proto je také tento systém se strany vyšších příjmových skupin předmětem ostré kritiky. Pro obroušení ostří kritiky bylo zavedeno tzv. zastropování příspěvků, při něm jsou příjmy nad určitou hranici vyjmuty z povinnosti placení příspěvků. Přesto zmíněná nerovnost přetrvává a právě v ní je mono spatřovat uplatnění principu solidarity v takovém systému. Tím ovšem nemůe být problém zabezpečení stáří přiměřenými důchody vyřešen, a právě proto jsou v praxi uplatňovány různé systémy vyuívající zejména různých forem penzijních fondů a jejich kombinací s průběným financováním. Nyní si objasníme základní pojmy a uvedeme definice a náplň jednotlivých institucí, je mohou vytvářet varianty penzijních systémů.
Důchodové systémy se odlišují způsoby, jak jsou financovány a jak jsou důchody vyměřovány. z tohoto hlediska rozlišujeme tzv. fondové systémy a systémy průběného financování. Ve fondových systémech jsou důchody vypláceny z fondu vytvořeného z příspěvků jeho členů, zatímco v průběných systémech jsou zdrojem penzí běné příjmy.
Fondový systém je svým způsobem specifická forma spoření. Příspěvky odváděné členy fondu jsou investovány nejčastěji do finančních (někdy i fyzických) aktiv, která pak spolu s výnosy těchto aktiv tvoří základnu pro výplatu budoucích penzí. Závazek vyplácet členům fondu penze po jejich odchodu do důchodu jsou tedy kryty aktivy fondu. Opakuji, e zdroje fondu jsou tvořeny akumulací příspěvků členů, akumulací úrokových výnosů a akumulací dividend, popř. akumulací výnosů fyzických aktiv, někdy té příspěvky zaměstnavatele a státu. v rámci tohoto způsobu financování důchodů nepřichází v úvahu redistribuce zdrojů ani redistribuce vyplácených důchodů. i z pohledu generačního lze říci, e generace důchodců dostane právě to, co si jako někdejší pracovně, resp. výdělkově aktivní generace tímto způsobem našetřila. Tedy ádná meziosobní ani mezigenerační solidarita!
Průběný systém financování. v praxi bývá tento systém znám pod anglickým názvem Pay-as-you-go scheme nebo té pod zkratkou PAYG. Tuto zkratku budu dále alternativně pouívat spolu s uvedeným českým označením. Ve většině případů je tento systém provozován, resp. financován, státem. Spočívá na jeho závazku, e bude svým občanům vyplácet starobní důchody (penze) za předem stanovených podmínek. Zdrojem jsou buď daně (financování důchodů ze státního rozpočtu), nebo povinné odvody občanů během jejich pracovně aktivního věku, zpravidla formou sráek ze mzdy. Odvody zaměstnanců bývají doplňovány odvody zaměstnavatelů. Podstatným rysem tohoto systému je, e takto běně shromaďované prostředky jsou opět běně, tj. v tém období, vypláceny důchodcům. Generace pracujících občanů tak vydruje generaci občanů v důchodovém věku; generace mladších je solidární s generací starších. Penze generace důchodců nezávisejí tedy na tom, co si v produktivním věku tato generace na stáří našetřila. To ovšem implikuje otázku, zda důchodci mohou dostat více, ne kolik si jakoby formou dřívějších odvodů nashromádili. Samozřejmě kromě kompenzace poklesu jejich reálných důchodů. Bylo by to moné, ovšem za velmi restriktivních podmínek, kterými se zde bohuel nemohu zabývat. Systém PAYG jakoto systém solidární je zaloen na mezigenerační redistribuci zdrojů a mezigeneračním sdílení rizik. Zda se občané pro takový systém rozhodnou, či nikoliv, bude záviset především na tom, zda jsou, či nejsou stoupenci principu solidarity a zda tento systém zabezpečení stáří budou povaovat ze méně nebezpečný a méně rizikový ne systém fondový. Nyní si popíšeme tři další důchodové systémy.
