Cyklus, ze kterého jste vybral fotografie pro Listy, zřejmě vznikal v různých městech…
Ovšem, vznikal na různých místech, ale ve skutečnosti je to jedno a totéž místo, jeden a tentýž jev: město a člověk ztracený v jeho prostoru. Nešlo mi o to, předvést konkrétní místo nebo čas. Cílem bylo ukázat emoce spojené s existencí člověka ve velkoměstském prostoru. Chtěl jsem, aby snímky byly co nejuniverzálnější.
Fotografoval jste v různých končinách. Kde jste se cítil nejlépe?
Každé místo má svůj charakter. Pokud je člověk s to přijmout a ctít místo a lidi tam, kde se zrovna nachází, bude se cítit dobře. Poslední dobou se například velice dobře cítím v Rusku, i když mě tam stejně mnoho věcí zarmucuje jako těší.
Studujete předem hodně o zemi, kam se vydáváte?
Větší pozornost věnuji navázání kontaktů s lidmi, kteří z té země pocházejí. Zde si zaslouží velikou poklonu internet, to je skvělá přednost globalizace. Svět je náhle malý… Vím, že budu pokaždé fotografovat místní lidi a že oni budou nejcennějším zdrojem informací. Oni znají svou zemi nejlépe, vědí, jak se tam pohybovat. Jsou to cenní průvodci a často taky dobří přátelé.
Nemohu se nezeptat, co vám dala studia v Opavě. A myslíte, že existuje česká fotografická škola, škola dokumentu?
Studia na Institutu tvůrčí fotografie mi dala velmi mnoho. Je to skvělá škola s vysokou úrovní. Přednášející i studenti jsou opravdu vynikající fotografové. Od jedněch i druhých jsem se hodně naučil. Atmosféra je už legendární, aspoň v Polsku, kde je ITF velice populární. To je bezvadné a z toho, co vím, v polských školách tohoto typu nedosažitelné. Na ITF je hodně práce, ale taky hodně pohody.
Česká fotografická škola, pokud jde o dokument, je velice silná a výrazná, někdy možná až příliš výrazná. (Smích) Je to skvělé, že bohatá česká fotografická tradice takhle pokračuje.
Může se někdy stát, že se rozhodnete nefotografovat, z různých důvodů? Například nenajdete správný přístup?
Pokud jde o fotografie, které dělám na zakázku, nemohu si bohužel takový komfort dovolit. Vždycky se snažím něco udělat, i když jsou podmínky velice nepříznivé. Někdy je výsledek bídný a radši bych takové snímky vůbec nedělal.
Pokud jde o autorské záběry, několikrát se mi stalo, že jsem práci na reportáži přerušil, když jsem během fotografování zjistil, že nedokážu téma dobře ukázat. Doufám, že se mi to bude napříště stávat zřídka… A nejlíp když vůbec ne.
-vb-
Rafał Milach (1978) je fotoreportér ve svobodném povolání, žije ve Varšavě. Kratší či delší dobu studoval fotografii v Polsku, Rakousku, ve Francii, absolvoval Institut tvůrčí fotografie v Opavě. Samostatně vystavoval v Polsku, ve Španělsku a v Japonsku, zúčastnil se řady skupinových výstav. Své snímky publikoval v časopisech a novinách ve Francii, Portugalsku, Lotyšsku, v Polsku (Newsweek, Przekrój, Polityka, Gazeta Wyborcza, Pozytyw aj.). Více o něm: www.photodocument.pl.
Tomáš Pospěch: Ostrovy
Andrzej Kramarz: Černé moře - 5/2005
Vít Šimánek: Republika Žižkov - 4/2005
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.