Jak vznikly snímky, které otiskujeme?
Jsou z tří rozpracovaných projektů. Nejobsáhlejší je projekt Voda, kterým se zabýváme od roku 2002. Je zaměřen na všechny podoby vody okolo, symbolicky začíná křtem a přes ekologii, rybáře, zemědělství, lesáky, sochy z ledu atp. se postupně propracováváme k cíli – putovní výstavě a knize. Druhý je soubor Hodina války, ve kterém fotografujeme slavnosti a neobvyklé akce způsobem připomínajícím fotografie z válečných konfliktů. Jedna fotka je také ze souboru Nejvyšší Čech, na kterém pracujeme již přes rok a který vyvrcholí putovní výstavou ve spolupráci s organizací ADRA.
Změnily se za dobu společného fotografování témata, která preferujete?
Témat máme tolik, že si musíme pečlivě vybírat, čemu se budeme věnovat. Stane se, že se vrátíme z několikadenního vyčerpávajícího dlouho plánovaného fotografování v cizině, a do finálního výběru se nedostane ani jedna fotka. Bez přesvědčení o nosnosti tématu bychom to brzy vzdali.
A jak se proměnila vaše tvůrčí metoda?
Naše projekty jsou běh na dlouhou trať. Snažíme se držet jeden fotografický styl, abychom nakonec vytvořili jednotně působící výstavní soubory. Fotografie a vizuální komunikace se vyvíjejí rychle a každý si musí předem určit, proč a jakým způsobem pracovat už proto, aby svou práci směroval k lidem, které chce oslovit. Jinak se na stejnou fotografii dívá galerista, historik nebo ekolog.
Jaké výhody má tvorba ve dvou? Máte totožný pohled na svět, nebo jsou vaše fotografie výsledkem setkávání pohledů v něčem odlišných?
U prvních výstav, které jsme připravili a kde jsme rozlišovali autorství, se nám zdálo, že lidé hlavně řeší, jak kdo z nás zvládl konkrétní situaci, a ztrácel se význam fotografií. Tak jsme se nakonec rozhodli neautorizovat je – výsledek práce je jednoduše vyjádřením našeho společného názoru na zpracované téma.
S dalšími dokumentaristy jste předloni založili agenturu Choice Images. Co vás k tomu vedlo?
Byl to nápad Evžena Sobka a Karla Tůmy, nás jenom přizvali. Důležité je, že jsme se stali součástí oficiálního subjektu – z „fotografů“ rovnocennými partnery různým institucím. Pořádáme výstavy, pracujeme a spolupracujeme na výstavních projektech, prodáváme fotky. A pro nás je důležité i to, že jsme v pravidelném kontaktu s výbornými fotografy.
Má fotografický dokument budoucnost?
No určitě, hlavně v galeriích nebo různých publikacích – lidé chodí do galerií nejraději na fotografie.
-tt-
Alena Dvořáková (1970) vystudovala zdravotnickou školu, působila v sociálních zařízeních, v r. 2000 absolvovala na katedře fotografie FAMU.
Viktor Fischer (1967) je absolvent stavební průmyslovky, pracoval jako stavební mistr, studoval na Pražské fotografické škole, v Institutu tvůrčí fotografie a na FAMU. V r. 1992 založili s A. Dvořákovou Fotoatelier AFIS. Věnují se zejména dokumentární a portrétní fotografii. Vystavovali v řadě českých i světových galerií. K jejich dlouhodobým projektům patří Misie, seznamující s životem misijních sester čtyř světadílů, Statek Onšovice či Vesnice v Praze. Se členy Choice Images a ve spolupráci s Českými centry vytvořili sérii portrétů k 30. výročí Charty 77. Další informace: www.afisphoto.cz, www.choiceimages.org.
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.