Důchodový systém definovaný příspěvkově (dávkově definovaný systém). Opět se setkáváme s běně pouívaným anglickým označením: defined contribution scheme, resp. se zkratkou DC. Jde o fondový důchodový systém, jak o něm ji byla řeč. Vyuívá osobní účty, v jejich prospěch jsou účtovány příspěvky členů, zpravidla ve formě sráek ze mzdy. Za tyto příspěvky jsou nakupována aktiva, je jsou opět evidována na těchto účtech, společně s výnosy z těchto aktiv. v hodnotě celkových aktiv zaregistrovaných na osobním účtu si člen (účastník) fondu při odchodu do penze zakoupí rentu, její velikost je stanovena s ohledem na pravděpodobnost doití k tomuto datu a na velikosti úrokové míry. Takto se nový důchodce zabezpečí proti rizikům stáří, zůstává však i nadále vystaven řadě dalších rizik, např. riziku inflace, kolísání úrokové míry nebo před nástupem do důchodu té riziku znehodnocení finančních aktiv. Jsou to rizika, která jej ohroují v jeho pozici střadatele. Představme si souřadnice X a Y a povaujme odváděné příspěvky do důchodového fondu jako nezávisle proměnné, jejich hodnoty jsou zobrazeny na ose X, zatímco na ose Y jsou přiřazeny hodnoty důchodu jako závisle proměnné. Pro větší názornost a s velkým zjednodušením si můeme tuto závislost zapsat jako funkci: y = f(x) , zobrazující příspěvkově definovaný důchodový systém. Po takovémto zápisu je lépe zřejmé, e rizika, o nich byla řeč, jsou spojena především se závisle proměnnými y, a e tedy dopadají především na důchodce.
Systém definovaný důchodovými poitky: defined-benefit system (nárokově definovaný systém) symbolicky označovaný zkratkou DB. Penění poitky (důchody) nejsou vyměřovány podle velikosti úspor, jako tomu bylo v předcházejícím případě, nýbr podle délky zaměstnání a velikosti mezd (platů). v praxi však nebývají brány do úvahy mzdy za celou dobu zaměstnání, nýbr za nějaké kratší období, zpravidla ke konci zaměstnání nebo za období s nejvýše dosaenou mzdovou úrovní – někdy dokonce jen za poslední rok. Je-li pro vyměření velikosti důchodu rozhodný dlouhodobější vývoj mezd, bývá pouíváno reálných mezd. Tento důchodový systém můe být provozován jak státem, tak soukromými firmami (zaměstnavateli) a z důvodů technických mohou být shromaďované příspěvky formálně soustřeďovány ve zvláštním fondu, tedy odděleně od státního rozpočtu. v takovém případě nejsou případné přebytky automaticky převáděny do státního rozpočtu a i dotace státu ke krytí případného schodku takového fondu jsou evidovány na zvláštním účtu a mohou být posléze snadno zveřejňovány. Parametry státního důchodového fondu v systému DB jsou určovány státem a jsou jím také v případě nutnosti měněny. Dochází k tomu zejména v případech přetrvávajících deficitů, kdy stát můe měnit jak parametry systému (délku zaměstnání rozhodnou pro vyměření důchodu, mzdový průběh, věk odchodu do důchodu), tak velikost důchodů. Protoe systém je definován velikostí důchodu, je nutno důchod ve funkčním zobrazení povaovat za nezávisle proměnnou, k ní jsou přiřazeny odpovídající mzdy a délka zaměstnání jako závisle proměnné. Velikosti důchodu musí tedy odpovídat velikost (průměrné) mzdy a délka zaměstnání. Oproti předchozímu případu jde o inverzní funkci více proměnných. Je zřejmé, e rizika tohoto systému spočívají zejména v délce zaměstnání a v kolísání mezd v době rozhodné pro vyměření důchodu. Jsou to důsledky tzv. flexibilizace práce, kterou Jan Keller označuje neplnohodnotné pracovní smlouvy na omezenou pracovní dobu a celkové uvolnění pracovních vztahů mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem (pracovní smlouvy na částečný úvazek, na omezenou dobu, přeměna zaměstnaneckého poměru na poměr dodavatelský apod.) Rizika tohoto druhu jsou přenášena opět na zaměstnance resp. na důchodce a mohou mít podstatný vliv na výši důchodu. v dobách stagnace ekonomiky nebo hospodářské krize k tomu přistupuje riziko ztráty zaměstnání, co můe tento systém přímo ohrozit, zejména jde-li o systém typu PAYG. Pokud ovšem stát nebude chtít nebo nebude moci tento systém masivně dotovat.
