Jste zde: Listy > Archiv > 2008 > Číslo 4 > Jaroslav Hodík: Dobří lidé, jimž se život vepsal do tváře
Fotografujete víc než čtyřicet let. Jak se za tu dobu váš obor změnil?
Neřeknu asi nic nového, ale zásadní převrat přinesla digitální technika. Je úžasná, přináší nové možnosti, ale vede taky k profanaci klasického řemesla. Stačí si koupit pěknou zrcadlovku a počítač, nemusí se šetřit materiálem, leccos lze zaretušovat. Vznikají pak mnohdy banality, klišé. Klasickou fotografií se zabývá vlastně už jen hrstka nadšenců. Černobílý materiál je drahý, vyvolávání v komoře pracné a zdlouhavé.
Odkud pocházejí snímky, které jste do Listů vybral?
Mám chalupu nedaleko Sobotky a v Českém ráji nejčastěji a nejraději pobývám. S tamními obyvateli se znám, naslouchám jim a snažím se je poznat. Z řadou úžasných starých lidí jsem se taky seznámil, když jsem kdysi fotografoval v severních Čechách pro stavebnictví, na jednom setkání bývalých pracovníků kamenolomu. Ti všichni jsou na mých fotografiích.
Jeden z velmi známých fotografů řekl, že nejraději fotografuje staré lidi, protože jsou výtvarně zajímaví. Ale totéž se dá říct třeba i o přírodě, o kůře stromů…
Já se ovšem zabývám přírodou, krajinou také. Dá se říct, že tím vyvažuji všechny ty portréty politiků, snímky z autogramiád, které jsou mým denním chlebem v televizi. Se starými lidmi je to ale jinak. Jsem přesvědčen, že lidé stářím krásní. Tedy dobří lidé, platí to i naopak, život se jim prostě vpisuje do tváře. Zejména proto jsou vizuálně zajímavější než mladí.
V sedmdesátých letech jste konvertoval ke křesťanství, jaký podíl na tom mělo fotografování? A jaký to má důsledek pro vaši práci?
Kdysi jsem se zabýval cyklem fotografií ze starých hřbitovů. To téma mě docela pohltilo, začal jsem při procházkách po těch místech přemítat o životě, o smyslu bytí… Fotografie jsem si nazvětšoval, svázal do knihy a orámoval verši Otokara Březiny. Od toho byl ke konverzi už jen krůček. A důsledek? Jednak ten očividný, tedy například volba témat, spolupráce s Katolickým týdeníkem atd., ale je tu i dopad méně patrný: změnil se úhel, pod jakým se na věci dívám, a víc o nich přemýšlím. Asi i proto jsem se nestal slavným fotografem. Vlastně jsem ani nechtěl.
-tt-
Jaroslav Hodík (1945) se narodil v Novém Bydžově, absolvoval střední uměleckoprůmyslovou školu, během studia začal fotografovat, teprve po maturitě získal výuční list fotografa. Vzdělání si pak doplnil na Vyšší škole fotografie v Praze. Nyní je zaměstnán jako fotoreportér domácího zpravodajství České televize. Kromě toho se však věnuje i volné tvorbě, fotografuje přírodní zátiší, zabývá se často církevní tematikou – spolupracuje s Katolickým týdeníkem nebo Karmelitánským nakladatelstvím. Katolický týdeník vydal v roce 1999 jeho knihu fotografií starých lidí Podzimní slunce s textovým doprovodem Milana Badala. Samostatně vystavoval např. v Sobotce, Kralupech nad Vltavou nebo Praze, zúčastnil se rovněž řady kolektivních výstav.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.