Vítězslav Nezval roku 1922 psal o Češích: A zde, kde se pojí subjektivnost s aktivitou vůle, obdríme lidi přísné, přísné a zas přísné. Nejsme tak daleko od Němců, jak bychom se domnívali. O nějaké hluboké intelektuálnosti a fantastice nemůe býti u nás ani řeči. O třiaosmdesát let později vtiskl úvahám o české přísnosti nový ivot teoretik architektury Rostislav Švácha, kdy ji odhalil jako základní myšlenkovou výbavu českého architekta, ba i architektky, v uplynulém století. Na konci své knihy Švácha předvídá, e české přísnosti jen tak hrana neodzvoní. Jene to ještě v Hradci Králové nestál ementál nové Studijní a vědecké knihovny.
S Milanem Blahynkou kráčím přeludně barevnými sály nové knihovny v Hradci Králové. Je to zvláštní, s ním jako by bylo přítomno cosi (duch?) z české avantgardy. Asi jako kdy psal Petr Uhl, e by jej mrzel zánik jedné unsalonfähig politické strany a s ní i čehosi (ducha?) z dávného elánu české avantgardy. Také kolega je unsalonfähig. Mimoděk mě napadá, zdali k blízkým, na nich bychom (jak velí přísný duch doby) měli reklamovat vyrovnání s minulostí, nejsme přeci jen smířlivější.
Zatímco potichu přemítám, Blahynka mezi zářivými malbami Martiny Novotné za kruhovými otvory oken uvnitř hradeckého ementálu rozvíjí úvahu o přeludnosti mikro a makro světa, o zázraku malého plíšku, v něm je skryta celá Encyclopaedia Britannica. Pak se Blahynka nahlas obdivuje malbám na stěnách. V duchu si říkám: jsou úplně kupkovské, teosofické, secesní. A později to blýskne! Vdyť to byl Blahynkův Nezval, jen v roce 1925 psal nesmířlivě, přísně a s opovrením o mediálních kresbách, e prý jsou úplně secesní: Secese byla nejúpadkovitější malířské období křiklavých barviček, stylizovaných ornamentů. (...) Prohlííte-li kresby bláznů, shledáte se často s tímto vkusem. Jest v něm cosi zaostale barbarského, infantilního, toté co v tetování lidské kůe, výšivkách či ve stylizované ornamentice špatných malířů a architektů. (...) Není to problém umělecké kritiky; je to případ pro Freuda. Bylo to v době, kdy Strana byla ještě čistá jak médium; v době zářivé běli nově zrozeného purismu v architektuře a poetismu v poezii; v době, z ní dosud čerpá elita české architektury svého ducha, jak jej v roce 2005 pro celé 20. století bravurně postuloval Rostislav Švácha ve svém ideovém konstruktu české přísnosti.
Koncept české architektonické přísnosti se dle Šváchy formuloval u na počátku 20. století v myšlení Jana Kotěry, jen varoval před utopií formového apriorismu. Na Kotěru navázal o pár let později Josef Chochol, který si nepřál, aby jeho stavby vypadaly jako tvář náčelníka Irokézů. Ve dvacátých a třicátých letech českou přísnost vehementně prosazoval Karel Teige, jen horoval proti bezdůvodným uměleckým slokám architektonického díla, tak řečenému nadbytečnému neekonomickému plus, a pro architekturu věcnou, střídmou, střízlivou a asketickou. Na tyto myšlenky v novější době navázal Karel Honzík i architekti československého pavilonu na Expo 58 v Bruselu (Cubr, Hrubý, Pokorný). Nejnověji pak Alena Šrámková se svým stále vlivným moralismem architektury střídmé, obyčejné, pokorné. Pokud se Šváchovi v jeho knize Česká architektura a její přísnost, Padesát staveb 1989–2004 povedlo vystihnout něco podstatného z charakteru současného českého stavění, o to podivuhodnější je přítomný krok autorů nové hradecké knihovny Romana Brychty, Adama Halíře a Petra Leška, a sice vykročení mimo území české přísnosti, směrem k utopii (Kotěra), k nadbytečnému plus (Teige), rovnou k tváři náčelníka Irokézů (Chochol).
Přesně to je toti šokující na interiéru česky přísné Studijní a vědecké knihovně v Hradci Králové: monumentální ornamentální malby. A k tomu úplně secesní, spiritistické, teosofické. Dobře poslouchejme odkud: Nástěnná malba (...) pro mně byla především velkým záitkem, učením se, školou jak se zklidnit a naslouchat sobě, protoe ve mně přebývá někdo, kdo říká pravdu, vede moji ruku, která maluje a tím způsobem mluví. Já ji mohu jen uposlechnout a porozumět... (Martina Novotná). Je to nevídaná věc, aby se v samém centru Salonu republiky česká přísnost smiřovala s křiklavými barvičkami stylizovaných ornamentů (Nezval)!
