Třebae Evropa vzkvétá, její spisovatelé i politici se stále zabývají smrtí. Masové vyvraďování evropských civilních obyvatel ve třicátých a čtyřicátých letech minulého století jsou referenčními body současných zmatených diskusí o historické paměti a prubířským kamenem toho, jestli Evropané dnes mohou sdílet nějaké společné mravní základy. Úřady nacistického Německa a Sovětského svazu proměnily jedinečné lidské ivoty v masovou smrt, konkrétní lidi v kvóty určené k zabití. Sověti skrývali hromadné zabíjení popravčími četami v hlubokých lesích a falšovali úřední statistiky z oblastí, kde nechali lidi vyhladovět; Němci nechávali otrocké nádeníky vykopávat mrtvoly svých idovských obětí a pálit je na obrovských roštech. Historikové musejí, jak nejlépe dovedou, osvětlit tato temná zákoutí a tyto jevy u kvůli těmto lidem objasnit. Dosud jsme to neudělali. Osvětim, obecně povaovaná za přiměřený, ne-li krajní symbol zla v podobě masového vradění, je ve skutečnosti pouhým počátkem našich vědomostí, náznakem opravdového zúčtování s minulostí, které teprve musí přijít.
Samotné příčiny toho, e máme povědomí o Osvětimi, deformují naše porozumění holocaustu: víme o Osvětimi, protoe zůstali ti, kteří přeili, a ti, kteří přeili, přeili, protoe Osvětim byla vedle továrny na smrt také pracovním táborem. Tito přeivší byli převáně západoevropští idé, protoe Osvětim byla místem, kam se Západoevropané obvykle posílali. Po druhé světové válce západoevropští idé, kteří přeili, mohli svobodně psát a publikovat, zatímco přeivší východoevropští idé, kteří zůstali uvěznění za eleznou oponou, svobodně psát nemohli. Na Západě se tak mohly (třebae velmi zvolna) vzpomínky na holocaust stát součástí historického a společenského povědomí.
Tato podoba dějin podle přeivších, z ní nejproslulejší jsou zřejmě díla Prima Leviho, zachycuje však jen velmi nedostatečně realitu masového vyvraďování. Deník Anny Frankové se týká asimilovaných evropských idovských společenství, holandských a německých, jejich tragédie, byť jakkoliv hrůzná, představovala jen velice nepatrnou součást holocaustu. Ten toti do značné míry proběhl dříve ne v letech 1943 a 1944, kdy se odehrála nejpodstatnější část vyvraďování západoevropských idů. Dvě třetiny idů, kteří byli během války zavraděni, byly po smrti u na konci roku 1942. Hlavní oběti, polští a sovětští idé, byli zabíjeni kulkami nad otevřenými hromadnými hroby nebo kysličníkem uhelnatým vyráběným spalovacími motory a vháněným do plynových komor v Treblince, Bełżci a Sobibóru v okupovaném Polsku.
Osvětim jako symbol holocaustu vylučuje ty, kteří byli v centru této dějinné události. Největší skupina obětí holocaustu – náboensky ortodoxní polští idé mluvící jidiš neboli poněkud opovrlivým německým výrazem Ostjuden – byla západním Evropanům kulturně cizí, a to včetně západoevropských idů. Do jisté míry jsou tak i nadále v památce na holocaust marginalizováni. Vyhlazovací zařízení v Osvětimi a Březince bylo vybudováno na území, které je dnes součástí Polska, ale tehdy patřilo přímo do německé Říše. Osvětim je tudí spojována současnými návštěvníky s dnešním Polskem, ale zemřelo zde relativně velmi málo polských idů a téměř ádní idé ze Sovětského svazu. Tyto dvě největší skupiny obětí nejsou v symbolickém památníku téměř zastoupeny.
Adekvátní pohled na holocaust by musel do centra historického dění poloit Operaci Reinhard, vyvradění polských idů v roce 1942. Polští idé představovali největší idovskou komunitu na světě, Varšava byla nejvýznamnějším idovským městem. Toto společenství bylo vyhlazeno v Treblince, Bełżci a Sobibóru. V těchto třech zařízeních bylo zavraděno přiblině 1,5 milionu idů, z toho jen v Treblince 780 863. Z těchto třech vyhlazovacích táborů přeilo jen několik desítek lidí. Bełżec, třebae šlo po Osvětimi a Treblince o třetí nejvýznamnější dějiště holocaustu, kde probíhalo vyhlazování, je téměř neznámý. V této továrně smrti přitom zahynulo 434 508 idů a přeilo jen pár. Přiblině milion polských idů zemřelo jiným způsobem, někteří v Chełmnu, Majdanku nebo Osvětimi, ale většina byla zastřelena během operací ve východní části země.
