S pocitem oprávněné pýchy jsem tento týden ve středu uznamenal, e se naší, úklady panjevropejskými nezničitelné vůli národní konečně podařilo v něčem pořádně předběhnout globální kulturní vývoj a dáti světu zářný a přitom snadno napodobitelný vzor (neboli jak se krásně a lépe česky říká, iniciovati), a sice tím, e na kraji ulice Spálené, v samém centru Prahy, zřízeno jest první universální Potěmkinovo knihkupectví; nevím odkdy, ale e by od listopadových oslav, jeto se odbývaly hned za rohem?
Záměrně říkám zřízeno, a nikoli otevřeno, protoe podstatou Potěmkinova knihkupectví je to, e je otevřít nelze; a kdybych řekl zhotoveno, bylo by hned po iluzi. Kdysi v těch místech bylo skutečné knihkupectví a vzadu za ním výstavní síň, celé to spravovalo nakladatelství Mladá fronta. Potom to všechno zavřeli (a to pokud se pamatuji, měla odpovědnost za Mladou frontu přímo Poslanecká sněmovna), u je to spoustu let, a od té doby prostory chátrají: rezivějící, napůl provalená vrata, zašlé výkladní skříně. To se teď změnilo: výklady jsou polepené papírovými plachtami, a na nich krásnými, ivými barvami vyobrazeno opulentní knihkupecké průčelí.
Knihkupectví dnes v Praze jinak není málo. Výklady s knihami stále patří k obrazu civilizovaného města. Ale kdo ještě knihy kupuje? Vydávat skutečné knihy začíná být zbytečný přepych, take je na místě hledat úsporná řešení. Neboli jak se krásně česky říká, kultura je o rezervách a my si u přiznejme krutou a přitom samozřejmou pravdu, e pěkný obrázek k dobrému imidu úplně stačí, tak proč to komplikovat.
Za obrázky s knihami by se koneckonců mohlo schovat pár heren, těch je v některých místech Prahy a dvě stě na kilometr čtvereční. Křiklavé neony s čísly jackpotů kazí dojem, však u sem kvůli tomu UNESCO ene úderku a moná odvolá, e je Praha úředně krásná, zvlášť jestli zjistí i ty nevěstince ve Smečkách. To ovšem odvolá i tehdy, začne-li se to nějak moc hemit pamětihodnostmi potěmkinskými. Jen si to představte: Pravda vítězí!, pod tím Hradčany z hobry a polystyrénu; a do toho všeho prezident republiky; hrůza pomyslet. Čemu má turista věřit? Nebo ten Potěmkin, kterého postavili uprostřed Staroměstského náměstí místo našeho mistra Jana: hloupý nápad, a hlavně polovičatý. Já říkám, kdy u, tak u! Jan Hus je zrovna dost neoblíbený, s tím svým svědomím a vědomím pořád, proti jedině správnému zjevenému poznání, e Bůh je zboí jako kadé jiné. Take co se budovat s Potěmkinem: zbourat tu sochu, dokud je to moné! Ať je víc místa pro staročeský trdelník!
Mimochodem, věděli jste, e herny jsou jediné veřejné podniky, které mají v Praze otevřeno i na Štědrý večer?
Vedle Potěmkinova knihkupectví bývalo kdysi Státní technické nakladatelství; teď je to banka, součástka velikého světového soukolí, v něm se ekonomie proměňuje v opak hospodářství (stejně jako se druhdy realita stala opakem skutečnosti) a vytváří se Potěmkinovo bohatství, šlechetné práci navzdory. Jene tam u jsou mnohem dál ne naši primitivní kulisáci. ádné kulisy nepotřebují, kdy peníze u v hmotné podobě skoro neexistují a nakonec se ukazuje, e neexistují vůbec v ádné podobě. To je překvapení! Zaskočí to i samotné bankéře, kteří to vymysleli. Virtuální se tomu říká. Neviditelný Potěmkin! Čistá iluze, kterou ani nemusíte rozptylovat, vůbec tam není. Pokrok je sice nesmysl, ale stejně ho nezastavíš.
Kousek dál, za obchodním domem Tesco (dříve Máj, potom K-mart), bývalo zase moje nakladatelství Odeon. Budova na Národní třídě, která mu z poloviny patřila, od jeho zániku chátrá a ádná banka ji neobsadila. Je to toti skutečná konstruktivistická pamětihodnost, státem chráněná, co právně vzato znamená, e se musí počkat, a se ten šrot rozpadne, začne ohroovat trně nezajímavé zákazníky Levných knih a Nejlevnějších bot, bude moné ho odklidit a na parcele konečně postavit něco pěkného a bankovního. V Levných knihách seenete za nepatrný peníz nejlepší filmovou klasiku, proto stojí za to tam občas zajít. Naposledy jedním takovým obchodem vyplnili pasá, která budovou procházela. Dutina jedna neuitečná, a tohle se u nás památkově chrání! Z dutiny se dříve vcházelo do síně v suterénu, kde jsme za odeonských dob slavili Jiřího Koláře, přišel Havel a tomu vynadal Jirous Takových dutin, dobře, e se to zazdilo! Kdo je teď majitelem budovy, ví Bůh, nejspíš některý z tehdejších věřitelů; kvůli tomu baráku musel Odeon zaniknout, tohle je po patnácti letech výsledek (a to mělo odpovědnost za Odeon přímo české ministerstvo kultury, jeho zřizovatel).
Bylo to za ministrování jednoho bláznivého ultraliberálního poturčence, a já od samého začátku asnu nad tím, e lidé nejsou schopni ani tak jednoduché logické úvahy: Kdy někdo tvrdí, e stát je nejhorší moný hospodář, a s takovou se uchází o moc ve státě, říká nám tím jen jedno: zvolte mě, a budu nejhorší moný hospodář. Co bylo dokázáno.
Nechci tu ale zase obtěovat svým oblíbeným výkladem o tom, k čemu by mohla být dobrá špetka literárního vzdělání – protoe mě úplně zaskočila věda, které jsem přitom chtěl svěřit péči o hierarchii hodnot ve vesmíru. Z novin jsem se toti dočetl, e čeští vědci spojili své síly s americkými, aby dokázali, proč kukaččí mládě vyhazuje z hnízda mláďata rodičů, jim je podvreno. Asi moc důleitý důkaz, kdy o tom tisk tak obsáhle referoval! Nevím, jestli to novináři nějak nepopletli, ale prý je to takhle: vyhazováním svých nevlastních sourozenců se kukaččí mládě tuze vysílí, take kdyby je všechny nevyházelo, nemohlo by v jejich konkurenci kvůli tomu vysílení přeít. Proto je musí vyházet.
Promiňte blbému literátovi, e se do toho plete, ale z toho úasného důkazu vyplývá, e kdyby je nevyhazovalo, nevysílilo by se, v jejich konkurenci by obstálo, a nemuselo by je tudí vyhazovat. Vynecháme-li střední členy logického důkazu, vyjde nám, e kdyby kukaččí mládě ostatní mláďata nevyhazovalo, nemuselo by je vyhazovat. K takovému skvělému důkazu nezbývá ne gratulovat. Je to skoro tak dobré, jako kdy Bernardin de Saint-Pierre v 18. století dokazoval, e Prozřetelnost stvořila moučné červy, aby keťasové nemohli spekulovat s moukou. Take kvůli moučným červům teď spekulují s Potěmkinovými akciemi. Ale kdo čte Bernardina de Saint-Pierre, a kdo vůbec kdy slyšel o Rousseauovi a jeho vástech o původu nerovnosti?
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.