Jak se staří Řekové dostali k astronomii, jak se jejich vědomosti od Thaléta po Ptolemaia obohacovaly, co jim zabránilo dospět k heliocentrismu? Těmito otázkami se kniha zabývá se zvláštním zřetelem k úloze, kterou při rozvíjení antické astronomie sehrála filozofie. Začíná výkladem základních astronomických jevů a pojmů z hlediska geocentrického pozorovatele nebes a provází pak čtenáře osmi staletími vývoje vědy o nebeských pohybech a světlech. Autor vychází z rozsáhlé znalosti původních pramenů i výsledků bádání historiků, píše však poutavým a přístupným způsobem. Vyvrací některé rozšířené legendy a simplifikace. Jeho záměrem je pokračovat knihou o středověké a raně novověké astronomii.
Daniel Špelda: Astronomie v antice, Montanex, Ostrava 2006, 262 s., náklad a cena neuvedeny. -jn-
Příběh Rudolfa Margolia, snad nejsympatičtější oběti procesu se Slánským, již před časem vypsala jeho žena Heda Margoliová-Kovályová. Jeho syn, jemuž byly v době otcova zatčení čtyři roky, líčí v této knize výsledky svého pátrání po otcově osudu a zasazuje je do širšího kontextu naší novodobé historie. Na osudech předků Rudolfa a Hedy poznáváme hodně z historie českých Židů. Zážitky z koncentračních táborů, který oba jakoby zázrakem přežili, vedly Rudolfa ke vstupu do KSČ a k důvěru ve správnost volby mu nedokázal rozmluvit ani jeho přítel Pavel Tigrid a Koestlerův román, který mu půjčil. V knize se prolíná románová rekonstrukce Margoliova života s výpověďmi jiných obětí a ukázkami z dobových dokumentů. Umožňuje lépe porozumět iluzím a rezignaci obětí zrůdného systému, jeho strůjcové a spolehliví sluhové zůstávají děsivou záhadou.
Ivan Margolius: Praha za zrcadlem. Putování 20. stoletím, Argo, Praha 2007, 340 s., náklad neuveden, 298 Kč.-jn-
Ivan Lehotský pracoval v Slovenskej televízii, v roku 1968 emigroval do Švajciarska, na univerzite vo Fribourgu vyštudoval filozofiu a teológiu, istý čas pôsobil ako pastorálny asistent, neskôr vyučoval etiku a náboženské vedy na gymnáziách v Zürichu. V roku 1999 sa ako predčasne penzionovaný vrátil na Slovensko (žije na Záhorí), tu píše a publikuje, podobne ako jeho manželka, ktorou je dnes už uznávaná prekladateľka slovenskej literatúry do nemčiny Gerlinde Tesche (pôvodne z Halle). V epilógu autor konštatuje, že sa cíti ako bezdomovec, keďže nevie, či jeho skutočným domovom je Slovensko, alebo Švajciarsko. Tento základný pocit akiste spočíva v tom, že mnohé spoločenské a politické reálie sú pre Lehotského nepochopiteľné a cudzie. Priamo či nepriamo ich pomenúva. Patrí k nim nízka kultúra slovenského politického života, absencia akejkoľvek solidarity medzi reprezentantmi umeleckých žánrov, všeobecná ľahostajnosť Slovákov k veciam verejným a pomalý občiansky rast vedno s nepripravenosťou diskutovať a argumentovať, na druhej strane sklon k velikášstvu, prejavujúcemu sa nielen verbálne: „Blahoslavený je ten, ktorý nemá čo povedať, a napriek tomu mlčí…,“ možno sa dočítať v knihe popri pôsobivých spomienkach na osobné stretnutia s Leszkom Kołakowským či pápežom Jánom Pavlom II. Ivan Lehotský ani napriek tomu nestráca v cudzine nadobudnutý „vnútorný pokoj a schopnosť vedieť sa sústrediť na to podstatné v živote“. Lebo jeho fundamentom je láskavý, chápavý a zhovievavý pohľad na svet a ono ľudské hemženie v ňom. Inými slovami: doma je na Slovensku i vo Švajciarsku, ba vlastne všade. Lebo všade na svete – aspoň tak sa nádejame – je jeho životná filozofia potrebná.