Fiktivní příspěvkově definovaný systém – notional defined contribution system, NDC. Mohli bychom jej také nazvat předstíraným příspěvkovým systémem, protoe v něm je akumulace příspěvků, úroků a výnosů jen simulována; ve skutečnosti neexistuje. Jde o simulovaný systém DC, moná někdy kombinovaný s PAYG, tedy o hybrid. Nakonec je rozhodující, kolik se v běném roce vybere na příspěvcích a kolik se vyplatí na důchodech. Zaměstnanci odvádějí stanovený podíl ze své mzdy, který je připisován ve prospěch jejich fiktivního osobního účtu, na něm jsou jakoby shromaďovány finanční zdroje. Je to v počítačové terminologii spoření jako. Ve prospěch účtu jsou rovně připisovány fiktivní úroky podle stanovené úrokové míry. Při odchodu do důchodu je za fiktivní úspory jakoby zakoupena roční renta – vyměřen důchod, jen je odvozen z rovnosti naakumulovaných úspor a diskontovaných anuit za období pravděpodobného věku doití důchodce. Jde samozřejmě opět jen o fiktivní rovnováhu úspor a celkových důchodů. Takto vyměřené důchody mohou být niší ne ty, které jsou stanoveny v systému DB. Tento systém by mohl eventuálně poškodit lidi, kteří byli delší dobu nezaměstnaní nebo by jinak utrpěli kvůli flexibilizovanému trhu práce. Rovně eny pečující o nezletilé děti a nepracující. z těchto důvodů se proto v těchto systémech zaručuje minimální penze. v takovém případě jsou tedy i zde uplatněny prvky solidarity. Plně solidární je však tento systém a tehdy, je-li realizován v podobě PAYG. Důchodový systém NDC můe tak eventuálně být částečným řešením deficitního státního financování penzí.
Na penzijní fondy se u nás nahlíí jako na investiční společnosti nebo investiční fondy, které mají formu akciové společnosti a jsou právně upraveny obchodním zákoníkem a zákonem o investičních společnostech a investičních fondech (zákon č. 362/2000 Sb.). Podle těchto norem jsou penzijní fondy nástrojem tzv. kolektivního investování, jím se rozumí shromaďování peněních prostředků a obhospodařování majetku (správa a nakládání s majetkem) v podílových, investičních a penzijních fondech.
Obecně jsou rozlišovány veřejné a soukromé penzijní fondy. Veřejné fondy jsou ty, které spravuje stát, popř. orgány veřejné a místní samosprávy. Většinou jde o systémy PAYG. Soukromé fondy jsou společnostmi ve smyslu obchodního práva; jsou zpravidla akciovými společnostmi a afiliacemi velkých bank a podobných finančních institucí. Rozšířeny jsou zaměstnanecké a profesní fondy, je jsou přístupné pro zaměstnance určitých firem nebo odvětví anebo pro vybrané profesní skupiny (učitele, státní zaměstnance apod.).
V ČR nyní působí 10 penzijních fondů, z nich největším je Penzijní fond České spořitelny s hodnotou aktiv kolem 45 mld. korun. Podle zveřejněných údajů naše penzijní fondy ke konci minulého roku obhospodařovaly aktiva v hodnotě přes 200 mld. Kč, co oproti roku 2008 představuje nárůst o více ne 14 mld. Kč. Dosaený zisk za rok 2009 činil 2,6 mld. Kč , co je o 1,9 mld. více ne v roce 2008. Výnosnost aktiv by tak činila 1,3 %. Pokud to jsou reálné hodnoty, vycházející z trních cen cenných papírů v portfoliích fondů, pak to jsou výsledky uspokojivé, alespoň ve srovnání s velkými ztrátami, je utrpěly mnohé zahraniční penzijní fondy.
