V pozadí soudobé globální ekonomické krize je krize společenská, obdobně jako v krizi třicátých let. Tehdy v podmínkách monopolizovaných trhů selhal neregulovaný kapitalismus devatenáctého století a toto selhání otevřelo cestu nacismu a druhé světové válce. Po této draze vykoupené zkušenosti svět – nejen u nás, ale i na Západě – odmítl návrat k předválečnému kapitalismu. V USA pokračoval Rooseveltův Nový úděl. Evropa začala úspěšně rozvíjet svůj sociální stát, zaloený na souhře neviditelné ruky trhu s viditelnou rukou státu – v pluralitě vlastnictví kapitálu, v regulaci trhu i v sociálním přerozdělování příjmů – a k tomu směřovalo i úsilí o trní socialismus v reformách Praského jara.
Tyto reformní procesy však byly odstřihnuty a převráceny v procesy antireformní: nejen u nás a v ostatních zemích sovětského bloku na základě Breněvovy doktríny od šedesátých let, ale i na Západě na základě washingtonské doktríny šokové restaurace kapitalismu – šokovou liberalizací, totální privatizací a makroekonomickou restrikcí poptávky – od sedmdesátých let v Latinské Americe a od devadesátých let v postkomunistické Evropě; postupně i v Evropské unii oklešťováním a (částečnou) privatizací sociálního státu. Od osmdesátých let s nástupem globalizace i snahami o totální deregulací světových trhů nejen zboí a slueb, ale i práce a kapitálu. Poválečné reformy, směřující k překonání předválečného kapitalismu, byly tak zvráceny neoliberálními snahami o jeho postupnou restauraci pod hesly čistého trhu. Tyto antireformy byly uskutečňovány přitalivou skrytou formou – byly vydávány za reformy.
Překonání prvotních příčin vyaduje zásadní reformy společenského systému – nestačí jen dílčí posílení regulace trhu. Zatímco od šedesátých let selhaly pseudosocialistické systémy čistého státu, zaloené na téměř výlučné úloze státu téměř bez působení trhu, dnes, obdobně jako v krizi třicátých let, selhává naopak kapitalismus, zaloený na téměř výlučné úloze trhu téměř bez regulační úlohy státu. Tento trh selhává jak při čištění ekonomiky od plýtvavého konzumu, jeho symbolem je soudobá neudritelná podoba individuálního automobilismu, tak při osvojování nových znalostních, nehmotných faktorů růstu a i při rozvoji nejchudšího světa. Na troskách obou krajností by si ji konečně měla podat ruku neviditelná ruka trhu s viditelnou, proti současnosti účinnější rukou rozvinuté znalostně-sociální společnosti.
Ruka sociálního státu byla uplatňována především ve vytváření pravidel férových postupů na trhu, v souití různých forem vlastnictví kapitálu, v makroekonomické i mikroekonomické intervenční politice včetně intervencí k ochraně ivotního prostředí, v převáně solidární formě veřejných slueb, počínaje vzděláváním, zdravotním a penzijním pojištěním a v sociálním přerozdělování příjmů v míře, která by čelila pasti chudoby, a přitom neoslabovala, ale naopak posilovala výkonnostní motivaci.
Po této krizi se však sociální stát ji nejen nevrátí k dnešní své značně okleštěné podobě, ale nejde ani o pouhý návrat do jeho původní podoby, neokleštěné antireformami. Ironií osudu sama krize si vynucuje jeho další rozvinutí do podoby znalostně sociální společnosti. Netřeba uměle vymýšlet, ale vyuívat zejména zkušeností Skandinávie. Stejně tak zkušeností úspěšných reforem souití trhu a veřejné ruky v rozvíjejících se zemích, zejména v Číně. A moná jít ještě dál. Zde je mono uvést jen příklady, které ji nazrály.
Tato společnost se nemůe rozvíjet a globální krizi překonávat jen v národním měřítku, musí tak činit v měřítku globálním. V minulých dvou stoletích se hledaly mocenské předpoklady překonávání kapitalismu v alternativách revoluce či reformy v jednotlivých zemích či regionech. V éře globalizace se základním mocenským předpokladem společenských změn stává především překonání jednopolárního uspořádání světa, převáně podřízeného zájmům jediné supervelmoci, která sice dokázala zastavit uvedené antireformy pseudosocialistické, ale stala se záštitou uvedených antireforem kapitalistických.
