V antologii V srdci černého pavouka. Ostravská literární a umělecká scéna 90. let (Votobia, Olomouc 2000) máte potemnělé krajiny, jiné fotografie, než jaké jste nám nabídl do Listů…
Pracuji průběžně na šesti sedmi různých cyklech. Na krajinách dělám taky pořád, nebaví mě věnovat se jen jednomu tématu.
Ale asi ani držet se jedné poetiky. V antologii jsou od vás i zvláštní detaily, snad přírodní…
Z takových černobílých snímků teď dělám fotografie barevné.
Dodatečně je vybarvujete?
Říkám tomu fotky pro huliče.
Psychedelické?
Hodně psychedelické. (Smích) Počítačově mi černobílé fotky nešlo předělat, jak jsem chtěl, chemicky se to podařilo.
V únoru jste v pardubickém Divadelním klubu zahájil svou výstavu Homeless a jiní…
To je stejný cyklus jako snímky pro Listy. Vznikal kolem roku 2002, kdy jsme v galerii Fiducia distribuovali Nový prostor. Poznal jsem hodně bezdomovců, které jsem fotografoval. Bylo mi líto nepokračovat. Ovlivnilo mě i to, že civilku jsem dělal v domově důchodců.
Jak se zbavit vlastního pocitu, že ty lidi jen využíváte pro jejich barvitost? A jak je zbavit nedůvěry?
Zdálo se mi, že je to baví, že zájem je těší. Jsou vstřícní. Líbilo se jim i v mém ateliéru. Kdybyste ho viděl, pochopil byste, že polovina projevila přání tam bydlet. (Smích) Po první takové výstavě v Bruntále, kdy to proběhlo i v televizi, někteří chtěli honorář, ale vysvětlení, že to není výdělečná záležitost, přijali.
To nejsou momentky, ale ateliérové fotografie, takže oni vlastně musí přijmout pozvání…
Můj přístroj má padesát kilo. Fotografuji na planfilm 18x24 cm, v každé kazetě je jen jeden záběr. Má to velké přednosti. Jsou to originály, bohaté tonálně, na co zaměříte, je ostré, malá hloubka ostrosti přitom dodává na zajímavosti.
S médii zřejmě spolupracujete málo.
Málo. S galerií je starostí dost. Kromě srpna pořádáme výstavu každý měsíc.
Jakým druhem fotografie kromě mediální se dá uživit?
Fotografuji pro město, dělám tzv. produktovou fotografii pro reklamu, portréty…
V době digitálů ještě někdo chce mít portrét od umělce?
Ale ano, herci, podnikatelé, holky… Různí lidé.
Cítíte se být součástí nějaké linie české fotografie?
Zatím asi ne.
-vb-
Roman Polášek (1967) od roku 1990 žije v Ostravě-Vítkovicích. Téhož roku absolvoval v Ostravě Vysokou školu báňskou. Jako fotograf je samouk. V roce 2001 spolu s M. Popelářem (viz Listy 6/2006) založil Fotografickou galerii Fiducia, kde působí dodnes. Několik samostatných výstav měl v Ostravě, další mj. ve Znojmě, Bruntále, Liberci, Telči, v rakouském Primersdorfu a polském Rzeszowě. Zúčastnil se kolektivních výstav mj. Ostrava umjeni…?! (Praha, Ostrava) a Vyhaslé pece (Fiducia Ostrava).
Andrej Bán: Snažím sa vidieť príbeh - 1/2007
Martin Popelář: Mimo cykly - 6/2006
Jiří Doležel: Po zemětřesení - 5/2006
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.