V součtu to znamená, e stejné mnoství, ne-li víc, idů zahynulo kulkou jako plynem, ale zastřelení většinou pocházeli z míst na východě, která zůstávají pouze v nejasných a zamlených vzpomínkách. Druhou nejdůleitější součástí holocaustu je masové vradění zastřelením ve východním Polsku a v Sovětském svazu. Začalo to střílením idovských muů komandy SS Einsatzgruppen v červnu 1941, pokračovalo vraděním idovských en a dětí v červenci a rozrostlo se ve vyhlazování celých idovských komunit v srpnu a v září tého roku. Do konce roku 1941 Němci (společně s místními pomocníky a rumunskými jednotkami) vyvradili milion idů na území Sovětského svazu a pobaltských států. To je stejné číslo jako celkový počet idovských obětí zavraděných v Osvětimi během celé války. Do konce roku 1942 Němci (opět s vydatnou místní pomocí) postříleli dalších 700 000 idů a sovětská idovská populace na územích pod jejich správou tak přestala existovat.
*
Existovali sovětští idovští svědci a kronikáři, jako byl např. Vasilij Grossman, kteří o tomto dění psali. Ale jemu i dalším podobným svědkům bylo zapovězeno vykreslovat holocaust jako výrazně idovskou událost. Grossman objevil Treblinku jako novinář u Rudé armády v září 1944. Moná díky tomu, e věděl, jak Němci zacházeli se idy na jeho rodné Ukrajině, dokázal odhadnout, co se zde dělo, a napsal o tom krátkou knihu. Nazval Treblinku peklem a poloil ji do centra válečných událostí a jako milník celého století. Jene podle Stalina se muselo na masové vyvraďování idů nahlíet jako na utrpení obyvatelstva. Grossman přispěl k sestavení Černé knihy německých zločinů spáchaných na sovětských idech, kterou sovětské úřady později utajily. Pokud nějaká skupina pod Němci obzvlášť trpěla, trval mylně na svém Stalin, pak to byli Rusové. Tímto způsobem nám stalinismus zabránil nahlédnout Hitlerovo masové vyhlazování v patřičné perspektivě.
Stručně řečeno měl tedy holocaust následující průběh: Operace Reinhard, šoa prováděné střelbou, Osvětim; neboli Polsko, Sovětský svaz, ostatní. Z přiblině 5,7 milionu zavraděných idů byly zhruba tři miliony předválečných občanů Polska a další milion předválečných sovětských občanů: kdy to sečteme, jde o sedmdesát procent všech obětí. (Po polských a sovětských idech byly dalšími největšími skupinami zavraděných idů rumunská, maďarská a československá idovská komunita. Jestlie vezmeme v úvahu i tyto lidi, vyvstává východoevropský rozměr holocaustu ještě zřetelněji.)
Ale dokonce i tento opravený obraz holocaustu sděluje jen nepřijatelně neúplný rozsah německé politiky masového vyvraďování v Evropě. Konečné řešení, jak tuto politiku nacisté nazývali, představovalo původně pouze jeden z vyhlazovacích projektů, které se měly realizovat po vítězné válce proti Sovětskému svazu. Kdyby šly dějiny cestou, kterou očekával Hitler s Himmlerem a Göringem, německé síly by provedly v zimě 1941–1942 v Sovětském svazu tzv. Hladový plán. Zemědělská produkce z Ukrajiny a jiního Ruska měla být odvedena do Německa a přiblině 30 milionů lidí v Bělorusku, severním Rusku a sovětských velkoměstech mělo zemřít vyhladověním. Hladový plán měl být pouhou předehrou k akci Generalplan Ost, kolonizačního plánu pro západní část Sovětského svazu, který předpokládal vyhlazení přiblině padesáti milionů lidí.
