Původně měla naši rubriku letos uzavřít dlouho slibovaná recenze na poslední díl akademických dějin umění. Dali jsme však, ještě naposledy i s ohledem na naše letní plédování pro korektnější pohled na místní památky socialismu (Listy 4/ 2009), přednost aktuální výstavě a publikaci Skleník. Kapitoly z dějin olomoucké výtvarné kultury 1969–1989. Co jsme v létě kriticky nakousli, třeba dojíst. Nejen proto, e v Olomouci se mezi všemi českými městy v naší polistopadové historiografii zatím nejdůsledněji daří vyrovnat (a předehnat?) vlastní tíivou minulost.
Nelehký úkol čeká recenzenta po předběném přečtení Skleníku – třistašedesátisedmistránkového hustě popsaného katalogu, sborníku vzpomínek a encyklopedie v jednom – editorů Pavla Zatloukala a Ladislava Daňka. Na čtyřech stranách vylíčit toto veledílo není moné. (Nezbývá ne doufat, e v blízké budoucnosti se nejen na stránkách Listů objeví další reflexe z pera jiných.) Následující text se proto věnuje příznačným detailům, které by moná zůstaly pod přívalem slov a obrazů nepovšimnuty. A především jisté diferenci v přístupech obou editorů, ba co víc, vytušenému snad jejich sporu, který se promítl do metodiky, intonace a vyznění jejich textů.
Pavel Zatloukal, spiritus agens výstavy, muzea i budoucího ambiciózního projektu Středoevropského fóra – tedy nového hávu, do něho olomoucké muzeum v následujících letech spolu s právě budovanými sbírkami umění střední Evropy po roce 1945 směřuje vrůst –, se ujal úvodu. Hned na počátku stojí za pozornost jeho smělá výzva: Autor tohoto úvodního slova – snad pod vlivem pokročilejšího věku a s ním související skepse, snad vlivem jisté omrzelosti pramenící z příliš dlouhého pobývání za valem uměleckohistorické bašty ze slonoviny – má navíc čím dál tím nutkavější pocit, e také dějiny umění by se měly pokorně obrátit od sofistikovaných pojednání (...) k vyprávění příběhů o základních lidských otázkách, leč za pomoci oné báječné zakouzlenosti, jí se smutkem dovolává řada dnešních filozofů. (s. 9) Výzva je o to smělejší, e vyprávění příběhů se musí odehrát na maloměstě, prostoru, kde kadý kadého úkosem sleduje a povrchně zná, v prostoru plném spletitých a rozporuplných ivotních příběhů, zájmů, pochybných bojů a pochybných vítězství, jako i skutečných selhání; konečně v prostoru doby nedávné, která se ještě nestala skutečnou historií (snad se jí stává a nyní), v prostoru, který filozof Miroslav Petříček nazývá dějiny přítomnosti. Úvod do děje začíná jako podrobná historická freska nastupující normalizace, jejích hlavních olomouckých strůjců na poli oficiální dogmatiky a vědy na Univerzitě Palackého Jaromíra Hrbka a Františka Lóna. Následný blok textů pod souhrnným názvem Olomoucká výtvarná scéna 1969–1989, v něm se postupně vystřídají texty Pavla Zatloukala, Ladislava Daňka (resp. Aneky Šimkové), Jakuba Potůčka, Štěpánky Bieleszové, Giny Renotiere a Jiřího Oliče, tedy kunsthistoriků Muzea moderního umění – uvádějí dvě rozsáhlé ivotopisné fresky Jaromíra Dvořáka a Václava Zykmunda. V nich se Zatloukal odváně adresně, personifikovaně, nesmírně zevrubně a fundovaně a především se záviděníhodnou heuristickou pílí (tato charakteristika v podstatě platí pro všechny texty P. Z. ve Skleníku) pouští do vlastního výkladu toho, co nazývá (poněkud anachronicky) rozkvětem a soumrakem salonního (sic!) komunismu v Olomouci. Dva ostře rozaté reflektory nasvětlují akademickou i ivotní dráhu dvou dialektických materialistů a marxistů, resp. leninistů. Na Dvořákově příkladu se má ukázat dilema akademika, jen osmašedesátý rok v Olomouci málem vyuil na jedné straně k tomu, aby naplnil svůj profesní