Jste zde: Listy > Archiv > 2003 > Číslo 6 > Ohlasy a glosy > Petr Záhumenský: Právě naopak
Právě naopak by to mělo vypadat. Totiž že vláda reaguje na požadavky občanů zdola. Nikoliv že bude někde někomu vnucovat něco, oč v regionu málokdo stojí a co jen uznala za vhodné zřídit. Mám teď na mysli tunel pod Červenohorským sedlem. Prostě si v Praze usmysleli, že tunel bude vhodný pro snadnější přejezdy do Polska, a olomoucké hejtmanství jim to posvětilo - asi proto, že Olomouc je přece jen od Červenohorského sedla celých 60 kilometrů daleko. Bezprostředně se jí to nedotkne a nakonec tunel by mohl sloužit krajským úředníkům k pohodlnějšímu přístupu k jejich chatám v Jeseníkách.
Rekreační středisko na Červenohorském sedle je pro Jeseníky podobným turistickým centrem jako pro Krkonoše Pec pod Sněžkou. Co kdyby ministr přišel s výstavbou podobného tunelu v Krkonoších nebo na Šumavě? Ale Jeseníky jsou daleko a je nutné něco moudrého proti nezaměstnanosti v tomto kraji udělat. Ministři neustále naříkají na nedostatek peněz, sestavují schodkové rozpočty, které se pak vždy sesunou ještě o nějakou miliardu hlouběji. Každá prostá řádná hospodyně ví, že když se jí nedostává peněz, bude nutné v domácím rozpočtu odložit náklady, které jsou zbytné, a ponechat podstatné. Ministři Špidlova kabinetu si tuto otázku nekladou.
Jeseníky jsou v místech Ambrozkova záměru Chráněnou krajinnou oblastí. Staré cesty na Praděd jsou dnes kvůli hájení cenné fauny i flory zrušené. Na známé Petrovy kameny se dnes ze stejného důvodu nedostanete. Jak místní, tak turisté to chápou. Jak jim chce Libor Ambrozek vysvětlit, že právě touto zákonem chráněnou oblastí má vést jeho obludný záměr?
Jeseníky nejsou Alpy a k jejich překonání není tunel nutný. Červenohorské sedlo se nazývá sedlem proto, že jde o snížené místo mezi dvěma vrcholy. Tímto místem lze masiv Hrubého Jeseníku překonat asi za půl hodiny jízdy nijak dramatického stoupání ani klesání. Čili jesenický horský masiv má svůj "brod" a lze souhlasit se starosty, že nynější cestu je třeba jen opravit. Kamionová doprava tady není frekventovaná. Ne pro nepřekonatelnost sedla, ale protože pro cestu do Polska z Čech lze zvolit pohodlnější přejezdy přes východní a střední Čechy.
Obyvatelé kolem Bělé pod Pradědem, tedy místa, kudy by měl tunel vést, patří k lidem, kteří byli povodněmi v roce 1997 nejvíc postiženi. Někteří z nich vám řeknou, že na finanční pomoc z centra čekají dodnes. Lidé se nejvíc museli spolehnout sami na sebe. Pět let od povodní v kraji, kde se život stále ještě vrací do původních kolejí, přichází další katastrofa. Tentokrát nikoliv živelní, ale ze stolů zvolených a placených zástupců.
Zkouším si představit i možnost, že obluda tunelu nakonec jesenický masiv přece jen protne. Od tunelu směrem ke stěnám jesenických kopců mají prý vést jakési ventilační průduchy, odvádějící zplodiny. Pravděpodobně to bude nějaká mříž v trávě či očazený plechový komín, trčící někde z tiché, vzácné kleče. Je možné, že se mne syn při procházce jesenickým krajem zeptá, jsou-li to díry do pekla. Nejspíš mu odpovím: "Dá se to tak říct."
Ondřej Vaculík:
Člověk jménem Rour
Dušan Havlíček:
Jaro na krku. Můj rok 1968 s Alexandrem Dubčekem
Václav Jamek:
Na onom světě se tomu budeme smát
Anna Militzová:
Ani víru ani ctnosti člověk nepotřebuje ke své spáse
Jurij Andruchovyč:
Rekreace aneb Slavnosti Vzkříeného Ducha
Jiří Pelikán, Dušan Havlíček
Psáno z Říma, psáno ze enevy
Jiří Weil:
trasburská katedrála.
Alena Wagnerová:
Co by dělal Čech v Alsasku?
Od roku 2004 udělují Listy Cenu Pelikán - za zásluhy o politickou kulturu a občanský dialog. Více o Ceně Pelikán.
Nechte si Listy doručit domů. Využijte výhodné předplatné!
Mapa webu - přehled článků a struktury webu.
Copyright © 2003 - 2011 Burian a Tichák, s.r.o. (obsah) a Milan Šveřepa (design a kód). Úpravy a aktualizace: Ondřej Malík.
Tiráž a kontakty - RSS archivu Listů. - Mapa webu
Časopis Listy vychází s podporou Ministerstva kultury ČR, Olomouckého kraje a Statutárního města Olomouce. Statistiky.