Jste zde: Listy > Archiv > 2010 > Číslo 1 > Greg Evans: Unese ještě americký spotřebitel světové hospodářství?
V důsledku světové ekonomické krize mluví ekonomové i americká vláda o tom, e je nutné, aby břemeno spotřeby, kterou dosud obstarávaly Spojené státy, vzaly na svá bedra ostatní státy světa. Jak před summitem G20 v září v Pittsburghu řekl Barack Obama: Nemůeme se vrátit do doby, kdy Čína, Německo a další státy u nás prodávaly, zatímco my jsme čerpali půjčky v podobě kreditních karet nebo úvěrů pro domácnosti, ale neprodávali jim nic. Takové úvahy jsou však jen zboným přáním, neboť to, e Spojené státy jsou nejen ochotné, ale také schopné brát břemeno spotřeby na sebe, je podmíněno jejich jedinečným kulturním, hospodářským a fyzickým prostředím. Jestlie je tedy pro uzdravení světového hospodářství nutné, aby také další země začaly spotřebovávat v takové míře, jako to dosud dělaly Spojené státy, budeme na skutečný konec globální recese zřejmě ještě dlouho čekat.
Význam amerického spotřebitele – i jeho limity – se ukazuje na skutečnosti, e to, co v roce 2008 spustilo světovou finanční krizi, byly nestandardní hypotéky a půjčky (sub-prime loans), jejich záměrem bylo maximalizovat americkou konzumní poptávku. Tyto rizikové úvěry byly poskytovány méně důvěryhodným klientům, zejména středním a niším příjmovým skupinám, aby měly monost dosáhnout amerického snu, tj. být majitelem vlastního domu.
Tyto úvěry byly na začátku velmi populární, avšak mnozí z chudších Američanů si je prostě dlouhodobě nemohli dovolit, ačkoli se jim nejdříve zdálo, e si je dovolit mohou – tyto hypotéky toti na první pohled nabízely velmi nízké sazby. To byl ale jen trik finančních společností. Ve skutečnosti měly hypotéky sazby dvě, na první dva roky byla nízká a na zbývajících 28 let podstatně vyšší. e něco takového bylo vůbec legální, je důsledkem nedostatečné regulace amerického finančního sektoru. e však smlouvy na nevýhodné hypotéky uzavřelo takové mnoství Američanů, čím dali neodpovědnému a hrabivému finančnímu sektoru příleitost, aby jejich hubené úspory a skrovná aktiva vyvlastnil, poukazuje nejen na nadšení amerického spotřebitele, ale i na jeho nerozvánost. Svou roli zde hraje také to, e americké prostředí je fyzicky takové, e masovou konzumaci nejen umoňuje, ale přímo vyzývá.
Tyto příznačné rysy – nadšení, nerozumnost, a také monost masově konzumovat – jsou zřejmé především v obecné touze Američanů po vlastnictví domu. Pro většinu Američanů je vlastnictví domu synonymum úspěchu – tj. členství v the middle-class – ale také třeba znak dospělosti. Navíc kdy mluvíme o vlastnictví domu v USA, máme na mysli opravdu vlastnictví rodinného domu, a nikoli třeba bytu. Vlastnit ve Spojených státech pouhý byt, řadový dům nebo dvojdomek je obecně povaováno za něco dočasného, co si pořizuje mladý člověk nebo mladá rodina jako předehru ke koupi rodinného domu. A právě tady rozdíly mezi spotřebiteli ve Spojených státech a jiných zemích vynikají nejvíce: průměrná rozloha obývané jednotky v soukromém vlastnictví byla v USA v roce 2001 téměř dvakrát větší ne v Německu nebo ve Francii a téměř o 75 procent větší ne ve Velké Británii. Na tom se mimo jiné ukazuje, jak je konzumerismus podporován dostatkem fyzického prostoru. Hustota zalidnění v USA (31 obyvatel/km2) dovoluje, aby si lidé stavěli rodinné domy, více ne zalidnění např. v Japonsku (337 obyvatel/km2), v Německu (232 obyvatel/km2) nebo v České republice (132 obyvatel/km2).