raison d´etre (rehabilitovat Olomouc jako regionální kulturní metropoli), a na straně druhé – jak Zatloukal mezi řádky sugeruje – aby snad pochopil neudritelnost marxismu jako světového názoru? V obojím však selhal a dal přednost kariéře normalizačního univerzitního aparátčíka. Zatímco Zykmund na své působení na Univerzitě Palackého v 60. letech a na své posrpnové lpění na otevřeném, nedogmatickém marxismu nakonec tvrdě doplatil a svůj pohled na umění a společnost koncem ivota, mezi sbíráním nedopalků na ulici (ano, i takové anekdoty se čtenář doví), zavrhl. Odhlédneme-li od toho, e s pojmy komunismus, marxismus, dialektický materialismus se tu nakládá snad a příliš nonšalantně, umoňuje Zatloukalova metoda stvořit velmi efektní, působivý, závratný, ano, téměř divadelní scénogram. V literární vědě se mu říká panoramatický obraz doby s vysunutou figurou. Úskalí této metody – nazvěme ji třeba přeneseně historiografickým auteurismem (pojem z filmové vědy, který v autorovi snímku nachází absolutní instanci pro interpretaci díla) – spočívá v tom, e figury musí být vhodně vybrány a nasvíceny s co největší jemností. Tak, aby se doba, je má být iluminována především, nezahalila do stínů konfúze. Metodologický problém stavění těch dvou figur do opozice spočívá ovšem v tom, e Skleník je výstava výtvarnická a Jaromír Dvořák do výtvarného olomouckého dění mohl zasahovat nanejvýš jen velice zprostředkovaně, svou orientací obecně estetickou, a tak se dostal do Skleníku tak trochu jako náhradník místo nějaké opravdu zlé figury úsilující o výtvarnou normalizaci. V podtextu lze také vycítit Zatloukalův nevyřčený, a přesto frontální útok na marxismus a socialismus coby legitimní myšlenkové směry 19. a 20. století, jeho glajchšaltující (abychom pouili dobový jazyk) vidění ideje socialismu. Jak jinak vyloit paušální zatracení literárněvědných konferencí Václavkova Olomouc (jistě v mnohém problematických) ne jako popravu Bedřicha Václavka, marxismu i socialismu an sich. Výtka je o to závanější, e v katalogu se normalizátorům prostoru pro jejich vlastní vyprávění nedostane. Proti Zatloukalově (ne)snesitelné lehkosti vyprávění z pozice vítěze se nakonec recenzent neubránil nutkavé potřebě proloit svoji stať panoramatickou vysunutou figurou ještě mnohem vyšinutější. Laskavý čtenář snad promine a závěrem pochopí proč.
Albert V. se narodil roku 1910 v Maršově na Tišnovsku v rodině domkáře a lesního dělníka Josefa V. Nouzi, hlad a těké ivobytí poznal od útlých let. Kdy mu bylo třináct, jeho otec v devětačtyřiceti letech podlehl zranění, je utrpěl na frontě I. světové války. Rodina zůstala odkázána na pomoc příbuzných i na dětskou práci početných sester a bratrů. U strýce se v letech 1924–1927 Albert V. vyučí stolařem. Do roku 1929 ve strýcově stolárně zůstane jako pomocný dělník. Poté se pokouší hledat práci v Brně. Je zaměstnáván v různých malých stolárnách, vdy na několik měsíců, propouštěn vdy se stejným potvrzením: Pro nedostatek práce odchází zdráv, mzdově vyrovnán. Roku 1931 ve svých jedenadvaceti letech vstupuje Albert V. do KSČ. V tomté roce jako jeho tři bratři, z nich František V., zedník, se později stane významnou postavou komunistického hnutí na Tišnovsku, organizující stávky a nakonec i partyzánský odboj. Mezi sporadickými zaměstnáními pracuje Albert V. dobrovolně pro stranu, vybírá stranické známky a kolportuje Rudé právo. Čtyři bratři zůstanou svorně komunisty i v době zákazu strany za druhé republiky a za Protektorátu, horoucími komunisty, v době, kdy to znamenalo věřit, dávat, nic nečekat; krásní tou čistou vírou, je nechtěla nic pro sebe (P. Eisner).