Němcům se opravdu podařilo uskutečnit koncepce, které do jisté míry tyto plány připomínají. Ze zabraných území připojených k Říši vyhnali půl milionu neidovských Poláků. Netrpělivý Himmler nařídil ve východním Polsku provést první etapu akce Generalplan Ost: bylo zavraděno deset tisíc polských dětí a vyhnáno sto tisíc dospělých. Wehrmacht cílevědomě vyhladověl přiblině milion lidí při obléhání Leningradu a kolem dalšího sta tisíc během plánovaných hladomorů v ukrajinských městech. V německých zajateckých táborech zemřelo hlady na tři miliony zajatých sovětských vojáků. Tito lidé byli záměrně povraděni: podobně jako při obléhání Leningradu se i zde se záměrem nechat lidi vyhladovět počítalo. Kdyby nedošlo k holocaustu, byly by tyto události bezesporu povaovány za nejhorší válečné zločiny v moderních dějinách.
Pod rouškou protipartyzánských opatření Němci zabili kolem tři čtvrtě milionu lidí, z toho 350 000 jen v Bělorusku a trochu menší ale srovnatelné mnoství v Polsku a Jugoslávii. Němci zabili přes sto tisíc Poláků při potlačení varšavského povstání v roce 1944. Kdyby nedošlo k holocaustu, byla by tato odvetná opatření rovně povaována za jedny z největších válečných zločinů v historii. Ve skutečnosti jsou však mimo přímo dotčené země jen zřídka zmiňovány, podobně jako vyhladovění sovětských válečných zajatců. Německá okupační politika zabíjela neidovské civilisty i dalšími způsoby, například za pomoci nelidské dřiny v pracovních táborech. Opět šlo v první řadě o lidi z Polska a ze Sovětského svazu.
V největších masových vyvraďovacích akcích v dějinách Němci zabili přes deset milionů lidí, z nich přiblině polovina byli idé a druhá polovina neidé. Tito idé i neidé pocházeli převáně ze stejné části Evropy. Projekt vyvradění všech idů byl v podstatě realizován; projekt zničení slovanské populace byl uskutečněn jen z nepatrné části.
Osvětim je pouhou předehrou k holocaustu, holocaust jen náznakem Hitlerových konečných cílů. Grossmanovy romány Panta rhei a ivot a osud odváně líčí nacistický i sovětský teror a připomínají nám, e dokonce ani detailní charakterizace německé politiky masového vyhlazování obyvatelstva není úplným obrazem dějin zvěrstev spáchaných ve střední Evropě. Opomíjí toti stát, který chtěl Hitler zničit především, druhý stát, který v polovině století masově vradil Evropany: Sovětský svaz. Za celé stalinistické období v letech 1928 a 1953 zavradily sovětské úřady podle umírněných odhadů přes pět milionů evropských obyvatel. Pokud tedy zvaujeme celkový počet evropských civilistů zavraděných totalitní mocí v polovině dvacátého století, měli bychom mít na mysli tři přiblině stejně početné skupiny: idé povradění Němci, neidé zabití Němci a sovětští občané zavradění sovětským státem. Obecně platí, e německý reim vradil civilisty, kteří nebyli německými občany, zatímco sovětský reim zabíjel v první řadě civilisty, kteří sovětskými občany byli.
*
Sovětský útisk je spojován s gulagem, podobně jako se nacistický útlak spojuje s Osvětimí. Gulag přes všechny hrůzy otrocké práce nepředstavoval systém masového vyhlazování. Pokud přijmeme koncept, e masové vyvraďování obyvatelstva budeme povaovat za středobod politických, etických a právních zájmů, platí na gulag stejné měřítko jako na Osvětim. O gulagu víme, protoe to byla soustava pracovních táborů, ale nikoli zařízení pro masové vradění. Gulagem prošlo na třicet milionů lidí a přiblině tři miliony z nich v něm přišlo o ivot. Ale většina z lidí, kteří byli do táborů posláni, se vrátila ivá. Právě proto, e máme o gulagu literaturu, z ní nejproslulejší je zřejmě Souostroví Gulag Alexandra Solenicyna, můeme se pokusit představit si jeho hrůzy – do značné míry podobně, jako se můeme pokusit představit si hrůzy Osvětimi.
