Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku vydal rozsudek ve prospěch italské občanky, která se doadovala, aby veřejná škola respektovala její práva jako rodiče a nevěřící osoby. Šlo o kříe visící v kadé třídě, znamení privilegovaného postavení katolické víry, k ní se hlásí většina, na úkor jiných věr a hodnotových systémů, jako je humanismus nebo ateismus, k nim se hlásí menšiny. Rodičům takových áků záleí na tom, aby škola – a tedy i stát, protoe je to škola veřejná, nikoliv soukromá nebo konfesní a navštěvují ji stejně tak věřící, jako nevěřící – respektovala jejich vůli a právo na výchovu vlastních dětí tak, jak to povaují za správné a dobré pro ně – tedy světskou. Kříe jim vadí. A přece italská ústava zaručuje světonázorovou neutralitu státu, co snad můeme chápat tak, e ve veřejné škole není místa ani pro kří, ani pro náboenské symboly islámu či judaismu. Sedm soudců – většina pochází ze zemí kulturně katolických – ve sporu dalo za pravdu rodičům, a ne státu, vládě a škole. Italce, její protest roky odmítaly všechny stupně justiční mašinérie, přiznali 5 tisíc eur odškodnění za morální újmu. Rozsudek se roznesl po světě. A tady začíná absurdita. Tou ovšem není rozsudek, ale lavina odsouzení, jaká na soudce dopadla v Itálii, ale taky například v Polsku. Mám dojem, e pro kritiky se rozsudek stal záminkou k bitvě kultur, té, která se soustředí na konzervativně katolické pravověří, s liberální kulturou otevřené společnosti a lidských práv. Kdy poslouchám palbu z nejtěších zbraní, onen rádobypatos, ve skutečnosti však demagogii, fráze o sebevradě Evropy, dnu apokalypsy, blíícím se zhroucení Evropské unie (Evropský soud pro lidská práva ostatně není unijní instituce, je nezávislý a střeí evropskou Úmluvu o ochraně lidských práv a občanských svobod), mám silný pocit, e snad nikdo z pobouřených si nepřečetl obsáhlé francouzské znění rozsudku. Soud vydal rozsudek ve věci právní, ne ideologické. Všestranně analyzoval alobu z hlediska úmluvy o lidských právech a vysvětlil, ve kterých bodech byla konvence narušena. Text rozsudku se soustředí na krucifix, tedy zobrazení Krista na kříi, jak se pouívá hlavně v katolické církvi (někdy k adoraci, ale také ke strašení dětí), nikoliv na znamení kříe. V polemikách tento odstín nikdo nebere v úvahu. Stále slyšíme o kříi. Krucifix lze stěí povaovat za znamení univerzální, historické a kulturní, prosté konkrétního náboenského a konfesního obsahu. Tribunál i připomněl, jak se měnilo místo katolické církve v dějinách italského státu od státního náboenství za krále i za Mussoliniho po nynější měkkou odluku, přijatou ještě za dob Jana Pavla II. Zaznamenává argumenty italského státu i vlády proti alobě. Odmítá je přesvědčivě a představuje vlastní právní výklad. Dokument lze přímo číst jako malý traktát o důleité právní, ale také kulturní otázce. Jene při troše intelektuální poctivosti v něm nelze nalézt nějakou protikatolickou nebo protináboenskou fobii. Co právě autorům rozsudku chtějí připsat někteří publicisté, biskupové a učenci. Soudní dvůr nevyhlásil válku kříům ani do ní nemobilizoval. To je mírně řečeno nadsazené. Kříům ve svobodné a demokratické Evropě nic nehrozí. Jsou a zůstanou bezpečné v domácnostech a institucích, chrámech, konfesních školách, muzeích, uměleckých dílech, oprávněně chráněny tými lidskými právy, unijními i národními zákony, co hlasití kritikové soudu cynicky zamlčují. Protestující ignorují podstatu věci. Tou je právní obhajoba světonázorové plurality před opěvateli katolického italského – či polského – národa. Skandalista Berlusconi jako obránce krucifixu? Maestro Fellini se v nebi dobře baví.
*
Polští obhájci kříe mlčí jako ryby – o minaretech. Ale vdyť by měli Švýcary za odmítnutí minaretů, jedno z nejhloupějších demokratických rozhodnutí roku 2009, kritizovat. Ovšem, katolíci se ozvali sympaticky: švýcarští biskupové vydali prohlášení, e výsledek referenda můe zbořit mezináboenský soulad ve Švýcarsku a strach je špatný rádce, postavili se tedy na stranu náboenské svobody (co je samozřejmé, vdyť přece právě tato katolická církev jí vyuívá). Stojí za připomenutí, e roku 1995 byla v Římě (tedy hlavním městě světového katolicismu) otevřena největší mešita s minaretem v Evropě, financovaná Saudskými Araby. Tehdejší pape Jan Pavel II. to uvítal v krátkém vystoupení v podobném duchu jako švýcarská biskupská konference: muslimové vyuívají svého práva na svobodu svědomí. A dodal, e v některých islámských zemích bohuel křesťané nemohou náboenskou svobodu vyuívat podobně. V církevní diplomacie se to jmenuje očekávání ,,vzájemnosti či symetrie: ať se křesťané ve světě islámu těší tée svobodě vyznávání své víry jako muslimové na Západě. Nu ano, ale to bylo před válkou s terorismem a švýcarským referendem. – Upřímně řečeno myslím hlavně na polské katolíky, tak angaované při obraně kříe jako náboenského a kulturního znamení. Prozatím mlčí. Jistě, ti naladění konfrontačně jako obvykle toho moc nevědí a nechápou. Po prohlášení švýcarských biskupů mají k rozlousknutí tvrdý oříšek. Ale jak je znám, oni ho spíš zahodí.
(Podle blogu na www.polityka.cz; pro Listy aktualizováno)
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.