U nevím, kdy přesně a z jakého podnětu mě ta myšlenka mocně zasáhla, muselo to být ale hodně dávno, ba troufám si tvrdit, e jsem byl zřejmě pachole sotva dorostlé školních škamen. Zřejmě k tomu došlo při četbě, ale moná spíš poslechu nějakého Andersena či Němcové. Nestačil jsem se divit. Proč si tolik, ba většina lidí myslí, e nenávist je opakem lásky? Jak můe láska přerůst v nenávist? Naprosto to odporovalo veškeré mé dosavadní ivotní zkušenosti. Vyrůstal jsem v prostředí harmonické rodiny, kde se občasné hádky rodičů většinou točily kolem tatínkova nezvladatelného pudu hromadit v prostoru malého bytu nepotřebné věci a později v době dospívání nás dětí kolem maminčina obhajování naší svobody, její důleitost v okolním komunistickém marasmu instinktivně vycítila, byť to byla ona, která probděla v době neexistence mobilních telefonů nejednu noc čekajíc na náš návrat domů.
Ale e by se maminka s tatínkem mohli někdy nenávidět? To přesahovalo veškerou myslitelnou zkušenost, nejen v té době raných pohádek, ale i později, kdy jsem se stával takzvaným mladým muem. Přestoe v podobné ivotní zkušenosti jistě nejsem osamocen, je zvláštní, jak se představa nenávisti související s láskou hluboce zakořenila v umění, v literatuře pak především. Jak je moné, e je nám takové myšlení tak málo podezřelé? Jak si můeme myslet, e člověk, který nenávidí, mohl někdy toho druhého milovat? Vdyť silná jako smrt je láska, praví se v starozákonní Písni písní, proč však máme potřebu na roveň lásce (a potamo tedy i smrti) vyzdvihovat i nenávist? Není tedy nenávist spíš nezpracovanou zkušeností smrti, jejím odmítnutím, vytěsněním ze ivota?
Po více ne padesáti letech na tomto světě docházím k závěru, e lidstvo je natolik marnivé, e jen málokdo z nás – a čím jsme starší, tím to bývá horší – si umí připustit, e opravdové lásce nedorostl. Utěšujeme se proto a nalháváme si, e naše nenávist je pouze projevem velké lásky, která nebyla opětována nebo byla jinak zklamána. Jít v té úvaze dál a odhalit nenávist jako projev čiré sebelásky, která lásku popírá, by toti v těch vypjatých ivotních okamicích mohlo být příliš zdrcující, ba ivotu nebezpečné. Je tedy nenávist projevem pudu sebezáchovy? Pěkně absurdní myšlenka, viděno očima sebevraedných teroristů. Není-li však nenávist završením lásky, jak se nám snaí nalhávat romantická literatura, ale ani jejím deficitem, čím tedy je? Klonil bych se k myšlence, e jde o třaskavou směs výše zmíněné sebelásky s jistou intelektuální nedostatečností, a to navzdory vědomí, e známe z dějin (nejen literatury) pěkných pár nenávistníků se slušně vysokým IQ. To jen pro objasnění, e intelektuální nedostatečností zde nemyslím neschopnost myšlenkové kalkulace a e jí můe oplývat univerzitní profesor, stejně jako naopak můe mít takové inteligence na rozdávání negramotný rolník na indickém venkově.
Podobné myšlenky člověka vedou a k fatalistickým a patetickým úvahám o tom, e láska nemá alternativu a e bez ní je lidstvo odsouzeno k záhubě. Protoe jistě jste u uhodli, e nenávist není tím pravým protikladem lásky. A co tedy je opakem lásky, milé děti? Myslím, e Andersen a Němcová to ještě nemohli nebo neuměli říct naplno. Protipólem lásky je toti pornografie, a ta a nás jednou zadusí ve všech svých ivotních projevech (nejlépe, jak se zdá, se jí zatím alespoň u nás daří v politice), bude s lidstvem na tomto světě definitivně amen a pochybuju, e se zase najde nějaký Noe, aby nás z toho dostal.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.