Do nitra Beranovy osobnosti nás uvádí jeho duchovní dcera Marie Luňáčková (1912–1994), vzácná a svatá ena, svou knihou Velká Mše. Je to mistrovské dílo duchovního povahopisu, z něho budu vycházet, a pak té trochu ze své čtyřleté zkušenosti s panem kardinálem, kdy jsem mohl být v jeho blízkosti jemu k slubám. A hned vyuívám této příleitosti k vyznání, e sotva kdy který sekretář se mohl těšit z tak přívětivého a nenáročného šéfa.
Beran jako seminarista – píše Luňáčková – nenašel mezi svými kolegy spřízněnou duši. Jeho spolubratři mu prý nemohli odpustit, e je jiný ne oni, take si nejednou posteskl: Nikdy jsem neměl přítele. Zdá se proto, e muská duše mu nebyla přístupnou krajinou. Někteří pak tento rys jeho povahy vyjádřili tvrdě: Má pochopení jen pro enský. Tvrzení to je zajisté nespravedlivé, ale špetka pravdy tkví v tom, e v muské společnosti se necítil příliš doma, ač v ní později musel ponejvíce přebývat.
Z matčiny strany zdědil bohémskou lehkomyslnost, spojenou s ješitností (VM 28), po otci, jen byl učitelem, zdědil zase lásku k národu a pevnou zásadovost. Sám sebe charakterizoval jako letoru sangvinicko-melancholickou s převládajícím melancholismem (VM 28). Celá rodina Beranovic, jeho nevyjímaje, prý neuměla šetřit, co pak byla příčina jejich časté nouze. (VM 29; 31) Josef v mládí trpěl komplexy méněcennosti pro svůj malý vzrůst. Jak často jsem byl sklíčen, pro svou malou postavu. Nejednou jsem se modlil, abych povyrostl a jednou dokonce jsem nebyl dalek hříchu, k němu mě chlapci sváděli s odůvodněním, e pak vyrostu. Jak nyní vděčím Bohu za tento nedostatek. Čeho všeho mě tím uchránil! Kdoví, zda bych byl nepřeslechl jeho volání, kdybych byl obdařen urostlou postavou jako moji bratři Jaroslav a Slavoj. (VM 23)
Dluno té říci, e do kněského stavu se nijak zvlášť nehrnul. Jako hoch se sice myšlenkou na kněství obíral, ale pak ve svých patnácti letech, kdy pozoroval studenty z kadetky, dostal touhu stát se vojákem. Od toho však později ustoupil, nemaje k tomu patřičný vzrůst, ale těsně před maturitou se rozhodl pro medicínu. Chtěl prý odstraňovat lidské neduhy. Stalo se však, e Kudrnovský, jeho profesor náboenství, se ho tenkrát zeptal, pro jaké povolání se rozhodl. Pro medicínu, řekl nesměle. Kudrnovský mu však odpověděl: Já jsem s vámi myslel na teologii. Vdycky jsem ve vás viděl budoucího kněze. Škoda, přimluvil bych se za vás, abyste se dostal do Říma. Máte pro to všechny předpoklady. (VM 24) To otřáslo Josefovým úmyslem uzdravovat těla a vedlo k rozhodnutí stát se knězem. Na studia do Říma se dostal a Řím se mu pak stal osudem.
Tu snad je vhodné poznamenat, e Beran se narodil v sobotu, v den Mariin, take se povaoval za dítě mariánské, a na tom si zakládal. Gestapo ho pak zatklo té v sobotu, čím začala jeho kříová cesta, která pak měla své vyvrcholení v Římě, kde umírá té v sobotu jako na potvrzení své mariánskosti, které zůstal věrný a do smrti.
