Nicolas Sarkozy chce hrát první housle v mezinárodní aréně, zvláště pak v Evropské unii. Stejně on osobně, jako samotná Francie. Východní Evropa, leící daleko, ji zajímá natolik, nakolik můe napomoci v dosaení tohoto cíle. Takový přístup se samozřejmě nelíbí všem. Ale jiný u asi nebude.
Jedním z velkých projektů francouzského prezidenta je ustavení společné unijní obranné politiky a zaloení skutečné unijní armády. K realizaci tohoto cíle potřebuje podporu nových států Evropské unie včetně Polska, které ostatně takovým plánům je spíše nakloněno. Ovšem Polsko, stejně jako ostatní státy regionu, má ctiádost plně spolurozhodovat nejen o osudech vlastních, ale i evropských. Stará a nová Evropa tedy mají společné plány, třebae zatím velice mlhavé a neurčité. Oběma stranám je jasné, e je lze uskutečnit jen při naprostém porozumění. Polské vůdcovské ambice ve Východní Evropě Sarkozymu nevadí, dokud mohou sloit jeho cílům. Mimo jiné z těchto důvodů má Polsko pro Paří značný význam. Zbývá však odstranit ještě mnoho překáek.
Gruzínsko-ruská válka nejplněji osvětlila značné odlišnosti v hodnocení strategické situace ze strany Západu a Východu Unie. Kromě českého prezidenta Václava Klause, který přinejmenším gruzínskou otázku vidí podobně jako Západ, se ostatní předáci dívají hlavně prismatem potenciálních hrozeb ze strany Ruska. Ovšem v očích Francouzů se v kritickém okamiku konkrétní řešení neobjevila ze strany východoevropských delegací manifestujících v Tbilisi, ale ze strany střízlivě uvaujícího prezidenta Francie, vyjednávajícího jak v Rusku, tak v Gruzii.
Potvrdilo se, e ve strategických otázkách nelze dosáhnout úplného porozumění Východu a Západu Unie bez náročných vnitřních vyjednávání, dohod a tlaků. Hrdost polského prezidenta nad vlastním přístupem k rusko-gruzínskému konfliktu Západoevropané viděli jako důkaz politické a diplomatické nezodpovědnosti (tak je hodnocena také listopadová Kaczyńského noční výprava do gruzínsko-osetského pohraničí), která v ádném případě konflikt zmírnit nemohla. Okolí prezidenta Kaczyńského pak označilo politiku Západu za kapitulantství. To jsou zásadní názorové rozdíly, které oslabují Sarkozyho naděje na brzkou dohodu o trvalé společné evropské strategii a zaloení unijní armády. Vztah k Rusku je toti ústřední otázkou společné obranné politiky Evropské unie. A jak se na ní dohodnout, a přitom vzít ohled současně na proruský postoj Itálie, umírněný postoj Francie a postoj protiruský Polska, Litvy nebo Estonska?
Aby mohly vést strany dialog oboustranně plně srozumitelný s nadějí na reálné vyhlídky, e v budoucnosti dosáhnou porozumění, musí stejně tak Francie jako země Východní Evropy nejprve pochopit vzájemné fascinace a fobie týkající se Ruska. Plného vědomí této nutnosti se nedostává po obou stranách. Ví to ovšem – a právě na to často sází – Rusko, co samozřejmě dialog Východní Evropy se Západem neusnadňuje. Gruzínsko-ruský konflikt předvedl tento rozdíl nejúplněji a vyjevil mechanismy, které tu působí. Fakt, e bývalé satelity SSSR projevují přímo alergické obavy před jednáním Ruska, by měl být pro Západ naprosto srozumitelný. Takové pochopení tu však není. Společnosti a politikové Západu se spíše diví, e v dnešním tak rychle se měnícím světě alergie na Rusko stále nepomíjí a trvá tak dlouho.
Francie je přímo pyšná, e její prezident uklidňuje situaci a vede dialog s Ruskem přese všechny obavy s ním spojované. Kdy Sarkozy dopracovával šestibodový mírový plán pro Rusko a Gruzii, musel si jasně uvědomovat, e ádá od Dmitrije Medvěděva věci okamitě nesplnitelné. Rusové nevstoupili do Gruzie proto, aby se z ní jen chviličku po francouzském a unijním přesvědčování stáhli. Otálení ruské armády bylo ve Východní Evropě přijato jako zrada plánu, který Medvěděv podepsal. Francie, a spolu s ní oficiálně Unie, se spokojila s popoháněním Rusů, co přece, byť po určité době, očekávané výsledky přineslo. Díky těmto snahám zahájily v listopadu Rusko a Gruzie v Ženevě diskuse mimo jiné o urovnání problému uprchlíků. A to jsou nejhmatatelnější důkazy účinnosti Sarkozyho aktivit; sporadické výstřely na hranici Gruzie a Osetie tento obraz změnit nemohou.