Povolení, tolerovaní, či odmítnutí?
Značně střízlivěji stavěný obraz doby předkládá Ladislav Daněk zejména v textech Oficiální scéna aneb Nebezpečné známosti (spolu s Anekou Šimkovou) nebo Sedmdesátá léta aneb Obnovování nepořádku a Polooficiální a neoficiální scéna aneb Světla v tmách. Zde bytuje pole opatrnosti, věcnosti – a pro někoho moná pozitivismu a suché heuristiky, pro jiné pozorně a důkladně vystavěné analýzy mechanismů fungování normalizační výtvarné scény na maloměstě. Faustovskou otázkou textů je, zdali je moné (a pak tedy kudy) vést demarkační linie mezi tzv. scénou oficiální, polooficiální a neoficiální. Daněk se vyhýbá otázkám etickým (pro někoho moná trestuhodně) a hledá kvalitu. Přesto pokud se čtenář dozví, e není dnes samozřejmě nic snazšího ne ilustrovat pokleslou ideovou sluebnost části výtvarného umění normalizačních let plastikami rudoarmějců nebo pomníky komunistických světců a e mnohem závanější zůstává, jaké hodnoty v této oblasti zbyly po stovkách dalších realizací (s. 37), měl by mít i na výstavě monost to posoudit na originálech. Přehlídka normalizační propagační grafiky to nespraví. Také hlavní antikrist normalizace mezi olomouckými umělci Bohumír Dvorský měl dostat prostor a jeho krajiny tolik milované soudruhem Štrougalem se na výstavě měly objevit. Na faustovskou otázku nakonec Daněk i Šimková (a pak i jinde jiní) cudně i pokorně nenalézají odpověď. Ovšem ve svých textech, a hlavně mezi řádky a v poznámkách se čtenář brzy dovtípí proč. ádná taková hranice toti nebyla. A na výjimky (mezi nepočetným místním undergroundem a částí tehdejší nejmladší výtvarné generace) se toti naprostá většina autorů řazených k tzv. polooficiální a neoficiální scéně výstavně a hlavně obchodně podílela na provozu, přeívání i ivotě scény oficiální, a tedy de facto na prodluování normalizace.
... ivot nesalonního...
V roce 1945 Albert V. sebere enu a své čtyři děti (jedno z nich je dvouměsíční nemluvně) a rozhodne se ucházet o místo zřízence u Krajského lidového soudu v Olomouci. Stolař a komunista Albert V., poslední dny války se skrývající před totálním nasazením, zaívá i po osvobození ústrky. Prezident soudu Č. se ptá, zdali se nestydí se čtyřmi dětmi ádat o místo. To místo nakonec získá, i sluební byt s okny do dvora soudní budovy v těsné blízkosti tehdy velmi frekventované šibenice. V únoru 1948 se Albert V. stává členem akčního výboru Národní fronty u Krajského soudu v Olomouci. Zde je komunistů jen hrstka. Albert V. bojuje rozhodující okamiky své čisté víry, je nechtěla nic pro sebe. Po únoru 1948 se stává předsedou stranické organizace u Krajského soudu. Roku 1952 několik měsíců studuje na Krajské politické škole KV KSČ Olomouc. Čtrnáct měsíců v letech 1953 –1954 se pak účastní uhelné brigády na Dole Petr Bezruč v Ostravě. Věří, e právě zde je jeho místo. Gottwaldova pětiletka přece ádá oběti. Je jediný ze 136 pracovníků soudu, kteří byli vyzváni, aby šli na brigádu do dolů. Tam má hrubý plat 1100,– Kčs, 120,– Kčs měsíčně projezdí za rodinou; proto jeho nadřízený na dole poádá zaměstnavatele, aby obětavého soudruha podpořil, neboť ačkoli je skromný, s penězi vyjde jen stěí. Po návratu se Albert V. vrací ke svému řemeslu a pracuje jako stolař a tesař v Pozemních stavbách. Děti odrůstají, všechny studují střední školy a nastupují na místa technologů, mistrů a účetních. Albert V. obětavě a věrně působící v ZO KSČ; je brzy znám na pracovišti i jinde pro svou sveřepou víru v linii strany.