Velké domy pak vedou k další spotřebě: je nutné zařídit velké prostory, majitel proto musí nakoupit nábytek, koberce a vybavení do mnoha velkých pokojů, lednice, mrazáky (často má rodina mrazáky dva, aby se mohla zásobit), pračky, myčky, sušičky apod., co často vede k tomu, e si lidé libují v problematických zvycích, jako kdy si rodiny v Arizoně pořizují sušičky na prádlo, ačkoli podnebí je tu takové, e volně rozvěšené prádlo je většinou suché do několika minut. Díky dostatku prostoru je také vdy moné mít u domu dost parkovacích míst, není tedy problém, aby rodina měla více aut – na předměstích je běné mít více ne jedno auto na dospělého člověka, v letech 2003–2004 bylo v USA registrováno 765 automobilů na tisíc obyvatel (pro srovnání: ve Francii to bylo 491 aut na tisíc obyvatel, v České republice 373 aut). A podobně jako je to s domy, jsou i automobily v USA větší ne v Evropě – nejprodávanějším autem v letech 1991–2008 byl Ford F-A50 pickup, který váí přesně dvojnásobek nejprodávanějšího auta v ČR, Škody Fabia.
Pro hyperkonzumerismus je ovšem nutné mnohem víc ne jen volný prostor – vyaduje to také přebujelou vášeň pro konzumní zboí. Koupit velký dům, bydlet v něm a udrovat ho si přece ádá mnohem více práce, času i peněz, také mít velké auto je náročnější ne mít auto menší. Dává ještě tak smysl, kdy velký Ford F-150 řídí rančer, ale nikoli pouívá-li jej matka bydlící na předměstí, jejím největším přepravním výkonem je týdenní nákup v supermarketu. Fakt, e se tolik Američanů nechalo přesvědčit, aby na sebe brali tyto a další zátěe, přestoe to nepotřebují, prozrazuje něco o jejich jednostranném zaměření na spotřebu, co dává konzumerismu v USA jeho jedinečné, zvláštní a mocné kulturní a hospodářské postavení.
Jak naznačili tvůrci filmu Český sen, přivést lidi ke konzumnímu šílenství není nakonec tak obtíné. Japonsko, valná část Evropy a stále více také Čína ji přece mají vyvinutá spotřebitelská hospodářství. Avšak přesvědčit obyvatele těchto zemí, aby spotřebovávali na úrovni Spojených států, by bylo obtíné, protoe v USA je obecně proti konzumerismu menší kulturní odpor. Historicky to vychází z toho, e americké kulturní a hospodářské prostředí bylo utvářeno během 18. a 19. století, kdy ji převaoval kapitalismus a průmysl se rychle rozvíjel. Ve Spojených státech proto nejsou ádné zbytky feudální kultury ani modelů feudálního vyuívání půdy, které v Evropě a Asii stále ještě extrémy konzumního kapitalismu otupují. Nízkokonzumní aktivity, např. typicky české výlety – jet o víkendu vlakem nebo na kole do přírody, věnovat se pěší turistice, jet na chatu (co je často jednoduché stavení) a celý víkend relaxovat – nejsou v USA pro většinu obyvatel k dispozici: a na pár výjimek není moné jet vlakem do vesnice nebo krajiny, protoe osobní vlaky ji dávno zmizely, a i kdyby tam člověk chtěl dojet autem, nebylo by moné jít po červené, modré, luté nebo zelené značce, protoe (s výjimkou národních a státních parků) značené turistické cesty vůbec neexistují. V USA toti nikdy nebyla ádná tradice obecních pastvin, americký venkov byl od počátku soukromým majetkem v moderním smyslu a i dnešní majitelé věrně udrují zásady soukromého majetku. Venkov je tedy obehnán ploty s všudypřítomném nápisem No Trespassing (cizím vstup zakázán). Americké chaty jsou zase velké objekty na rozlehlých pozemcích (nejlépe tak velkých, aby nebylo moné dohlédnout na ádného souseda, jak velí americký ideál), proto je vlastní převáně lidé horní třídy nebo alespoň upper middle-class. V USA není nikdy moné vidět bohaté hrozny chat, jak je to typické v Česku. V důsledku toho, e přístup na venkov je pro většinu lidí omezený, je houbaření, sbírání lesních plodů apod. povaováno za zcela podivínské trávení volného času – houby, borůvky a maliny se přece kupují v supermarketu. To vše podněcuje Američany, aby rozvíjeli svou vlastní hlavní rekreační činnost – automobilové výlety do obchodních center a hypermarketů a shop til you drop (nakupuj, dokud nepadneš).