A přitom se na počátku naší moderní existence mezi elitami slušelo (bylo salonfähig) kromě Sokola docházet i do teosofických salonů. Ba co víc: spiritista a teosof František Kupka, kadé ráno v Puteaux vítající v rouše Adamově boské slunce, byl vojákem československých legií. Alfons Mucha, svobodný zednář a teosof – autorem prvních známek a bankovek mladé demokracie. Vojtěch Preissig, znalec esoterních nauk o kosmogonii a synestezii – tvůrcem náborových plakátů legií. Byli to zakladatelé českého moderního umění, nadbytečného plus, kteří svým uměním touili smiřovat (okultní) rozpory své přítomnosti: ... ijeme ve svých městech, jako v hlomozných továrnách, v úděsných Bábelech, kde nám u nic nepřipomíná náš niterný ivot. Tento vnitřní svět k nám u nepromlouvá kontemplací, nýbr knihami. Z intuitivních lidí jsme se stali intelektuály. (Édouard Schuré).
Roman Brychta, jeden z autorů nové podoby hradecké knihovny, projevil odváný smysl pro toto smiřování dvou dosud nesmiřitelných světů, kdy k dekoraci interiérů přísné knihovny angaoval právě Martinu Novotnou. Autorku patřící k nemnoha současným (v mezích přísnosti dosud unsalonfähig) českým malířům (Otto Placht, Jan Hísek, Jan Karpíšek), kteří v souladu s jednou okultní pravdou z počátku 20. století tuší, e je to duše, která prochází všemi říšemi přírody. (Édouard Schuré).
Kdy teď nad tím vším znovu přemítám, napadá mně, zdali skrytý půvab přísnosti netkví právě v tom, e ji neuplatňujeme vůči přátelům. Jene není to pak spíše případ pro Freuda ne problém umělecké kritiky?
David Voda
Davide, četla jsem Tvůj text. Vystihuje můj pocit, jak to ten Roman teď zvládá... O knihovně se píše a on si to nechal vymalovat někým tak jurodivým, jako jsem já. Odpovídala jsem na otázky do časopisu Architekt, teď ho mám v ruce, je děsně přísný. V čem se shodujeme s tázajícím architektem, je chromozom X, který nám ta stavba připomíná. U během malování jsem zaila reakce designérů, teda spíš jednoho mého bývalého spoluáka. Cítila jsem ten despekt. Holky byly víc v pohodě. Šli jsme spolu na oběd. Vím, jak jsou jiní: já vybírám sice delší, ale hezčí cesty, hospody sice s pomalou, ale příjemnější obsluhou. Jsem svéráz. Smiřuju se s tím. Děkuju a těším se někdy na viděnou. Martina
Martino, moc mě to těší. (...) Vím, e můj text není přímo o Tvém díle, nýbr o jeho kontextu a taky trochu o jeho působení. Přišlo mi důleitější o tom psát. Chtěl bych to dát do Listů, do rubriky Galerie. Kdy mi napíšeš poštovní adresu, pošlu ti jedno číslo na ukázku. Pokud budeš souhlasit, dal bych ke svému textu tvoje texty. Moc se mi líbí. Alternativa je společný rozhovor, ne dlouhý. Muselo by to však být rychle do 25. května. Napiš víc o sobě. Kde bydlíš? Jakou barabizničku máš? Nejsi jurodivá, spíš jasnozřivá. D.
Ahoj Davide, ty texty tam dej, není problém. Adresu mám (...) Česká Rybná u Žamberka. Tam teď budeme opravovat ten domek. Naštěstí je malý, tak to snad půjde zvládnout. Patří k němu velká zahrada s krásnými starými stromy, kvůli té jsem to koupila. Jinak ten domek mi přisoudila spíš ta přísná sudička. Minulý rok jsem z půdy odvozila 20 metráků starých knih, novin a časopisů. Poslední majitel byl svéráz. Ohromný badatel a teoretik, ale domek i zahradu nechal totálně zpustnout. Zůstaly tam i nějaké staré německé knihy, rok 1910. Kdy pojedeš kolem, stav se, třeba je tam něco pro Tebe. Myslím, e jsem si díky Tvému textu něco uvědomila. Tvým textem jako by ta věc našla svoje místo v celé té zdejší patriarchální tradici. A mně se ulevilo.