Nejpozorohodnější Zatloukalův text ze Skleníku je Olomoucká galerie aneb Pouť do Canossy. Nejen proto, e se autor vyjadřuje ke svému dlouholetému pracovišti, kolbišti svých profesních bojů, ale přiznejme i pro nesporný vypravěčský talent. Velmi podrobný text je plný překvapivých zvratů, dramatických detailů, osobních odboček, miniportrétů a příznačně dobových existenciálně-groteskních anekdot. Bezděky se však při takto podrobném vyprávění poprvé vkrádá pochybnost – a to i čtenáři dobře znalému místní problematiky –, komu jsou tyto hloubkové studie vlastně určeny? Skutečně fundované a kritické stanovisko je toti schopen zaujmout jen přímý účastník těchto událostí. A tedy – bratru – lidé spočitatelní na prstech jedné ruky. Ale text je poutavý a čtenář je pravděpodobně, pokud se prokousal a sem (s. 49), chycen do sítí olomouckých osudů umění normalizace, jistě i proto, e text patří k absolutní špičce současné české kritiky a historie umění. Poutí do Canossy je zde míněn případ někdejšího sesazeného ředitele olomoucké galerie Jaromíra Lakosila, který se prý ve snaze zachránit své místo i jistou autonomii galerie vydal za arcikníetem pekel Bohumírem Dvorským, aby onen vyehlil aféru s obrazem černých mraků nad korunovačními klenoty od Iva Příleského, vystaveným roku 1974 v galerii. Dvorský prý pomohl výměnou za nepsanou dohodu o kadoročním odběru jeho děl do galerie. Poníení pracovníků olomoucké galerie s třetími největšími uměleckými sbírkami v tehdejší ČSR a nepochybný úpadek tehdejšího galerijního provozu, jako by se staly obří trampolínou, z ní se muzeum po Listopadu odrazilo k nebývalému rozmachu. A za několik měsíců začnou obří míchačky odlévat betonové stěny Středoevropského fóra, první ryzí novostavby galerie umění v českých zemích po 70 letech, doufejme, e definitivně skončí pouť do Canossy i normalizace v Olomouci.