Prvním předpokladem je rozvíjení rodícího se vícepolárního světa, umoňujícího vyvaování a postupně i kooperaci a koordinaci zájmů jednotlivých regionů včetně reforem institucí OSN na tomto základě. Za těchto podmínek můe zápas mezi reformami a antireformami probíhat mírovým soutěením, v něm se zvyšuje váha úspěšných reformních zemí.
Současně je nezbytné i překonávání asymetrické, nevyváené liberalizace světového obchodu. Ta méně vyspělým zemím ponechává jako jedinou ochranu osvojování sloitějších výrob a slueb extrémně nízké kursy jejich měn. Touto politikou levné práce diskriminuje země méně vyspělé a současně podřezává konkurenceschopnost zemí vyspělých. Marxův pojem vykořisťování práce kapitálem se v těchto podmínkách projevuje prvotně jako vykořisťování méně vyspělých, chudých zemí zeměmi vyspělými, bohatými, a tím sekundárně polarizuje tento vztah i v rámci vyspělých zemí. To je patrně prvotní příčinou současné globální krize, kterou je nutno překonat.
Pluralita vlastnictví v původním sociálním státu byla vyjádřena zejména veřejnými solidárními systémy vzdělávání, zdravotní a sociální ochrany, ale v trní sféře byly zpravidla ve veřejných rukách jen vybrané strategické podniky. Dnes patrně bez veřejné vlastnické kontroly hlavních bank nelze ani překonat krizi. Do bank, vytunelovaných jejich hazardními spekulacemi, bylo nutno k záchraně nalít bilióny dolarů z veřejných zdrojů. Tam, kde si stát tyto injekce nepojistil svou vlastnickou kontrolou bank, vázne dosud obnovení jejich úvěrové činnosti, zejména v USA i v Evropě. Není ani náhoda, e zejména v Číně a v Brazílii polostátní banky nejen nedovolily hazardní spekulace, ale ani za krize nepřestaly půjčovat.
Do budoucna se otevírá otázka veřejné vlastnické kontroly i ve značně zmonopolizovaných odvětvích jako zejména v energetice, vodním hospodářství, spojích a veřejné dopravě – a to i z hlediska ekonomické bezpečnosti. Týká se to i lokálních monopolů, jako jsou vodárny a kanalizace, jejich privatizace vede ke zdraování i při zhoršování kvality, a proto ve světě – od USA po Austrálii – sílí hnutí velkých měst za návrat těchto slueb do veřejného vlastnictví.
Vlastnická kontrola několika stovek největších nadnárodních společností, které dnes dominantně ovládají dvě třetiny světového obchodu, a tím i světovou ekonomiku a politiku, se dlouhodobě stává podmínkou soutěních trhů. Měly by být posuzovány i monosti, zda by například malé softwarové společnosti, které se v rostoucí míře stávají zprostředkovatelskými odběrateli těchto gigantů, odčerpávají jim značnou část zisku a mají na ně zvyšující se vliv (Reich, Dílo národů), mohly mít nějakou úlohu při této kontrole.
Nezbytné je překonání extrémní deregulace trhů – počínaje trhy finančními. Ta patřila ke spouštědlům krize a její překonání je dnes ji široce uznávanou podmínkou stabilizace. Současně je nezbytná intervenční politika jak makroekonomická k usměrňování souhrnné poptávky, tak i mikroekonomická k podpoře konkurenceschopnosti osvojovaných produkcí.
Jestlie intervenční mikroekonomická politika byla původně zaměřena zejména na průmyslovou a zemědělskou politiku, do budoucna se posunuje zejména k vědní a vzdělávací politice. Současné snahy o záchranu automobilového průmyslu však rehabilitují i průmyslovou politiku. To ale otvírá i zásadnější otázku: není krize i příleitostí nejen k modernizaci a ekologizaci automobilů, ale dlouhodoběji dokonce i k zastavení orgií osobního automobilismu tak, aby sice zůstaly prostředkem pohodlné rekreační dopravy, ale jen velmi omezeným luxusem dopravy do zaměstnání?
