Jste zde: Listy > Archiv > 2010 > Číslo 1 > Vladimíra Dvořáková: Rozmach vysokoškolského vzdělání po roce 1989: Co jsme získali a co jsme za to zaplatili
Váení kolegové, váené kolegyně, milí přátelé, dovolte mi, abych poděkovala redakci Listů a členům výboru za udělení ceny Pelikán 2009, ceny za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Je to pro mne velká čest. Zároveň je pro mne velkým potěšením setkat se v tomto sále s lidmi, kteří povaují dialog za základ demokratické politické kultury a kteří nezůstávají lhostejní vůči problémům, je nás obklopují.
Téma mého vystoupení nepatří k jednoduchým a asi ani ne k těm tématům, která by nás naplnila přílišným optimismem. Ale alespoň zkusím začít trochu pozitivně.
Odpověď na to, co jsme získali ve vysokoškolském vzdělání, není příliš obtíná: učitelé i studenti mají monost cestovat, studovat a přednášet i mimo náš prostor, vyjídět a zase se vracet, otevřela se pluralita bádání i výuky (byť si na ni ještě musíme zvykat, protoe touha kádrovat se jen obtíně ze společnosti vykořeňuje), rozvinula se autonomie vysokých škol (byť ji neumíme doposud dobře vyuívat a ani ji hájit) rozvíjejí se nové obory (moná a příliš – v současnosti více ne 6000 oborů), zvyšuje se počet vysokoškolských institucí – ji deset let u nás existují soukromé vysoké školy (více ne 45) a kolem 60 % současných absolventů středních škol pokračuje na škole vysoké (co jsou bohuel čísla spíše varující ne oslavná).
Co jsme za to zaplatili? Řekla bych: v přísném slova smyslu takřka nic. Vysokoškolské vzdělávání a vědecké bádání se toti nestalo něčím, co bychom nějak výrazně podporovali, finanční prostředky zůstávají daleko za dalšími zeměmi EU – nejen v reálných číslech, ale i v procentech státního rozpočtu. To, e jsme nezaplatili takřka nic, není ale zcela pravdivé. Mnozí z členů akademické obce se počátkem 90. let s nadšením vrhali do proměn, nového budování škol s naději, e po období nutného utahování opasků se situace zlepší. Vzpomínám si na jistý entuziasmus, který se s rozvojem mezinárodních kontaktů (a zahraničních financí, protoe jsme ještě byli zajímaví) a částečně zlepšených finančních podmínek objevoval ještě na počátku nového milénia.
Teď při návštěvě pedagogických fakult či jiných humanitně orientovaných vysokých škol potkávám mnohdy vyhořelé osobnosti či kolegy v silných depresích, kteří nevidí východisko a cestu ze začarovaného kruhu. Vysokoškolské prostředí se stalo obětí společenského vývoje: všichni hovoří o podpoře vzdělání, ale školství a věda jsou zoufale podfinancovány, řízení vědy mnohdy v jakési karikaturní podobě fakticky reprodukuje logiku dřívějších plánovitých přístupů; zvyšování počtu vysokoškolsky vzdělaných občanů, které bylo jistě nutné bezprostředně po revoluci, dosahuje nesmyslných hodnot. Spolu s ještě nesmyslnějším poadavkem na získání vysokoškolského vzdělání pro úředníky státní správy, policisty, celníky to ji v daném rozsahu vytváří příznivé prostředí pro korupci či minimálně pro sniování hodnoty vysokoškolského vzdělání. A k tomu si ještě dodejme onu zvláštní českou úctu k titulům, které jak se zdá část naší nové ekonomické a politické elity povauje za nutný doplněk k vilám, bazénům a autům s černými skly, a obrázek, v jakém prostředí se naše školství pohybuje, je bohuel hotov.
Není to příliš optimistické ani oslavné, ale je nutné se hlouběji zamyslet nad těmito jednotlivými problémy a jejich důsledky. Zároveň musíme mít na vědomí, e jsou vzájemně propojeny a také e situace ve vysokém školství je bohuel odrazem vývoje naší společnosti; tomu také odpovídá kvalita diskuse či odborného dialogu.