Nad Seinou od začátku konfliktu převládá názor, e právě Gruzie vojenské aktivity vyvolala. Kniha francouzsky hovořícího prezidenta Gruzie Michaila Saakašviliho, vydaná ve Francii pod názvem Hovořím k vám o svobodě, se tady bestsellerem nestala. Média ji přímo kritizovala za jednostrannost. Dodejme, e to vše navzdory progruzínskému angamá ve francouzských elitách velice vlivných filozofů Bernarda-Henriho Lévyho a André Glucksmanna, téměř vdy programově hájících slabšího. Dosti obecně se také má za to (co je do značné míry zásluhou mediální prezidentovy autokreace svého druhu), e se Sarkozy vykázal dokonalou diplomacií a vyjednavačskými schopnostmi. Upevnil obraz velice úspěšného politického hráče, třebae na důkazy oné úspěšnosti bylo třeba chvíli počkat. Tento aspekt jako by Francouze zajímal víc ne sama podstata gruzínsko-ruského sporu.
Vztah samotného Sarkozyho k Rusku ilustruje rovně jeho názor na otázku amerického protiraketového štítu. Sarkozy nikdy nebyl tímto nápadem nadšen. Po vítězství Baracka Obamy a zpochybnění opodstatněnosti budování štítu si mohl dovolit projekt veřejně kritizovat. Třebae Sarkozyho názory nemají pro rozhodnutí o realizaci nebo odloení plánů větší význam, Moskvě přijdou vhod. K Sarkozyho prohlášení došlo po schůzce s Medvěděvem v Nice během 22. summitu EU-Rusko v polovině listopadu 2008 a bezprostředně před Medvěděvovou návštěvou Washingtonu a oznámení, e Moskva Obamovi nabízí nulovou variantu. To mělo vést k domněnce, e Sarkozy byl buď do plánů Kremlu zasvěcen, anebo dokonce rozhodnutí ovlivnil. To je ovšem projev důsledného budování imid francouzského prezidenta jako mezinárodního prvoligového hráče. V tomto období Nicolas Sarkozy a Silvio Berlusconi přímo závodili, který z nich rychleji přivede Rusko k jednání s USA o štítu. Vtáhnout Rusko do plánů na vybudování protiraketového štítu (třebae to stále můe být chiméra) by změnilo politické klima a přimělo státy Východní Evropy k zásadnímu a rychlému přehodnocení přístupu k Rusku. Pro naše země je to svého druhu nečekaná komplikace. Pro Francii a Západní Evropu to však není marné.
Otázka štítu není pro Francii problémem prvořadým. Sarkozy zřejmě podpoří v této věci kadé Obamovo rozhodnutí. Pokud padne rozhodnutí pro výstavbu, Sarkozy se bude snait být vyjednavačem mezi USA a Ruskem. Pokud ne – tím líp. Pro prezidenta Francie představují toti sympatie nového nájemníka Bílého domu a monost součinnosti s USA absolutní prioritu. Jen v tomto ohledu by se mohlo Polsko, počítající s Obamovým rozhodnutím pro štít, spoléhat na podporu Francie.
V rozdílech přístupu k Rusku vidíme jako v zrcadle nedostatek porozumění mezi oběma konci Unie. Západ toti přisuzuje větší váhu vnitřní stabilitě Ruska jako hospodářského partnera ne potenciálně imperiálním choutkám Moskvy, o nich přesvědčují její sousedé. Klade toti důraz na rozdíly mezi Ruskem a SSSR. Východní Evropa zase vidí v Rusku nové vtělení země sovětů. Západ by chtěl ne snad silné, ale hospodářsky stabilní Rusko. Část krátkozrakých politiků někdejších satelitních zemí SSSR by se zas radovala z prohloubení hospodářských potíí Moskvy. I kdy je jisté, e by to tvrdě zasáhlo jejich země, protiruská politická nálada se tu nadále cení. V pojetí Západu je jasné, e překonání protiruských fobií je nutnost, neboť bez toho se s Ruskem prostě spolupracovat nedá. Případná izolace Ruska by byla nejen iluzorní, ale ve svých důsledcích i neobyčejně nebezpečná. Zda jsou to jen zboná přání Západu, se zřejmě přesvědčíme zanedlouho, kdy u bude jasné, jakou opci zvolí prezident Spojených států Barack Obama, který de facto rozhodne, jakým směrem se bude ubírat rovně Východní Evropa.