Největší překákou rozvoje konzumní společnosti ve Spojených státech byla slavná puritánská pracovní etika, která se odvozovala z kalvinismu – zásady pracovitosti a šetrnosti dlouho tvořily jeden z ideologických základů americké společnosti. Kdy se však po druhé světové válce průmyslová produktivita zlepšila natolik, e pro hospodářství začalo být prospěšnější, aby spotřebitelé začali utrácet, na rozdíl od předchozího poadavku spořit (co bylo nutné k akumulaci kapitálu), bylo toto ideologické omezení překonáno gigantickou agitační kampaní zejména ve formě reklam a pořadů vychvalujících spotřebitelský ivotní styl, které se k lidem dostávaly prostřednictvím nového masového sdělovacího prostředku – televize. Poté co byly odstraněny zbývající fyzické překáky – kdy např. městskou hromadnou dopravu koupila General Motors, která ji následně zrušila či alespoň omezila, nebo kdy vláda investovala biliony dolarů do výstavby rozsáhlé sítě dálnic, čím zničila meziměstskou elezniční dopravu, anebo kdy po skončení druhé světové války poskytla vláda vojákům pobídky, aby si mohli nakoupit rodinné domy – nemohlo ji Spojeným státům nic zabránit, aby se staly spotřební supervelmocí. Ne dost na tom, e se Američané stali na konzumu závislí, co je snad neduh, kterým trpí i ostatní rozvinuté země, tato závislost se v USA rozbujela natolik, e se Američané mohou bez nadsázky zařadit do kategorie konzumních feťáků. Od doby, co byl v 70. letech překonán poslední skutečný odpor proti konzumní společnosti – hnutí hippies – vše konzumní narostlo. Lze to ukázat na objektivních číslech: průměrná velikost domu narostla z 1750 čtverečních stop v roce 1979 na 2479 čtverečních stop v roce 2007, hmotnost nejprodávanějšího auta vzrostla z 1000 kg (Ford Escort) na 2300 kg (ji zmíněný Ford F-150 pickup), a zvětšila se i velikost amerického spotřebitele samotného – mezi dospělými ve věku 20–74 let se zvýšil výskyt obezity z 15 % na konci sedmdesátých let na 32,9 % v roce 2004. Pocit, e americký spotřebitel je jako narkoman, ještě sílí, kdy si připomeneme, e taková úroveň konzumu je v podstatě neudritelná. I kdy opomineme neudritelné nároky na energii a ivotní prostředí, je známkou toho, e se americký ivotní styl rozplývá, chronický ohromný deficit americké obchodní bilance z posledních pěti let – činí v průměru 700 miliard dolarů ročně (v roce 2008 vykazoval celý hrubý národní produkt České republiky 217 miliard USD).
Amerického konzumního způsobu ivota si ji všimli i mnozí světoví lídři a rozhodli se Spojeným státům pomoci – tu pokáráním, tu moudrou radou. Můeme mezi nimi najít i čínského premiéra Wen Jiabao, který na nedávné schůzce o klimatických změnách prohlásil, e bohaté národy by měly změnit svůj ivotní styl – svůj neudritelný způsob ivota –, aby pomohly zastavit globální oteplování. V rozhovoru pro Business Week Magazine pak ze světové hospodářské krize obvinil nepřiměřenou makroekonomickou politiku několika států, a měl ovšem na mysli především USA, které akceptují dlouhodobě nízké úspory a vysoký sklon ke spotřebě. Wen také zmínil klasický stoický text Hovory k sobě Marka Aurelia, římského císaře a filozofa, který podle vlastních slov četl stokrát.