Bod první: podfinancování vysokého školství. Neuvěřitelný růst počtu studentů spolu s velmi nízkými koeficienty na studenta (zejména pedagogické a humanitní obory) a obtíně dosaitelnými prostředky na vědecký rozvoj vede k tomu, e pedagogické fakulty v současnosti nemají ani na výplaty, nato na nějaký větší rozvoj – odborní asistenti učí kolem dvaceti hodin (úvazek je blízký střední škole, plat je ovšem většinou ještě niší), vedou bakalářské a diplomové práce, a zároveň se po nich chce kvalitní vědecká činnost a odborný růst... Kvadratura kruhu... prostě něco se musí ošidit. A také je nutné si někdy přivydělat, třeba dalším učením jinde, čím se do systému vzdělávání dostává naší generaci známé melouchářství; kdysi to dělali instalatéři, nyní vysokoškolští učitelé. Je symptomatické, e čím méně finančních prostředků se školám dostává, tím více jsme svědky bratrovraedných bojů na všech úrovních – mezi přírodovědeckými a humanitními obory, mezi univerzitami navzájem, mezi fakultami v rámci univerzit, mezi katedrami v rámci fakult, mezi pracovníky na katedrách. A protoe finance vysokých škol ještě souvisejí s vědou, ale na financování vědy je závislá také Akademie, energie se věnuje i boji vysokých škol a Akademie věd. Karel Čapek by moná řekl, e je hodně šnečků a málo salátků – mám obavy, e to není pravda, šnečků je pro potřeby vědy i vzdělání v naší zemi málo a salátek takřka došel. Podfinancování jak ve vzdělávání, tak ve vědě je tak silné, e není prostor pro diskusi o koncepci a jakýchsi rámcových kritériích – nemůete diskutovat o koncepci, pokud vám jde vůbec o zachování oboru a víte, e likvidace soupeře znamená vaše přeití. Pozor, to není stav přirozené konkurence! Kvalita není podstatná, funguje zde princip minimax – minimalizace nákladů a maximalizace zisků. Čím více studentů za co nejniší účasti pedagogů (mzdové náklady) získá patřičný titul, tím lepší postavení v rámci konkurenčního prostředí. Bude to trvat ještě asi dlouho, ne pro zaměstnavatele, ať ji soukromého, či státního, nebude podstatný titul, ale znalosti.
Bod 2: hodnocení vědy a výzkumu. Je jasné, e je nutné vynakládat finance efektivně a také e není jednoduché vytvářet kritéria, která budou výsledky hodnotit. Ale v současnosti prosazované měření výsledků vědeckého výzkumu podle formálních znaků, například výše impakt faktoru, nikoli podle naplnění cíle výzkumu, nedostatečné zohlednění rozdílnosti oborů, to vše vede k tomu, e vědecký výzkum často nevychází z logiky výzkumu, ale z nutnosti urychleně naplnit potřebná kritéria, respektive body, dle kterých se hodnotí. Průběně měněná kritéria hodnocení (mám obavy, e občas podle toho, jak ta či která metodika vyhovuje té či které zájmové skupině ve vědě), aplikovaná samozřejmě zpětně, ještě posilují úlohu vědeckých byrokratů. Občas čekám, kdy si dáme závazek, e na počest čehosi (doplňte dle vlastní volby) v příštím roce získáme o 20 (nebo dokonce o 50?) % více bodů, či vyhlásíme soutě o nejlepšího riváka. Znovu ale říkám: nezpochybňuji nutnost hodnotit efektivitu vědeckého výzkumu a řadu uvedených ukazatelů včetně údajů z RIVu povauji za velmi důleitou informaci, zejména z dlouhodobého hlediska fungování instituce, ale nikoli jako krátkodobý údaj aplikovatelný a na jednotlivé účastníky výzkumu a bez zohlednění dalších faktorů.
Bod 3: zvyšování počtu vysokoškolsky vzdělaných obyvatel (nyní 60 % končících středoškoláků) je naprosto nesmyslné. Po roce 1990 bylo zřejmé, e mnoho lidí nemohlo dříve studovat z politických důvodů a také bylo potřeba více vysokoškolsky vzdělaných lidí. Ji tehdy ale odborníci upozorňovali, e data o počtu studujících a absolventech nejsou při srovnání se západoevropskými zeměmi zcela objektivní, nepočítali jsem absolventy vošek; mezi vzdělané se v evropských zemích většinou započítávají i lidé, kteří absolvují nějaký kurz celoivotního vzdělávání, navíc jsme měli hodně magistrů a málo bakalářů, kteří v zahraničí tvoří velkou většinu vysokoškolsky vzdělaných osob. Do toho přišly zákony nutící ke zvyšování kvalifikace policisty, celníky, úředníky státní správy. Nic proti tomu, ale místo aby se zvyšování kvalifikace konalo prostřednictvím přesně cílených kursů (pro policisty třeba o hospodářské kriminalitě), poaduje se dosaení titulu bakaláře. Je zcela symptomatické, e je jedno v jakém oboru. Pro lidi studující při zaměstnání je pak výběr jednoduchý – v takovém, kde to bude nejjednodušší. Trh se pak jistě projeví – čím niší nárok, tím vyšší zájem. A tak některé veřejné školy (placeným celoivotním vzděláváním) i některé soukromé školy se předhánějí, jak zabezpečit méně bolestivé vzdělávání. Vrcholem ledovce jsou pak školy akreditované v zahraničí (Polsko, Slovensko), jejich pobočky působící v Čechách (a v zájmu objektivity dodejme: naše pobočky působící u nich) zůstávají fakticky bez kontroly – tituly jsou ovšem uznávané. Poptávka vyvolává nabídku, trh zde tedy naprosto funguje. Má ale takto být formováno vysokoškolské vzdělání?