V dějinách Evropy býval náš region zřídkakdy ve středu pozornosti Francie. Francouzské vztahy s Východní Evropou však mají velmi dlouhé kořeny a stále podobný psychologický podklad. Polská koruna zajímala Jindřicha z Valois, kdy neviděl šance získat francouzskou. Kdy však vyvstala perspektiva, e dobude moci ve Francii, vyhodil ji jako zbytečnou zátě. Rovně pro Napoleona Bonaparta, uctívaného v Polsku (co je fakt v evropském měřítku senzační) hrálo roli jenom Rusko, a nikoliv Polsko, Čechy nebo Litva.
Polské zklamání Francouzi po útěku Jindřicha z Valois a po zaloení zbytkového Varšavského kníectví Napoleonem není ve Francii obecně známo. Způsob myšlení francouzských vládců nad Seinou se také dodnes příliš nezměnil. Egocentrismus Francouzů je přímo příslovečný. Dobro Francie a zesílení jejího vyzařování do celého světa je absolutní prioritou státní moci také dnes (ale kde není?). Při dosahování těchto cílů nehraje roli ádný sentiment.
Tento přístup posílil generál de Gaulle. Gaullistická péče o vlastní zájem se odívá do krásných a vznešených slov, jejich opomíjení představuje ve Francii váné faux pas. Činí to zhusta politikové krajní pravice jako Jean-Marie Le Pen, kteří kladou důraz na nacionalistická hesla. V jejich ústech získávají takové slogany jako Francie Francouzům nebo Nejdřív Francie xenofobní zabarvení, co je v jejich vlastní zemi kompromituje. Bohuel v podobných heslech, vyzvedávajících do popředí hrdost z bytí např. Polákem nebo Čechem, spatřuje značná část francouzské společnosti shodu s ideály Le Pena. A nepomůe vysvětlování, e autor měl na mysli něco jiného. To je toti mj. otázka vkusu a citu. A díky jakému zázraku by se Francouzi měli vyznat v otázkách východoevropských nacionalismů?
Tyto rozdíly, vyplývající ze vzdálenosti, různých zkušeností národů obou konců Evropy, jiných strategií a moností působení politiků jen sytí nedorozumění. Francouzi se musí snait, aby pochopili, e po panování SSSR, znásilňujícím Východní Evropu, je spletitá politika osvobozených zemí nevyhnutelná. Ale copak Francouzi, kdy dokonce emigranti ze zemí našeho regionu mají potíe, aby pochopili všechny jemnosti duše Východoevropana.
Pal Sarközy, čistokrevný Maďar a otec nynějšího francouzského prezidenta, proslul prohlášením, e maďarský jazyk je bezvýznamný a zbytečný a kultura jeho rodné země je izolovaná od moderního světa. Nenaučil tedy své syny maďarsky a nynější prezident, i kdy je po meči Maďar, maďarsky nemluví. Pro Francouze začínají být Maďaři, Poláci, Češi nebi Litevci zajímaví, kdy se – jako Maria Skłodowska-Curie – stávají slavnými Francouzi. Leda e s nimi lze vést, jak to dělá Sarkozy, zásadní politická jednání a dobrý obchod.
My Evropané Východu zase máme stále v paměti francouzskou účast v rozhodnutí podřídit Československo Hitlerovi v Mnichově roku 1938, ač zároveň nemůeme zapomenout na polskou euforii, kdy polská vojska vstupovala na Zaolší. Nezapomínáme taky Francouzům podivnou válku z roku 1939, kdy po Hitlerově útoku na Polsko Francie vypověděla III. říši válku, ale s útokem čekala, a ji Hitler napadl s obecně známými důsledky sám.
Poláci správně povaují podivnou válku za francouzskou (a britskou) hanbu. Francouzi v ní pak raději spatřují neúspěšné dodrení podmínek spojenectví. Rozdílnost názorů na toto téma neusnadňuje oboustranné kontakty, ve Francii však na rozdíl od Polska ji nikdo nemá v úmyslu se do historie vracet. Naštěstí pro vztahy se zeměmi Východní Evropy nemá Francie podíl na rozhodnutích přijatých v Jaltě.