Avšak podobně jako Osvětim odvádí pozornost od ještě větších hrůz Treblinky, gulag nás odvádí od vnímání sovětských postupů, které vradily lidi přímo a cílevědomě, vyhladověním nebo kulkami. Nejvýznamnější stalinistické projekty vyvraďování byly dva: kolektivizační hladomory v letech 1930–1933 a Velká čistka v letech 1937–1938. Nejasné zůstává, zdali kazašský hladomor v letech 1930–1932 byl vyvolán cílevědomě, třebae je zřejmé, e podvýivou zemřelo přes milion Kazachů. Mimo jakoukoli rozumnou pochybnost je však prokázáno, e v zimě 1932–1933 nechal Stalin záměrně umírat hlady sovětské Ukrajince. Sovětské dokumenty odhalují sérii nařízení z října a prosince 1932 obsahující očividnou zlovůli a úmysl zabíjet. Nakonec zemřelo více ne tři miliony obyvatel sovětské Ukrajiny.
To, co se dočteme o Velké čistce, nás rovně odvádí od její skutečné povahy. Skvělý román a vynikající paměti představují knihy Arthura Koestlera Tma o polednách a Obvinění Alexandra Weissberga. Obě díla zaměřují naši pozornost na malou skupinu Stalinových obětí, městské komunistické představitele, vzdělané lidi, kteří v některých případech byli známí i na Západě. Tento obraz dominuje našemu chápání Velké čistky, ale je nepřesný. Čistky mezi elitami komunistické strany, tajnou policií a vojenskými důstojníky si vyádaly celkem jen 47 737 ivotů.
Největší akce Velké čistky, Operace 00447, byla zaměřena především na kulaky, tedy na sedláky, kteří zaili útlak ji během kolektivizace. Tento Stalinův rozkaz si vyádal 386 798 ivotů. Několik národnostních menšin, dohromady představujících méně ne dvě procenta sovětského obyvatelstva, poskytlo více ne třetinu obětí Velké čistky. Například v operaci zacílené na etnické Poláky, kteří byli sovětskými občany, bylo zastřeleno 111 091 lidí. Z 681 692 poprav vykonaných za údajné politické zločiny v letech 1937–1938 náleí 633 955 případů kulacké operaci a operacím mezi národnostními menšinami, tedy devadesát procent celkového počtu obětí. Tito lidé byli postříleni potají, pohřbeni v masových hrobech a zapomenuti.
Důraz na Osvětim a gulag oslabuje počty zavraděných Evropanů a přesunuje zeměpisné centrum vyvraďování do německé Třetí říše a na ruský východ. Podobně jako Osvětim, která přitahuje naši pozornost k západoevropským obětem nacistického impéria, i gulag s neblaze proslulými sibiřskými tábory nás odvádí od geografického centra sovětské vyhlazovací mašinérie. Jestlie se zaměříme na Osvětim a gulag, naší pozornosti unikne skutečnost, e v období mezi lety 1933 a 1944 zahynulo přiblině dvanáct milionů obětí nacistického a sovětského masového vyvraďování v konkrétní oblasti Evropy, kterou můeme definovat dnešním územím Běloruska, Ukrajiny, Polska, Litvy a Lotyšska. Obecněji řečeno, kdy přemýšlíme o Osvětimi a o gulagu, máme sklon povaovat státy, které je vybudovaly, za moderní tyranie neboli totalitní země. Jene takové uvaování o politice v Berlíně a v Moskvě přehlíí skutečnost, e masové vyvraďování obyvatelstva se odehrálo převáně v oblastech Evropy mezi Německem a Ruskem, nikoli v samotném Německu a Rusku.
Geografickým, mravním a politickým centrem Evropy masového vyvraďování je evropský východ, především Bělorusko, Ukrajina, Polsko a pobaltské státy, které byly vystaveny politickým krutostem obou reimů. Národy Ukrajiny a Běloruska, především idé, nikoli však pouze oni, trpěly nejvíce, neboť tyto země byly v hrůzných třicátých letech obě součástí Sovětského svazu a zároveň zaily nejhorší německý útlak v letech čtyřicátých. Jestlie Evropa byla v té době, jak napsal Mark Mazower, temný světadíl, Ukrajina a Bělorusko byly srdcem oné temnoty.