Ekonomové zařazují penzijní fondy do skupiny tzv. institucionálních investorů, do ní patří např. pojišťovny, investiční, vzájemné a zajišťovací fondy a další finanční instituce. Penzijní fondy jsou velmi důleitými aktéry globálních finančních a kapitálových toků a spravují obrovské prostředky. Např. největší fond světa je japonský Státní penzijní a investiční fond s hodnotou 1370 mld. $, co při aktuálním kursu činí 26 030 mld. Kč, tedy přiblině sedminásobek letošního HDP České republiky. Pátým penzijním fondem ve světovém ebříčku je Kalifornský penzijní fond veřejných zaměstnanců (CalPERS) s hodnotou aktiv 202 mld., co se zhruba rovná českému HDP. Mohli bychom tedy říci: jeden CalPERS = jeden HDP ČR!
Samozřejmě to jsou údaje nesrovnatelné – svědčí pouze o obrovské síle těchto fondů a o jejich vlivu na globálních kapitálových trzích.V jejich portfoliích nejsou toti jen cenné papíry emitované v zemi, kde sídlí, nýbr – zejména pokud jde o akcie – v zemích celého světa. Např. největší britský penzijní fond Hermes má ve svém portfoliu kolem 3000 společností z celého světa a s hodnotou aktiv kolem 62 mld. Ł (1798 mld. Kč).
Všimněme si však ještě jednoho důleitého aspektu této formy institucionálního investování. Široké vrstvy obyvatelstva, především zaměstnanci, se stávají – formou akumulace svých příspěvků do fondu, který je posléze investuje do akcií podniků – jejich faktickými spoluvlastníky. Zejména ve Spojených státech tím vznikl zajímavý paradox; velká koncentrace kapitálu je umoňována právě velkým rozptylem vlastnických práv. Velmi dobře to vyjádřil ve svých knihách Peter Drucker: protoe v USA právě zaměstnanci prostřednictvím penzijních fondů vlastní část základního kapitálu firem, jde o jakýsi socialismus penzijních fondů anebo o kapitalismus bez kapitalistů. Je to přirozeně pravda jen částečná, protoe v portfoliích velkých penzijních fondů jsou i akcie zahraničních firem. Pokud bychom tedy měli brát Druckerův výrok doopravdy, museli bychom říci, e nadnárodní kapitalismus penzijních fondů je nadnárodním socialismem...
Ji jsem se zmínil o tom, e fondový důchodový systém je vdy spojen s rizikem ztráty hodnoty majetku fondů, speciálně hodnoty finančních aktiv. Příběh kalifornského penzijního fondu CalPERS je toho příkladem a proto si jej zde ve stručnosti převyprávíme (autorem příběhu je K. Martinez). Hodnota finančních aktiv tohoto největšího amerického penzijního fondu v říjnu 2007 dosahovala 260 mld. $, avšak na konci roku 2008, v důsledku finanční krize, klesla na 186 mld. Tato ztráta, téměř ve výši 30 % majetku, byla jedním z nejhlubších dopadů finanční krize na Wall Streetu. Fond vyplácí penze asi 1,6 milionům americkým důchodců a jejich rodinám. Jejich penze jsou zaručeny zákonem, avšak zákon dovoluje, aby fond v případech velkých ztrát příspěvky zaměstnavatelů zvýšil. Zaměstnavatelé (co jsou v tomto případě státní instituce a organizace) přispívají do fondu 12,7 % vyplácených mezd, zaměstnanci pak 5–7 %. Problémy CalPERSu způsobila krize a neuváené, resp. a příliš odváné nákupy nemovitostí, které fond v průběhu bubliny na trhu nemovitostí uskutečňoval. Po celých Spojených státech jsou nyní penzijní fondy postieny obdobně. Podle Střediska pro výzkum důchodových systémů v Bostonu (Centre for Retirement Research) náklady států unie na krytí ztrát penzijních fondů činí 865 mld. $ a aktiva 109 amerických penzijních fondů klesla za období 14 měsíců do prosince o 37 %. Tyto údaje ukazují, e finanční krize zdaleka nezpůsobila ztráty jen bankám a zánik mnohých z nich, nýbr e byly postieny i penzijní fondy. Čtenář zajisté pochopil, e tím neargumentuji proti fondovému důchodovému systému, ani ve prospěch státního průběného systému. Pouze upozorňuji na některá rizika fondového systému, která musíme brát do úvahy.