Po dlouhodobém řešení však volají i zásadnější otázky. Dnešní úzce ekonomická trní optimalizace nákladů neoceňuje omezenost přírodních zdrojů a vede k nepřiměřenému plýtvání zejména prvotními energiemi, vodou a surovinami, které jsou i v ideálním případě jen částečně recyklovatelné. Konzumní společnost zvyšuje spotřebu i neomezeným zkracováním ivotnosti předmětů nejen krátkodobé, ale i dlouhodobé spotřeby jako luxus, přesahující racionalitu. Neměla by tento luxus moná postihovat daň ze vzácných přírodních zdrojů, zejména surovin, prvotních energií a vody? Také neomezená extenzivní expanze původní vnitrodílenské dělby práce a do globálních měřítek neomezeně rozvíjí nákladní dopravu na úkor ivotního prostředí. Neměla by také být omezována zdaněním? A protoe taková zdanění představují odchylku od úzce ekonomického optima, vedla by ke zdraení. Proto by musela být hledána konkurenčně i sociálně únosná řešení a postupy.
V širším pohledu: neměli bychom nejen hasit důsledky ničení ivotního prostředí, ale předcházet mu obratem od dosavadního, do značné míry extenzivního růstu, zaloeného na zvyšování mnoství výrobků a slueb, tedy hmoty a energie, k růstu kvalitativnímu, znalostnímu, zaloenému na zvyšování znalostí, vtělených do jednotky výrobku a slueb, tedy do jednotky hmoty a energie? Je nezbytná patrně nejen podpora rozvoje znalostí, ale i tlumení spotřeby hmoty a energií.
To vyaduje na jedné straně podporu rozvoje člověka a jeho znalostí, a to převáně solidárně poskytovanými veřejnými slubami zdravotní a sociální ochrany a zejména systémem vzdělávání, překonávajícím sociální síto v přístupu mozků ke znalostem, moná i pomoc méně vyspělým zemím časovým omezením duševního vlastnictví. Na druhé straně i tlumení spotřeby hmoty a energií uvedeným ekologickým zdaněním, odráejícím jak vzácnost přírodních zdrojů, tak i náklady na ozdravování ivotního prostředí; moná také tlumením nadměrného zkracování ivotnosti produktů i nadměrné nákladní dopravy.
To vše vyaduje takovou míru souhrnného zdanění, která by veřejné ruce umonila plnit její poslání.
Ke klíčovým krokům k udrení zaměstnanosti nebo alespoň částečné zaměstnanosti i produkčních kapacit by měla patřit také záchrana ohroených ivotaschopných podniků, které mohou dočasně pracovat jen po část týdne, a to i přispěním veřejných prostředků k částečnému mzdovému vyrovnání. A moná nouzová práce na kratší pracovní týden s niší mzdou, produktivitou i výrobou v době sníené poptávky můe být i předzvěstí pokrizového budoucího postupného přechodu na čtyřdenní pracovní týden na opačném principu – bez sníení mzdy, produktivity a produkce – jako tomu bylo kdysi s pětidenním pracovním týdnem v třicátých letech za Nového údělu v USA. Nemůe i tohle být součástí budoucího obratu od hmotného ke kvalitativnímu rozvoji?
Jde tedy o vyuití soudobého typu technického rozvoje ve vyspělých zemích, umoňujícího překrývat růst produktu růstem produktivity bez růstu zaměstnanosti tak, aby rozšiřoval volný čas místo dosavadního zvyšování nezaměstnanosti.
Příští etapou – po překonání krize – můe být patrně zavádění čtyřdenního pracovního týdne.