Jako mladý kněz – co je skoro a paradoxní – působil dvanáct let na dívčím ústavu sv. Anny v Jeronýmově ulici v Praze pro výchovu učitelek. Byl tedy mezi tolika dívenkami, z nich mnohé jistě byly milé a pohledné a měly se k němu. Můeme si tedy představit ...! Kdy se ho jednou některé z nich ptaly, zda je mono muům zachovávat celibát bez újmy na zdraví a na duševním vývoji, přiznal, e to je někdy velmi těké, ale e kněz, který se denně poctivě modlí breviář a uctívá Pannu Marii modlitbou růence, neklesne, protoe si zajišťuje pomoc Mariinu a Jeíšovu (VM 72), co bylo řečeno typicky po beranovsku. A u tenkrát, v tomto dívčím prostředí, osvědčil svou výchovnou metodu: byla jí láska. Některé chovanky bujnějšího temperamentu, píše Luňáčová, vyuívaly jeho dobroty a mírnosti a dost ho zlobily. On však je překonával svou bezmeznou trpělivostí, take musely všechny uznat, e metoda lásky je přece jen nejosvědčenější. (VM 74)
K tomu na potvrzení mohu přičinit svou vlastní vzpomínku. Kdy jsem mu jednou, jako obvykle, otevíral a podával došlou poštu, tu se on najednou nad dopisem jedné dámy, která mu psávala častěji, pousmál a prohodil: No vida, nabízí mi sňatek. a pak k mému údivu osvědčil svou bezmeznou trpělivost, kdy její návštěvu přijal. Sekretáři to samozřejmě komentovali: Kadou bábu přijme! Neuvědomovali jsme si toti dobře, e ji nemohl nepřijmout. Proč, to povím později. Nicméně měl jsem pak dojem, e ta dáma se tenkrát vracela domů do Švýcar po audienci u kardinála přece jenom moudřejší, ne jak přijela. Ostatně z toho, co píše Marie Luňáčková, je zřejmé, e s takovými případy měl co do činění u od mládí a uměl si s nimi poradit. Byl u v mládí vyhledávaným zpovědníkem, take se mu stávalo, jak píše opět Luňáčková, e často musel snášet i výtky mnohých hysterických en, které hledaly ve zpovědnici monost se mu přiblíit a trápily ho výčitkami, mnohdy i vyhrůkami a výstupy všeho druhu. Kolik jemnosti, kolik taktu, něhy a milosrdenství musil vynaloit na jedné straně, aby na druhé osvědčil důslednost, pevnost a nesmlouvavost. (VM 88)
V roce 1932 byl jmenován rektorem bohosloveckého semináře. Po dvanáctiletém působení v takovém děvíně, jakým byl Institutu sv. Anny, byl nucen přenést se do prostředí mladých bohoslovců, co byl radikální přechod z ivlu enského do ivlu muského. Jak se v novém ivlu osvědčil? Luňáčková charakterizuje toto jeho působení jen schematicky povšechnou chválou. Pochopitelně. Nebyla bohoslovcem v semináři. Její chvála je jako vystřiená z hagiografické legendy. Bohoslovci prý v něm viděli otce, přísného sice a nesmlouvavého, ale přitom dobrotivého, který měl pochopení pro jejich problémy, který dovedl odpustit dříve, ne vyslovil trest. Byl spravedlivý ke všem, a právě tato nestrannost získala mu srdce mladých bohoslovců, kteří poznali, e utajovat něco před okem tak bystrým a srdcem tak dobrým by bylo stejně hloupé jako nevděčné. Přetvářku odkrýval, le a podvod trestal, horlivost povzbuzoval a cestu za Kristem jim ukazoval svou vlastní ivotní cestou. (VM 93) Později však pod tlakem zpráv, které do tohoto obrazu nezapadaly, Luňáčková sama svou chválu poopravila a píše: Mnoho let později, osm týdnů před svou smrtí, musil se dovědět, e ne všichni jeho áci ho posuzovali příznivě. Za jeho návštěv v různých zemích, kde býval nadšeně vítán mnohými z těch, které v dejvickém semináři vedl a vychovával, někteří si stěovali jeho průvodci, e jako rektor nebyl spravedlivý, e jejich spory a záleitosti neřešil vdy nestranně a zásadově. Teprve Dachau prý ho změnilo. a pak dodává: Kdy se to před samou smrtí náhodou dověděl, přijal to mlčky a s pokorou o to hlubší, čím více byla jeho duše připravena na smrt. (VM 93-94)
Co k tomu říci? Luňáčková je objektivní. Přináší sumárně, co slyšela a co jsem slýchal i já. Nepokouší se to však interpretovat. Pokud jde o mě, nepřikládal jsem těmto stínostem, té spíše sumárním, velkou váhu. I já jsem byl seminarista a věděl jsem, e alumni často vidí na svých představených více stínů, ne na nich skutečně je. Nicméně tváří v tvář těmto dvěma různým soudům si musíme poloit otázku: Jak to vysvětlit? Osobně jsem přesvědčen o tom, e nemůe jít o to, zda byl či nebyl spravedlivý a e Dachau ho udělalo spravedlivým. Spíše mám za to, e k bezproblémovému zvládnutí takového přechodu z čistě enského prostředí Institutu sv. Anny do čistě muského prostředí bohosloveckého semináře by musel být věru jakýsi homo universalis, a tedy integrální androgyn, aby po dvanácti letech působení v dívčím a sestřičkovském prostředí, z něho si nutně odnášel určité postoje a způsoby reagování na problémy tohoto čistě enského světa, stejně adekvátně působil v prostředí tak radikálně odlišném, jakým je společenství bohoslovců. Jak známo, tá věc v různém umístnění se jeví té různě, co platí i o problémech a jejich řešeních. Zde tkví kořen, jak mám za to, těchto stíností, je jsou v jádře nedorozuměními. A e Dachau ho změnilo? Zajisté! Jak, to si hned povíme.