Ivan Lehotský: Moje diery v ementáli, Petrus, Bratislava 2007, 264 s., náklad a cena nie sú uvedené.-mah-
Kdo se také domnívá, že filozofie je nerozlučně spjata s lidským životem a že jejím otázkám se důsledně myslící člověk nevyhne, bude potěšen způsobem, jímž to autor přesvědčivě prokázal. Vnesl základní filozofické otázky do dvaceti pěti rozhovorů, které se odvíjejí z běžných životních situací, obvyklých témat sporů a diskusí i prognostických úvah. Zároveň však bude otřesen zjištěním, že většina těchto otázek nemá a v dohledné době sotva bude mít nezpochybnitelné odpovědi. Uveďme jen názvy několika kapitol: Odkud se vzal vesmír? Co je špatného na homosexualitě? Je možné cestovat v čase? Může stroj myslet? Existuje Bůh? Proč očekávat, že zítra vyjde slunce? Zasluhujeme za cokoliv trest? Autor – či postavy jeho rozhovorů – se často dovolávají velkým myslitelů minulosti, takže kromě filozofických problémů poznáme i lidi, kdo je nastolili a pokoušeli se řešit. Velikost jejich pochyb ční vysoko nad malostí jistot.
Stephen Law: Filozofická gymnastika. 25 krátkých myšlenkových dobrodružství, Argo a Dokořán, Praha 2007, 342 s., náklad neuveden, 299 Kč.-jn-
Autorka je historička, působí na univerzitě v Berlíně. Zabývá se dějinami západní Evropy, vývojem lidských práv, antisemitismem a postavením žen. Bocková přihlíží ke každodennímu životu i kultuře doby. Knihu doprovodil předmluvou významný francouzský historik a spisovatel Jacques Le Goff, jenž píše o velké otázce, „kterou si kladou všichni, kdo Evropu utvářejí nebo se o její utváření alespoň zajímají: Kdo jsme, odkud přicházíme a kam jdeme?“. Čtenář nahlédne do nejrůznějších prostředí v průběhu dějin; kniha je analýzou mravů, postojů, tak jak se vyvíjely v souvislosti s postavením ženy, a to zejména ve dvou odlišných světech: ženském a mužském. Bocková se však zabývá i vznikem a šířením rasistických, xenofobních idejí, předsudků, tedy tím, jak Zlo vešlo do Evropy; je vynikající vypravěčka, text je dobře promyšlený i napsaný. K cenným kapitolám patří i kapitola Mezi extrémy, ve které se autorka věnuje specifickým zkušenostem žen v období nacionálního socialismu a druhé světové války. Kniha významně osvětluje málo známé skutečnosti postavení žen v lágrech. Jinde se Bocková zabývá tématem nalezinců v Evropě. První evropský nalezinec vznikl v Anglii v roce 1741. Krátce nato se nalezince rychle rozšířily i na pevnině; v 19. století dosahuje počet odložených dětí více než deset milionů. Těžiště knihy však spočívá v tzv. querelle de femmes či querelle du mariage, evropském sporu o pohlaví a manželství; sporu, který trvá staletí a stále je živý.
Gisela Bocková: Ženy v evropských dějinách od středověku do současnosti, přeložil Alexej Kusák, NLN, Praha 2007, 350 s., náklad a cena neuvedeny.-lch-
Na první pohled, při zběžném listování, působí útlá knížka jako politický slovník: Globální hrozby – příjmy – zdraví – spravedlnost – neziskové organizace – neokonzervativci – populisté, to jsou některé názvy z pětatřiceti krátkých kapitol, jimiž se autor zabývá. Nelze ovšem čekat od Giuliana Amata, současného ministra vnitra Italské republiky a nedávného předsedy její vlády, že jeho cílem bude vysvětlování aktuálních politických pojmů nebo oprava nedokonalých představ, které o pilířích dnešního světa máme. Giuliano Amato, člen Italské socialistické strany, pojednává o všech těchto pojmech ve snaze najít odpověď na otázku, již svou práci předznamenal: Je jiný svět možný? Tedy na otázku, kterou zodpovídá kladně, a k úsilí o změnu současného světa jako levicový politik vyzývá i čtenáře. V knížce, na níž se vedle zkušeného a respektovaného politika podílela také Lucie Pozziová, redaktorka deníku Il Messaggero, se podařilo zajímavý obsah spojit s jasným, obecně přístupným podáním, které neunaví, ale zaujme.