Veřejné a soukromé penzijní fondy nejsou zdaleka jedinými institucemi, je fondové zajištění stáří provozují. Zejména ve Spojených státech má řada firem vlastní systémy penzijního zabezpečení svých zaměstnanců, které jsou známy pod označením Stock in 401(k) Plans (je to označení paragrafu daňového zákona). Jde o příspěvkově definované systémy – DC. Je ponecháno na rozhodnutí zaměstnance, jak velkou částí svého platu či mzdy bude do tohoto systému přispívat. Ve prospěch jeho účtu jsou zapisovány nejen příspěvky, nýbr i výnosy plynoucí z investovaných a takto naspořených prostředků. Většinou do těchto fondů přispívají i zaměstnavatelé, někdy formou účasti zaměstnanců na čistém zisku korporace. Prostředky shromaďované na těchto účtech jsou tedy nejen úsporami zaměstnanců, nýbr i sumou příspěvků zaměstnavatelů a výnosů finančních aktiv. Zdroje z penzijních spořicích účtů jsou opět investovány do portfolia cenných papírů, popř. do fyzických aktiv. Pokud jde o investice do finančních aktiv, je velmi důleité, zda zaměstnanci nebo správce firemního fondu mají volnost volby investovat prostředky do akcií různých firem, nebo zda smějí nakupovat pouze akcie společnosti, v ní pracují. První případ je výhodnější pro zaměstnance, protoe jim umoňuje vybírat takový soubor akcií, dluhopisů a dalších cenných papírů (portfolio), jen při zvolené míře rizika bude s určitou pravděpodobností přinášet nejvyšší zisk. Riziko, e by jejich úspory mohly utrpět poklesem trních cen akcií, je menší, protoe je rozloeno na více subjektů. Druhý případ je naopak výhodnější pro společnosti, protoe ty mají zajištěn zdroj pro případné zvyšování vlastního kapitálu nehledě na to, e do jisté míry připoutávají zaměstnance k firmě, co můe být někdy důleité. Pro zaměstnance je tento způsob důchodového zabezpečení naopak poměrně riskantní.
Jak jsme si právě řekli, nákup akcií je financován srákami ze mzdy, přičem společnost obvykle přispívá polovinou hodnoty příspěvků zaměstnance. Pokud tedy zaměstnanec přispívá formou sráky ze mzdy např. 6 %, firma připojí další 3 %. Správa účtů, resp. finančních aktiv, bývá svěřována firemnímu fondu, který majetek spravuje a za zaměstnance vykonává jejich vlastnická práva. Fond se pak obvykle se zaměstnancem vypořádá a po dosaení věku odchodu do důchodu nebo při odchodu z firmy. Takto nastřádaná částka se potom rovná aktuální trní hodnotě v okamiku vypořádání, zvýšená o sumu vyplacených dividend. Problémem této formy důchodového spoření je obvykle nízká nebo dokonce ádná diverzifikace portfolia (vysoký podíl akcií vlastní firmy). Např. podíl firemních akcií na finančních aktivech spořicího účtu činil u společnosti Procter & Gamble 90 %, u společnosti General Electric 68 %.
Je zajímavé, e oblibu firemních spořicích účtů neohrozila ani známá kauza společnosti ENRON z počátku tohoto století, její zaměstnanci po zániku firmy ztratili nejen práci, nýbr i značnou část úspor na svých penzijních spořicích účtech. v době kolapsu společnosti se toti její akcie staly zcela bezcennými a podíl akcií firmy v portfoliu jejího penzijního fondu činil 62 %. v důsledku finanční krize však americké firemní fondy, o nich je zde řeč, dále ztrácejí na hodnotě svých aktiv; jen za rok 2008 se tato ztráta údajně pohybovala kolem 400 mld. $ (K. Martinez, 2009).