V sobotu 6. 6. 1942 (dva dny po atentátu na Heydricha!) Beran je zatčen gestapem, čím začíná to, co si dovoluji nazvat jeho kříovou cestou. Analogie tu jde toti tak daleko, e i jeho cesta má čtrnáct zastavení. První je Pankrác (6. 6. 1942), a pak jdou po sobě 2) Terezín (12. 7. 1942), 3) Dachau (září 1942–květen 1945) a po krátkém oddychu 4) domácí vězení na arcibiskupství (19. 6. 1949), 5) Roelov (7. 3. 1951), 6) Růodol (2. 4. 1951), 7) Myštěves (17. 4. 1953), 8) Paběnice (20. 1. 1957), 9) Mukařov (4. 10. 1963), 10) Radvanov (2. 5. 1964), 11) odstoupení z úřadu arcibiskupa a vypovězení do Říma, 12) nemoc, 13) smrt (17. 5. 1969) a 14) uloení do hrobu mezi papee (22. 5. 1969). Dovolil jsem si mluvit o kříové cestě. To však není Beranův výraz. On spíše mluvil o tom, e kam během svých deportací přišel, tam často našel kapli zasvěcenou svatému Kříi. Proto kdy pak jako kardinál přišel do Říma a jako svůj titulární kostel dostal chrám Svatého Kříe na via Flaminia, bylo mu to jen potvrzením, e Kří se ho drí. A věru se drel. Dluno jen dodat, e jeho titulární kostel měl pro něj navíc ještě jednu symboliku, na kterou on nepoukázal, a nevím, zda si ji uvědomoval. Ten kostel byl toti postaven roku 1913 u příleitosti 1600. výročí Konstantinova prohlášení náboenské svobody; té svobody, k jejímu koncilnímu prohlášení v roce 1965 kardinál Beran svým projevem tak významně přispěl. A tak Kří a Svoboda jsou dvě prerogativy Beranovy osobnosti, které jeho titulární kostel symbolizuje.
Postůjme však nyní u třetího zastavení Beranovy kříové cesty: Dachau. Poslechněme si, co on sám říká o jednom klíčovém okamiku této tříleté zkoušky, jak nám to opět přináší naše milá Luňáčková. Jednou jsem se cítil opuštěný od lidí i od Boha. Vzbuzoval jsem úkony důvěry, ale srdce zůstalo sevřeno úzkostmi takřka smrtelnými. Metl jsem a prosil Boha, aby alespoň nepatrným náznakem ukázal, e mě neopustil. Měl jsem hrozný hlad a snad právě ten vyvolával v duši tak hrozné depresivní stavy. Najednou vidím na špici koštěte něco malého a lesklého. Shýbnu se, aby mě kápo neviděl. Bylo to zabalené cukrátko. Nevím proč, ale tentokrát se moje srdce naplnilo blahou jistotou, e Bůh o mně ví a e mě neopustí. A tato jistota zůstala u při mně a neopustila mě, ani kdy jsem v těké horečce odcházel nakaený tyfem na revír. I tehdy jsem jasně věděl, e nezemřu a e se vrátím. (VM 170–171) Ten tyfus byl hrozný a tam byl opravdu na pokraji smrti. To ho však vedlo k tomu, e po uzdravení učinil slib, který ho zavazoval na celý zbývající ivot. Slib zněl takto: Vrátím-li se do vlasti, vynasnaím se, abych nikomu nic neodepřel, zač budu prošen, a pokud to bude v mých silách a nebude to odporovat vůli Boí, vyplním kadé přání, které na mne kdo vznese. (VM 177) Kdy dnes někteří teologové mluví dost akademicky o bytí pro druhé, pak právě tohle byl obsah jeho slibu, který den ze dne konkretizoval tím, e ádnou prosbu neodmítal. Jeho věcí nebyly otázky pastorálních strategií, církevních struktur, systémových změn, ale toto naprosto konkrétní bytí pro tu enu či pro toho mue, jak se ta která či ten který na něj právě s tou či onou prosbou obraceli.