Historické zúčtování, které je moné povaovat za objektivní, například sečtení obětí masových vyhlazovacích operací, by nám mohlo pomoci obnovit ztracenou dějinnou rovnováhu. Německé utrpení pod Hitlerem a během války, třebae ve svém rozměru úděsné, nefiguruje v centru historie masového vyhlazování obyvatelstva. Dokonce i kdy započítáme etnické Němce zabité na útěku před Rudou armádou a během vyhnání z Polska a Československa v letech 1945–1947 i oběti bombardování Německa, celkový součet německých civilistů zabitých státní mocí zůstává relativně malý.
Hlavními oběťmi přímého vyvraďování mezi německými občany bylo sedmdesát tisíc pacientů, na nich byla provedena eutanázie, a 165 000 německých idů. Hlavními německými oběťmi, je má na svědomí Stalin, zůstávají eny znásilněné vojáky Rudé armády a váleční zajatci zadrovaní na území Sovětského svazu. V sovětském zajetí zemřelo hladem a na následky nemocí přiblině 363 000 německých zajatců, podobně jako například dvě stě tisíc Maďarů. V době, kdy si pozornost masmédií získává německý odboj proti Hitlerovi, je uitečné si připomenout, e někteří z účastníků spiknutí proti Hitlerovi v červenci 1944 stáli přímo v centru projektu masového vyvraďování: například Arthur Nebe, který velel Einsatzgruppe B během vyhlazovacích operací v Bělorusku v první vlně holocaustu v roce 1941; nebo Eduard Wagner, vysoký důstojník Wehrmachtu, který napsal své eně nadšený dopis o tom, jak je nezbytné odepřít potravu hladovějícím milionům obyvatel Leningradu.
*
Je těké nevzpomenout si na Annu Achmatovovou: Miluje krev, ruská země. Avšak ruské utrpení i hrdinství, které se tak halasně proklamuje v současném Putinově Rusku, je třeba poloit do širšího historického kontextu. Sovětští Rusové byli stejně jako další sovětští občané skutečně oběťmi stalinistické politiky: pravděpodobnost, e budou zavraděni, byla ale mnohem menší ne u sovětských Ukrajinců, sovětských Poláků nebo u příslušníků dalších národnostních menšin. Během druhé světové války byly některé hrůzné akce rozšířeny i do východního Polska a do pobaltských států, na území, která Sovětský svaz anektoval. Nejznámější je případ, kdy v Katynu a na dalších čtyřech místech bylo zastřeleno dvacet dva tisíc polských občanů; další desetitisíce Poláků a občanů pobaltských republik zemřely během deportací do Kazachstánu a na Sibiř nebo krátce po nich. Během války Němci povradili mnoho sovětských Rusů, ale procentuelně mnohem méně ne Bělorusů a Ukrajinců, nemluvě o idech. Oběti sovětských civilistů se odhadují na patnáct milionů. Přiblině jeden z pětadvaceti civilistů byl během války zabit Němci v Rusku, oproti přiblině jednomu z deseti na Ukrajině (a v Polsku) nebo jednomu z pěti v Bělorusku.
Bělorusko a Ukrajina byly okupovány po většinu války, přičem německá i sovětská armáda prošla dvakrát celým územím státu, jednou v útoku a podruhé na ústupu. Německá armáda nikdy řádně neokupovala větší část ruského území a navíc v okupovaných oblastech pobyla pouze krátkou dobu. I kdy vezmeme v úvahu obléhání Leningradu a zničení Stalingradu, počet obětí mezi ruskými civilisty je mnohem niší ne v případě Bělorusů, Ukrajinců a idů. Zveličená ruská tvrzení o počtech obětí povaují Bělorusko a Ukrajinu za součást Ruska a idy, Bělorusy a Ukrajince za Rusy: to ústí v imperialismus utrpení, který si implicitně nárokuje území explicitním nárokem na přinesené oběti. To bude s největší pravděpodobností linie předloená novým historickým výborem jmenovaným presidentem Medveděvem, který má zabránit falšování ruské minulosti. Podle legislativy, je se v současné době v Rusku projednává, budou tvrzení podobná těm, je jsem v tomto odstavci uvedl, předmětem trestního stíhání.