Děkuju. Martina
... pro mě byla především velkým záitkem, učením se, školou, jak se zklidnit a naslouchat sobě, protoe kdesi ve mně přebývá někdo, kdo říká pravdu, vede moji ruku, která maluje a tím způsobem mluví. Já ji mohu jen uposlechnout a porozumět, co je někdy proces trvající dny a týdny. Hovoří o smíření věcí nesmiřitelných: horka a chladu, oranové a modré, citu a rozumu.
Kadé ráno se mi otevírala propast rozporu, duality Tak jsem šla na vlak, vystoupila na Slezském předměstí, dojela autobusem č. 27 ke knihovně. Byla jsem napnutá jak struna, s pocitem, e je na světě všechno špatně a e já to nesrovnám. A pak to ze mě malováním začalo odcházet, odvíjela se nit modrá, lutá, zelená a tkala barevný závoj, který mě překvapoval a bavil. Štětec následoval stopu, obrysy jemně předem naznačené, a já jsem ho v důvěře následovala. Učila jsem se nehodnotit svůj výkon, ale spíš ho plně vnímat a číst v něm pro mě tak důleité vzkazy.
Někdy jsem malovala dva dny a pak si dala pauzu, namalované jsem musela proít. Někdy jsem malovala v kuse týden. Kadá dokončená zeď byla mezník. Hnala mě zvědavost, co mě čeká za dalším rohem. Říkala jsem si: Tenhle záitek mi zůstane, co jsem se tady naučila, je důleité.
Moje předchozí ivotní zkušenosti se skládaly do mozaiky nových kombinací. Amazonský prales a obřady domorodců, záitek, e kadý pocit, myšlenka, píseň mají svoji barvu a tvar, jsou viditelné pro toho, kdo je vnímavý. Himálaje a modlící se mniši, buddhistické kláštery vyzdobené barevnými malbami bostev a jejich světů. Oblasti duše mapované různými náboenstvími, těsné sousedství pekla a ráje, nevyhnutelnost proměny jevů v jejich opak.
Moná jsem tehdy v létě roku 2008 někdy chodila těká. Trávila jsem o samotě velkou část dne mezi betonovými zdmi nezabydlené knihovny, jako mniška v klauzuře, 69 dní. Dýchat, jíst, spát, malovat. Záitky souznění s oblaky a stromy, nenadálá vidění neobyčejné krásy tohoto světa, se střídaly s návaly pračlověčího hladu meníčka U Ferdinanda, U knihomola, hlavně nezapomenout na svačinu. Krmím sebe a ještě neviditelný prázdný aludek knihovny. Spořádala toho strašně moc.
Návrh nástěnné malby vznikal postupně, a to jak na základě zkušeností, tak i intuitivního bádání nad prázdnou stěnou v interiéru. Protoe prostor pro malířskou práci je na stěně mnohem větší ne na napnutém plátně, je tím umoněn také větší rozmach: malba můe kořenit při zemi, připravovat se k růstu, a nechat tvary volně vytrysknout a přerůst třeba a někam za roh. Princip připomínající růst se mi při malování na stěnu osvědčil: zpočátku nechat buňky zmnoit se, vytvořit energii tušeného, jako je předjaří v přírodě, nechat tvary volně plynout. Také si všímat struktury podkladu, nepatrných trhlin, které naznačí směr růstu. Proto je návrh ve skice spíše přibliný, protoe samotná realizace počítá právě s takovými vlivy, světlem, barvou podlahy. Malba bude rozdělena do tří pater, co mě inspirovalo k abstraktnímu zobrazení tří světů: nerostného, rostlinného, a světa volných forem – myšlenek. Dobře se mi vdy pracovalo s šestihranem, který ve svých variacích a dělením na trojúhelníky představuje jakousi základní buňku. V dolním patře je to šestihranný krystal, který se mnoí, rozrůstá, koncentruje nebo nabývá na objemu. V patře prostředním krystal oívá, jeho stěny jsou pruné, stává se buňkou, ohebnou rostlinou, ivoucím květem. Horní patro vzniklé formy jakoby archivuje, ukládá do knih, dvojlistů, krychlí. Tím malba rezonuje s funkcí knihovny, která soustředěné mnoství informací poskytuje čtenářům jako inspiraci, návod k tvorbě, ivotu. Stejně tak moná svět neviditelných myšlenek poskytuje návod k tvoření, vzniku ivých či neivých forem. Proto mu náleí nejhořejší patro malby, které dvě spodní patra zároveň ovlivňuje, a zároveň z nich vychází...
Martina Novotná
Fotografie www.martinanovotna.net
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.