Minule jsem tu ostouzel Google, take se hned hoši chytli za nos a rozmáchlým gestem odcházejí z Číny. Zlé jazyky tvrdí, e jim tam nejdou kšefty, a to se pak prý lidská práva hodí, ale já chci věřit, e svět není veskrze tak špatný. Já bych v té zemi netiskl ani evropské kníky, určitě u ne kvůli těm pár korunám, které se moná ušetří, přestoe vytištěný svazek musí plout přes půl zeměkoule, co ale zřejmě hravě vykompenzuje práce podle schopností a odměňování podle potřeb, které, jak známo, jsou podle tradičních představ tamních vládců saturovány miskou rýe. Snad jediné plus je, e kníku mőhou cestou zrekvírovat somálští piráti a četbou se trochu polidštit, ale vydávat kníky s tak pošetilou nadějí je přece jen prapodivný byznys plán.
Google z Číny moná opravdu odchází a bylo by hezké, kdyby s sebou vzal aspoň Liou Sia-paa, je ale pravda, e kdyby nevypukl skandál kolem toho, jak ochotně přistoupil na čínskou cenzuru svého vyhledávače, kdy tam v touze po jüanech šel, asi bych si sotva všiml, e se tam před časem vypravil. Svět jako by rotoval v čím dál šílenějším tempu, všechno se smazává a rozmazává. A není to jen pocit člověka, který se pomalu stává terčem nového prudce se rozvíjejícího ekonomického odvětví slueb a výrobků pro seniory. Vdyť kolik jen měli Oldřich Nový nebo Alois Jirásek času, aby nám vysvětlili všechny zápletky a rozkošná nedorozumění příběhu; kolik času měli ještě tvůrci francouzské nové vlny! To takový Tarantino vám u nedá vydechnout, i kdy ten film třeba trvá dvě a půl hodiny – a ještě ho musíte vidět přinejmenším dvakrát, abyste přišli na kloub tomu, co vám chce vlastně říct. Na to ovšem nemáte čas, take si pak třeba myslíte, e vám reisér ukazuje ustřelené a uťaté hlavy jen tak pro zábavu jako tak mnozí jiní.
Naše demokracie trvá u déle ne ta prvorepubliková a, kozí prdy, to to uteklo, jak praví folkový bard Záviš. Nestíháme všechny ty lumpárny ani zaznamenávat, nato se proti nim bouřit a nato je napravovat. S masochistickou rozkoší pravidelně během nedělního oběda nasloucháme, jak se dva a tři politici navzájem obviňují z kolosálních lí, odpudivých podvodů a mrhání našimi společnými penězi (masové sledovanosti toho pořadu, přiznám se, vůbec nerozumím), ale zároveň si mnohdy tykají, protoe nebudou přece farizejsky předstírat, e jinak nejsou kamarádi.
Všechno je u jen tak jako, trochu pravda, trochu le, trochu čest a trochu podlost jako v Havlových hrách, a ty se v tom, Hugo Pludku, vyznej. Osobně se domnívám, e tady je kořen oné nostalgie po černobílé přehlednosti a bezčasí komunismu, ano, jsem nenapravitelný optimista.
Teprve nedávno jsem zjistil, e kdy se přemisťuji v Praze automobilem, jsou jistá místa, kde z plynulé řady poklidně jedoucích vozů náhle vyráejí divocí jezdci a řítí se v nebezpečném předjídění vpřed. Chvíli mi trvalo, ne jsem si to chování spojil s nenápadnou černobílou značkou přeškrtnuté kamery – omlouvám se dopravnímu inspektorátu za ignoranci takové veledůleité novoty, k přezkoušení z dopravních předpisů jsem, byť nerad, připraven. My, které esenbáci na silnicích chytali a sekýrovali tak, e si na přehledném, širokém, rovném úseku vozovky s výjimečně hlaďounkým asfaltem mimo město postavili přenosnou třicítku, nestačíme asnout, e dnes vám policista musí nahlásit, e vám bude rychlost měřit, jinak na něm vysoudíte kalhoty, i kdy se na silnici budete chovat jako nejsprostší dacani. A ono to navíc platí i mimo silnici.
Lid, který po demokracii netouí, neopečovává ji a vlastně ji ani moc nechce, o ni podle lidí chytřejších, ne jsem já, nepochybně jednou – a nemusí to ani tak moc dlouho trvat – zase přijde. Já jsem však nenapravitelný optimista a pořád ještě doufám, e se spíš prokáe pravdivost maminčina oblíbeného přísloví: Odříkaného chleba největší krajíc.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.