Ukrajinští politici se ruské monopolizaci společného utrpení brání a na tradiční zjednodušenou západoevropskou představu o Ukrajincích jako o spolupachatelích holocaustu odpovídají vlastním příběhem proitého utrpení: hovoří především o milionech Ukrajinců, které nechal Stalin záměrně zamřít hlady. Prezident Viktor Juščenko dělá své zemi medvědí slubu, kdy mluví o deseti milionech obětí a trojnásobně tak přehání počet zavraděných Ukrajinců; je ale pravda, e hladomor na Ukrajině v letech 1932–1933 byl důsledkem cílevědomého politického rozhodnutí a e zahynuly přiblině tři miliony lidí. S výjimkou holocaustu tak kolektivizační hladomory představují největší politickou katastrofu Evropy dvacátého století. Kolektivizace nicméně zůstala ústředním bodem sovětského modelu rozvoje a později ji napodobil i čínský komunistický reim, který s předem předvídatelnými důsledky nechal během Maova Velkého skoku vyhladovět desítky milionů obyvatel.
Hlavní zájem o Ukrajinu jako o zdroj potravy měli Hitler se Stalinem společnou. Oba si přáli ovládnout a vyuít ukrajinskou obilnici a oba způsobili politicky motivované hladomory: Stalin v celé zemi, Hitler ve městech a v zajateckých táborech. Někteří z ukrajinských vězňů, kteří přeili hladovění v těchto táborech v roce 1941, zaili ji předtím hladomor v roce 1933. Německá strategie vyhladovění obyvatelstva je mimochodem částečně odpovědná za názory, které Ukrajince označují za ochotné napomahače holocaustu. Obecně nejznámějšími ukrajinskými kolaboranty jsou dozorci z vyhlazovacích táborů v Treblince, Bełżci a Sobibóru. Jen málokdy se přitom připomíná, e Němci rekrutovali své první kádry pro tuto slubu ze zajatých sovětských vojáků ze svých vlastních zajateckých táborů. Zachránili tak některé lidi před hromadným vyhladověním, co byl jeden z největších zločinů na východě Evropy, jen aby z nich učinili kolaboranty zločinu jiného, holocaustu.
Polské dějiny jsou zdrojem nekonečných nejasností. Na Polsko v letech 1939 a 1941 nezaútočila a neobsadila je jedna, nýbr obě totalitní mocnosti, a jak nacistické Německo, tak Sovětský svaz – tehdejší spojenci – v té době vykořisťovaly jeho území a vyhubily velkou část polské inteligence. Polské hlavní město nebylo během druhé světové války dějištěm jednoho, nýbr dvou velkých povstání proti německé okupační moci: idovského povstání ve varšavském ghettu v roce 1943, po něm bylo ghetto srovnáno se zemí, a varšavského povstání zorganizovaného polskou Domácí armádou v roce 1944, po ní byl zničen i zbytek města. Tyto dva ústřední a nejvýznamnější příklady odbojového hnutí a masového vyhlazování obyvatelstva se v německých masmédiích zmateně zaměňovaly v srpnu 1994, 1999 i 2004, tedy při všech posledních pětiletých výročích varšavského povstání z roku 1944, a nejinak tomu jistě bude i v srpnu 2009 (článek byl publikován v časopise New York Review of Books 16. července 2009; pozn. překl.).
*
Pokud se dnes nějaká evropská země jeví jako zcela vykořeněný stát, ponechaný svému osudu jakoby vytrenému z jiného dějinného období, pak je to Bělorusko pod diktaturou Alexandra Lukašenka. Ale přestoe na jedné straně Lukašenko upřednostňuje lhostejnost vůči sovětským masovým vradám ve vlastní zemi a přes hromadné hroby v Kuropatech chce vybudovat dálnici, v jistém smyslu připomíná evropské dějiny lépe ne mnozí jeho kritici. Vyhladověním sovětských válečných zajatců, střílením a zplynováním idů a střílením civilistů v protipartyzánských operacích učinily německé síly v letech 1941 a 1944 z Běloruska nejvraednější místo na světě. Polovina obyvatelstva sovětského Běloruska byla během druhé světové války buď zavraděna nebo násilně vysídlena: nic srovnatelného se neodehrálo v ádné jiné evropské zemi.
