V názvu nové knihy Milana Kundery zdánlivě není nic zvláštního. Kadá kniha je samozřejmě setkáním s autorem. Kunderovo Setkání je ovšem setkáním výjimečným; vnímavému čtenáři můe dát pocit skutečného pobývání s osmdesátiletým spisovatelem. Takovou výsadu je však třeba si zaslouit. Ne kadého toti Kundera provede stejně svým vlastním světem – světem umění: malířství, literatury (jak jinak!) a hudby. Setkání není pouhou (!?) sbírkou esejů o umění, ale zároveň knihou klíčovou. A vlastně knihou o mnoha klíčích. A mnoha dveřích, které autor před čtenářem otevírá. Čtenář špatně připravený, který nevěnuje četbě veškerou svou pozornost, celého ducha otevřenosti oněch dveří nezahlédne.
Setkání je rovně cesta. Skutečná výprava do hlubin nás samotných. Výprava jediná svého druhu. Čtenář toti sleduje přehlídku krajin; nevidí je očima vlastníma, ale očima spisovatele. Setkání je dalším, tentokrát nebeletrizovaným pokusem nalézt odpověď na otázky, které Kunderu trápí odjakiva: co je to lidský osud, lidská situace, kdo jsme, proč ijeme, proč tvoříme, co je nám po tom
Jdou zde autorovy myšlenky, vzpomínky, stále se vracející témata a lásky. A klíči k nim jsou Rabelais, Janáček, Fellini, Malaparte , ale rovně Francis Bacon, Dostojevskij, Kafka (a spolu s ním Praha počátků 20. století), André Breton, Aimé Césaire (a neopakovatelné klima Martiniku), Gabriel García Márquez, Beethoven, Mahler a Freud. Tento seznam jmen zdánlivě představuje chaotický přehled tvůrců všemoných proudů a směrů. Ale tak vypadá jenom zde, v mé nešikovné snaze knihu popsat. U Kundery se tento seznam mění v barvitou cestu světem oněch postav. Nejdůleitější pak jsou krajiny, které se cestou vynořují: stejně tak svíjející se, bolestí poznamená těla z Baconových obrazů jako komíhající se tělo oběšené Soni z románu Tworki Marka Bieńczyka. To jsou také otázky po pocitech Vronského, Anny Kareninové, Karenina – po pocitech, které Lev Tolstoj nepopsal – viděné prismatem tvorby Philipa Rotha. To jsou nakonec také osudy Janáčkovy a ohromující pravděpodobnost přerůstající Malapartovy vize. Ony krajiny představují touhu zadret minulý čas a usilovnou snahu nezanechat hrdiny v prázdnotě – čili válku válku o naši kulturní paměť.
Kundera je průvodce znamenitý. Vzdělanec zacházející se slovem jako se štětcem. Jako ji mnohokrát dokazuje Kundera, e francouzštinu ovládá stejně dobře jako češtinu. A nejde tu o chválu jeho lingvistických schopností – to by bylo příliš malicherné. Jde o důsledky volby. Volby, kterou vykonal člověk přitlačený ke zdi, de facto z nutnosti – volby, je není volbou, ale právě nutností. Kundera přetavil onu nutnost (ivota, přizpůsobení, asimilace) ve svou vlastní a neopakovatelnou krajinu. Krajinu stejně krásnou jako znetvořená těla z Baconových obrazů (protoe ona jsou krásná!).
Český emigrant Milan Kundera neztrácí z očí Střední Evropu, která je mu blízká. A tuto Evropu chce (a můe) přiblíit francouzskému čtenáři, ba zřejmě i šířeji, čtenáři ze Západní Evropy. Proto Janáček, Joseph Conrad, Gombrowicz, Chopin, Freud, Mahler, Mickiewicz. Jak by český exulant Kundera neměl rozumět emigrantům Mickiewiczovi, Gombrowiczovi, Oskaru Miloszovi? Jak by, třebae se narodil příliš pozdě, ne aby se stal poddaným císaře Františka Josefa, měl nechápat Mahlera, Freuda, Janáčka, Haška a jeho dobrého vojáka Švejka? a Kundera rozumí i hluboce apolitickému Hrabalovi, i dětskému přátelství Reného Chara s Heideggerem.
Právě: dětské přátelství, nepoddajná mravní síla? a vdyť přece sám autor byl ne tak dávno obviněn z komunistického udání amerického špiona v 50. letech. Nelze Setkání číst, ani by člověk mezi řádky hledal spisovatelovu reakci na tato obvinění. Ke konci cesty lze skutečně naráku na autorovu aktuální situaci shledávat. Na předposlední straně Kundera píše v kontextu Malapartových popisů hrůz druhé světové války: La guerre de la memoire ne sévit qu'entre les vaincus. Le vainqueur est loin et inaccusable. – Válka o paměť zuří výhradně mezi poraenými. Vítěz je daleko a je neobvinitelný.
Tedy opět válka o paměť. Paměť literární, historickou, osobní? Kdo je vítězem a kdo poraeným? Ve válkách, bitvách těch reálných i těch slovních. Klíč má stále u sebe sám Kundera.
Milan Kundera: Une rencontre, Gallimard, Paří 2009, 204 s.
Jacek Kubiak (1960) je biolog, poslední dvě desetiletí ije ve Francii. Spolupracuje s polským tiskem (Tygodnik Powszechny, Polityka, Gazeta Wyborcza). V portálu týdeníku Polityka spolurediguje blog naukowy.blog.polityka.pl.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.