Ptát se na budoucnost KDU-ČSL se nám zdá důležité nejen kvůli roli této strany v současné české parlamentní politice, paralyzované bojkotem KSČM, ještě závažnější je nepochybně samotná perspektiva křesťanského rozměru v životě společnosti. Proto jsme požádali Petra Příhodu o stať na toto téma a další autory o reakci na ni. -red-
Podle mého názoru jsou „křesťanské“ strany reliktem politicky angažovaného „křesťanství“ z dob aliancí oltáře a trůnu. Křesťanství jako politikum je v rozporu s křesťanstvím Nového zákona a stává se vždy mluvčím určitých příliš pozemských zájmů konkrétních společenských skupin. Mohou být proto proudy křesťansko-liberální (např. v Holandsku), křesťansko-marxistické (např. v Latinské Americe), křesťansko-fašistické (např. frankistický režim ve Španělsku) či křesťansko-feudální (např. nostalgie po dobách habsburské monarchie). Velice výmluvný je fakt, že tam, kde převážil jasně protestantismus, nemají významné křesťanské strany (Skandinávie, USA, Británie…). Zároveň s tím, jak nás více a více času dělí od dob klerikální politiky 19. století, ztrácejí křesťanskou agendu i všechny „postkatolické“ křesťanské strany v EU. Samotná katolická církev se na Druhém vatikánském koncilu zřetelně přiklonila k modernímu liberálnímu státu (oproti Sylabu Pia IX. vykonala obrovský obrat), čímž zničila katolický model státnosti z dob „oltáře a trůnu“ jako relevantní politickou alternativu. V dnešní době a v EU se „křesťanské“ strany dají pochopit spíše jako konzervativní s některými relikty katolického moralismu, který je všechny spojuje a vyděluje ze spektra ostatních stran nejvíc. Na druhou stranu příklad Španělska jako státu, ve kterém po celou dobu vlády generála Franka dominovala katolická politika a v němž nyní existuje dosti liberální institut registrovaného partnerství, jenž přes opakované pokusy nebyl dosud schválen ani v silně ateistickém Česku, ukazuje izolaci, do níž se křesťanské strany dostávají se svými „vatikánskými“ hodnotami tváří v tvář voličům.
Podle mne osobně neexistuje důvod pro existenci „křesťanské“ politické strany. Ať je živá víra konkrétních lidí, ať je společnost tak široce nábožensky aktivní jako v USA, ale pokud jde o politiku, optimální se mi zdá systém dvou ryze sekulárních politických stran, jedné víc konzervativní, druhé víc liberální, které spolu zápasí v transparentním většinovém systému.
Petr Příhoda: Rozhodnou příští léta
Boris Cvek: Není důvod pro křesťanskou stranu
Jan Novotný: Budoucnost na čtvrté pozici?
Antonín Rašek: Návrat ke křesťanství
Pavel Švanda: Živá občanská politická sila
Jan Keller: Stvořeni k mlžení
Alena Zemančíková: Rodinná politika, rovnost pohlaví, senioři…
Martin Škabraha: Tradice ano, konzervatismus ne
Erazim Kohák: Měla by mít budoucnost?
Josef Štogr: Budoucnost křesťanské politiky, budoucnost politického katolicismu
Jaroslav Šabata: Dilema „konzervativního segmentu“
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.