Právě vydaný román Jiřího Kratochvila Slib jako by se poněkud vzpíral atributu nový: U tohoto autora sice není nic neobvyklého, e jeho knihy jsou v mimořádně vysoké míře spřízněny motivicky a tematicky, formálně i způsobem narace, avšak Slib je koncentrátem těchto prvků. Objevuje se tu většina Kratochvilových erbovních motivů – od těch nejpodstatnějších a k téměř hravým.
K těm prvním patří jistě motiv hledání (nejpropracovanější a nejnaléhavější v autorově románové prvotině Urmedvěd – respektive Medvědí román –, a také ve druhém jeho románě Uprostřed nocí zpěv), hledání smyslu, pochopení, cesty, pravdy, skutečnosti; hledání všezahrnující a neustále provázené dalším symptomatickým prvkem – pochybnostmi. Pochybnostmi o hledaném, o hledání samém, o vlastní identitě... o čemkoli, o všem. Pochybnostmi úzkostnými, drásavými, cynickými, blasfemickými.
S těmito dvěma motivy samozřejmě úzce i volně souvisí řada dalších aspektů, je se pro autora staly charakteristickými. Takovýmto aspektem je v recenzovaném románě ji sama doba děje jeho hlavního pásma: padesátá léta dvacátého století, období pro autora i jeho tvorbu fatální. A ačkoli román je zprvu veden ve zcela realistické linii (drobný prvek mysticko-magický, speciální pátrací metodu soukromého detektiva, lze snad ještě do realistické linie zahrnout), přece se posléze přesmykne, a to zcela plynule, i do polohy fantaskně-bizarní (autorovi vlastní), je však zcela odpovídá stavu mysli jedné z hlavních postav, architekta Modráčka, a samozřejmě té celé tehdejší společensko-politické situaci. Obraz padesátých let Kratochvil podává svým antipatetickým, avšak nikoli snad plytce ertovným způsobem – naopak, právě díky odlehčenému tónu vyprávění působí leckdy některé detaily či pasáe mrazivou hrůzou.
Z těch hravějších symptomatických autorových prvků najdeme ve Slibu zejména značné mnoství aluzí, parafrází, citací i autocitací. Jak je ovšem u Kratochvila té obvyklé, hravost i vánost, podstatné a podruné si nejen často mění místo, ale té přecházejí – překvapivě a nápadně, anebo naopak nepostřehnutelně – jedno v druhé.
Např. architekt Modráček si v souvislosti s estébáckými výhrůkami, e zavřou jeho sestru, představuje svou sestřičku ve vězeňské kobce, tak jak ji znal z původních dřevořezů provázejících Vilímkovo vydání románu Hrabě Monte Christo. To by jistě mohlo být povaováno za – snad a nemístně – ertovný detail, který je navíc moné (alespoň při prvním čtení) přehlédnout. Poté, co sestra je estébáky (patrně) zavraděna, objeví však Modráček ve sklepení poklad a – začne se mstít...
Román je napsán s té typickou autorovou vypravěčskou lehkostí a zručností, je tentokrát jistě není bezobsaná. Přesto však Slib stěí můe přinést něco nového či podstatně obohacujícího čtenářům dřívějšího Kratochvilova díla. Těm ostatním snad můe podat některá autorova fatální témata ve čtivější, přístupnější podobě.
Jiří Kratochvil: Slib, Druhé město, Brno 2009, 209 s., doporučená cena 310 Kč.
Blanka Kostřicová (1961) je literární kritička a příleitostná prozaička; ije v České Třebové.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.