Lidé se bojí, e jim to nebude slušet a nechovají se přirozeně. Fotíš se rád?
Sám se nejlíp cítím za objektivem, ne před ním. Ale člověk by to měl pustit z hlavy. Pak bude moná vypadat i tak, jak si představuje.
Jak zbavuješ ostychu objekty svého fotoaparátu?
Seznámíš člověka se sebou a se záměrem. Kdy saháš po fotoaparátu, je důleité ho nemaskovat a i v průběhu fotografování komunikovat. Člověk by měl navázat vztah.
Motivy, které hledáš, jsou proitek, vztah, místo, okamik Jsou konstantní?
Je to cesta. Kdy jsem začínal, hlavním motivem byl člověk. Neměl jsem tušení, co to je dokumentární fotografie. S rostoucím zájmem začne člověk vnímat ánry, krajinu, zátiší, portrét, akt, dokument Ale mně se stalo, e jsem začal rozlišovat pouze fotografii tvůrčí a netvůrčí.
Dnešní umělecká fotografie je z velké části ovládána jediným slovem – koncept. Ten klade důraz na myšlenku, pointu nebo jednotící prvek, které často převaují nad technickou a estetickou kvalitou...
Koncept sám o sobě mi blízký je, je schopen zprostředkovat mnoství záitků. Pokud to autor myslí upřímně a není to pouze forma nebo záleitost trendu.
Je konceptuální přístup důsledkem doby digitální fotografie, kdy hezký obrázek dokáe udělat prakticky kadý?
Znám konceptuální soubory, které vznikaly klasicky cestou negativu a pozitivu, a kadá fotografie mohla vystupovat jako samostatný obraz. Jsem rád, kdy se klasický přístup vyvauje novými digitálními postupy. Nemůeme ít pouze z fotografií J. Sudka, stejně inspirující můe být soubor nafocený na mobilní telefon.
V čem je klasický proces nedostiný?
Jsem člověk tradiční. A to nejenom v této oblasti, i v osobním ivotě... Z hlediska techniky je digitální proces k nezastavení. Klasická cesta má do jisté míry smysl od středoformátového negativu, 6 x 6 cm a výš. Fotit na kinofilm, asi 2 x 3 cm, přestává být významné. U klasické fotografie můe být důleitý vznik v temné komoře, který přináší silné proitky.
Který projekt má pro tebe zásadní význam?
Soubor Dokument záitku mě donutil ohlédnout se. Ale kdy se rozhodneš jít po pedagogické cestě, musíš omezit své ego, v dobrém smyslu. Kus tvůrčího potenciálu přechází do práce áků, co má taky smysl... Samozřejmě ukládám negativy do archivu a probírám je. Čekají, a se zavřu do temné komory a začnu zvětšovat. I na harddisku u vznikají zárodky souborů, uvidíme, co z toho bude.
Klára Židková
Vladimír Janek (1962) se fotografii věnuje systematicky od poloviny 80. let. Absolvoval Fakultu strojního inenýrství VŠB v Ostravě, tvůrčí fotografii studoval na Lidové konzervatoři v Ostravě v ateliéru Bořka Sousedíka, audiovizuální tvorbu na PdF v Hradci Králové, pedagogiku na UP v Olomouci. Od r. 1992 pracuje v olomouckém Domě dětí a mládee, kde vyučuje tvůrčí fotografii a videotvorbu. Je autorem dokumentárních filmů o dětském výtvarném projevu a o osobnostech českého umění, které se věnují výtvarné pedagogice. V tomto prostředí systematicky fotografuje. Nyní vystavuje snímky z cyklu Dokument záitku v olomoucké pobočce Zdravotní pojišťovny Ministerstva vnitra.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.