Generál de Gaulle se těší upřímným sympatiím nad Vislou do jisté míry také z historických důvodů – byl vojenským instruktorem francouzské mise v Polsku v letech 1919–1921 a zúčastnil se polsko-bolševické války. V dobách PLR si získával sympatie rovně nezávislou zahraniční politikou. Byl toti stejně nedůvěřivý vůči USA jako vůči Rusku. Naprosto úmyslná arogance a nadutost se občanům lidového Polska velice líbila. Generálova návštěva ve Varšavě v září 1967 probudila skutečné nadšení Poláků. Poprvé po létech pocítili, e na oficiální státní návštěvu do jejich země přijídí někdo, koho skutečně zajímá jejich osud. Ale podobně, díky mimořádnému charismatu, si de Gaulle získával sympatie obyvatel kanadského Quebecu (slavné Ať ije svobodný Quebec!, pronesené v Montrealu necelé dva měsíce před příjezdem do Varšavy) nebo Arabů (sotva o měsíc dřív de Gaulle svrhl na Izrael vinu za šestidenní válku).
Nerozhodný postoj Françoise Mitterranda vůči Východní Evropě sbliování vztahů se zeměmi našeho regionu bezprostředně po přelomu roku 1989 nepřál. Jacques Chirac byl k našemu regionu stejně vlaný. Celé roky nešetřil vůči Polsku, Česku, Slovensku a Maďarsku pouhými nepodloenými sliby ohledně podpory přijetí do Unie. Špatné vztahy vyvrcholily v roce 2003, kdy předáci států regionu Chiraca překvapili společným rozhodnutím bezpodmínečně podpořit politiku George W. Bushe v Iráku. Chirac, který se domníval, e státy usilující o vstup do EU se mají ucházet o jeho přízeň, prohlásil, e tyto státy by měly mlčet. Tato slova na několik let zmrazila vztahy mezi Francií a Východní Evropou.
Zakotvení bývalých satelitních států Moskvy v Evropské unii však na Paříi vynutilo jistou změnu pohledu na Východní Evropu. Nad Seinou se očekává, e ke změnám dojde rovně po druhé straně Odry, na Němenu, Vltavě a Dunaji a e někdejší nedorozumění a nepochopení budou zapomenuta. Po nich by měly následovat změny na Dněstru, Dněpru a na Kavkaze. Tyto výpočty nejsou neopodstatněné, neboť mladá generace se o historické zátěe mezi Východem a Západem Evropy nezajímá. Vyuívá otevřených hranic i svobody a cítí se stejně dobře nad Vislou i nad Seinou.
Pro Francouze, zahřívající se vlastní atomovou energií, zůstává loňská plynová válka mezi Ruskem a Ukrajinou nadále konfliktem exotickým. Samozřejmě e se Paří spolu s ostatní Unií doadovala dodávek ruského plynu Bulharsku, Slovensku, Česku nebo Polsku, ale Sarkozy musel být spokojen, e nikoliv on, ale český premiér Mirek Topolánek měl tento problém na krku. Sarkozyho tehdy mnohem víc přitahovalo řešení konfliktu mezi Izraelem a Hamásem v Gaze ne putování do Kyjeva a do Moskvy. Samozřejmě e problém dodávek ruského plynu se na Seině nebere na lehkou váhu, ale nepředstavuje pro Paří ani prioritu.
Téměř dvacet let Francie hodně investuje do ekonomiky zemí Východní Evropy. U třeba proto si Francouzi nemohou dovolit désintéressement v otázce východních sousedů Unie, které od prosince 2008 zahrnuje Východní partnerství – Ukrajiny, Moldávie, Gruzie, Arménie, Ázerbajdánu a výhledově Běloruska. Francie, podobně jako Spojené státy, podporuje stavbu plynovodu Nabucco, který má Evropské unii zajistit dodávky plynu ze Střední Asie bez ruského zprostředkování. Povede mj. přes Gruzii a Turecko do Střední Evropy přes Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Česko a Rakousko. Výhledově jím má proudit a 31 mld. krychlových metrů plynu ročně, ačkoliv pro začátek roku 2013 mají dodávky představovat 8 miliard metrů. Sníení závislosti Východní Evropy na ruském Gazpromu je také v zájmu Paříe, třebae dnes představuje ruský plyn jen přes deset procent francouzské spotřeby této energetické suroviny.
Třebae vzájemné ekonomické zisky představují v záměru této spolupráce nezanedbatelnou roli, Sarkozymu šlo o něco víc. Kdy odčiňoval znechucení po Chiracově prohlášení z roku 2003, kárajícím naše země, mohl zároveň předvést, čím se od svého předchůdce liší. A na začátku volebního období to Sarkozy potřeboval pro svůj imid jako sůl. Právě tak naše země pomohly upevnit obraz současného prezidenta Francie jako nezávislého a originálního politika, který není ádným nohsledem svého předchůdce.