Na vystupování čínského premiéra je však něco pokryteckého, jako kdyby drogový dealer káral svého nejlepšího zákazníka za jeho závislost na drogách, a přitom mu půjčoval stále více peněz, aby si od něj koupil ještě více drog. Tato metafora platí zejména v případě Číny: téměř celý slavný zahraniční obchodní přebytek Číny je tvořen přebytkem jejího obchodu se Spojenými státy (v roce 2008 měla Čína celkový obchodní přebytek 309 miliard dolarů, z čeho přebytek obchodu s USA činil 268 miliard dolarů), a zároveň je Čína i největším věřitelem USA (drí 800 miliard dolarů amerického dluhu). Čína však není jediným drogovým dealerem, jeho nejlepším zákazníkem USA jsou – druhým největším vlastníkem amerického dluhu je Japonsko (drí americké dluhopisy v hodnotě 725 miliard dolarů) a v roce 2008 USA odpovídaly za 74 miliard dolarů z celkových 80 miliard dolarů zahraničního obchodního přebytku Japonska. Kdyby se USA ze závislosti na konzumu vyléčily, trpěla by tím dokonce i Česká republika, protoe USA jí zajišťují 27 procent zahraničního obchodního přebytku, co vůbec není málo, zvláště kdy si uvědomíme, e podíl obyvatelstva USA na obyvatelstvu světa je jen 4,5 % a e se jedná o stát, který leí na druhé straně zeměkoule.
Drogový dealer a feťák ale moná nejsou nejlepší příměry. Moná je to tak, e všichni, tj. celý industrializovaný svět, sdílíme klam (v psychologickém smyslu můeme i mluvit o spoluzávislosti), v něm předstíráme, e kapitalismus stále ještě funguje podle klasického principu, e nejprve je zde potřeba, která vede k poptávce, a ta následně vede k výrobě. Třeba je to tak, jak napsal francouzský sociální filosof André Gorz v knize Les chemins du paradis: l'agonie du capital, e na rozdíl od dřívějšího ekonomického vývoje vyspělý kapitalismus ji není poháněn spontánní dynamikou poptávky, která se opírá o to, co marxisté nazývají základní potřeby: tj. ty potřeby, jejich nenaplnění znamená chudobu. Vyspělý kapitalismus musel – protoe ji ukojil základní potřeby valné časti svých obyvatel – vytvořit subjekt pro objekt, poptávku pro nabídku. Od poloviny padesátých let [minulého století], pokračuje Gorz, čelila centra kapitalismu potřebě vyrábět spotřebitele pro svoje zboí, vyrábět potřeby, které budou uspokojeny těmi nejziskovějšími výrobky. Sledujíc svou spontánní, kapitalistickou dynamiku neodpovídá ji výroba na potřeby existující předtím. A tam, kde tyto potřeby přetrvaly (hlavně bydlení, kanalizace a veřejné zdravotnictví), nebylo jejich uspokojení pro kapitál lukrativní – nebo alespoň dostatečně lukrativní. A naopak, nejziskovější výrobky neodpovídají neuspokojeným potřebám: tyto potřeby musely být vytvořeny. Proto bylo nutné vytvořit materiální prostředí (převáně prostřednictvím extenzivní urbanizace) i sociální a kulturní kontext, které by tyto potřeby ivily.
Fakt, e se toto materiální prostředí konzumu, o kterém píše Gorz, podle všeho vyčerpalo právě v té zemi, kde mohlo být rozvinuté nejúplněji, a jinde ji pravděpodobně dosáhlo fyzické a kulturní limity, moná znamená, e tradiční a zřejmě ji dále neaplikovatelná měřítka hospodářského úspěchu jako například hrubý národní produkt bude nutné revidovat. Obzvláště kdy si uvědomíme, e mnohé aspekty amerického hospodářství, které se týkají spotřeby – masivní obchodní deficit, vysoká úroveň spotřebního dluhu, obrovská spotřeba energie apod. – se nezdají být univerzálním modelem hospodářského rozvoje, a u vůbec ne modelem ádoucím.
Za inspiraci autor děkuje mj. Václavu Klusoňovi (Nesnesitelná křehkost finančního inenýrství, Listy 2/2009).
Greg Evans (1960) ije a pracuje v USA a v ČR, překládá z češtiny. Publikuje v Britských listech, Hostu aj.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.