Ani v roce 1968 Albert V. nezaváhá. Plamenně obhajuje vstup vojsk, kolportuje Zprávy a nezlomí jej, ani kdy na stavbě najde vylepené vlastní portréty s přípisem zrádce národa. V lednu 1969 píše podpůrné dopisy Husákovi, Biľakovi a jiným. Pečlivě si schová odpovědi s jejich soudruskými díky. Dne 30. 1. 1973 otiskuje časopis Olomoucký stavbař pod šifrou ZS článek Portrét komunisty: Soudruh Albert V. přišel do naší redakce a předloil mi spoustu cenných dokumentů, které jsou uznáním toho, e jejich adresát se zaslouil o stranu, o lid, o republiku a e celý ivot bojoval o lepší příští dny všech členů naší společnosti. Píší mu vedoucí představitelé naší strany, kteří byli v tehdejší době jak se říká v klatbě. Jsou to dr. Gustáv Husák, Vasil Biľak, Alois Indra, kteří spoléhali na podporu takových soudruhů, jako je Albert V., který se ztotonil s jejich názory, neprodal nikdy lásku k Sovětskému svazu za mísu čočovice, jak to udělali takoví, kteří se národu představovali jako prominenti, aby se jej pak pokusili zaprodat neduivému kapitalismu. V téme roce emigruje jeho jediná dcera s členem KAN a synem perzekvovaného olomouckého řezníka, zapáleným antikomunistou, do Belgie a poté do Kanady. Albert V. proívá hořké chvíle. Po několikaletém mlčení koncem 70. let se do Kanady přece jen vypraví, aby poznal vnoučky. Zde, v lůně nepřátel, na zeťův dotaz, jestli tváří v tvář kanadskému ivotnímu standardu stále neochvějně věří ve věc komunismu, pouze odsekne: Něco se pokazilo. V únoru 1982, den po dvaasedmdesátých narozeninách, umírá Albert V. v olomoucké nemocnici. Nad jeho lůkem burácí těké helikoptéry internacionální pomoci. Zanechává manelku, čtyři potomky, sedm vnoučků, malý byt v domě pro zaslouilé straníky v Avionu a sbírečku dopisů, plaket a medailí za zásluhy z laciného kovu z ÚV KSČ.
Kadá ze statí i dalších částí olbřímího Skleníku, je tu byly recenzentem vynechány, by zaslouila vlastní recenzi; velmi často plnou jistých chval! Leč není místa. Co říci závěrem? Katalog i výstava Skleník jsou obdivuhodné, monumentální opusy, katedrály heuristiky, hráze proti času a zapomnění. Boje s větrnými mlýny? Moná, ale obsahující ve své základní výbavě oprávněnou naději, e kanonickým sítem vystavěným z očekávatelné ignorance, konvencí, pragocentrismu a lenosti budoucích tvůrců dalších dějin českého výtvarného umění propadne napříště co nejméně pozoruhodných individualit spjatých s Olomoucí. Co ještě? Kdy před několika lety zemřel přední český filmový kritik Jiří Cieslar, byl otištěn dosti kacířský nekrolog od představitele nejmladší generace filmové vědy Kamila Fily. Nekrolog vyvolal bouři nevole u autorů střední generace, na ni pak Fila reagoval i těmito slovy: Česká kritika staví svůj epistemologický základ na existencialismu a impresionismu. (...) Po delším průzkumu toho, jak se u nás píše, nemám pochyb o tom, e česká kritika (...) je impresionismem, existencialismem a auteurismem uchvácena. V tomto smyslu se obávám, e Skleník bude v Olomouci v budoucnu kriticky nahlíen také jako pole existencionalismu, impresionismu a auterismu. Mnohé nasvědčuje toti tomu, e generace mladších historiků umění (u ve Skleníku zastoupená, ale ještě v pozadí) bude historii umění provozovat kritičtěji; začnou se moná věnovat intermedialitě, intertextualitě či dekonstrukci – i ve smyslu Filova výroku: Distance a emacipace je základem kadé skutečné kritiky. Všechno ostatní je druh náboenství. Budi tedy recenzentovou (a vlastně jedinou hlavní) výtkou autorům střední a starší generace Skleníku, e se – snad a na Ladislava Daňka – poněkud schovali za svými texty a tak trošku mlili, e jsou nejenom subjekty poznání dané doby, ale mnohdy také objekty; a e se s naprostou většinou umělců a teoretiků – chválených i zatracovaných – a příliš dobře znali a znají. Recenzent závěrem přiznává, e se s účastníky této recenze veskrze dobře zná, často je potkává a dokonce s nimi i spolupracuje. Jediný, koho nemohl poznat (jen jako dítě), byl jistý Albert V.
David Voda
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.