Giuliano Amato, Lucia Pozzi: Je jiný svět možný? Cesta k pochopení a změně, přeložil Josef Kašpar, Doplněk, Brno 2007, 190 s., náklad a ceny neuvedeny.-jv-
Pro historiografii soudobých dějin Československa je příznačné, že protagonisté si všímají téměř výlučně politických či ekonomických aspektů. Opomíjejí zpravidla sociální stránku života. Obraz období je pak neúplný, ne-li zkreslený. Významným příspěvkem k překonání omezeného zobrazování je práce Lenky Kalinové. Na bohatě dokumentovaném faktografickém základě vyvrací zejména mediální nediferencované pojetí celých poválečných čtyřiceti let tzv. komunismu jako jednolitého období totality. Již v názvu to signalizuje „socialistický experiment“, kdy různé společenské skupiny – více, méně, přímo či zprostředkovaně – ovlivňují chování mocenských struktur. V první části autorka charakterizuje teoretická východiska a projekty sociálních změn v mezinárodním kontextu. Analyzuje projekty poválečného vývoje v domácím i zahraničním odboji. Originální je příspěvek k objasnění konceptů národního pojištění, zdravotnictví a školství. Nechybí ani popis vlivu keynesiánského myšlení, týkajícího se plné zaměstnanosti ve svobodné společnosti, reprezentovaného zejména pracemi W. Beveridge. V druhé části autorka provází obdobím zostřené konfrontace společenských skupin a seznamuje s vytvářením kompromisů v letech 1948–1960. Poslední část rok 1968 interpretuje jako vyvrcholení socialistického experimentu.
Lenka Kalinová: Společenské proměny v čase socialistického experimentu, Academia, Praha 2007, 363 s., náklad a cena neuvedeny. -zš-
Soubor textů, jejichž autor se zabývá psychoanalýzou a médii, resp. podle jeho vlastních slov psychoanalytickou teorií kultury. V novinovém rozhovoru uvedl nedávno, „že jeho druhá kniha se liší od první hlavně tím, že obsahuje méně politiky a více kultury“; poslední knihu považuje „za uhlazenější, ale radikálnější“. Autor podrobuje analýze hororový film Kurta Neumanna Moucha, pohádku o Valibukovi a například i píseň Josefa Laufera Dopis Svobodné Evropě, stejně i televizní seriál Horákovi; jeho rozboru neunikly ani Krkonošské pohádky s Trauterberkem, ani markýz de Sade. Jde opět o provokativní interpretace, například rozbor filmu Osada havranů, který si Stern vzal na pomoc, aby dokázal, že základní lidská úzkost pramení ze strachu z „odloučení od stáda“. V úvaze o odcizeném světě Stern pokračuje myšlenkou o „podobné cizotě“. Polemizuje s rozšířeným názorem, že problém multikulturního světa spočívá ve schopnosti smířit se s jinakostí, a vyslovuje domněnku, že je tomu právě naopak, že skutečný problém je „smířit se s podobností“. Jak strašné věci si dovedou vzájemně činit blízké národy, děti rodičům, rodiče dětem, muž ženě a opačně, je známo. Úvahy pronikají do nestejné hloubky; některé by chtěly rozvést, jiné sklouzávají po povrchu. I když čtenáře některá tvrzení nepřesvědčí, rozhodně ho přimějí k zamyšlení.
Jan Stern: Totem, incest a odkouzlení buržoazie, Malvern, Praha 2007, 280 s., náklad neuveden, doporučená cena 260 Kč.-lch-
Obsah Listů 6/2007
Archiv Listů
Autoři Listů
Předplatné Listů
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.