Závěrem kapitoly o penzijních fondech připojím ještě důleitou poznámku k tzv. trní kapitalizaci. Rozumí se jí počet emitovaných akcií dané společnosti, které jsou v rukou investorů, násobený trní cenou akcie. Jde tudí o vyjádření hodnoty veřejné akciové společnosti, její akcie jsou obchodovány na veřejných trzích, tj. na burzách. Je to tedy hodnota firmy, jak ji vidí trh. Mono ji té povaovat za reálnou hodnotu firmy. Sečteme-li tyto hodnoty za daný trh, hovoříme o trní kapitalizaci akciového trhu, o hodnotě akcií obchodovaných na daném trhu. Např. současná hodnota trní kapitalizace Burzy cenných papírů Praha činí 71,3 mld. $, co je 1355 mld. Kč. Na této burze je nyní obchodováno 26 emisí akciových společností, z toho 14 na hlavním a 12 emisí na vedlejším trhu. Pro srovnání dodejme, e podle posledních údajů Evropské centrální banky je trní kapitalizace EU 135 200 mld.Kč, USA 234 000 mld. Kč a Japonska 59 800 mld. Kč..
Jaký význam mají tato data v úvahách o penzijních fondech? Velký – a to nejen pro ně, nýbr pro všechny institucionální investory. Čím je toti hodnota trní kapitalizace daného trhu nebo země vyšší, tím větší výběr akcií tento trh investorům nabízí, nehledě na to, e jim poskytuje likviditu a plynule ověřuje hodnotu korporací. To ovšem jen za podmínky, e daná firma je veřejnou akciovou společností, tj. společností, její akcie jsou připuštěny k obchodování na veřejném trhu, na konkrétní burze. Mnohokrát jsem v minulosti – dokonce několikrát ji v roce 1990 – upozorňoval na to, e pokud budeme pouze formálně vytvářet akciové společnosti (prostým převodem někdejších státních podniků na akciovou společnost, ani současně zajistíme fungování kapitálového trhu), budeme se podobat hospodáři, který se rozhodl pro chov ryb, ani by byl ochoten je pustit do rybníka, který dokonce vůbec ani nemá! Naše privatizace bez kapitálu vytvořila také trh bez kapitálu, tj. fiktivní kapitálový trh. (viz např. Klusoň 2004 a 2007). Příběh české privatizace můe dnes slouit jako výstraha pro eventuální přílišné zjednodušování nadcházející nezbytné důchodové reformy, zejména ze strany politiků, a pro přijetí a příliš jednoduchých a údajně zásadních řešení.
Kritický čtenář zajisté namítne, e v dnešní době globalizovaných trhů, tedy i trhů kapitálových, mohou institucionální investoři, a tedy i penzijní fondy snadno nakupovat akcie na kterémkoli světovém trhu, např. v New Yorku, Londýně či v Tokiu, v našem případě pak ve Vídni nebo ve Frankfurtu. To je jistě pravda. Avšak právě ani na tyto trhy se mnohé naše firmy nedostanou! Také proto, e vlastnictví je v nich příliš koncentrováno a majoritní akcionáři si dokonce obchodování jejich akcií na veřejných trzích nepřejí! Jsou to tzv. soukromé společnosti. Kadý trh, tím spíše trh kapitálový, však hraje důleitou disciplinující roli vůči všem, kdo se na něm podílejí. Obchodovatelnost akcií a věrohodnost jejich hodnocení trhem jsou dvě strany tée mince. Nenechme se klamat současnou finanční a hospodářskou krizí, která podkopala důvěru široké veřejnosti právě v kapitálové a finanční trhy. Tyto trhy je přirozeně nutné podrobit systematické regulaci, nelze je však zrušit. Likvidace trhů obecně a trhů kapitálu zvláště by znamenala likvidaci trní ekonomiky a tedy likvidaci kapitalismu. Takové varianty by ovšem byly cestami do nové Utopie. Jedinou spolehlivou cestou je proto cesta postupných a uválivých reforem, v našem případě té reforem starobních důchodů.
Václav Klusoň (1926) je ekonom, v roce 1990 byl členem týmu vypracovávajícího první návrh ekonomické transformace. Stálý spolupracovník Listů.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.