Nedávno skončený 12. ročník Mezinárodního filmového festivalu dokumentárních filmů Jihlava potvrdil, e jeho dramaturgové upřednostňují snímky stylově originální a tematicky závané. Mimo jiné bylo na festivalu k vidění hned několik pozoruhodných nových dokumentů o krizových jevech souvisejících se samotnou podstatou současného kapitalismu. Některé tyto filmy přinášejí ostrou kritiku neoliberalismu – ideologie, která hlavně po přelomu let 1989/1990 velmi silně ovlivnila vládní politiku mnoha zemí a skrze mezinárodní ekonomicko-politické organizace také světový řád. Ideologie, mezi její škodlivé plody patří i současná hospodářská krize. Ideologie, která ve středoevropských zemích někdejšího východního bloku dosud utváří dominantní vzorce uvaování značné části zdejších politických, hospodářských a masmediálních elit.
Kanadský dokument reiséra Richarda Brouilletta Obklíčení – demokracie v osidlech neoliberalismu (2008) vyjadřuje svou hlavní tezi ji názvem. V deseti kapitolách film popisuje zrod neoliberální doktríny, její hlavní prvky a způsoby, jimi se její ideologemata šíří. Zde se zaměřuje hlavně na roli think tanků a na pronikání neoliberálních konceptů do školství a masmédií. Některá stanoviska doktríny ve snímku pronášejí její vyznavači, výrazně větší prostor ale dostávají její kritici, mezi nimi i věhlasní Naom Chomsky, Michel Chossudovsky či Ignacio Ramonet, jeho eseje z Le Monde diplomatique reiséra v mnohém inspirovaly. Onen nevyváený poměr lze tvůrcům sotva vyčítat – jednak nejde o publicistiku, jednak právem předpokládali, e hlavní argumenty i hlasatele neoliberalismu všichni dobře znají. Ano, jsou to privatizace, deregulace, sniování sociálních výdajů, Milton Friedman...
Přestoe je snímek Obklíčení – demokracie v osidlech neoliberalismu černobílý, povětšinou zabírá jen mluvící hlavy a trvá plných sto šedesát minut, nepůsobí nudně ani dogmaticky. Brouillette z jednotlivých výpovědí sloil pronikavý esej, co mu nepochybně usnadnila jak stále zjevnější závanost tématu, tak myšlenková a vyjadřovací brilantnost většiny dotazovaných intelektuálů.
Britský dokument Doktrína šoku (2009) od reisérů Michaela Winterbottoma a Mata Whitecrosse se inspiroval stejnojmennou knihou kanadské novinářky Naomi Kleinové. Snímek se soustředí na to, jak neoliberální doktrína především silným vlivem na politiku USA spoluvytváří hluboké společenské krize. Dokonce prostřednictvím násilných převratů, jak tomu bylo například v Chile. Pojednává i o tom, jak zastánci neoliberalismu k prosazení svých zájmů zneuívají přírodní katastrofy – dokument to dokazuje hlavně v místech zasaených v roce 2005 hurikánem Katrina. Doktrína šoku účinně pracuje s archivními materiály a rozhovory, místy sleduje Naomi Kleinovou při jejích poutavých přednáškách a na cestách do oblastí, v nich sbírá podklady k analýzám katastrofického kapitalismu.
S vydáním českého překladu zmíněné autorčiny knihy – pod názvem Šoková doktrína – má politováníhodné zpodění nakladatelství Argo. Je škoda, e se dvě uznávané kulturní instituce v překladu názvu rozešly, festival měl pouít starší verzi z edičního plánu Arga. To hodlá podtitul Šokové doktríny, znějící v originálu disaster capitalism, přeloit zmírňujícím spojením kalamitní kapitalismus, co je v rozporu s českým územ dosud hlavně internetových zmínek o knize. Snad eufemismus kalamitní není projevem konformistického obrušování polemických hran, které je v českém mainstreamu tak hojné i v obdobných málo nápadných formách.
Ke společenské kritice lze i v případě váného tématu, jakým jsou škodlivé dopady neoliberální doktríny, objevně přistoupit také s pomocí humoru, respektive satiry. Je dobré, e se jihlavský festival u tohoto ánru neomezuje jen na Michaela Moora. Letos byl na programu i čerstvý počin americké skupiny umělců, intelektuálů a aktivistů Yesmeni (The Yes Men). Dva její přední členové, programátor a literát Jacque Servin spolu s profesorem nových médií Igorem Vamosem, ve svém reijním debutu Yesmeni opravují svět (2009) navázali na snímek Yesmeni (2003), v něm byli hlavními aktéry. I nový film je postaven na zachycení tzv. culture jammingu – aktivisticko-uměleckých praktik, které pomocí různých mystifikací odhalují především hegemonii a cynismus velkých korporací a pokleslost masmediálního a reklamního provozu. Yesmeny nyní vidíme kupříkladu při tom, jak coby falešní mluvčí chemického gigantu Dow Chemical ve vysílání BBC konečně přiznávají odškodnění obětem havárie továrny v indickém Bhópálu z roku 1984. Nebo jak coby vládní úředníci na konferenci v New Orleans, stále zdevastovaném hurikánem Katrina, překvapí prohlášeními, která hatí plány investorů vyuít katastrofu na úkor sociálně slabších obyvatel města.
