Co vás přivedlo k fotografování?
V roce 1989 jsem podědil kompletní fotovybavení i s temnou komorou. Jedním z předcházejících podnětů bylo, když se mi do rukou dostala kniha Daniely Mrázkové Příběh fotografie a já byl fascinován vypovídající silou snímků nejlepších světových autorů.
Jakým žánrům jste se věnoval?
Nejdříve jsem se zaměřoval na krajinu a zátiší. Od počátku mě také lákala proměna nasnímané reality pomocí montáže. Pokoušel jsem se prostoupením dvou negativů o vytvoření nové skutečnosti. Od konce 90. let jsem se naopak zabýval nearanžovanou dokumentární fotografií.
Má sociálně laděný cyklus, z něhož otiskujeme ukázky, nějakou ústřední myšlenku?
Snažil jsem se v něm postihnout a porozumět proměně společnosti. Zachytit život v kapitalismu s jeho klady i zápory.
Fotografujete záměrně v cyklech?
Vydaří-li se fotografie, snažím se ji rozvinout, rozšířit úhel pohledu, zobrazit z více stran. Pokud je už snímků víc a vypozoruji nějaký sjednocující prvek, řadím je do tematických souborů. Při fotografování dokumentů spoléhám na intuici a předvídavost. Před fotografováním výtvarného motivu si kreslím skici, ale striktně se jich nedržím a přizpůsobuji se okolnostem.
Čím se zabýváte nyní?
Pracuji na barevných portrétech lidí v jejich prostředí. Jsou to populární osobnosti, ale i úplně neznámí obyčejní lidé, kteří jsou ale mnohdy velmi zajímaví a překvapiví. Také jsem se vrátil k počítačově manipulovaným aktům na pomezí fikce a reality.
Jaký je váš vztah k barevné fotografii?
Upřednostňuji to, co je vhodné pro daný účel. Barva dokáže vytvořit perspektivu i atmosféru, ale může i roztříštit kompozici a odvést pozornost od záměru. Černobílá fotografie neumí podat kompletní informace, zato ponechává větší prostor pro fantazii.
Co znamená nástup digitalizace pro uměleckou fotografii – devalvaci, nebo výchovu veřejnosti k vnímání vizuální estetiky?
Digitální přístroj je jen další technickou inovací, kterou si fotografie ve své historii prošla vícekrát. A vždy platilo, že nová technologie je nástroj v rukou člověka, kterým může vytvořit umělecké dílo, anebo nevkusný kýč. Dnes skoro každý vlastní fotoaparát, došlo tedy k obrovské demokratizaci, každý člověk se může pokoušet o tvůrčí umělecké záběry a záleží na něm, zda na sobě bude pracovat, citlivě vstřebávat zážitky, a pak případně podá přesvědčivé svědectví o své vnitřní pravdě.
Pavel Rozsíval (1960) navštěvoval na ZUŠ v Olomouci ateliéry malby Vladimíra Ženožičky a fotografie Mileny Valuškové. Poté vystudoval Institut tvůrčí fotografie FPF při Slezské univerzitě v Opavě. Nyní pracuje jako fotograf ve Vlastivědném muzeu v Olomouci. Ve volné tvorbě se pohybuje od subjektivního dokumentu (Situace, Studie) přes inscenované portréty (Setkání) až po výtvarně koncipované akty v krajině (Výkleky). Samostatně vystavoval např. v Olomouci, Moravské Třebové, Ostravě. Jeho práce byly zařazeny do kolektivních expozic Krajina, Světlo – Čas a Tvar, Kouzelné brýle, Barevné a černobílé rozhledy a Absolventi. Více o něm na: http://rozsival.olomouc.com
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.