Jaký je tedy jeho duchovní profil? Vyjádřil jsem si ho kdysi takto: Joseph fidelissimus, věrný a do morku kostí Kristu i sobě, církvi i národu. a dnes k tomu dodávám: Jeho věcí nebyla filozofie ani teologie, i kdy je musel znát a se jimi zabývat. Nehledal však v nich ani své potěšení, ani útěchu. Jeho věcí byla zbonost, o které sv. Pavel říká, e je uitečná ke všemu (1 Tim 4,8). O této uitečnosti byl přesvědčen i on. Tuto zbonost ovšem il a vyzařoval svým způsobem, take někteří o tom soudili, e to je dobré jen pro starý enský, a někteří to dokonce povaovali za stařeckou dětinskost. (VM 82)
Srovnávám-li v tomto bodě Berana s Trochtou, nemohu říci, e tento soud by neměl špetku oprávnění. Má ji, ale právě jen špetku. A jde o to určit, v čem tato špetka spočívá. Tu špetku jsem vnímal, kdy jsem měl monost po Beranově smrti být ve styku s Trochtou a naslouchat mu. A nezakrývám, e Trochta mě oslovoval nepoměrně víc. Problém tohoto rozdílu mezi těmito dvěma tak mimořádnými osobnostmi se mi proto klade a nechci mu uhnout. Oba prošli stejným peklem, oba se stejně osvědčili, oba byli mui církve, o jejich svatosti nelze pochybovat. A přece rozdíl ve vyzařování jejich zbonosti byl patrný. A mám-li říci v čem, pak v naprosto krajním vyostření si dovoluji říci, e kdy Trochta mluvil, podvědomě se obracel k muům, kdeto Beran k enám. A můeme se dohadovat, co je důleitější. Beran byl přesvědčen, e obnova, zvlášť obnova národa, musí začít od eny, neboť kde selhává ena, tam mu sám neobstojí a hroutí se všechno. To byl pohled Berana pastoralisty, který mu nebyl něčím vyčteným z pastorálně teologických příruček. Ten v něm vyrůstal ze samého ustrojení jeho bytosti. To byl jeho styl. A styl, jak nám tak často opakoval Šalda, je sám člověk. V Beranovi převaovala dimenze srdce nad dimenzí rozumu. Byl duše jemná, citlivá, nevtíravá, skromná, snad a plachá, která se muům neotvírala, vstřícná do krajnosti, tichá, trpělivá, nikdy nenazlobená, nehubující, duše básnická, zpěvná a múzická, a proto ve svých promluvách často citující básníky. Přijal za svou zásadu chodského spisovatele Hrušky zkrášlujme si ivot poesií a poesii vírou. V Dachau prý psal pro své duchovní dcery trilogii o svaté Máří Magdaléně, je nesla název Milovala mnoho. V ní, jak píše Luňáčková, vylíčil tuto světici nejen jako kajícnici, nýbr především jako vzor vzácné enské duše, která překonala vše i sebe nezměrnou láskou. (VM 173) Bůh ví, kam se ta trilogie poděla. Ostatně je příznačné, e v době svého domácího vězení v arcibiskupském paláci v roce 1949 napsal od srpna do prosince krásné románové zpracování ivota Antonína Dvořáka, které jsme pak vydali v Římě pod názvem Životní symfonie Antonína Dvořáka. Ta výmluvně svědčí o tom, e v té pro něj jistě veliké tísni a duševní trýzni nehledal útěchu ve filozofii ani v teologii, ale v hudbě. Právě zde se naplno projevila jeho múzická, zpěvná, básnická, literární vloha. Ne úvahy, dedukce, argumentace, ale zpěv, tam je jeho půda. Proto při exerciciích kladl důraz ne tak na modlitby prosebné, jako spíš na chvalozpěvy a díkůvzdání.
Vedle těchto literárně uměleckých kvalit měl Beran bezpochyby i kvality vědeckého a kritického bádání, ty však uplatňoval v oblasti historie, kde se nemusí spekulovat. Jeho největší historické dílo, je výmluvně svědčí o těchto jeho schopnostech, je však opět soustředěno na jednu výjimečnou enskou postavu: blahoslavenou Aneku Českou.
Za celou dobu, co jsem byl u něj, jsem neviděl, e by byl studoval teologii nebo alespoň pastorální teologii, kterou kdysi vyučoval. Měl svůj Colův překlad Nového zákona, v něm si čítal a nad ním rozjímal. Veškerý pracovní čas trávil vyřizováním korespondence, neboť na kadý dopis podle svého dachovského slibu odpovídal a jako duchovní pastýř těšil, povzbuzoval, posiloval, poučoval. A kdy zrovna nedělal tohle, dlouze a vytrvale se před svátostným Spasitelem modlil. Tak den za dnem naplňoval své biskupské heslo EUCHARISTIA ET LABOR.
(Předneseno na ekumenickém sympóziu pořádaném Katolickou teologickou fakultou UK 13. května 2009.)
Karel Skalický (1934) je katolický kněz, teolog, redaktor, publicista; v exilu působil také jako tajemník J. Berana; nyní ije a pracuje v Českých Budějovicích.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.