Jednou z dalších brilantních akcí, jejich záznam přináší snímek Yesmeni opravují svět, bylo rozdávání 80 000 kusů mystifikační napodobeniny New York Times, které proběhlo jednoho listopadového dne loňského roku. Bezplatné vydání, datované z tehdejšího pohledu do budoucna – července 2009, obsahovalo překvapivé mností dobrých zpráv, například o ukončení války v Iráku nebo o tvrdé sebekritice G. W. Bushe. Aktivistické noviny tak neobyčejně lapidárně vystihly palčivé problémy americké reality a jejích křivých masmediálních zrcadel.
Snad tento převelice vtipný a chytrý film, otevřený svou komikou i velmi širokému publiku, nalezne pohotovějšího distributora ne Yesmeni z roku 2003, kteří českými kiny proběhli a s ročním zpoděním.
Také další americký dokument, který byl k vidění na letošním MFDF Jihlava, by mohl na dlouho patřit k tomu nejzajímavějšímu, co nám přinášejí celuloidové pásy zpoza Velké loue. Filmař Robert Kenner, uznávaný autor historických dokumentů především z produkce americké (kvazi)veřejnoprávní televize PBS, ukazuje filmem Jídlo, akciová společnost (2008) škodlivé důsledky silné industrializace a kartelizace potravinářského průmyslu USA.
Informačně bohatý, divácky velmi přístupný film s dávkou didaktičnosti obvyklou pro angaované velkorozpočtové americké dokumenty v závěru věrohodně zdůrazňuje, e v dané oblasti můeme k nápravě poměrů téměř všichni kadodenně přispívat coby konzumenti – budeme-li se snait zohledňovat společenské souvislosti svých stravovacích a zákaznických návyků. Jeden ze svých motivů sdílí dokument Roberta Kennera s mnoha ostatními snímky kritickými ke korporátnímu establismentu, stačí si vzpomenout na dokumenty Michaela Moora. Jde o neochotu představitelů velkých společností diskutovat o sporných tématech v prostoru, který nemají pod svou výhradní kontrolou. Jejich jednání je o to pochybnější, e tyté firmy zpravidla přijímají veliké dotace z veřejných peněz.
Česká dokumentaristika po filmu Martina Marečka Zdroj z roku 2005 v ánru kritických pohledů na problematiku globalizace vně České republiky příliš nepokročila. V Jihlavě měl ale premiéru snímek Iva Bystřičana Doba měděná, který reportáně sledoval, jak dopadly prostředky Evropské investiční banky, tedy i českých daňových poplatníků, poskytnuté v Zambii jedné těařské společnosti. Podpora měla zprostředkovaně přinést i zlepšení ivota tamní komunity. Filmaři však nacházejí scény a stopy jejího vykořisťování: po privatizaci měděných dolů to v regionu šlo se zaměstnaností, školstvím, bydlením, veřejnou dopravou i ivotním prostředím k horšímu. Po přínosu evropských peněz více lidem ne jen majitelům dolů zkrátka ani vidu. Místo toho se Bystřičanův malý štáb opakovaně setkává s agresivní ochrankou těařské firmy i s tím, jak policie tée korporaci posluhuje.
Dotázaný bankéř v lusacké pobočce Světové banky, jednoho z hlavních činitelů neoliberalizace světového hospodářství, je ovšem plně přesvědčen o správnosti uplatněných hospodářských konceptů... Škoda e tvůrci nesledovali své téma také v Evropské investiční bance, bylo by to v logice jejich přístupu. Ale třeba se dočkáme Doby měděné 2. Jednička je velmi cenná tím spíše, e vznikla v zemi, její elity z velké části stále razí klíčovou neoliberální zásadu privatizace zisků, socializace ztrát. Laskavého čtenáře nechť netíí pochybnosti, zda předchozím souvětím míním Českou republiku nebo Zambii. Ohledně vlivu neoliberální mantry se obě země bohuel liší méně, ne se můe zdát.
Jsem zvědav, kolik z výše představených dokumentárních filmů se objeví v programu České televize.
Petr Šafařík (1973) působí na Fakultě sociálních věd UK.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.