K účinné mzdové motivaci v původním sociálním státu v šedesátých letech postačovala nejvyšší mzda méně ne desetinásobná v poměru k průměrné. Čistý kapitalismus před dvaceti lety tyto rozdíly polarizoval na čtyřicetinásobek a dnes na čtyřistanásobek i v rámci vyspělých zemí – USA. Dolní pól této polarizace je sniován konkurencí zemí s levnou prací méně vyspělých zemí, horní pól je závratně zvyšován nejen dnešní přesilou kapitálu ve vztahu k práci, ale i rostoucím osamostatňováním úlohy vrcholových manaerů Ti se ve zvýšené míře podílejí na vlastnictví kapitálu a v tomto dvojakém postavení své rozhodování stále více osamostatňují od kontroly ostatních vlastníků Vzniká a rozvíjí se manaerský kapitalismus jako výsměch pohádkám o kapitalismu lidovém. To má ji málo společného s výkonnostní motivací. Copak má generální ředitel desetkrát vyšší výkonnost ne před dvaceti lety (Samuelson, 2002) a čtyřicetkrát vyšší ne před čtyřiceti lety? Dnešní platy vrcholových bankéřů jsou pro rozhořčenou veřejnost vyspělých zemí jen symbolem neudritelnosti této málo zásluhové extrémní polarizace. Tím spíše bajky o rovné, neprogresivní dani se stávají pobuřujícím anachronismem.
I zde v širším pohledu čistý trh práce, při něm kapitál, podnikatel vstupuje do individuálního vyjednávání s jednotlivými zaměstnanci, je ze své podstaty trhem nerovným.
Tuto nerovnost částečně oslaboval historický vývoj odborového hnutí. Sociální stát tento vývoj korunoval rovnováhou, dosahovanou tripartitním společenským vyjednáváním vlády, zaměstnavatelů a zaměstnanců na nadpodnikové úrovni. Na podnikové úrovni je v různé míře uplatňováno spolurozhodování zaměstnanců. V Německu je ve velkých podnicích rovnováně bipartitní spolurozhodování kapitálu a práce. Vkladem Praského jara je pokus o vícepartitní spolurozhodování, včetně státu a externích účastníků, jako jsou představitelé vědy nebo regionu. Úloha tohoto spolurozhodování dnes vystupuje do popředí moná i jako podmínka čelení manaerskému kapitalismu a jeho překonávání.
Jde tedy o překonávání extrémní polarizace příjmů za práci, která se zcela odpoutala od účelné motivace výkonu, a to především v důsledku přesily kapitálu v poměru k práci. K vytvoření rovnováhy sil je nutno rozvíjet společenské tripartitní vyjednávání i účast práce na rozhodování a vlastnictví podniků. Nezbytné je i progresivní zdanění těchto příjmů a uplatňování standardů pracovních podmínek.
K vytvoření širších společenských podmínek je však nezbytné i prohlubování demokracie, a to především:
– Prohlubování politické demokracie, která vznikala před dvěma staletími, kdy moc ekonomická – moc kapitálu – byla slabá. Dnes, kdy neregulovaná moc kapitálu je silnější ne stát, je uvedená kontrola největších nadnárodních společností i dalších hlavních strategických ekonomických subjektů podmínkou i politické rovnováhy a účinnosti demokracie.
– Překonávání mediokraciie, kterou umonil zejména technický rozvoj masmédií. Ta ji přestávají být hlídacím psem svobody slova a stávají se ve značné míře kapitálově náročným monopolizovaným podnikáním s pravdou. Proto je účelné posilovat roli solidárně hrazených, zejména veřejnoprávních médií, kontrolovaných volenými orgány – nikoli samozvanými klikami – i kapitálově méně náročné, svobodnější blogosféry.
– Sledování monosti dlouhodobě přecházet – s technickým rozvojem spojů – od zastupitelské k přímé demokracii.
V historickém nadhledu na rozdíl od dob Marxových nyní nejen Evropu, ale celý svět obchází strašidlo. Strašidlo společnosti svobody, blahobytu a mírového souití. Svobody, jakou svět nepoznal. Svobody nejen jednotlivce, ale i svobody solidární společnosti. Svobody nejen politické, ale i osvobození od bídy a sociálního strádání, od národnostního a rasového útlaku, od válek a ekologického sebezničení. Osvobození morálky od jednostranného trního sobectví i od planého moralizování netrních systémů a její zušlechtění spojením regulované trní motivace s morální motivací lidskou soudrností – tedy osedláním toho, co je v člověku zvířecího, tím, co je v člověku lidského.
Zde uvedené náměty se nepokoušejí nabídnout k tomu kuchařku, jsou jen podnětem k zamyšlení.
Miloš Pick (1926-2011) byl ekonom.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.