Zásadní rozdíly se týkají boje proti klimatickému oteplování. Francie naléhá na rychlé a rozhodné jednání, co samozřejmě přijde draho. Země našeho regionu se zase bojí přílišného zatíení rozpočtu. Společný postoj celého regionu bude mít rozhodující význam pro volbu nejvhodnější cesty.
Francouzské vztahy s jednotlivými zeměmi regionu mají samozřejmě svá specifika. V kontaktech s Rumunskem dominovala snaha zadret poměrně chudé Rumuny v jejich zemi. Přijetí Rumunska do EU vzbuzovala nad Seinou obavy, e vzhledem k jazykovým podobnostem se obyvatelé této země vydají masově pracovat načerno do Francie. K tomu nedošlo. Rumuni se vydali spíše do Itálie a zemí Východní Evropy, mj. do Polska.
Přijetí Bulharska do Unie Francii viděla prismatem jedné jediné osoby – zpěvačky Sylvie Vartanové. Bývalá manelka zpěváka Johnyho Hallydaye (ostatně belgického původu), těšícího se stále mimořádné popularitě, která ve Francii ije u léta, zde úspěšně popularizovala zemi svého dětství. Proto bylo přijetí Bulharska do EU pro obyčejného Francouze samozřejmé navzdory závaným výhradám ekonomicko-sociální povahy. Lobbing Sylvie Vartanové ve Francii ve prospěch přijetí Bulharska se projevil jako mimořádný fenomén v oblasti PR a tvorby veřejného mínění. Francouzi jí prostě chtěli udělat radost, a tak akceptovali Bulharsko, o kterém nevěděli skoro nic.
Hospodářská spolupráce se zeměmi našeho regionu se netýká jen dohod mezivládních, ale také regionálních či lokálních. Polsko má největší počet decentralizovaných dohod o spolupráci s Francií ze zemí Východní Evropy. Kromě Polska můe sehrát zvláštní roli v utváření východoevropsko-francouzských vztahů Česká republika. Loni v červnu byl v Praze zahájen Česko-francouzský ekonomický rok. Podnětem bylo nástupnictví Prahy v evropském předsednictví bezprostředně po Paříi v prvním pololetí roku 2009. Ovšem také česko-francouzské plány prohlubování hospodářské spolupráce budou plně záviset na vývoji dnes nejisté světové ekonomické situace.
Příklady Polska a Česka zřetelně poukazují na stále větší roli rozvoje vztahů Francie se zeměmi našeho regionu. Rostoucí hospodářská spolupráce se můe významně zaslouit o prohloubení shody politické. Pokud světová krize ekonomickou spolupráci ztíí, zůstane naděje ještě v diplomacii Francie a zemí nové Východní Evropy, zahrnuté do Partnerství. Spolupráce s Francií bude pro obě strany tím přínosnější, čím blíe se obyvatelé obou pólů našeho světadílu poznají. A v tom mohou jen nemnoho pomoci diplomatické kanály. Mnohem větší význam můe mít třeba zdařilé pořádání mistrovství Euro 2012 v Polsku a na Ukrajině i návštěvy obyvatel našich zemí nad Seinou. Podařené Euro 2012 můe kladně ovlivnit názory Francouzů na celý Východ Evropy.
Francouzský přístup k zemím našeho regionu vyplývá do značné míry z očekávaných přínosů pro samotnou Francii. Metody působení představují směs zdvořilosti a vytříbené diplomacie. Ale to není přístup ojedinělý, francouzská diplomacie působí podobně vůči většině partnerů. Pokud se obě strany dohodnou, pokud jde o cíle, a shodnou, pokud jde o priority, bude spolupráce skutečně přínosná. V opačném případě bude Francie vzdálený Východ našeho světadílu opět povaovat za zbytečnou zátě a bude se zabývat například středomořskou spoluprací. Nebyla by to samozřejmě velká tragédie, ale ztráty by byly asi citelnější právě na Východě. O úspěchu či krachu takové politiky však nejspíš přece jen nerozhodnou politici, ale hospodářská situace.
(Rozsáhlejší, pro Listy přepracovaná verze článku pro polský dvouměsíčník Nowa Europa Wschodnia)
Jacek Kubiak (1960) je biolog, poslední dvě desetiletí ije ve Francii. Spolupracuje s polským tiskem (Tygodnik Powszechny, Polityka, Gazeta Wyborcza). V portálu týdeníku Polityka spolurediguje blog naukowy.blog.polityka.pl.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.