Nevím, jestli toto působení neviditelné ruky trhu, stejně jako promítnutí určitého typu politické kultury do našeho prostředí, je zcela ideální. Pracovně toto kulturní prostředí nazývám vekslácké, ale odborně není jasně definované. Psychologové, zabývající se politickou kulturou, hovoří o posttotalitní kultuře (stručně řečeno kombinaci mindráků a arogance). Identifikační znaky typického představitele a nositele této kultury se postupně mění – v 90. letech převaovala fialová saka a bílé ponoky; nyní se ji modernizujeme, imidmejkři a vizáisté ji nalezli potřebné mimikry, a tak je to i hůře popsatelné – většinou to lze určit podle typu čísel SPZ na silných autech s černými skly. Bohuel zřejmě imidmejkři ještě doporučili patřičný titul či alespoň doklad o jistém vzdělání. Zde ji ovšem nejde o nabídku méně bolestivých forem výukového procesu, ale spíše o vyuívání korupčního prostoru, který samozřejmě nemá primitivní podobu nějakých obálek, ale zapojení do patřičných klientelistických vazeb, do onoho klubu více či méně viditelných celebrit, lobbistů, kmotrů a velrybářů. To u skutečně vysokoškolské vzdělání přímo degraduje a dehonestuje vysokoškolské prostředí; je na nás, učitelích a vědcích, zda na to přistoupíme.
Prosím, neposlouchejme ty, kteří říkají, e jakákoli kritika a upozornění na problémy, je programově sniují kvalitu výuky, vědy, znevaují vysokoškolské tituly, či dokonce vytvářejí prostor pro kriminální činnost, fakticky působí proti vysokým školám a akademickým ústavům. Opak je pravdou, pouze tehdy, pokud se akademická obec vzepře těmto praktikám, které mohou být spjaty i se slokami státní správy či politiky, dokáe si tato obec udret potřebnou autoritu ve společnosti; autoritu, kterou zde tradičně mívala a kterou dokázaly udrovat mnohé osobnosti české vědy. Je to na kadém z nás.
Obraz, který jsem zde nastínila, je hodně pesimistický. V kadodenním styku se studenty ovšem takový pesimista nejsem. Kadá generace učitelů vdy o studentech říkala, e jsou horší, ne byli oni, e je nic nezajímá, nic neumějí o tempores, o mores. Říkáme to i my, ale není to pravda. Studenti většinou umějí něco jiného, ne jsme uměli (a umíme) my (mí doktorandi znají mé zoufalé výkřiky, kdy mi něco zmizí z obrazovky počítače), zajímají se o trochu něco jiného, ne jsme se zajímali my, myslí jinak. Ale stále se dokáou nadchnout, tvrdě pracovat, hledat svou cestu. Umějí jazyky, jsou otevřenější světu a zkušenější a jako vdy, jak říkával profesor Petrusek, třetina je skvělá, třetina průměrná a o třetině přemýšlíme, jak se na tu školu dostali (i ti někdy ovšem překvapí). Jejich vývoj záleí hodně na nás, na učitelích, na podmínkách vzdělávání.
Letos mne zaujala Inventura demokracie – akce zorganizovaná studenty, vysoce společensky angaovaná v tom nejlepším slova smyslu. Úroveň diskuse, ale zejména nastolování problémů, kladení otázek, formulace postojů v pluralitním prostředí... a jsem si říkala, kde se tomu v našem prostředí naučili. Bylo to příjemné zjištění, e i toto je stav společnosti dvacet let po revoluci. Tito studenti se nedomnívají, e by studium mělo být jen snahou o co nejlepší uplatnění na trhu práce (klišé velmi oblíbené, které absolutně nebere v úvahu, e trh práce se velmi mění) a e vysoká škola má vytvářet adaptabilní a flexibilní roboty; naopak se domnívají, e vzdělání přináší i další hodnoty, nejen pro ně osobně, ale i pro celou společnost. Nevím, zda se inspirovali Václavem Bělohradským, který asi před rokem rozvíjel úvahy nad tím, e společnost zaloená na vzdělání – knowledge based society (také jedno z oblíbených klišé, o to smutnější, e je hodně v rozporu s prosazovanou realitou) –, by měla být spíše nahrazena vzděláním zaloeném na společnosti (society based knowledge) – postindustriální společnost musí i podobu vzdělání definovat jinak. Znalosti a schopnosti, které studenti nyní získají, budou formovat společnost po dlouhou dobu. Měli bychom opravdu začít uvaovat, co vlastně tato společnost od vzdělání potřebuje.
Moná e onou inventurou, je připomínala dvacet let od studentské revolty, se začneme posouvat jinam a začneme vytvářet novou podobu akademické obce, v ní bude i pocit sdílené zodpovědnosti za vývoj společnosti a pocit sounáleitosti a solidarity. Ale moná e se nakonec do budoucna prosadí jiné symbolické připomenutí studentské revolty 17. listopadu 1989, jak je před budovou jedné významné soukromé vysoké školy zobrazil u příleitosti oslav velký monument s červeným srdcem a nápisem I love money.
(Záznam děkovné řeči; mírně redakčně upraveno. )
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.