Běloruské vzpomínky na tuto zkušenost, pěstované současným diktátorským reimem, nám mohou pomoci vysvětlit podezíravost vůči iniciativám přicházejícím ze Západu. Západoevropané bývají ještě pořád obvykle překvapeni, kdy se dozvědí, e Bělorusko bylo zároveň epicentrem evropského masového vradění i základnou pro operace protinacistických partyzánských skupin, které podstatným dílem přispěly k vítězství Spojenců. Je zaráející, e taková země můe být zcela vymazána z evropské paměti. Nepřítomnost Běloruska v diskusích o minulosti je nejzjevnější známkou rozdílu mezi pamětí a historií.
Stejně znepokojující je absence ekonomického uvaování. Třebae dějiny masového vyhlazování obyvatelstva se v podstatné míře týkají hospodářského kalkulu, vzpomínky se vyhýbají všemu, co by mohlo působit dojmem, e vradění mělo svůj racionální rozměr. Jak nacistické Německo, tak Sovětský svaz sledovaly monosti hospodářské soběstačnosti. Německo si přálo najít na Východě rovnováhu mezi průmyslem a utopickým zemědělstvím, SSSR chtěl překonat zemědělskou zaostalost překotnou industrializací a urbanizací. Oba reimy směřovaly k hospodářské soběstačnosti rozlehlého impéria, v jeho rámci touily oba ovládnout východní Evropu. V polském státu oba spatřovaly dějinnou anomálii; oba povaovaly Ukrajinu s její úrodnou půdou za své nepostradatelné území. Za nepřátele svého zřízení definovaly různé skupiny obyvatelstva, ačkoli německý plán na naprosté vyvradění idů do posledního jedince je v totalitě svých cílů nesrovnatelný s jakýmikoli sovětskými záměry. Zcela zásadní nicméně je, e ideologie legitimizující masové vyvraďování s sebou nesla i vizi hospodářského rozvoje. Ve světě nedostatku především potravinových zdrojů oba reimy začlenily masové vyhlazování obyvatelstva do hospodářského plánování.
Učinily tak způsoby, je nám připadají otřesné a šokující, ale které v dané době byly dostatečně přesvědčivé, aby podnítily značné mnoství lidí, kteří jim uvěřili. Potrava u není nedostatkovým zboím, přinejmenším na Západě, ale nedostatkové jsou nebo brzy budou jiné zdroje. V jednadvacátém století budeme čelit nedostatku pitné vody, čistého ovzduší a obnovitelné energie. Klimatické změny mohou přinést obnovenou hrozbu hladu.
Existuje-li obecné politické poučení z dějin masového vyvraďování, pak je to potřeba ostraitosti před něčím, co bychom mohli nazvat privilegovaný rozvoj: pokusy států uskutečnit v nějaké podobě expanzi, která předpokládá oběti a podmiňuje prosperitu smrtí jiných. Nelze vyloučit monost, e vyvradění jedné skupiny obyvatel můe zvýhodnit skupinu jinou, nebo přinejmenším se to tak můe jevit. Jde o politickou alternativu, jí Evropa byla svědkem a můe ji zaít znovu. Jediná adekvátní odpověď spočívá v etickém závazku vůči jedinci, v tom, e jedinec má svoji hodnotu pouze jako ivý člověk, nikoli jako mrtvola. Jedině tak se stane nové podobné schéma nemyslitelným.
Současná Evropa je ve své jednotě prosperity pozoruhodně exaktní v otázkách sociální spravedlnosti a lidských práv. Pravděpodobně mnohem víc ne jiné části světa je přinejmenším v téhle chvíli imunní vůči tak bezcitným účelovým snahám o hospodářský růst. Přesto paměť v některých případech podivně deformuje historii, a to zrovna v době, kdy je dějinného vědomí třeba více ne jindy. Nedávná evropská minulost můe připomínat nedalekou budoucnost zbytku světa. Je to jen další důvod pro to, abychom s minulostí účtovali spravedlivě.
Příspěvek byl přednesen na konferenci Asociace evropských kulturních časopisů (Eurosine) ve Vilně (Vilnius) v květnu 2009; zkráceno autorem.
Přeloil Ladislav Šenkyřík.
Timothy Snyder je profesorem na Yaleově univerzitě.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.